Klopt deze blokverdeling tbv terug/blokmelders?

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Contacteer:

Klopt deze blokverdeling tbv terug/blokmelders?

Bericht door Hoontje »

Wakker liggen is goed voor de modelbaan zo blijkt...
Vannacht geprobeerd een baanvak-plan te maken. Ik heb me ingelezen inzake de digitale baan en de blok- en terugmelders, wisseldecoders etc. etc. Nu duizelt het me behoorlijk. :cry:

Mijn vraag is simpel; klopt de bijgevoegde blokverdeling en kan ik alles aan 1 blok/terugmelder hangen? Zo'n S88SD16-n ding?
De wissels moesten vrij blijven (ongedetecteerd) en alles hoeft maar aan 1 zijde geneutraliseert te worden dmv plastic raillasjes toch?

Ik hoor het graag,

Groet,

Hoontje
Bijlagen
blokverdeling emplacement 5 Eiken.jpg
blokverdeling emplacement 5 Eiken.jpg (12.61 KiB) 2375 keer bekeken

ouwerling

Re: Klopt deze blokverdeling tbv terug/blokmelders?

Bericht door ouwerling »

Helemaal goed.

Alleen heeft elk blok normaal gesproken 2 melders: 1 inrij melder en een stop melder.
Dus elk blok dien je ook nog eens in te delen.

Bijvoorbeeld een blok van 120 cm:

- 1e deel 30 cm rails verbonden met een (inrij) melder.
- 2e deel 60 cm rails is ongedetecteerd
- 3e deel 30 cm rails is verbonden (stop) melder

Komt de trein van de andere kant dan wordt de stop melder automatisch de inrij melder en omgekeerd.

Overigens kun je het 2e deel (ongedetecteerd) ook weglaten en het 1e en 3e deel direct op elkaar aansluiten.
Uiteraard moet je alle delen wel middels een isolatie rail asje van elkaar scheiden.

Daar waarbij jou in de tekening een ? staat zou ik ongedetecteerd maken. Je wil daar toch niet dat een trein stopt.

Lees ook dit artikel eens op Nproject: http://www.nproject.org/nl/modelspoor-d ... lders.html

Groet

Jos

Baan Benelux, PC Windows10, IB Basic, Uhlenbrock Loconet, iTrain-3 Pro, Flm N spoor, Periode V

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Hoontje »

Hoi Jos,

Dank voor het heldere antwoord. Het artikel had ik inderdaad gelezen. Doch twijfelde ik over mijn indeling. Die site is overigens echt heel duidelijk. Digitaal is nieuw voor me en dus 'eng' :?
Ga vandaag eens kijken qua draden hoe een en ander aan te leggen.

Groet,

Hoontje

shoven

Bericht door shoven »

Gewoon proberen. Overigens vind ik 30cm voor een sectie vrij royaal, maar als je de ruimte hebt zou ik het niet laten. Ik heb ze hier en daar liggen van 10cm, maar dat is vrij kort. 20cm is mooi. Je kunt in een programma als Koploper daarin nog wat regelen.
Je hebt 7 blokken, dat past dus op 1 bezetmeldprint die 16 aansluitingen heeft. Het blokje met het vraagteken idd ongedetecteerd laten zoals Jos zegt.

Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

anne w

Bericht door anne w »

Beste Hoontje,

Volgende week donderdag starten we bij de MSG/Den Bosch een workshop automatiseren, daarbij komt, naast digitale techniek, natuurlijk ook het hoofdstuk blokken en terugmelders langs.

Wellicht wat voor jou, zie www.msgdenbosch.nl

Groet, Anne W

H0, Raptor, Edits booster 10A, 4 Ma decoders 27 staps, 9 MFX decoders, 3 ESU, (5 met geluid, waarvan 1 ESU), MFX decoder rijdt op 28 of 27 stappen, automatisch bedrijf met de Raptor, voor baan en landschap zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Hoontje »

Hoi Anne,

Klinkt interessant en niet te ver van huis! Zal eens kijken of ik een van de avonden kan.

Groet,

Hoontje

anne w

Bericht door anne w »

Beste Hoontje,

Het zijn 3 avonden die bij elkaar horen, eerste avond waarschijnlijk "wat is digitaal en wat heeft automatisering nodig om te kunnen werken", tweede avond "basis automatisering", derde avond "ingewikkeldere situaties en leuke dingen".

Maar niet te lang wachten met beslissen, we zijn weer bijna volgeboekt.

Groet, Anne W

H0, Raptor, Edits booster 10A, 4 Ma decoders 27 staps, 9 MFX decoders, 3 ESU, (5 met geluid, waarvan 1 ESU), MFX decoder rijdt op 28 of 27 stappen, automatisch bedrijf met de Raptor, voor baan en landschap zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Hoontje »

Hoi Anne,

Heb alle informatie doorgenomen. Lijkt me een enorm leuke cursus / workshop, helaas kan ik mijn afspraken op 4 en 18 april niet verzetten :x

Bedankt voor het aanbod!

Groet,

Hoontje

Plaats reactie