Ergens in een draadje gevraagd waar iemand zulke mooie boomstammetjes vandaan haalde. Antwoord was afval van een eucalyptusboom. Dus naar een tuincentrum gaan en op zoek gaan naar afval kan mogelijk wat opleveren.
De bomen in NL hebben bij een diameter van 3 á 4 mm vaak al een te grove structuur. Anders eens in een bos of park gaan zoeken.
Bedenk dat 2mm doorsnede in het echt 32cm is, 3mm wordt 48cm en 4mm wordt 64cm. Ik denk dat 5mm te dik is met 80cm.
Ik heb inmiddels zoethout gekocht, de zakjes die ik heb bevatten enkele stukken die mooi recht zijn met een diameter van 3 tot 4mm wat in het echt een stamdoorsnede van 48 tot 64 cm is. Sommige hebben voor schaal N toch nog een te grove structuur. Wat ik doe is de bochten eruit zagen. De kopse kant is wel mooi fijn van structuur.
Ik ben bezig met mijn foto draaischijf te verouderen, zodra dat klaar is maak ik wel een foto van een setje schamelwagens van Lima met een paar takken erop.
Kwam er ook achter dat Flm gewichtjes in zijn lading heeft gedaan, dat is dus een nieuwe uitdaging als ik die plastic bende wil vervangen voor echt hout. Er schijnen loodstaafjes te bestaan, iemand een idee waar je dat kan kopen? Ben er al achter, looddraad is te koop bij hengelspeciaalzaken of de winkel met materiaal voor gordijnen zelf maken. Looddraad is ook per kilo te koop in allerlei diktes, maar een kilo is wel erg veel. Het is dun genoeg te krijgen en een zoethout "boom" kan met de juiste boor uit geboord en verzwaard worden met stukjes lood om daarna de boel weer dicht te lijmen met het zaagsel van de boor. Wordt vervolgd.
Boomstammen lading
-
Onderwerp starter - Berichten: 1096
Boomstammen lading
Met vriendelijke groet,
Joop
Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Joop
Re: Boomstammen lading
wat je ook kan doen is naar een aquarium/ dierenspeciaal zaak gaan en vragen of je de gewichtjes mag hebben die ze normaal om bosjes waterplanten doen. sommige leveranciers gebruiken nog lood, andere een ander soort materiaal, kom ff niet op de naam.
in voorkomende gevallen zijn ze blij als je het mee neemt
gr.
M.
ow, als je spoorbaan goed gelegd is, is het adviseerbaar om alle gewichten uit de meeste soorten wagonnetjes te halen , hoe lichter hoe meer je achter een locomotief kan hangen.
zie hier voor een voorbeeldje klikkerdejoopklak
in voorkomende gevallen zijn ze blij als je het mee neemt
gr.
M.
ow, als je spoorbaan goed gelegd is, is het adviseerbaar om alle gewichten uit de meeste soorten wagonnetjes te halen , hoe lichter hoe meer je achter een locomotief kan hangen.
zie hier voor een voorbeeldje klikkerdejoopklak
Hills and Meadows on social media
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
-
Onderwerp starter - Berichten: 1096
Bedankt voor de klikkerdeklik, probleem is dat die wagens veel te modern zijn voor mijn E2 baantje , maar de boodschap is helder. Wil er toch nog wel wat aan vast plakken, namelijk dat je niet altijd straffeloos gewicht kunt verwijderen. Heb wel eens gehad dat in een bocht een karretje omver werd getrokken. Als je de schamelwagons van Flm neemt met houtlading en je neemt de lading af inclusief gewicht dan heb je alleen nog maar een paar gram plastic en dat is denk ik onvoldoende om in de rails te blijven als de wagon toevallig nummer 1 is uit een sleep van twintig of dertig wagons.Maurits71 schreef:ow, als je spoorbaan goed gelegd is, is het adviseerbaar om alle gewichten uit de meeste soorten wagonnetjes te halen , hoe lichter hoe meer je achter een locomotief kan hangen.
Met vriendelijke groet,
Joop
Joop
Dit is zeker een risico, en hoe kleiner de bochtstralen hoe groter het risico. Als je een baan hebt met een zeer grote minimum boogstraal, kun je je meer permitteren.Zaunkönigs Bahn schreef:Maurits71 schreef:Als je de schamelwagons van Flm neemt met houtlading en je neemt de lading af inclusief gewicht dan heb je alleen nog maar een paar gram plastic en dat is denk ik onvoldoende om in de rails te blijven als de wagon toevallig nummer 1 is uit een sleep van twintig of dertig wagons.
Ik ken de schamelwagens van Flm niet, maar ik zou proberen het zwaartepunt zo laag mogelijk te houden. Is het niet mogelijk een stukje lood onder elke wagon de plakken?
Groeten,
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan