Zaunkönigs Bahn
-
Onderwerp starter - Berichten: 1096
- Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02
Zaunkönigs Bahn
Onderstaand stukjes uit "Stel jezelf voor" viewtopic.php?f=23&t=5569&start=0;
De Zaunkönigs Bahn bestaat "nog niet", er wordt eerst driftig materiaal verzameld. Zaunkönig is een behoorlijk stadje met een stevig reizigersaanbod, rondom uitzicht op een stevig bergmassief. Veel inwoners geeft ook de nodige goederen bewegingen. De lijn is uitgevoerd als 18tons net. De treinen worden getrokken door stoomlocomotieven. De baan is een Epoche II, vroeg Epoche III, zo net voor de grote uitbarsting in de tweede wereldoorlog. Uiteraard hier en daar een knipoog, van een afstandje zijn wat zaken toch niet herkenbaar in spoor N
Zaunkönigs Bahn zit tegen de bergen aan, er zijn dus wat zware tender locomotieven aanwezig die de hele bups de bergen in moeten sleuren. Omdat het goederen aanbod steeds groter wordt heeft de directie vandaag besloten tot de aanschaf van de spiksplinternieuwe ontwikkeling met de naam BR52 om de lange goederentreinen ook door de steile banen heen te krijgen.
De reizigersdiensten worden uitgevoerd met BR18 locomotieven met daarachter de luxe hecht rijtuigen met 1e en 2de klasse compartimenten. Er gaan ook aparte post- en bagagewagens mee. Om de reizigers onderweg wat te kunnen aanbieden heeft de directie restauratie rijtuigen aangeschaft inclusief slaapwagens voor de nacht expresse.
De technische dienst heeft al zitten mopperen dat er veel moet gebeuren aan het aangekochte rijdend materieel. Iets van diginogwat, maar daar heeft de directie geen verstand van. Over de rest zit ik nog stevig na te denken en te filosoferen. Momenteel heeft de technische dienst een kleine proefbaan ter beschikking om de loop van de locomotieven en de wagons te controleren.
De Zaunkönigs Bahn bestaat "nog niet", er wordt eerst driftig materiaal verzameld. Zaunkönig is een behoorlijk stadje met een stevig reizigersaanbod, rondom uitzicht op een stevig bergmassief. Veel inwoners geeft ook de nodige goederen bewegingen. De lijn is uitgevoerd als 18tons net. De treinen worden getrokken door stoomlocomotieven. De baan is een Epoche II, vroeg Epoche III, zo net voor de grote uitbarsting in de tweede wereldoorlog. Uiteraard hier en daar een knipoog, van een afstandje zijn wat zaken toch niet herkenbaar in spoor N
Zaunkönigs Bahn zit tegen de bergen aan, er zijn dus wat zware tender locomotieven aanwezig die de hele bups de bergen in moeten sleuren. Omdat het goederen aanbod steeds groter wordt heeft de directie vandaag besloten tot de aanschaf van de spiksplinternieuwe ontwikkeling met de naam BR52 om de lange goederentreinen ook door de steile banen heen te krijgen.
De reizigersdiensten worden uitgevoerd met BR18 locomotieven met daarachter de luxe hecht rijtuigen met 1e en 2de klasse compartimenten. Er gaan ook aparte post- en bagagewagens mee. Om de reizigers onderweg wat te kunnen aanbieden heeft de directie restauratie rijtuigen aangeschaft inclusief slaapwagens voor de nacht expresse.
De technische dienst heeft al zitten mopperen dat er veel moet gebeuren aan het aangekochte rijdend materieel. Iets van diginogwat, maar daar heeft de directie geen verstand van. Over de rest zit ik nog stevig na te denken en te filosoferen. Momenteel heeft de technische dienst een kleine proefbaan ter beschikking om de loop van de locomotieven en de wagons te controleren.
Laatst gewijzigd door Zaunkönigs Bahn op 27 jan 2013 21:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke groet,
Joop
Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Joop
Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
-
Onderwerp starter - Berichten: 1096
- Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02
Re: Zaunkönigs Bahn update 1
Dit weekeinde had ik gepland om mijn BR64 om te bouwen naar digitaal. Bij de inspectie vorig weekeinde bleek de motor niet goed te zijn, er is een wikkeling doorgebrand. Dus ik moet op zoek naar een nieuwe motor. Als die er niet is zal de BR64 niet op de baan verschijnen, er zit nog zo'n vervelend DB schildje aan de zijkant, dus de machine is zonder wijziging te modern voor epoche II.
Ik heb mijn zinnen dus gezet op de BR89. Dit wordt de eerste oude loc die niet is voorbereid en handmatig moet worden aangepast. Spannend! Dit is het eerste model BR89 van Minitrix, dus wat nu op het internet gevonden kan worden met de aanduiding "oude motor". Ik heb de BR89 niet helemaal uit elkaar gehaald, maar belangrijke vlakken wel schoongepoetst. De motor er af gehaald en de koperen plaat eronder verwijderd. Ik gebruik ESU locdecoders. Voordeel is dat ze zijn ingepakt, alleen dat was nu dus een nadeel. De vroege BR89 van Minitrix heeft geen licht, dat was toen alleen weggelegd voor supermodellen. Dus ik heb niks aan gele, witte en blauwe draadjes. De gele en de witte draad gingen relatief makkelijk los. De blauwe heb ik teruggehaald door de verpakking heen. Dacht daarna hetzelfde trucje te doen als met de gele en de witte draad, alleen nu bleven er vier draadjes hangen. Braken niet af op het soldeerpunt en je kunt een draadje amper zien. Ik heb de verpakking voor een deel opengeknipt en met een pincet de draadjes verwijderd. Dat heeft nog een flinke tijd gekost. Gaf wel aan dat ik op zoek moet naar nieuwe pincetten. Uiteindelijk lijkt het printje schoon. De rode, zwarte, oranje en grijze draad heb ik ingekort en op de juiste plaats vast gesoldeerd. De lok geprogrammeerd op kanaal 89 en vervolgens geprobeerd op mijn niet al te schone proefbaan.
Stand 1 en 2 op de snelheids regelaar geeft meer power dan 3 en verder. In de rangeerstand loopt de loc mooier. Zal dus hier en daar wat moeten aanpassen, maar zal daar eerst de handleiding van de ESU locdecoder door moeten worstelen.
Ik heb mijn zinnen dus gezet op de BR89. Dit wordt de eerste oude loc die niet is voorbereid en handmatig moet worden aangepast. Spannend! Dit is het eerste model BR89 van Minitrix, dus wat nu op het internet gevonden kan worden met de aanduiding "oude motor". Ik heb de BR89 niet helemaal uit elkaar gehaald, maar belangrijke vlakken wel schoongepoetst. De motor er af gehaald en de koperen plaat eronder verwijderd. Ik gebruik ESU locdecoders. Voordeel is dat ze zijn ingepakt, alleen dat was nu dus een nadeel. De vroege BR89 van Minitrix heeft geen licht, dat was toen alleen weggelegd voor supermodellen. Dus ik heb niks aan gele, witte en blauwe draadjes. De gele en de witte draad gingen relatief makkelijk los. De blauwe heb ik teruggehaald door de verpakking heen. Dacht daarna hetzelfde trucje te doen als met de gele en de witte draad, alleen nu bleven er vier draadjes hangen. Braken niet af op het soldeerpunt en je kunt een draadje amper zien. Ik heb de verpakking voor een deel opengeknipt en met een pincet de draadjes verwijderd. Dat heeft nog een flinke tijd gekost. Gaf wel aan dat ik op zoek moet naar nieuwe pincetten. Uiteindelijk lijkt het printje schoon. De rode, zwarte, oranje en grijze draad heb ik ingekort en op de juiste plaats vast gesoldeerd. De lok geprogrammeerd op kanaal 89 en vervolgens geprobeerd op mijn niet al te schone proefbaan.
Stand 1 en 2 op de snelheids regelaar geeft meer power dan 3 en verder. In de rangeerstand loopt de loc mooier. Zal dus hier en daar wat moeten aanpassen, maar zal daar eerst de handleiding van de ESU locdecoder door moeten worstelen.
Met vriendelijke groet,
Joop
Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Joop
Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
-
Onderwerp starter - Berichten: 1096
- Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02
Re: Zaunkönigs Bahn
Nieuwe motor gevonden voor mijn BR64. Ingebouwd, nu nog testen. Schildje met DB weggepoetst.
Met vriendelijke groet,
Joop
Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Joop
Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Re: Zaunkönigs Bahn
Zo te lezen leren bezig en op de goeie weg......
Groet,
Wouter
http://pietjepuk.xs4all.nl/ridderdijk.wedolle.nl/
Fleishmann Piccolo Rails | IntelliBox2| S88SD16-n+WDD10 (van Wim Ros) | Koploper | Hoofdzakelijk Nederlands
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=4882
Wouter
http://pietjepuk.xs4all.nl/ridderdijk.wedolle.nl/
Fleishmann Piccolo Rails | IntelliBox2| S88SD16-n+WDD10 (van Wim Ros) | Koploper | Hoofdzakelijk Nederlands
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=4882
-
Onderwerp starter - Berichten: 1096
- Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02
Re: Zaunkönigs Bahn
Geen idee of dit de goede weg is..., maar als je een baantje van ongeveer 3,50 x 1mtr in twee verdiepingen wil gaan neerleggen met daarop een schaduwstation, een rangeerterrein, een station dat ook geen moeite heeft met een trein met ongeveer 10 Hecht wagons en een loc depot dan ontkom je niet aan wat testen, want zo'n plan vreet wissels en die zijn duur.
