De bijwagen van de ET-85 van binnenverlichting voorzien.
Dit de complete trein, Roco ET-85:
Kap verwijdert, het frame van de bijwagen:
De printplaat verwijdert:
De lichtstrip op de printplaat geplakt: Op de lichtstrip een brugcelletje geplaatst zodat de verlichting altijd brand.
De trein is digitaal.
De printplaat weer op zijn plek en verlichting aangesloten, de wagon op de baan gezet.
De verlichting brandt:
De kap er weer op:
Jammer is dat door de vorm van het frame de verlichting niet over de helelengte kan, in de motorwagen is helemaal geen plek.
Hier ga ik op broeden en hoop toch met een oplossing te komen.
Op deze foto's zit er een weerstand van ± 0,5 K in, daardoor is het licht nog wat te fel.
Gekeken of de verlichting voor de motorwagen tussen de kap en de print voor de motor past maar helaas kom 0,5 á 1 mm tekort.
De verlichting die ik in de bijwagen heb gebruikt is komt van de rol, aan de onderkant zit dubbelzijdig plakband en orgineel zit er over de strip aan de bovenkant een halfronde gel, lijkt op siliconenkit.
Deze gel heb ik verwijdert, moet je mee oppassen want soms trek je de gele lens van led eruit.
Het geheel neemt dan wat minder ruimte in.
Ga nu proberen door de led van de strip te halen en met dun dubbelzijdig plakband op de print te plakken en met draadjes met elkaar te verbinden.Hoop dat het niet door de kap heenschijnt. Anders moet er aluminiumkleurig plakband in.
Ben bezig geweest met de motorwagen, eind van het liedje is dat er geen verlichting in zit en de frontverlichting het ook niet meer doet.
Waarschijnlijk met het prutsen kortsluiting gemaakt met de frontverlichting (wit) van de decoder.
De decoder zit er trouwens een beetje rommelig in, printplaat schuin doorgeslepen.
Kan kijken of de gele draad het nog doet, anders een nieuwe decoder.
Als er een andere motor in gaat heb je nog steeds het probleem van de metalen kap die over de motor zit.
Deze zou je kunnen verwijderen, de lok wordt daardoor iets lichter.
Ga nog eens proberen deze kap te verwijderen, zit door de draden van de decoder opgesloten.
Laat dan de orginele motor zitten, deze zit vast aan de onderkant aan het basisframe.
Wat heb ik gedaan:
Van de strip met LED's heb ik er 6 (7, 1 deed het niet meer) afgesoldeerd.
Op de printplaat dubbelzijdig plakband (dun) geplakt, aan de LED's draadje gesoldeert, dat gaat best makkelijk.
Het mooiste zou dat gaan met een isolerende hittebestendige plaat, maar die heb ik niet. Iemand ideeën?
Heb het nu op een plaat laminaat gedaan.
De LED's op het plakband geplakt en 1 naast de frontverlichting en 1 op de plek van de achterverlichting (niet aanwezig)
De LED's 3 aan 3 in serie en deze sets parallel aan elkaar. Daar een 2K2 weerstand voor en dit direkt met de spanningdraden verbonden.
Getest en de LED's deden het. De kap er op de LED's deden het nog steeds maar waren door de kap zichtbaar, zichtbaar in bestuurderscabine
maar NIET in de passagiersruimte en daar was het toch om begonnen.
Heb er geen foto's van, helaas.
In de kap lichtdicht plakband(aluminium kleurig) geplakt maar daardoor zag je alleen het licht door de kap niet meer.
De foto's van de bijwagen zijn ook hier bruikbaar om een beeld te krijgen, alleen zit er nog een motor in.
Nu verder om de frontverlichting van lok weer voor elkaar te krijgen.
Verlichting in ET-85
Re: Verlichting in ET-85
Oplossing voor de binnenverlichting van de motorwagen in zicht. Met foto's.
Eerst even wat foto's bij het laatste gedeelte van het vorige bericht:
De LED-strips voor dat het mes er in ging:
Na het strippen van de siliconenlaag: links de siliconen
Vandaag de motorwagen maar weer opengemaakt. Op de foto vooraan de printplaat in 2 stukken, hiertussen zat de decoder.
Daarachter de motorwagen en de bijwagen weer daarachter.
Besloten om het stuk metaal dat om de motor zit te laten vervallen, gewicht van de wagen was 86 gr, is nu 14 gr. minder.
Ook besloten om de decoder in de ruimte voor de bestuurder aan de achterkant te plaatsen, frame iets afgeslepen zodat de decoder schuin kan worden geplaatst.
De lichtgeleider moest uit de kap worden gehaald. Hier zit geen verlichting en de motorwagen zal naar mijn idee nooit alleen over de baan scheuren.
De printplaat van de bijwagen wordt gebruikt voor de motorwagen, koperen lip voor de koolborstel zit al op zijn plaats.
De decoder op zijn nieuwe plaats, het wordt een ander de draadjes zijn nogal kort.
Alle draadjes aangesloten, verlichting aangesloten, alles doet het behalve de frontverlichting.
Het is namenlijk zo dat deze lamp in het frame zit, het frame is nergen mee verbonden. Dat ook gemaakt en de lamp doet het. Ik heb er meteen twee in gedaan, het was nogal mager licht.
Hier zoals de LED's tegen de onderkant van printplaat zitten.
Zoals het vanaf de zijkant er uitziet, mooi is de motor, de vliegwielen en de cardanassen.
De motorwagen in de tunnel, je kan goed zien dat er 2 lampjes inzitten.
Vanaf de zijkant met de kap erop.
Met wat meer licht, is nog goed te zien dat het licht aan is.
Komend uit de tunnel.
De doorgezaagde printplaat van de motorwagen die in de bijwagen komt gerepareerd.
Eerst een LED-strip met 3 lampen tegen de onderkant geplakt.
Daarna aan de bovenkant 2 koperen strips gesoldeerd en de printplaat is weer net zo stijf als voorheen.
Wil nu in het ene gat voor de verlichting een witte LED 3mm doen en in het andere gat een rode LED 3 mm.
Het probleem is alleen dat het gat ook 3 mm is dus de LED's gaan niet tot de bodem.
Ga de gaten met een boor of dremel opboren zodat de LED's wel tot de bodem gaan.
Dan kan ik met de decoder geel of wit aansluiten.
Eerst even wat foto's bij het laatste gedeelte van het vorige bericht:
De LED-strips voor dat het mes er in ging:
Na het strippen van de siliconenlaag: links de siliconen
Vandaag de motorwagen maar weer opengemaakt. Op de foto vooraan de printplaat in 2 stukken, hiertussen zat de decoder.
Daarachter de motorwagen en de bijwagen weer daarachter.
Besloten om het stuk metaal dat om de motor zit te laten vervallen, gewicht van de wagen was 86 gr, is nu 14 gr. minder.
Ook besloten om de decoder in de ruimte voor de bestuurder aan de achterkant te plaatsen, frame iets afgeslepen zodat de decoder schuin kan worden geplaatst.
De lichtgeleider moest uit de kap worden gehaald. Hier zit geen verlichting en de motorwagen zal naar mijn idee nooit alleen over de baan scheuren.
De printplaat van de bijwagen wordt gebruikt voor de motorwagen, koperen lip voor de koolborstel zit al op zijn plaats.
De decoder op zijn nieuwe plaats, het wordt een ander de draadjes zijn nogal kort.
Alle draadjes aangesloten, verlichting aangesloten, alles doet het behalve de frontverlichting.
Het is namenlijk zo dat deze lamp in het frame zit, het frame is nergen mee verbonden. Dat ook gemaakt en de lamp doet het. Ik heb er meteen twee in gedaan, het was nogal mager licht.
Hier zoals de LED's tegen de onderkant van printplaat zitten.
Zoals het vanaf de zijkant er uitziet, mooi is de motor, de vliegwielen en de cardanassen.
De motorwagen in de tunnel, je kan goed zien dat er 2 lampjes inzitten.
Vanaf de zijkant met de kap erop.
Met wat meer licht, is nog goed te zien dat het licht aan is.
Komend uit de tunnel.
De doorgezaagde printplaat van de motorwagen die in de bijwagen komt gerepareerd.
Eerst een LED-strip met 3 lampen tegen de onderkant geplakt.
Daarna aan de bovenkant 2 koperen strips gesoldeerd en de printplaat is weer net zo stijf als voorheen.
Wil nu in het ene gat voor de verlichting een witte LED 3mm doen en in het andere gat een rode LED 3 mm.
Het probleem is alleen dat het gat ook 3 mm is dus de LED's gaan niet tot de bodem.
