de GEINBAAN concept TWEE

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: GEINBAAN

Bericht door BenQ »

Jan,
Sorry als ik je tot wanhoop drijf met mijn vragen. :oops: :?
Maar door de eerste uitleg en de foute tekeningen werd ik op een boel verkeerde benen gezet. :roll:
Denk dat ik nu wel begrijp. :mrgreen:
Toch nog een vraag: :oops:
De inrijwissels worden door de reedschakelaars geschakeld. En aan de uitrijwissels zit geen wisselbediening.
Zijn dit openrijwissels ?
Tov het filmpje is de tekening 180 gr gedraait. Klopt dit ?


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3554
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN

Bericht door janiegein »

Hoi benq.

Nee je brengt mij niet tot wanhoop maar het is nu eenmaal zo dat ik ook maar een superleek ben en van alles aan iedereen vraag zie de tal van vraag stellingen in de vraagbaak van de afgelopen vijf maanden.
Daardoor is wat ik nu gemaakt heb voor mij een unicum.
Maar goed jou vraag.

Ja aan het eind van schaduwstation liggen weer twee wissels die de drie sporen van het schaduwstation weer naar 1 spoor samenvoegen.
Deze wissels liggen als open inrij en zijn stroomloos ook zijn de veren van de veertongen verwijderd zodat ze probleemloos in de stand gezet kunnen worden die gevraagd wordt door inrijdend en doorgaand spoor.

En nee de tekening is op het filmpje gelijk alleen draaien de binnenkomend wissels naar je toe onder het kruisende spoor door en gaat dan vervolgens linksom, visueel naar rechts,om met een draai links om bij stopplaats te komen om daarna naar genoemde uitrijwissels te gaan die op filmpje links bovenin parallel langs de muur liggen.

Zie onderstaande foto waarmee e.e.a. misschien duidelijker wordt.

Afbeelding


Daarbij aangetekend dat het spoor wat het dichtst langs de muur loopt op de tekening groen is .
Wat daarvoor ligt is op tekening rood en daarvoor blauw.


Hoop dat je hier weer verder mee kunt.
Laatst gewijzigd door janiegein op 20 mei 2018 18:59, 3 keer totaal gewijzigd.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: GEINBAAN

Bericht door BenQ »

Jan,
Mijn vraag de tekening was er inderdaad één die ik niet hoefde te stellen. :oops:
Helaas kan ik deze truc niet op mijn baan toepassen omdat ik analoog en digitaal door elkaar heen rij.


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3554
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN

Bericht door janiegein »

Hoi benq,

ik heb geen verstand van dat digitale gebeuren maar heb inderdaad begrepen dat wat ik heb toegepast alleen analoog toepasbaar is.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3554
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN

Bericht door janiegein »

hallo allemaal,

Om moedeloos van te worden, geïrriteerd en weinig geduld meer over om al het schakelgebeuren voor het automatiseren van de stopplaatsen zoals ik eerder hierboven uitgedacht had. Het laten stoppen en weer laten gaan door middel van het schakelen van de wissels in de zelfdenkfunctie.

Helaas maar waar het schakelproces wat in eerder filmpje feilloos leek te werken heeft het na dagen achtereen goed te hebben gedaan toch de geest gegeven in de vorm van absoluut niet betrouwbaar. Het ene moment werkte alles goed en het volgende moment complete rampspoed.
Heb het tich keer opnieuw aangesloten maar alles weigert te werken.
Heb ook de zelfdenkfunctie met de wissels aan de uitrij-zijde geprobeerd maar helaas.

Mijn geduld is niet eindeloos dus gewoon op :mrgreen:

Dus kogel door de kerk en naar de winkel getogen en nu Bi-stabiele relais aangeschaft.

Nu nog uitvogelen hoe een en ander te schakelen en dan maar weer vrolijk verder. Hopelijk krijg ik het nu dan toch eindelijk voor elkaar met wat meer doelgerichter materiaal om mee te werken.

later meer
Laatst gewijzigd door janiegein op 29 mar 2013 14:45, 1 keer totaal gewijzigd.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4095
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: GEINBAAN

Bericht door Ad_M »

Jan, als we kunnen helpen lezen we hier wel neem ik aan :D

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3554
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN

Bericht door janiegein »

Hoi Ad.

wat ik probeer te creeeren is op de volgende link te zien waar ik in een ander draadje op gewezen ben. ;)

http://modeltreinbaan.nl/?p=5803

als je het bijbehorende schakelschema bekijkt en je ziet de blauwe relais dan zie je dat er op die relais 10 aansluitpunten zijn.

op de door mij aangeschafte relais zijn echter in plaats van de vier aan de linker zijde er maar drie uiterst links geplaats.

ik neem aan dat de middelste pen de mindraad ( massa ) zal zijn en de twee buitenste de stuurstroom zal zijn teneinde de beide spoelen van stroom te kunnen voorzien.