Hoe bevalt Fleischmann Piccolo rails? Mijn huidige proefbaantje bestaat uit Roco en Minitrix rails, maar dan van 25 jaar terug. Dus in al die pret pakketten heb ik het probleem dat nergens de rails meer in voorkomt en je moet vertalen naar nieuwe nummers. Ben niet onderste boven van het wisselmateriaal van zowel Roco als Minitrix.
Vandaag weer te vroeg uit de trein gestapt en een verpakking koper voor 8 Euro meegenomen. Dit is een verpakking met vier koper plaatjes, ik dacht eerst van twee. Het komt bij K+S Engineering Chicago. IL vandaan en heeft de aanduiding Stock #258 Brass Shim. Er zitten dus vier plaatjes in met een dikte van 0.001, 0.002, 0.003 en 0.005. Ik denk inches. Het plaatje met denk ik de dikte van 0.003 is prima geschikt om sleepcontacten te maken. Had verlichtingset 20026 van Roco gekocht. daarin zitten twee contactstrookjes voor de draaistellen, wat draad, een diy lamphouder met lampje en een ophang systeempje. Kosten per wagon Euro 9,95. Het enige wat ik nodig heb zijn die sleepcontacten, dan is voor twee van die koperen stripjes dat bedrag een beetje erg veel. Ik heb dus nu het voorbeeld en ga uit de koperplaat contact strippen maken voor mijn Hecht rijtuigen. Als dat klaar is komt er led verlichting in en ik ben nog op zoek naar een decoder om de lampjes aan en uit te zetten. Als dat er niet is verzin ik wel wat anders, de mogelijkheden zijn bijna onuitputtelijk.
Vorige week nog een draaitafel gekocht (svp niet te verwarren met een draaischijf) welke origineel bedoeld is voor kleien, boetseren enz. Op de tafel ga ik ballast aanbrengen en wat rails. Als dat klaar is kan ik de tafel in mijn opnametent gebruiken om de modellen te fotograferen. De foto's gaan dan gebruikt worden in m'n Ipad in Bento. Ik heb dan altijd bij de hand wat ik al heb en wat ik eventueel nog zoek. Tot zover de plannen.
Hoe bevalt Fleischmann Piccolo rails? Mijn huidige proefbaantje bestaat uit Roco en Minitrix rails, maar dan van 25 jaar terug. Dus in al die pret pakketten heb ik het probleem dat nergens de rails meer in voorkomt en je moet vertalen naar nieuwe nummers. Ben niet onderste boven van het wisselmateriaal van zowel Roco als Minitrix.
Vandaag weer te vroeg uit de trein gestapt en een verpakking koper voor 8 Euro meegenomen. Dit is een verpakking met vier koper plaatjes, ik dacht eerst van twee. Het komt bij K+S Engineering Chicago. IL vandaan en heeft de aanduiding Stock #258 Brass Shim. Er zitten dus vier plaatjes in met een dikte van 0.001, 0.002, 0.003 en 0.005. Ik denk inches. Het plaatje met denk ik de dikte van 0.003 is prima geschikt om sleepcontacten te maken. Had verlichtingset 20026 van Roco gekocht. daarin zitten twee contactstrookjes voor de draaistellen, wat draad, een diy lamphouder met lampje en een ophang systeempje. Kosten per wagon Euro 9,95. Het enige wat ik nodig heb zijn die sleepcontacten, dan is voor twee van die koperen stripjes dat bedrag een beetje erg veel. Ik heb dus nu het voorbeeld en ga uit de koperplaat contact strippen maken voor mijn Hecht rijtuigen. Als dat klaar is komt er led verlichting in en ik ben nog op zoek naar een decoder om de lampjes aan en uit te zetten. Als dat er niet is verzin ik wel wat anders, de mogelijkheden zijn bijna onuitputtelijk.
Vorige week nog een draaitafel gekocht (svp niet te verwarren met een draaischijf) welke origineel bedoeld is voor kleien, boetseren enz. Op de tafel ga ik ballast aanbrengen en wat rails. Als dat klaar is kan ik de tafel in mijn opnametent gebruiken om de modellen te fotograferen. De foto's gaan dan gebruikt worden in m'n Ipad in Bento. Ik heb dan altijd bij de hand wat ik al heb en wat ik eventueel nog zoek. Tot zover de plannen.
Met vriendelijke groet,
Joop
Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Joop
Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
-
Onderwerp starter - Berichten: 1096
- Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02
Re: Zaunkönigs Bahn
De BR64 analoog getest, eerst zonder kap/gewicht, later met. Loopt goed, maar de motor heeft wel een vrij hoog start voltage van tegen de 4 volt nodig. De ombouw tot digitaal op de verschillende websites bestudeerd, met respect voor de eigenaren die de ombouw hebben gedaan, ze hebben allemaal veel mogelijkheden laten liggen. Structureel aan de loc knoeien is namelijk helemaal niet nodig. Bovenop de houder voor de ontstoor set is plaats genoeg voor een decoder. De huidige decoders zijn ongeveer net zo dik als de ontstoor condensator die eraf moet. Wordt vervolgd
Om de DR07.1001 te kunnen maken heb ik nog een stripje koper gehaald van die K + S Engineering Chicago, Il. De strip is ongeveer 6,5mm breed en 1mm dik. Uit deze strip moet ik een nieuw koppelstuk maken voor de locomotief en de tender. De DR07.1001 is namelijk een wat vreemde samenstelling die heel lang in Duitsland heeft rondgereden. Zo aan het eind van epoche II is een Franse locomotief 231E in Duitsland achtergebleven, officieel na de oorlog, maar met een knipoog einde epoche II. Hoe kom ik nu aan zo'n idioot idee. Locomotieven met getrokken tender worden normaal gesproken compleet geleverd. Dat was hier niet anders het geval. De SNCF 231 E is een Atlas 2197 model met de as opstelling 2C1. Het model kan nog steeds doorgaan als model met zeer hoge detaillering. Wat ik 25 jaar terug allemaal gefabriekt heb weet ik niet, maar de loc lag helemaal uit elkaar en dan bedoel ik ook helemaal. Al surfend over het net kwam ik hem weer tegen en ik schrok van het prijskaartje wat er 2ehands voor wordt gevraagd. De loc schijnt (?) een zeldzaamheid te zijn als ik de teksten mag geloven. Dus de doos gepakt en de loc weer helemaal in elkaar gezet. Alleen alle locomotieven van Atlas met een tender zijn niet om te bouwen naar digitaal omdat een van de motor polen ook gebruikt wordt als sleephaak voor of de tender of de loc. In dit geval de loc omdat de tender de motor heeft. Nu heb ik het blok gevonden, de wielen, de kolenkit en de rest is foetsie. Omdat ik hem toch niet kon ombouwen vind ik dit geen groot gemis, maar wat nu aan te vangen met die locomotief? Zo ben ik dus uitgekomen op die DR07.1001, want daar is de locomotief ingezet met tenders van de BR52. Een andere dan ik er achter ga hangen, maar wat ik er achter ga hangen is ook gebruikt met de BR52. Alweer 25 jaar geleden heb ik een motor tender van de Fleischmann 7175 kunnen kopen. Iemand anders had de loc nodig en ik zag wel brood in die losse tender. Het idee was hem ergens bij de loc loods te stallen, dat wordt nu dus achter de loc hangen. Zo kom ik dus aan mijn DR07.1001. Er is overigens niet zo heel veel bekend over deze combinatie, er werd driftig geëxperimenteerd met tenders en allerlei soorten kolen. Omdat de originele tender gehaakt werd en de tender die ik heb precies andersom redeneert moet ik dus een nieuwe koppelbalk maken. Word vervolgd
Om de DR07.1001 te kunnen maken heb ik nog een stripje koper gehaald van die K + S Engineering Chicago, Il. De strip is ongeveer 6,5mm breed en 1mm dik. Uit deze strip moet ik een nieuw koppelstuk maken voor de locomotief en de tender. De DR07.1001 is namelijk een wat vreemde samenstelling die heel lang in Duitsland heeft rondgereden. Zo aan het eind van epoche II is een Franse locomotief 231E in Duitsland achtergebleven, officieel na de oorlog, maar met een knipoog einde epoche II. Hoe kom ik nu aan zo'n idioot idee. Locomotieven met getrokken tender worden normaal gesproken compleet geleverd. Dat was hier niet anders het geval. De SNCF 231 E is een Atlas 2197 model met de as opstelling 2C1. Het model kan nog steeds doorgaan als model met zeer hoge detaillering. Wat ik 25 jaar terug allemaal gefabriekt heb weet ik niet, maar de loc lag helemaal uit elkaar en dan bedoel ik ook helemaal. Al surfend over het net kwam ik hem weer tegen en ik schrok van het prijskaartje wat er 2ehands voor wordt gevraagd. De loc schijnt (?) een zeldzaamheid te zijn als ik de teksten mag geloven. Dus de doos gepakt en de loc weer helemaal in elkaar gezet. Alleen alle locomotieven van Atlas met een tender zijn niet om te bouwen naar digitaal omdat een van de motor polen ook gebruikt wordt als sleephaak voor of de tender of de loc. In dit geval de loc omdat de tender de motor heeft. Nu heb ik het blok gevonden, de wielen, de kolenkit en de rest is foetsie. Omdat ik hem toch niet kon ombouwen vind ik dit geen groot gemis, maar wat nu aan te vangen met die locomotief? Zo ben ik dus uitgekomen op die DR07.1001, want daar is de locomotief ingezet met tenders van de BR52. Een andere dan ik er achter ga hangen, maar wat ik er achter ga hangen is ook gebruikt met de BR52. Alweer 25 jaar geleden heb ik een motor tender van de Fleischmann 7175 kunnen kopen. Iemand anders had de loc nodig en ik zag wel brood in die losse tender. Het idee was hem ergens bij de loc loods te stallen, dat wordt nu dus achter de loc hangen. Zo kom ik dus aan mijn DR07.1001. Er is overigens niet zo heel veel bekend over deze combinatie, er werd driftig geëxperimenteerd met tenders en allerlei soorten kolen. Omdat de originele tender gehaakt werd en de tender die ik heb precies andersom redeneert moet ik dus een nieuwe koppelbalk maken. Word vervolgd