Ga de gaten met een boor of dremel opboren zodat de LED's wel tot de bodem gaan.
Dan kan ik met de decoder geel of wit aansluiten.
Re: Verlichting in ET-85
Leuk verslag!
Die gel op de LED-strip zit er waarschijnlijk omdat je de waterproof variant hebt. Bij de non-waterproof variant heb je hier geen last van.
Die gel op de LED-strip zit er waarschijnlijk omdat je de waterproof variant hebt. Bij de non-waterproof variant heb je hier geen last van.
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Re: Verlichting in ET-85
De rode en de witte LED's zijn binnen.
Even een foto van de LED in vergelijking met wat we gewend zijn: 9 mm rails
Hiermee ga ik de achterlichten maken.
De draden aan de witte LED's zijn beter te hanteren.
De dunne draadjes die aan de rode zitten zijn een ramp.
Aan het prutsen geweest om voor en achter een witte en een rode LED te monteren.
Eerst zonder de draadjes te hebben ingekort, alle LED's deden het.
Daarna inkorten doen 2 LED's het niet een overleden de ander was de isolatie niet gesmolten.
Dit gerepareerd en nu doet alles het. Daarna de kappen er op, kreeg de motorwagen niet goed dicht.
Normaal is dit geen probleem maar bij deze trein wel want dan kan de kap aan de onderkant er niet op. Deze blijft niet zitten.
Denk dat een weerstand in de weg zit.
Alles gesloopt en weer opnieuw aan het opbouwen gegaan.
Zo ziet het er dan uit, deze draden blijven op deze plek alleen gaan ze nu onder de koppeling door.
Zoals ik de draden door de wagenstellen heb geleid. Bij de cyaankleurige pijl heb ik naast het gleufje een gat geboord en daar de draad doorgeleid.
Bij de rode pijl gaan de draadjes naar de onderzijde en dan langs de koppeling.
Bij de groene pijl heb aan de voorzijde 2 gaatjes geboord en gaan de draadjes door de ruimte waar de tandwielen bij de motorwagen zitten.
De onderzijde van de wielstellen.
De LEDS met Kristal Klear vastgezet. Dit moet drogen dus later gaan we verder.
Was al met smeltlijm bezig geweest maar dat werkt toch niet prettig, je ziet nog wat resten.
Maak dan ook foto's van de bovenkant en als alles klaar is.
De motorwagen is zo goed als klaar.
Het Kristal Klear krimpt tijdens het drogen behoorlijk.
Probleem is dat de onderste koolborstel met een draadje met de decoder is verbonden en deze versoldering was nogal dik uitgevallen.
Daar had ik wat van afgevijld maar toen bleek dat ik het draadje had doorgevijld.
Als de kap er op is gezet moet deze met een soort bak aan de onderkant worden vastgezet.
Aan de bak zitten oogjes die moeten klikken aan haakjes die aan de binnenkant van de kap zitten, maar als de boel niet goed sluit zit er te veel spanning op deze verbinding.
Weer wat tijd gevonden om de trein af te maken, toen ik de boel ging testen bleek de rode LED van de bijwagen het begeven te hebben.
Die hele kleine LED's, 0506, zijn toch behoorlijk gevoelig voor ???.
Ga de volgende keer met 0608 werken, die zijn iets groter, de draad die er aanzit is een stuk dikker, vergelijkender wijs, maar wel beter te handelen.
Nu doet alles het, de verlichting in de bijwagen knippert een beetje, zal kijken of ik met een condensator iets kan doen.
Het zijn een heleboel foto's geworden, sommige noemen dat een film, sommige een video.
Het knipperen lag grotendeels aan de vuile wielen en de binnenverlichten krijgt maar van één wielstel stroom.
Het filmpje
Je ziet ook de nieuwe containertrein langs rijden en heel even links bovenin de rest.
Even een foto van de LED in vergelijking met wat we gewend zijn: 9 mm rails
Hiermee ga ik de achterlichten maken.
De draden aan de witte LED's zijn beter te hanteren.
De dunne draadjes die aan de rode zitten zijn een ramp.
Aan het prutsen geweest om voor en achter een witte en een rode LED te monteren.
Eerst zonder de draadjes te hebben ingekort, alle LED's deden het.
Daarna inkorten doen 2 LED's het niet een overleden de ander was de isolatie niet gesmolten.
Dit gerepareerd en nu doet alles het. Daarna de kappen er op, kreeg de motorwagen niet goed dicht.