Het relais zelf is van schrack type rt424f12
op de site schakelschema opgezocht maar daar staan links twee pennen en geen drie. Ik heb weer ens wat bijzonders aangeschaft :mrgreen:

bijgaand fotootje zegt misschien wat meer

Afbeelding
Laatst gewijzigd door janiegein op 20 mei 2018 19:02, 4 keer totaal gewijzigd.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4095
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: GEINBAAN

Bericht door Ad_M »

Jan,

Pak deze eens: http://www.farnell.com/datasheets/1650934.pdf
pagina 2 is voor jou het belangrijkste, daar staat deze tekening van jou relais:
Afbeelding

Misschien kan je nu al een stapje verder...?
Rest (link met draadje) moet ik even op mijn gemakkie inlezen, kom hier op terug ;)

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3554
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN

Bericht door janiegein »

Hoi ad,

dank voor het opzoeken naar juiste schema van dit relais.

kom alleen direct met mijn onkunde op gebied van de ( technisch ) Engelse taal om deze goed te begrijpen. :oops:

zal toch een poging doen.

ik begrijp uit dit schema dat de plus 12 volt gezet wordt op pin A3
op A1 en op A2 komen de min ( massa ) aangestuurd door het reedkontakt, dit zorgt voor de aan / uit functie

op 11 komt weer rijstroom en schakelt via 12 en 14 spoel A1 voor aan en uit en op 21 komt stroom voor seinen en 22 en 24 spoel A2 voor wisseling rood / groen of welke andere aan uit schakeling dan ook.

blijkt verder dat de schakeling wel gelijktijdig wordt verricht door spoel 1 en 2. e.e.a uitgetest met controle lampjes. Dat is dus nu weer even jammer want anders had ik met 1 relais twee stukken rails kunnen bedienen. Nu moet ik dus duidelijk voor elke schakelpunt een apart relais gebruiken.

Heb ik dit zo goed begrepen of heb ik het weer vierkant mis en fout.

nu nog even een mal maken voor de plaatsing van deze relais op een kabelgootje o.i.d. zodat e.e.a. netjes op / aan de baan geplaatst kan gaan worden.
Het is alleen weer jammer dat op de werktekening van schrack wel een voorbeeld van een mal wordt getoond maar als ik het relais plaats op die mal dan wijken de bedoelde boorgaatjes duidelijk af van de plaatsing van de aansluitpennen op het relais. Moet ik dus wat anders voor verzinnen om de juiste mal te kunnen maken.

de praktijk zal leren of ik nu eindelijk uit de frustratie kan komen waar ik nu toch al weer zo,n vier maanden mee aan het worstelen ben met hetzelfde stukje rail om het ( simpelweg ) geautomatiseerd te krijgen.

hou jullie van de verdere gang van zaken uiteraard weer op de hoogte.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3554
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN

Bericht door janiegein »

:D hallo allemaal.

die bi-stabiele relais had ik dus gewoon maanden eerder moeten aanschaffen.

ze doen gewoon wat ik al die tijd tracht te creeeren.

schaduwspoor werk nu feilloos.

op naar station Hooggelegen.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Wim
Berichten: 1312
Lid geworden op: 21 jul 2012 10:20
Locatie: Naast Expo Houten

Re: GEINBAAN

Bericht door Wim »

Goed om te lezen Jan dat het nu werkt zoals behoort........

Gelukkig kun je nu weer verder met de bovenbouw en zien we wellicht weer vorderingen ?
En een filmpje dat het werkt? :mrgreen:


Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: GEINBAAN

Bericht door BenQ »

Jan,
Weet niet hoe je uiteindelijk het relais hebt geschakeld maar je kan het zien als een dubbelpolige omschakelaar en geen aan/uit schakelaar.
Als je op A3 een spanning zet en je maakt met A1 contact met ground dan zal zeer waarschijnlijk 11 contact maken met 12 en 21 met 22.
Maakt A2 contact met ground dan zal 11 met 14 worden verbonden en 21 met 24.
Het contact van A1 en A2 met A3 hoeft maar even te zijn, 200 ms bv, omdat het bistabile relais is.


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen

Zolderspoor
Berichten: 812
Lid geworden op: 20 mar 2011 23:05
Locatie: Zwolle

Re: GEINBAAN

Bericht door Zolderspoor »

Jan,

Zo zijn we allemaal groot geworden: Met Vallen En Opstaan.

Het doet me genoegen nu te lezen dat het werkt, ik weet precies hoe je je voelt. Geniet er van en ga op dezelfde wijze door. Wat goed werkt moet je niet meer willen verbeteren!