Laatst gewijzigd door Zaunkönigs Bahn op 03 feb 2013 13:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke groet,
Joop
Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Joop
Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
-
Onderwerp starter - Berichten: 1096
- Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02
Re: Zaunkönigs Bahn
De BR64 is nu omgebouwd. Dat ging minder makkelijk dan ik dacht. Op de contactbrug had ik de decoder dwars op de lengte gedacht en het is in de lengte geworden. Daarvoor is de plastic hoes om de ESU LokPilot micro aan de contact zijde ingekort tot de soldeer eilandjes, die zijn dus nog net bedekt. Er is niets aan de lok gewijzigd. Het contact voor de frontlicht is geïsoleerd en bovenop de isolatie is met dubbelzijdig kleefband een nieuw koperplaatje met soldeerlipje geplakt. Op de brug zijn uiteraard de smoorspoel en de condensator verdwenen. Er is een soort verdiept vakje, daar heb ik een stukje dubbelzijdig plakband met precies de afmetingen van het vakje geplakt. Daarboven op dus de ESU decoder. Uiteindelijk is de zijde met de aansluitingen naar voren gericht en zo dat de grote (wat heet) condensator precies in de uitsparing in het dak valt net achter de "glazen" inzet. De ruimte is kritisch, tiende millimeter naar achteren en de print krijgt ruzie met de kolenkit, tiende millimeter naar voren en de print krijgt ruzie met de cabine/ketel wand. Het rechter contact van de loc is met een klein stukje isolatietape geïsoleerd. De zijde van de brug met twee contact punten is aan de binnenzijde zo geïsoleerd dat het bovenste contact het onderste contact niet meer kan raken. Het lood in de ketel heeft aan de binnenzijde ook isolatie meegekregen om massafouten te voorkomen. En dan ziet het gemonteerd er zo uit, de kap moet er nog op;
Na testen draait de BR64 nu digitaal zijn rondjes. De lampjes zijn via CV waarde 262 en 270 op 8 ingesteld, fabrieks af staat het op 31 (maximum) ingesteld, zo hoef je geen nieuwe lampjes te kopen.
Als isolatietape heb ik de naar verhouding dure tape van Tesa gekocht, deze is namelijk moeilijk ontvlambaar, heeft een isolatiewaarde van 6000V (Iso tape 56193-00000). Als dubbelzijdige tape is Tesa powerstrips gebruikt, ik heb de "small" uitvoering genomen. Maf spul is dat, kleeft als een gek en toch weer los kunnen krijgen zijn zaken die wel handig zijn. Het zit vaak niet in een keer goed (Tesa Powerstrips 57550-00014). Het soldeerlipje heb ik zelf gemaakt uit de sheet .002 van K+S Engineering.
Als je zelf wilt gaan verbouwen, moeilijk is het niet, maar het is kijken, kijken, kijken, kijken, kijken, had ik al gezegd dat je moest kijken. Soms even passen.
Na testen draait de BR64 nu digitaal zijn rondjes. De lampjes zijn via CV waarde 262 en 270 op 8 ingesteld, fabrieks af staat het op 31 (maximum) ingesteld, zo hoef je geen nieuwe lampjes te kopen.
Als isolatietape heb ik de naar verhouding dure tape van Tesa gekocht, deze is namelijk moeilijk ontvlambaar, heeft een isolatiewaarde van 6000V (Iso tape 56193-00000). Als dubbelzijdige tape is Tesa powerstrips gebruikt, ik heb de "small" uitvoering genomen. Maf spul is dat, kleeft als een gek en toch weer los kunnen krijgen zijn zaken die wel handig zijn. Het zit vaak niet in een keer goed (Tesa Powerstrips 57550-00014). Het soldeerlipje heb ik zelf gemaakt uit de sheet .002 van K+S Engineering.
Als je zelf wilt gaan verbouwen, moeilijk is het niet, maar het is kijken, kijken, kijken, kijken, kijken, had ik al gezegd dat je moest kijken. Soms even passen.
Met vriendelijke groet,
Joop
Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Joop
Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
-
Onderwerp starter - Berichten: 1096
- Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02
Re: Zaunkönigs Bahn
Het lijkt net of er niets gebeurd, maar niets is minder waar. Verzamelen van rijdend materiaal is vooral investeren in (uit-)zoeken op het internet. Het is dan wel handig als je Engels en Duits kunt lezen en begrijpen. Verzamelen is ook je mond houden over vondsten, zeker dan als je bezig bent in een epoche waar nog maar spaarzaam materiaal voor beschikbaar is. De epoche waarin ik mijn baan wil opzetten is epoche II en daar ligt het materiaal niet bepaald dik gezaaid. In tegenstelling met bijvoorbeeld epoche III waar je zowat struikelt over het materiaal.
Inventarisatie goederenwagons
Ik heb een inventarisatie gemaakt van mijn goederen wagons. Dat is een flinke domper geworden . Van de ongeveer 70 wagons zijn er maar enkelen die epoche II zijn, de rest is epoche III, sommigen vroeg epoche III en van sommigen is het totaal onbekend. Ook bij fabrikanten is het soms een raadsel waarom een set, wagonnetje in epoche III of zelfs IV wordt geplaatst, terwijl deze ook voorkomt in epoche II. Het zit hem dan vaak in de opdruk, het bordje met de letters DB is er zo een. Ik heb goede hoop om met "decals" mijn eigen logo te kunnen plaatsen over enkele borden met dat DB omdat alle andere eigenschappen niet wijzigen.
Opdruk op rijdend materiaal
Een opdruk op een locomotief of wagonnetje zit er nooit "muurvast" op. Dat komt door de eigenschappen van de pigment korrels en de bindings-stoffen. Een opschrift ligt er dus altijd "op" en dat geeft de mogelijkheid om een opschrift netjes te verwijderen zonder dat je daarbij sporen achterlaat. Ik gebruik daarvoor een glaspotlood of een klein formaat schroevendraaier (nr 000 of 00) die ik dan misbruik als miniatuur beitel. Na elke "haal" met je smerige vinger over de plaats wrijven zorgt ervoor dat er geen sporen worden achtergelaten. Als je een glaspotlood gebruikt of zelfs een schroevendraaier als beitel dan moet je daar GEEN kracht op zetten, je moet het potlood of de beitel zijn werk laten doen, dus er heel lichtjes erover strijken. Ja, dat gaat erg langzaam, ik doe over één db schildje ook ruim een half uur. Maar wat geeft het, dat is de hobby. De nieuwe plek moet daarna vetvrij worden gemaakt en je zou dan met een "decal" iets nieuws erop kunnen zetten. Ben nu dus bezig met het ontwerpen van een nieuw logo.
foto's
Zodra ik mijn draaitafel klaar heb kan ik gaan beginnen met fotograferen en dan kan ik hier wat laten zien.
Rail 2013
Oh ja, die beurs. Ik heb van Arnold een "Dujardin" treintje gescoord. Dat was in 2000 exclusief voor "Züge club 2000". Het is een lang doosje met een tenderlocomotief met een as opstelling B en 5 ketelwagonnetjes van "Dujardin". Het is een wijntransport treintje. Nu is er wat vreemds aan dit setje. De tender locomotief is een Bn2t, die n staat voor nassdampf, de 2 staat voor twee cilinders en de t staat voor dat het een tender locomotief is. Het fabrieksnummer is Hanomag 9442. Als je daar op door gaat zoeken dan blijkt dat dit locomotiefje nooit tankwagonnetjes met wijn heeft getrokken. Op het fabrieksterrein van de energiecentrale heeft dit locomotiefje alleen zware kolenwagons en wagons met slakken over het fabrieksterrein getrokken. Dat zijn dus leuke details. Het is wel een laatste generatie van Arnold, het model heeft de gestandaardiseerde N koppeling. Voorgaande modellen hadden alleen een soort haak.
Zo scoor je dus "ongewild" weer een locomotief, want het was mij te doen om de wagonnetjes. Nu ik dit weet ga ik ook dit model toch maar ombouwen naar digitaal, dat gaat nog een leuke puzzel worden. Eenmaal zover mag het model met kolenwagonnetjes gaan rangeren voor het verzorgingsspoor bij de kolenbunker. Ik heb de loc het nummer BR98.1 gegeven, zie onderaan, maar het is niet zeker of dit juist is, het locje is waarschijnlijk nooit op het net geweest en heeft zijn dagen op het fabrieksspoor gesleten. Ik begin me langzaam zorgen te maken over mijn draaischijf met daarachter de loods, maar dat is een soort van luxe probleem. Komt ook wel een oplossing voor. Op de beurs bij Markenburg veel veelbelovend materiaal gezien.