Normaal is dit geen probleem maar bij deze trein wel want dan kan de kap aan de onderkant er niet op. Deze blijft niet zitten.
Denk dat een weerstand in de weg zit.
Alles gesloopt en weer opnieuw aan het opbouwen gegaan.
Zo ziet het er dan uit, deze draden blijven op deze plek alleen gaan ze nu onder de koppeling door.
Zoals ik de draden door de wagenstellen heb geleid. Bij de cyaankleurige pijl heb ik naast het gleufje een gat geboord en daar de draad doorgeleid.
Bij de rode pijl gaan de draadjes naar de onderzijde en dan langs de koppeling.
Bij de groene pijl heb aan de voorzijde 2 gaatjes geboord en gaan de draadjes door de ruimte waar de tandwielen bij de motorwagen zitten.
De onderzijde van de wielstellen.
De LEDS met Kristal Klear vastgezet. Dit moet drogen dus later gaan we verder.
Was al met smeltlijm bezig geweest maar dat werkt toch niet prettig, je ziet nog wat resten.
Maak dan ook foto's van de bovenkant en als alles klaar is.
De motorwagen is zo goed als klaar.
Het Kristal Klear krimpt tijdens het drogen behoorlijk.
Probleem is dat de onderste koolborstel met een draadje met de decoder is verbonden en deze versoldering was nogal dik uitgevallen.
Daar had ik wat van afgevijld maar toen bleek dat ik het draadje had doorgevijld.
Als de kap er op is gezet moet deze met een soort bak aan de onderkant worden vastgezet.
Aan de bak zitten oogjes die moeten klikken aan haakjes die aan de binnenkant van de kap zitten, maar als de boel niet goed sluit zit er te veel spanning op deze verbinding.
Weer wat tijd gevonden om de trein af te maken, toen ik de boel ging testen bleek de rode LED van de bijwagen het begeven te hebben.
Die hele kleine LED's, 0506, zijn toch behoorlijk gevoelig voor ???.
Ga de volgende keer met 0608 werken, die zijn iets groter, de draad die er aanzit is een stuk dikker, vergelijkender wijs, maar wel beter te handelen.
Nu doet alles het, de verlichting in de bijwagen knippert een beetje, zal kijken of ik met een condensator iets kan doen.
Het zijn een heleboel foto's geworden, sommige noemen dat een film, sommige een video.
Het knipperen lag grotendeels aan de vuile wielen en de binnenverlichten krijgt maar van één wielstel stroom.
Het filmpje
Je ziet ook de nieuwe containertrein langs rijden en heel even links bovenin de rest.
Re: Verlichting in ET-85
Dat ziet er echt heel mooi uit.
Met vriendelijke groet,
Jelle.
Het is weer volop aan het kriebelen... Ik ben toch weer begonnen...
Digitaal, maar ik zoek nog 'eenvoudige' software voor de PC-besturing van de baan.
Binnenkort meer...
[url=viewtopic.php?t=17366&start=25]Mijn baan (in opbouw)[/url]
Jelle.
Het is weer volop aan het kriebelen... Ik ben toch weer begonnen...
Digitaal, maar ik zoek nog 'eenvoudige' software voor de PC-besturing van de baan.
Binnenkort meer...
[url=viewtopic.php?t=17366&start=25]Mijn baan (in opbouw)[/url]
Re: Verlichting in ET-85
Hoi,
Hoe loopt jouw motorstel? Ik heb ook nog zo'n stel liggen, beetje
een opknapper waarvan ik de motor zeer lawaaierig vind.
Zit het hem in de motor of de aandrijving, dat is even de vraag.
Ik heb ook zitten denken aan binnenverlichting, maar ik vind het
interieur niet echt om over naar huis te schrijven dus dat gaat
niet gebeuren. Het kortkoppelen van de de wagens lijkt me wel
de moeite waard.
Groet,
Collin
Hoe loopt jouw motorstel? Ik heb ook nog zo'n stel liggen, beetje
een opknapper waarvan ik de motor zeer lawaaierig vind.
Zit het hem in de motor of de aandrijving, dat is even de vraag.
Ik heb ook zitten denken aan binnenverlichting, maar ik vind het
interieur niet echt om over naar huis te schrijven dus dat gaat
niet gebeuren. Het kortkoppelen van de de wagens lijkt me wel
de moeite waard.
Groet,
Collin