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3554
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN

Bericht door janiegein »

Top :D

Dank voor jullie ondersteunende woorden.

tot gauw :P


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3554
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN

Bericht door janiegein »

hallo allemaal,

eerste plaatjes van stop en go in bedrijf.

met en beetje onstabiele handen videootje gemaakt.

https://www.youtube.com/watch?v=NCt-Avp ... 1365099409

ook onderstaande foto van begin bedieningspaneel

Afbeelding



we vorderen nu gestadig :lol:
Laatst gewijzigd door janiegein op 20 mei 2018 19:08, 3 keer totaal gewijzigd.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.

D-Mon
Berichten: 122
Lid geworden op: 07 dec 2012 14:08

Re: GEINBAAN

Bericht door D-Mon »

Misschien komt het doordat de microfoon in een telefoon bepaalde geluiden wegfilterd, maar je het klinkt alsof je zo nu en dan wielen naast het spoor hebt.. of dat de boel ontspoort.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3554
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN

Bericht door janiegein »

ha ha :D

nee er ontspoort niets maar is een behoorlijke resonantie in de baan.

heb er in totaal al acht laten rondgaan maar das herrie zat


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Wim
Berichten: 1312
Lid geworden op: 21 jul 2012 10:20
Locatie: Naast Expo Houten

Re: GEINBAAN

Bericht door Wim »

Hallo Jan,

leuk filmpje en het werkt goed zo te zien.
Zijn wel net kleine racetreintjes :lol:

Heb de andere filmpjes ook nog eens bekeken en 1 en al lof hoor, je gaat hard/vordert gestaag :o


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3554
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN

Bericht door janiegein »

hoi wim.
ja het loopt allemaal wat snel maar dat doe ik eigenlijk expres om ongemakken sneller te kunnen onderkennen.
bij hogere snelheden laten rijden heeft als voordeel day als dit goed gaat er bij langzamere snelheden zich eigenlijk geen problemen meer mogen voordoen.

en ja nu ik de juiste materialen heb om mee te werken gaat het allemaal wat plezieriger en minder gestress

maar we gaan vrolijk verder


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4095
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: GEINBAAN

Bericht door Ad_M »

Goed bezig Jan,

Weer een persoonlijke overwinning, moet goed voelen :D
Dacht ook even je de F1 op je baan aan het houden was, ben blij dat je het even verduidelijkte ;)

Wat is het volgende waar je op gaat focussen?

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3554
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN

Bericht door janiegein »

hoi ad.

het volgende waarop ik mij ga focussen is het vijf-sporig station Nieuwestad en het verder aansluiten van het controlepaneel en als laatste elektrische probleem het uitdenken en uitvoeren van een Block-systeem waar ik nog geen idee van heb hoe en waar te beginnen om een logisch bloksysteem te laten werken.

heb in mijn hoofd om steeds een blok over te slaan maar nog geen idee hoe met seinkleuren groen .rood .geel.groen.

Maar eerst station Nieuwestad.
Laatst gewijzigd door janiegein op 06 apr 2013 09:39, 2 keer totaal gewijzigd.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: GEINBAAN

Bericht door shoven »

Jan, ik zou ook eens met lage snelheden rondrijden. Mijn ervaring is dat je met lage snelheden eerder tegen problemen aanloopt (vuil, niet starten etc) dan bij de hogere snelheden/voltages. Op beurzen zie je ze vaak ook als de brandweer rondscheuren om maar geen stilvallers te hebben.
Maar het schiet leuk op zo.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3554
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN

Bericht door janiegein »

hoi allemaal,


hier het eerste resultaat van mijn controlepaneel.

het werkt echt wel, alleen had ik geen groene lampjes en heb ze dus maar groen geschilderd, nou das dan effe minder maar zal in toekomst groene lampjes moeten bijkopen.

op naar het volgende gedeelte ( lampjes voor schaduwspoor ) zodat ik daarna weer verder kan met station Nieuwestad wat in zijn geheel nog elektrisch gemaakt moet worden ( wissels, relais en seinlampjes) .

Afbeelding


lampjes zullen dus ook blijkbaar goed te gebruiken zijn voor verlichting huisjes ed.

ps lampjes branden op wisselaansluiting trafo

later meer
Laatst gewijzigd door janiegein op 20 mei 2018 19:11, 4 keer totaal gewijzigd.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3554
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN

Bericht door janiegein »

Hallo allemaal,

ondersdtaande link laat zien dat mijn automatisch verhaal inmiddels goed is om 9 treinen zelfstandig rond te laten huppelen.

Ook is te zien dat mijn controlepaneel nu voor driekwart werkt alhoewel door de zonstand het wat moeilijk zichtbaar is.

hoop dat jullie je kunt vinden in mijn broddelelarij geniet van het filmpje zou ik zeggen.

http://www.youtube.com/watch?v=KQ5YSyxZ96k

later meer.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4095
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: GEINBAAN

Bericht door Ad_M »

Bezig baantje Jan, leuk filmpje!
Is dit nog steeds "test" snelheid?

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Plaats reactie