Inventarisatie goederenwagons
Ik heb een inventarisatie gemaakt van mijn goederen wagons. Dat is een flinke domper geworden . Van de ongeveer 70 wagons zijn er maar enkelen die epoche II zijn, de rest is epoche III, sommigen vroeg epoche III en van sommigen is het totaal onbekend. Ook bij fabrikanten is het soms een raadsel waarom een set, wagonnetje in epoche III of zelfs IV wordt geplaatst, terwijl deze ook voorkomt in epoche II. Het zit hem dan vaak in de opdruk, het bordje met de letters DB is er zo een. Ik heb goede hoop om met "decals" mijn eigen logo te kunnen plaatsen over enkele borden met dat DB omdat alle andere eigenschappen niet wijzigen.
Opdruk op rijdend materiaal
Een opdruk op een locomotief of wagonnetje zit er nooit "muurvast" op. Dat komt door de eigenschappen van de pigment korrels en de bindings-stoffen. Een opschrift ligt er dus altijd "op" en dat geeft de mogelijkheid om een opschrift netjes te verwijderen zonder dat je daarbij sporen achterlaat. Ik gebruik daarvoor een glaspotlood of een klein formaat schroevendraaier (nr 000 of 00) die ik dan misbruik als miniatuur beitel. Na elke "haal" met je smerige vinger over de plaats wrijven zorgt ervoor dat er geen sporen worden achtergelaten. Als je een glaspotlood gebruikt of zelfs een schroevendraaier als beitel dan moet je daar GEEN kracht op zetten, je moet het potlood of de beitel zijn werk laten doen, dus er heel lichtjes erover strijken. Ja, dat gaat erg langzaam, ik doe over één db schildje ook ruim een half uur. Maar wat geeft het, dat is de hobby. De nieuwe plek moet daarna vetvrij worden gemaakt en je zou dan met een "decal" iets nieuws erop kunnen zetten. Ben nu dus bezig met het ontwerpen van een nieuw logo.
foto's
Zodra ik mijn draaitafel klaar heb kan ik gaan beginnen met fotograferen en dan kan ik hier wat laten zien.
Rail 2013
Oh ja, die beurs. Ik heb van Arnold een "Dujardin" treintje gescoord. Dat was in 2000 exclusief voor "Züge club 2000". Het is een lang doosje met een tenderlocomotief met een as opstelling B en 5 ketelwagonnetjes van "Dujardin". Het is een wijntransport treintje. Nu is er wat vreemds aan dit setje. De tender locomotief is een Bn2t, die n staat voor nassdampf, de 2 staat voor twee cilinders en de t staat voor dat het een tender locomotief is. Het fabrieksnummer is Hanomag 9442. Als je daar op door gaat zoeken dan blijkt dat dit locomotiefje nooit tankwagonnetjes met wijn heeft getrokken. Op het fabrieksterrein van de energiecentrale heeft dit locomotiefje alleen zware kolenwagons en wagons met slakken over het fabrieksterrein getrokken. Dat zijn dus leuke details. Het is wel een laatste generatie van Arnold, het model heeft de gestandaardiseerde N koppeling. Voorgaande modellen hadden alleen een soort haak.
Zo scoor je dus "ongewild" weer een locomotief, want het was mij te doen om de wagonnetjes. Nu ik dit weet ga ik ook dit model toch maar ombouwen naar digitaal, dat gaat nog een leuke puzzel worden. Eenmaal zover mag het model met kolenwagonnetjes gaan rangeren voor het verzorgingsspoor bij de kolenbunker. Ik heb de loc het nummer BR98.1 gegeven, zie onderaan, maar het is niet zeker of dit juist is, het locje is waarschijnlijk nooit op het net geweest en heeft zijn dagen op het fabrieksspoor gesleten. Ik begin me langzaam zorgen te maken over mijn draaischijf met daarachter de loods, maar dat is een soort van luxe probleem. Komt ook wel een oplossing voor. Op de beurs bij Markenburg veel veelbelovend materiaal gezien.
Met vriendelijke groet,
Joop
Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Joop
Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
-
Onderwerp starter - Berichten: 1096
- Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02
Re: Zaunkönigs Bahn
Draaitafel voor het fotograferen van modellen
Ik heb in een winkel met boetseer en schildersbenodigdheden een boetseer schijf gekocht, ze zijn er in verschillende maten. Zie een leverancier http://www.hazelaar.nl/subcategory/S01.06.07. Ik heb het 24/25 cm model (mijn Arnold draaibrug is maar 19cm lang, effectief kun je dus veilig een 17cm model draaien, jammer, maar geen Big Boy, maar die past zoiezo al niet op de baan ). De bovenzijde van de schijf is voorzien van een harde witte laag, schuur deze op met een grof schuurpapiertje, korrel 60 of grover.
Vervolgens heb ik dat ingespoten met een oplossing van houtlijm, water en een paar druppels afwasmiddel. Dat inspuiten heb ik met een verstuiver gedaan. Van mijn andere hobby kanokamperen had ik wat materiaal over. Soms heb je iets nodig, maar dan is het alleen verkrijgbaar in verpakkingen met nog andere zaken. Dit keer ging het om stevige aluminium flesjes. De flesjes zijn van http://www.travelsafe.nl/assortiment/re ... m-flesjes/ Travelsafe en de verstuiver had ik niet nodig. Tot nu toe. De flesjes zijn te koop bij buitensportzaken zoals bijvoorbeeld Bever Sport.
De aluminium flesjes zijn niet te groot en niet te klein, je kunt met een halfvol flesje de oppervlakte van de draaischijf bewerken. Dat is net mooi. De verstuiver heeft geen enkel probleem met de verdunde houtlijm oplossing. Na gebruik wel even met water het hele systeem schoonspuiten. Er zit aan de verstuiver een lang slangetje, hier redelijk zichtbaar op de krant.
.
Vervolgens ballast strooisel op de schijf aangebracht en deze laag ingespoten. Na een uurtje het proces herhalen en een nachtje laten drogen. De draaischijf is nu voor de derde keer ingespoten en de nog niet bedekte gaatjes en randjes zijn nu bewerkt, nu nog drogen.
Als dit klaar is kan de rails erop en dan nog een keer de rails van een bed voorzien. Daarna komt er aan de zijkant een maatindeling zodat ik altijd dezelfde hoek kan aanhouden. Op de onderste schijf komt dan een streep te staan. In principe blijft het bij alleen rails, moet nog zien hoe een en ander gaat worden. Ik ga drie lengtes naast elkaar monteren. Als ik zover ben weer nieuwe plaatjes
Ik heb in een winkel met boetseer en schildersbenodigdheden een boetseer schijf gekocht, ze zijn er in verschillende maten. Zie een leverancier http://www.hazelaar.nl/subcategory/S01.06.07. Ik heb het 24/25 cm model (mijn Arnold draaibrug is maar 19cm lang, effectief kun je dus veilig een 17cm model draaien, jammer, maar geen Big Boy, maar die past zoiezo al niet op de baan ). De bovenzijde van de schijf is voorzien van een harde witte laag, schuur deze op met een grof schuurpapiertje, korrel 60 of grover.
Vervolgens heb ik dat ingespoten met een oplossing van houtlijm, water en een paar druppels afwasmiddel. Dat inspuiten heb ik met een verstuiver gedaan. Van mijn andere hobby kanokamperen had ik wat materiaal over. Soms heb je iets nodig, maar dan is het alleen verkrijgbaar in verpakkingen met nog andere zaken. Dit keer ging het om stevige aluminium flesjes. De flesjes zijn van http://www.travelsafe.nl/assortiment/re ... m-flesjes/ Travelsafe en de verstuiver had ik niet nodig. Tot nu toe. De flesjes zijn te koop bij buitensportzaken zoals bijvoorbeeld Bever Sport.
De aluminium flesjes zijn niet te groot en niet te klein, je kunt met een halfvol flesje de oppervlakte van de draaischijf bewerken. Dat is net mooi. De verstuiver heeft geen enkel probleem met de verdunde houtlijm oplossing. Na gebruik wel even met water het hele systeem schoonspuiten. Er zit aan de verstuiver een lang slangetje, hier redelijk zichtbaar op de krant.
.
Vervolgens ballast strooisel op de schijf aangebracht en deze laag ingespoten. Na een uurtje het proces herhalen en een nachtje laten drogen. De draaischijf is nu voor de derde keer ingespoten en de nog niet bedekte gaatjes en randjes zijn nu bewerkt, nu nog drogen.
Als dit klaar is kan de rails erop en dan nog een keer de rails van een bed voorzien. Daarna komt er aan de zijkant een maatindeling zodat ik altijd dezelfde hoek kan aanhouden. Op de onderste schijf komt dan een streep te staan. In principe blijft het bij alleen rails, moet nog zien hoe een en ander gaat worden. Ik ga drie lengtes naast elkaar monteren. Als ik zover ben weer nieuwe plaatjes
Met vriendelijke groet,
Joop
Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Joop
Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
-
Onderwerp starter - Berichten: 1096
- Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02
Re: Zaunkönigs Bahn
Mijn draaischijf voor het fotograferen van modellen is nu klaar, het ziet er zo uit;
Ik heb de rails aangebracht en daarna nog met ballast aan de gang geweest. Met de vinger een beetje, maar op de foto's lijkt het me net té, dus graag commentaar erop. Op de rand heb ik met dubbelzijdig tape een meetlint van meneer Gamma geplakt en uiteraard ingekort op de juiste maat. Op de onderste schijf heb ik een streep gezet. Nu kun je de schijf op een bepaalde "meetwaarde" zetten en als je daar tevreden mee bent dat ook elke keer weer kunnen herhalen.
Bij nieuwe aanwinsten 2013 heb ik de schijf gebruikt, moet nog experimenteren met de camera voor wat de beste stand is. Ik gebruik de draaischijf in een opnametent. Valt nog niet mee om modelletjes te fotograferen.
Groeten,
Joop
Ik heb de rails aangebracht en daarna nog met ballast aan de gang geweest. Met de vinger een beetje, maar op de foto's lijkt het me net té, dus graag commentaar erop. Op de rand heb ik met dubbelzijdig tape een meetlint van meneer Gamma geplakt en uiteraard ingekort op de juiste maat. Op de onderste schijf heb ik een streep gezet. Nu kun je de schijf op een bepaalde "meetwaarde" zetten en als je daar tevreden mee bent dat ook elke keer weer kunnen herhalen.
Bij nieuwe aanwinsten 2013 heb ik de schijf gebruikt, moet nog experimenteren met de camera voor wat de beste stand is. Ik gebruik de draaischijf in een opnametent. Valt nog niet mee om modelletjes te fotograferen.
Groeten,
Joop
Met vriendelijke groet,
Joop
Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Joop
Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
-
Onderwerp starter - Berichten: 1096
- Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02
Re: Zaunkönigs Bahn
Vandaag in Houten geweest. Voor het eerst op een beurs, rail 2013 telt eigenlijk niet echt mee. Je wordt helemaal stapeldol op die beurs, het is buitengewoon slecht voor de gezondheid van je bankrekening en als je wat gekocht hebt en je ziet nog meer materiaal uit jouw epoche dan sta je zo ongeveer te kwijlen. Maar goed dat het meeste contant moet worden betaald.... Dan is de schade beperkt. Gisteren dus hier wat zitten lezen en het verhaal van Albert gelezen (viewtopic.php?f=17&t=5500&start=77). Dank je wel Albert, wat een enorm leuk model. En wat denk je, jawel, ik zag op het laatste moment een identiek model. En dit is hem dan,
De voorkant
en dit is de achterkant
Ben nog een beetje aan het experimenteren met de setting van de camera. Deze foto's zijn genomen vanaf mijn nieuwe draaischijf.
Een paar gesloten goederen wagonnetjes en een open bak;
BP Olex ketelwagonnetjes;
Nog een paar ketelwagonnetjes;
En nog een paar ketelwagonnetjes;
Kon er niet genoeg van hebben;
En om het af te maken een speciaal setje van Minitrix, ehhh, ketelwagonnetjes....;
Om wat te kunnen wisselen met het reizigersvervoer heb ik nog een Hecht rijtuig gekocht, 2de klasse;
Op dezelfde stand waar ik de Kittel heb gehaald lag ook deze rongenwagon met seinpaal. De rongen zitten nog aan de gietstam, dat laat ik even zo totdat ik de baan klaar heb. Dus die zijn er wel.
Nog een paar koelwagons, geloof niet allemaal in epoche twee, maar wel remmershuisje.
En nog een mooi bedrukte met Kneipp Naturheilmittel, nu was dat "heilmittel" naar huis gaan....
Vond het zo wel welletjes...
Groeten,
Joop
De voorkant
en dit is de achterkant
Ben nog een beetje aan het experimenteren met de setting van de camera. Deze foto's zijn genomen vanaf mijn nieuwe draaischijf.
Een paar gesloten goederen wagonnetjes en een open bak;
BP Olex ketelwagonnetjes;
Nog een paar ketelwagonnetjes;
En nog een paar ketelwagonnetjes;
Kon er niet genoeg van hebben;
En om het af te maken een speciaal setje van Minitrix, ehhh, ketelwagonnetjes....;
Om wat te kunnen wisselen met het reizigersvervoer heb ik nog een Hecht rijtuig gekocht, 2de klasse;
Op dezelfde stand waar ik de Kittel heb gehaald lag ook deze rongenwagon met seinpaal. De rongen zitten nog aan de gietstam, dat laat ik even zo totdat ik de baan klaar heb. Dus die zijn er wel.
Nog een paar koelwagons, geloof niet allemaal in epoche twee, maar wel remmershuisje.
En nog een mooi bedrukte met Kneipp Naturheilmittel, nu was dat "heilmittel" naar huis gaan....
Vond het zo wel welletjes...
Groeten,
Joop
Met vriendelijke groet,
Joop
Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Joop
Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
-
- Berichten: 3209
- Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
- Locatie: Loosbroek
Re: Zaunkönigs Bahn
Joop,
Dat zijn echt mooie tp2 aanwinsten.
Vooral die "railbus" op stoom is erg mooi.
Mvrg bob
Dat zijn echt mooie tp2 aanwinsten.
Vooral die "railbus" op stoom is erg mooi.
Mvrg bob
Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
Re: Zaunkönigs Bahn
Leuke aankopen en op zich goed idee zo'n foto-draaitafel. Zeker die cm-verdeling vind ik een prima vondst, dan krijg je meer consistentie in je camera standpunt. Alleen lang modern spul past er niet op (Flirt, Talent, etc.), maar daar heb je in jouw TP geen last van.
Wat betreft de foto's, ze zijn (zeker) zo'n 1 a 2 stops onderbelicht. Fotograferen in zo'n box is leuk maar nu heb je (met name aan de voorkant) nog wat weinig licht. Probeer iets minder licht aan de achterkant, een lichte/witte achtergrond is leuk maar daarmee verblind je de camera. Hierdoor wordt je onderwerp plat, je verliest er contrast en diepte mee. In de professionele fotografie wordt op een randje na rond het onderwerp de hele achtergrond zwart gemaakt. Dat gaat zelfs zo ver dat een auto voor een witte muur wordt gezet, camera standpunt bepaald, uitgelicht en de stukken muur die door de auto niet wordt bedekt weer wordt zwart geverfd (20 cm wit rond auto blijft open). Zodra de auto na de foto weg is staat zijn silhouet nog in wit op de muur. Dat is hier wel een beetje lastig, maar het werkt wel.
Wat je wel kan doen om de 'voorkant' wat meer licht te geven is het gebruik van reflectieschotjes. Frommel wat alufolie op en vouw dat voorzichtig weer uit elkaar. Beetje vlak strijken en op een stukje karton plakken. Nu zo positioneren dat ie net buiten het zicht van de camera valt maar wel wat licht van boven naar de zijkant van de wagon kaatst. Zelf neem ik meestal die moeite niet (heb ook niet zo'n box) maar aangezien jij zo goed serieus bezig bent, kun je misschien wel wat met deze tip.
Wat betreft de foto's, ze zijn (zeker) zo'n 1 a 2 stops onderbelicht. Fotograferen in zo'n box is leuk maar nu heb je (met name aan de voorkant) nog wat weinig licht. Probeer iets minder licht aan de achterkant, een lichte/witte achtergrond is leuk maar daarmee verblind je de camera. Hierdoor wordt je onderwerp plat, je verliest er contrast en diepte mee. In de professionele fotografie wordt op een randje na rond het onderwerp de hele achtergrond zwart gemaakt. Dat gaat zelfs zo ver dat een auto voor een witte muur wordt gezet, camera standpunt bepaald, uitgelicht en de stukken muur die door de auto niet wordt bedekt weer wordt zwart geverfd (20 cm wit rond auto blijft open). Zodra de auto na de foto weg is staat zijn silhouet nog in wit op de muur. Dat is hier wel een beetje lastig, maar het werkt wel.
Wat je wel kan doen om de 'voorkant' wat meer licht te geven is het gebruik van reflectieschotjes. Frommel wat alufolie op en vouw dat voorzichtig weer uit elkaar. Beetje vlak strijken en op een stukje karton plakken. Nu zo positioneren dat ie net buiten het zicht van de camera valt maar wel wat licht van boven naar de zijkant van de wagon kaatst. Zelf neem ik meestal die moeite niet (heb ook niet zo'n box) maar aangezien jij zo goed serieus bezig bent, kun je misschien wel wat met deze tip.
Groeten,
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
-
Onderwerp starter - Berichten: 1096
- Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02
Re: Zaunkönigs Bahn
Bedankt Bob, als ik dat verhaal van Albert niet had gelezen had ik er totaal niet aan gedacht dat er nog zoiets bestond. Het idee is nu om de werklui van de "stad" naar de houtzagerij te brengen in het bergdorpje. Zo krijgt mijn nog te maken baan langzaam aan meer profiel. Gaat nog een leuke puzzel worden om dat allemaal in te passen.bob vermeulen schreef:Joop,
Dat zijn echt mooie tp2 aanwinsten.
Vooral die "railbus" op stoom is erg mooi.
Mvrg bob
Gisteren de railbus uit elkaar gehaald. De motor moet weer opnieuw inlopen, heeft waarschijnlijk lang stil gestaan. Er zat wel wat stof op de contactveren, schoongemaakt. Ik denk dat ik de decoder in het compartiment plaats achter de ketel. De inhoud is daar niet goed zichtbaar. De contact strips zijn niet goed te splitsen, dus er ligt nog wel een uitdaging hoe dat te gaan oplossen met de verlichting. Arnold laat heel slim de verlichting via een brede lichtgeleider in het dak naar de achterkant lopen. Zo heb je en achteraan brandende lampjes én je hebt het passagiers compartiment verlicht. Ook de motor isoleren is een uitdaging, niet vanwege de te isoleren contactpunten maar omdat de motor in een metalen frame ligt waar de contactpunten het frame net niet raken. Komt tijd komt raad.
Groeten
Joop
Met vriendelijke groet,
Joop
Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Joop
Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
-
Onderwerp starter - Berichten: 1096
- Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02
Re: Zaunkönigs Bahn
Bedankt Maarten.maarten schreef:Leuke aankopen en op zich goed idee zo'n foto-draaitafel. Zeker die cm-verdeling vind ik een prima vondst, dan krijg je meer consistentie in je camera standpunt.
Ik heb een 25cm tafel gebruikt, maar er zijn grotere maten te koop. Standaard heb je ook 30 en 35cm tafels, wellicht dat je nog grotere maten kunt bestellen, het is een centrale bout en de tafel wordt ondersteund / draait op knikkers of stalen balletjes in een uitgefreesd gootje in beide delen. Je zou het zelf kunnen maken als je over een frees beschikt. Mijn kale tafel heeft mij € 19,95 gekost. Ik betwijfel of er wagons of locomotieven zijn die langer zijn dan 25cm. Misschien "Big-Boy", maar dat is van over de plas en dat voegt niet in een Duits gezelschap.maarten schreef: Alleen lang modern spul past er niet op (Flirt, Talent, etc.), maar daar heb je in jouw TP geen last van.
Ik heb gisteren mijn opname tent even neergezet, niet de bijbehorende verlichting. Op de camera een flitser met softbox en uit de hand. Ben er zelf ook nog niet tevreden over, maar wilde snel publiceren, dus sorry voor de ook in mijn ogen belabberde kwaliteit . Gisteren veel zitten draaien met de draaischijf om te zien hoe het zou gaan met scherptediepte, waar de modellen neer te zetten enz. Ook met camera instellingen zitten te spelen. Je hebt gelijk, door het meer macro-achtige werk zit je met je camera er te dicht op waardoor de flitser op de camera weinig kan doen. Reflectie panelen is een oplossing, twee flitsers laag opstellen in de hoek een ander, de studio verlichting erop zetten, oplossingen zijn eindeloos. Nog veel uitproberen dus...maarten schreef:Wat betreft de foto's, ze zijn (zeker) zo'n 1 a 2 stops onderbelicht. Fotograferen in zo'n box is leuk maar nu heb je (met name aan de voorkant) nog wat weinig licht. (knip..knip)
Groeten,
Joop
Met vriendelijke groet,
Joop
Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Joop
Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
-
Onderwerp starter - Berichten: 1096
- Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02
Re: Zaunkönigs Bahn
Ik heb de foto's nog een keer over gedaan, nu geen opname tent maar gewoon een liggend vel A3 wit papier om de draaischijf en een paar lampen.
Vandaag op de Noord-Hollandse modelspoordagen in Alkmaar geweest. Daar heb ik het volgende gevonden;
Weer een tankwagentje....
Een paar gesloten goederen wagonnetjes zonder enige belettering of opschrift, dus ik moet daar wat gaan doen met decals;
Een setje schamelwagons met hout;
Aangeboden in een Arnold doosje, maar het was Lima, mooie van dat spul is dat het FS en epoche onbekend is;
Van Ibertran dit alleraardigste wagonnetje;
Van Trix soortgelijke wagonnetjes, eentje had in de nok geen glas en de ander mist een deurtje. Maar twee maken een, dus nu heb ik een goed wagonnetje en een die nog wat nawerk vraagt;
Nog een paar gesloten goederen wagonnetjes,maar nu zonder remmershuisje;
Een vee wagonnetje en een Maggi gesloten wagonnetje;
Voor de Kittel DW8 wilde ik nog wat aanhangspul hebben, dit railbusje kan tot drie wagonnetjes trekken (ongeveer 30ton);
En nog een bagage transport wagon;
De gemiddelde prijs per wagon is vandaag uitgekomen op iets meer dan € 11,00. Dacht wel netjes.
Groeten,
Joop
Vandaag op de Noord-Hollandse modelspoordagen in Alkmaar geweest. Daar heb ik het volgende gevonden;
Weer een tankwagentje....
Een paar gesloten goederen wagonnetjes zonder enige belettering of opschrift, dus ik moet daar wat gaan doen met decals;
Een setje schamelwagons met hout;
Aangeboden in een Arnold doosje, maar het was Lima, mooie van dat spul is dat het FS en epoche onbekend is;
Van Ibertran dit alleraardigste wagonnetje;
Van Trix soortgelijke wagonnetjes, eentje had in de nok geen glas en de ander mist een deurtje. Maar twee maken een, dus nu heb ik een goed wagonnetje en een die nog wat nawerk vraagt;
Nog een paar gesloten goederen wagonnetjes,maar nu zonder remmershuisje;
Een vee wagonnetje en een Maggi gesloten wagonnetje;
Voor de Kittel DW8 wilde ik nog wat aanhangspul hebben, dit railbusje kan tot drie wagonnetjes trekken (ongeveer 30ton);
En nog een bagage transport wagon;
De gemiddelde prijs per wagon is vandaag uitgekomen op iets meer dan € 11,00. Dacht wel netjes.
Groeten,
Joop
Met vriendelijke groet,
Joop
Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Joop
Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
-
Onderwerp starter - Berichten: 1096
- Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02
Re: Zaunkönigs Bahn
Ik was nog steeds niet tevreden met de foto's. Ik nam de foto's met mijn camera in de hoogste resolutie en verkleinde de foto's in een programma tot een 640x480 equivalent. Daarbij liepen met name de zwarte oppervlakten dicht en gingen details verloren.
Ik heb het nu anders aangepakt. Ik heb mijn zoomlens 14-54mm op een 1.4 converter gezet. Daardoor kon ik verder van de tafel gaan staan en had ik op de tafel minder last van slagschaduw van de flitser. Voor de opnametafel heb ik 3 led lampjes gekocht bij Kwantum. Het zijn lampjes op een flexibele slang die je in alle richtingen kunt buigen. Kosten € 15,00 per lampje. Twee lampjes heb ik op de voorkant gezet onder een hoek van ongeveer 100 graden. Een lampje heb ik van bovenaf het onderwerp laten belichten. De op de camera aanwezige flitser heb ik op invulflits ingesteld. ISO op 400, diafragma variërend van 9.0 tot 13.0. Camera stond ingesteld op diafragma voorkeur. Achter de tafel een wit velletje A3 papier op zijn kant. De camera stond ingesteld op 1600x1200, hiervan werd dan een uitsnede genomen die teruggebracht werd naar 640x480 equivalent. Eenmaal verscherpt, handtekening erin gezet en bewaard als jpeg op 20% compressie.
Verder bleek mijn monitor iets te helder te staan, opnieuw geijkt en aangepast. Alle plaatjes zijn vervangen en het resultaat is nu een stuk beter.
Ik heb het nu anders aangepakt. Ik heb mijn zoomlens 14-54mm op een 1.4 converter gezet. Daardoor kon ik verder van de tafel gaan staan en had ik op de tafel minder last van slagschaduw van de flitser. Voor de opnametafel heb ik 3 led lampjes gekocht bij Kwantum. Het zijn lampjes op een flexibele slang die je in alle richtingen kunt buigen. Kosten € 15,00 per lampje. Twee lampjes heb ik op de voorkant gezet onder een hoek van ongeveer 100 graden. Een lampje heb ik van bovenaf het onderwerp laten belichten. De op de camera aanwezige flitser heb ik op invulflits ingesteld. ISO op 400, diafragma variërend van 9.0 tot 13.0. Camera stond ingesteld op diafragma voorkeur. Achter de tafel een wit velletje A3 papier op zijn kant. De camera stond ingesteld op 1600x1200, hiervan werd dan een uitsnede genomen die teruggebracht werd naar 640x480 equivalent. Eenmaal verscherpt, handtekening erin gezet en bewaard als jpeg op 20% compressie.
Verder bleek mijn monitor iets te helder te staan, opnieuw geijkt en aangepast. Alle plaatjes zijn vervangen en het resultaat is nu een stuk beter.
Met vriendelijke groet,
Joop
Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Joop
Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
-
Onderwerp starter - Berichten: 1096
- Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02
Re: Zaunkönigs Bahn
Naast het verzamelen ben ik ook bezig met het nadenken over mijn baanplan. Ik zit te "worstelen" met het volgende idee. In hoeverre dit gaat lukken hangt af van het programma waarin ik met rails ga werken. De afmeting is ongeveer 3.40 mtr bij 1.05 mtr. Het schaduwstation kan iets langer worden omdat het geheel onder een dak wordt gebouwd.
Het motief is een station met locdepot en een rangeerterrein. Links van het station komt een fabriek met aansluiting op het spoor. Rechts is en berg aangegeven. Bovenop moet een klein station komen met een aansluiting naar een zagerij. De dienst wordt daar gehouden met een DW8 (Kittel) en nog een klein stomertje. Het vervoer van de wagons met hout gaat met een stevige tenderloc. Helemaal vooraan is in het schaduwstation een paradespoor opgenomen. De hoofdbaan is daar iets terug getrokken.
Alles is nog flexibel. Waar ik mee worstel is "wat is een realistische hoogte voor de berg en daarmee dus het bergstation met de zagerij. Hoe hoger, hoe langer het stijgend/dalend spoor en hoe meer hoofdpijn dat geeft omdat weg te werken. Het ligt in de bedoeling om dat spoortje aan de achterzijde te laten verdwijnen en achter een achterwand te laten dalen naar of het zichtbare gedeelte of het schaduwstation. Het idee is verder om een spiraal in de fabriek op te nemen met een R2 radius. Nog even bezig dus.
De berg neemt het hoofdspoor uit het zicht en in de berg begint het spoor te dalen naar het schaduwstation. De daling moet zo zijn dat het spoor voldoende gedaald is om onder het emplacement door te lopen zodra het spoor de berg weer zou verlaten.
Schaduwstation is nog blanco. Het idee is wel om er een keerlus in op te nemen. Onbekend is of het dubbel spoors of enkel spoors moet worden. Ook is nog niet bekend in hoeverre dat bergdorpje met zagerij roet in het spooreten gaat gooien.
Station wordt nog over nagedacht. Het moet een sneltrein en het lokaaltje naar het bergdorp bedienen. Verder vertrekt er zo nu en dan een slaaptrein. Het wordt wel een kopstation. Het loc depot wordt in de breedte gebouwd en is middelgroot met achter de schijf ongeveer 12 sporen naar loc loodsen en een paar opstelsporen. Het rangeer terrein is aangegeven. Belangrijkste is lengte om de aankomende goederentreinen te kunnen splitsen en weer een nieuwe goederentrein te kunnen samenstellen. Stamlengte 20 tot 30 wagons. Er is een aansluiting naar het fabrieksterrein. De fabriek is bezig met alcoholhoudende dranken. Dat wordt aangevoerd met ketelwagons en de flessen worden afgevoerd in gesloten goederen wagons.
Het stadje ligt buiten de baan en wordt op de achterwand aangegeven. Het bergdorpje bevat een station (of een deel) en een aansluiting naar een zagerij die ook deels buiten de baan valt. Nog geen idee hoe een en ander uitpakt.
Dus nog stevig studeren, ik maak gebruik van de "Kleine modelbaan serie" nummers 1, 5, 6, 13 en 14 om mijn ideeën te toetsen.
Groeten
Joop
Het motief is een station met locdepot en een rangeerterrein. Links van het station komt een fabriek met aansluiting op het spoor. Rechts is en berg aangegeven. Bovenop moet een klein station komen met een aansluiting naar een zagerij. De dienst wordt daar gehouden met een DW8 (Kittel) en nog een klein stomertje. Het vervoer van de wagons met hout gaat met een stevige tenderloc. Helemaal vooraan is in het schaduwstation een paradespoor opgenomen. De hoofdbaan is daar iets terug getrokken.
Alles is nog flexibel. Waar ik mee worstel is "wat is een realistische hoogte voor de berg en daarmee dus het bergstation met de zagerij. Hoe hoger, hoe langer het stijgend/dalend spoor en hoe meer hoofdpijn dat geeft omdat weg te werken. Het ligt in de bedoeling om dat spoortje aan de achterzijde te laten verdwijnen en achter een achterwand te laten dalen naar of het zichtbare gedeelte of het schaduwstation. Het idee is verder om een spiraal in de fabriek op te nemen met een R2 radius. Nog even bezig dus.
De berg neemt het hoofdspoor uit het zicht en in de berg begint het spoor te dalen naar het schaduwstation. De daling moet zo zijn dat het spoor voldoende gedaald is om onder het emplacement door te lopen zodra het spoor de berg weer zou verlaten.
Schaduwstation is nog blanco. Het idee is wel om er een keerlus in op te nemen. Onbekend is of het dubbel spoors of enkel spoors moet worden. Ook is nog niet bekend in hoeverre dat bergdorpje met zagerij roet in het spooreten gaat gooien.
Station wordt nog over nagedacht. Het moet een sneltrein en het lokaaltje naar het bergdorp bedienen. Verder vertrekt er zo nu en dan een slaaptrein. Het wordt wel een kopstation. Het loc depot wordt in de breedte gebouwd en is middelgroot met achter de schijf ongeveer 12 sporen naar loc loodsen en een paar opstelsporen. Het rangeer terrein is aangegeven. Belangrijkste is lengte om de aankomende goederentreinen te kunnen splitsen en weer een nieuwe goederentrein te kunnen samenstellen. Stamlengte 20 tot 30 wagons. Er is een aansluiting naar het fabrieksterrein. De fabriek is bezig met alcoholhoudende dranken. Dat wordt aangevoerd met ketelwagons en de flessen worden afgevoerd in gesloten goederen wagons.
Het stadje ligt buiten de baan en wordt op de achterwand aangegeven. Het bergdorpje bevat een station (of een deel) en een aansluiting naar een zagerij die ook deels buiten de baan valt. Nog geen idee hoe een en ander uitpakt.
Dus nog stevig studeren, ik maak gebruik van de "Kleine modelbaan serie" nummers 1, 5, 6, 13 en 14 om mijn ideeën te toetsen.
Groeten
Joop
Met vriendelijke groet,
Joop
Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Joop
Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
-
Onderwerp starter - Berichten: 1096
- Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02
Re: Zaunkönigs Bahn
Vanmorgen eens twee meter spoor uitgelegd en daar de wagons opgezet voor de passagiersdienst en de "stammetjes" voor het goederenvervoer. Daar zijn dus opmerkelijke resultaten uitgekomen.
De maximale lengte bij de passagiersdienst is 120cm excl. locomotief.
De gemeten lengte van 20 eenheden met vier assen (of schamelwagen combinaties) is 240cm excl. locomotief (berekend), 20 wagons, dus een schamelwagen combinatie telt voor twee wagons, geeft een lengte van 180cm, excl. locomotief.
De gemeten lengte van 30 wagons met twee assen is 190cm excl. locomotief.
Daarmee weet ik dus wat ik aan lengte moet hebben om een dergelijke trein te kunnen ontvangen of klaar te zetten. Het eerder gegeven plaatjes is wat bijgewerkt, de maatvoering is 3,50mtr bij 1,05 mtr;
Het bergdorp met de zagerij ook maar getekend;
Met een enkele omloop in de fabriek (anderen gebruiken daar een berg voor) wordt de hoogte van het bergdorp 24cm. In het echt ongeveer 40mtr. Met een dubbele omloop als de fabriek hoog genoeg is 31cm, in het echt 50mtr.
Zo, nu maar weer verder met nadenken, puzzelen etc.
Groeten,
Joop
De maximale lengte bij de passagiersdienst is 120cm excl. locomotief.
De gemeten lengte van 20 eenheden met vier assen (of schamelwagen combinaties) is 240cm excl. locomotief (berekend), 20 wagons, dus een schamelwagen combinatie telt voor twee wagons, geeft een lengte van 180cm, excl. locomotief.
De gemeten lengte van 30 wagons met twee assen is 190cm excl. locomotief.
Daarmee weet ik dus wat ik aan lengte moet hebben om een dergelijke trein te kunnen ontvangen of klaar te zetten. Het eerder gegeven plaatjes is wat bijgewerkt, de maatvoering is 3,50mtr bij 1,05 mtr;
Het bergdorp met de zagerij ook maar getekend;
Met een enkele omloop in de fabriek (anderen gebruiken daar een berg voor) wordt de hoogte van het bergdorp 24cm. In het echt ongeveer 40mtr. Met een dubbele omloop als de fabriek hoog genoeg is 31cm, in het echt 50mtr.
Zo, nu maar weer verder met nadenken, puzzelen etc.
Groeten,
Joop
Met vriendelijke groet,
Joop
Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Joop
Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
-
Onderwerp starter - Berichten: 1096
- Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02
Re: Zaunkönigs Bahn
Nog eens met het meetlint de kamer rond gegaan, heb ik het wel goed? Antwoord nee, de baan is 10cm te lang en aan de dak kant mag de baan 20cm breder zijn. Dus mijn zo ongeveer tekening aangepast;
Ik heb nu ook een aansluiting voor train safe systeem ingetekend. Vind het wel een mooi systeem, maar wel duur. De inham voor in de baan links is voor de deur. Als de deur dicht is kan ik daar zo'n systeem aan de baan koppelen en de treinen de baan oprijden.
Het paradespoor is voor een deel nu dubbelbaans. Het voorste spoor is het spoortje naar het bergdorpje met houtzagerij. Het achterste spoor is een rondlopende baan in het schaduwstation, de wissels worden dan recht bereden.
Zit nog met een probleem van het uithaal spoor, moet daar nog op broeden.
Ben heftig aan het stoeien met XTrackCad, gaat allemaal maar niet vanzelf. Ik wil de baan gaan tekenen met Fleischmann rails en met Peco rails. Over de laatste heb ik al van alles lopen roepen, Peco heeft ook een aantal voordelen, nm dat het profiel diep ingebed is in de bielzen, dat geeft namelijk stabiliteit en de garantie dat de profielen recht en netjes aansluiten. De wisseltongenplaat kan minder massaal worden gemaakt door de kap te verwijderen. Het puntstuk is bij Fleischmann beter geautomatiseerd, alleen het stroomgeleidende puntstuk komt op de foto ook erg massaal over. Dan is de Peco weer mooier. Dus vandaar dat ik de baan in beide soorten ga tekenen. Zou zo maar kunnen dat het met Peco door de lengte niet lukt.
Ik heb nu ook een aansluiting voor train safe systeem ingetekend. Vind het wel een mooi systeem, maar wel duur. De inham voor in de baan links is voor de deur. Als de deur dicht is kan ik daar zo'n systeem aan de baan koppelen en de treinen de baan oprijden.
Het paradespoor is voor een deel nu dubbelbaans. Het voorste spoor is het spoortje naar het bergdorpje met houtzagerij. Het achterste spoor is een rondlopende baan in het schaduwstation, de wissels worden dan recht bereden.
Zit nog met een probleem van het uithaal spoor, moet daar nog op broeden.
Ben heftig aan het stoeien met XTrackCad, gaat allemaal maar niet vanzelf. Ik wil de baan gaan tekenen met Fleischmann rails en met Peco rails. Over de laatste heb ik al van alles lopen roepen, Peco heeft ook een aantal voordelen, nm dat het profiel diep ingebed is in de bielzen, dat geeft namelijk stabiliteit en de garantie dat de profielen recht en netjes aansluiten. De wisseltongenplaat kan minder massaal worden gemaakt door de kap te verwijderen. Het puntstuk is bij Fleischmann beter geautomatiseerd, alleen het stroomgeleidende puntstuk komt op de foto ook erg massaal over. Dan is de Peco weer mooier. Dus vandaar dat ik de baan in beide soorten ga tekenen. Zou zo maar kunnen dat het met Peco door de lengte niet lukt.
Met vriendelijke groet,
Joop
Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Joop
Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Re: Zaunkönigs Bahn
Welke reeks van Fleischmann c.q. Peco overweeg je? Er zit nogal wat verschil tussen Flm Piccolo en de voormalige Roco rails. Ook bij Peco is er nog wel wat verschil tussen code 55 en code 80. Beide merken hebben korte (helaas ook scherpere) en langere wissels. De kortere zijn mogelijk een oplossing voor je ruimtegebrek. En bij code 80 kun je bijna alle merken door elkaar gebruiken.
Wat me nog niet helder is, is wat je bedoelt met de 'bodemplaat' onder de tongen bij Peco. Ik zie die niet, welk model/artikelnr gaat het dan om?
Wat me nog niet helder is, is wat je bedoelt met de 'bodemplaat' onder de tongen bij Peco. Ik zie die niet, welk model/artikelnr gaat het dan om?
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
-
Onderwerp starter - Berichten: 1096
- Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02
Re: Zaunkönigs Bahn
Ik wil de tekening maken voor Fleischmann Piccolo en voor voormalig Roco vanwege de wissel op 10 graden. Als ik voor Peco ga wordt het code 55 omdat dit meer overeenkomt met het 18 tons netwerk. Naarmate de snelheid van treinen is toegenomen is ook het railprofiel in hoogte toegenomen. Ook bij Peco de langere wissels.shoven schreef:Welke reeks van Fleischmann c.q. Peco overweeg je? Er zit nogal wat verschil tussen Flm Piccolo en de voormalige Roco rails. Ook bij Peco is er nog wel wat verschil tussen code 55 en code 80. Beide merken hebben korte (helaas ook scherpere) en langere wissels. De kortere zijn mogelijk een oplossing voor je ruimtegebrek. En bij code 80 kun je bijna alle merken door elkaar gebruiken.
Aan het einde van de tongen zit een "plaat" waarmee de tongen bijeen(?) worden gehouden met een veer en de hefboom om de tongen links of rechts met een wisselbediening uit te rusten. Over deze combinatie schijnt een plaatje te zitten die je eraf kunt halen. Ik heb het ook alleen maar van lezen. Ben nog op zoek naar een leverancier waar ik naar toe kan stappen in NL, dus geen internetshop. Dan kan ik het eens in mijn handen houden.shoven schreef:Wat me nog niet helder is, is wat je bedoelt met de 'bodemplaat' onder de tongen bij Peco. Ik zie die niet, welk model/artikelnr gaat het dan om?
Met vriendelijke groet,
Joop
Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Joop
Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Re: Zaunkönigs Bahn
Hoi Joop,
Over de Peco wissels: het aandrijf plaatje wat op en neer gaat (als je dat bedoelt) is zover ik weet niet uitneembaar (nooit geprobeerd), maar met zorgvuldig ballasten is e.e.a. vrijwel onzichtbaar weg te werken.
Ik zie in je onderschrift dat je hoofdzakelijk stoomloks hebt, ook zag ik een paar berichtjes geleden dat je aan 20 wagons denkt. Houdt er wel rekening mee dat je dan erg voorzichtig met hellingen moet zijn. De meeste stomers zijn niet zulke trekpaarden in model, voor veel loks met tenderaandrijving en een relatief kleine/lichte tender gaat het licht uit bij een wagon of 10 op een helling van een procent of 2.
Verder ben je erg goed bezig met de planning. Ik heb ook XTrackCAD gebruikt, dus als je daar vragen over hebt, dan stuur maar een PM.
Over de Peco wissels: het aandrijf plaatje wat op en neer gaat (als je dat bedoelt) is zover ik weet niet uitneembaar (nooit geprobeerd), maar met zorgvuldig ballasten is e.e.a. vrijwel onzichtbaar weg te werken.
Ik zie in je onderschrift dat je hoofdzakelijk stoomloks hebt, ook zag ik een paar berichtjes geleden dat je aan 20 wagons denkt. Houdt er wel rekening mee dat je dan erg voorzichtig met hellingen moet zijn. De meeste stomers zijn niet zulke trekpaarden in model, voor veel loks met tenderaandrijving en een relatief kleine/lichte tender gaat het licht uit bij een wagon of 10 op een helling van een procent of 2.
Verder ben je erg goed bezig met de planning. Ik heb ook XTrackCAD gebruikt, dus als je daar vragen over hebt, dan stuur maar een PM.
Groeten,
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
Re: Zaunkönigs Bahn
Dat plaatje is maar klein en dient om het veertje dat de tongen tegen de railstaaf aandrukt op zijn plek te houden. Ik haal dat veertje er altijd uit (omdat ik servo's gebruik) en verwijder dan ook het plaatje. Dat kleine plaatje zie je overigens niet, het zit helemaal onder het plastic.Zaunkönigs Bahn schreef:Aan het einde van de tongen zit een "plaat" waarmee de tongen bijeen(?) worden gehouden met een veer en de hefboom om de tongen links of rechts met een wisselbediening uit te rusten. Over deze combinatie schijnt een plaatje te zitten die je eraf kunt halen. Ik heb het ook alleen maar van lezen. Ben nog op zoek naar een leverancier waar ik naar toe kan stappen in NL, dus geen internetshop. Dan kan ik het eens in mijn handen houden.shoven schreef:Wat me nog niet helder is, is wat je bedoelt met de 'bodemplaat' onder de tongen bij Peco. Ik zie die niet, welk model/artikelnr gaat het dan om?
De tongen (de uiteinden daarvan) zitten vast op een "biels" die heen en weer beweegt en waar je de pen van de aandrijving door steekt (kan aan beide zijden). Eromheen zit idd wat extra bielswerk, maar als je een beetje handig ballast valt dat niet meer op.
Maar het eens in je handen houden verheldert een heleboel, goed idee.
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
-
Onderwerp starter - Berichten: 1096
- Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02
Re: Zaunkönigs Bahn
"hoofdzakelijk"???, het zijn allemaal stomers, ik heb geen diesel of elektrisch. Voor het goederen verkeer heb ik de volgende locomotieven; BR 41, BR 52, BR 54, BR 85 (2x), BR 94, BR 95 (2x) en de BR 96. Alle deze locomotieven hebben wielbanden, enkelen zijn zelfs zwaar van gewicht. Uiteraard worden er proeven genomen. De afdaling naar het schaduwstation wordt 3%, moet even zien welke radius ik ga gebruiken, hoe groter de radius, hoe minder stijl. Je moet namelijk per omwenteling wel de hoogte van je materiaal (trein, rails, ondergrond, drager) overwinnen.evo schreef:Ik zie in je onderschrift dat je hoofdzakelijk stoomloks hebt, ook zag ik een paar berichtjes geleden dat je aan 20 wagons denkt. Houdt er wel rekening mee dat je dan erg voorzichtig met hellingen moet zijn. De meeste stomers zijn niet zulke trekpaarden in model, voor veel loks met tenderaandrijving en een relatief kleine/lichte tender gaat het licht uit bij een wagon of 10 op een helling van een procent of 2.
Het berglijntje wordt 5%, de kittel (DW8) heeft daar geen enkel probleem mee, pas bij 3 2-assige wagons gaat het niet of moeilijk. Zit dus te variëren tussen 3,5% en 5% om te zien wat betrouwbaar is. Zodra de tekeningen uitwijzen wat ik voor railmateriaal kan gebruiken om mijn idee om te zetten naar een tastbare baan wordt er nog getest met dat rail materiaal en de verschillende hoogten.
Mijn nieuwste aanwinst, ze staat er nog niet tussen, een BR 70, echt een schatje van een locomotief, heeft twee aangedreven assen zonder wielbanden. Op een vlakke baan zijn een paar wagonnetjes geen probleem. Een helling van 2% gaat net aan als er niet te veel achter hangt. Eens zien of ik het gewicht nog verder kan vergroten.
Dank je wel voor het compliment en ik houd je aanbod in gedachte.evo schreef:Verder ben je erg goed bezig met de planning. Ik heb ook XTrackCAD gebruikt, dus als je daar vragen over hebt, dan stuur maar een PM.
Groeten,
Joop
Met vriendelijke groet,
Joop
Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Joop
Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm