Twee treinen met verschillende snelheid
Twee treinen met verschillende snelheid
Hallo,
Ik ben pas met treinen begonnen.
Op dit moment heb ik 2 locomotieven..1 Roco en 1 minitrix.
Het probleem is, dat de minitrix veel te snel t.o.v de Roco rijd..
Hoe kan ik de snelheid van de minitrix omlaag brengen...ik bezit 1 trafo.
Met vr gr Piet
Ik ben pas met treinen begonnen.
Op dit moment heb ik 2 locomotieven..1 Roco en 1 minitrix.
Het probleem is, dat de minitrix veel te snel t.o.v de Roco rijd..
Hoe kan ik de snelheid van de minitrix omlaag brengen...ik bezit 1 trafo.
Met vr gr Piet
Re: Tewwe teinen met verschillende snelheid
Digitaal: snelheid kan je per loc instellen.
Analoog: lijkt me weinig aan te doen, heb hier op dit forum wel eens gelezen dat je dan in de weer kan gaan met het inbouwen van weerstandjes, zou kunnen met 2 locjes want via een weerstandje kan je dan de ene loc aanpassen aan de andere, maar als je meerdere locs gelijk aan elkaar wilt hebben wordt dat zeer bewerkelijk.
Henk
Analoog: lijkt me weinig aan te doen, heb hier op dit forum wel eens gelezen dat je dan in de weer kan gaan met het inbouwen van weerstandjes, zou kunnen met 2 locjes want via een weerstandje kan je dan de ene loc aanpassen aan de andere, maar als je meerdere locs gelijk aan elkaar wilt hebben wordt dat zeer bewerkelijk.
Henk
Re: Tewwe teinen met verschillende snelheid
Henk,
Hartstikke bedankt voor je antwoord.
Ja ik denk dat al meteen naar digitaal een te grote stap zal zijn voor mij.
De snelheid hoeft niet exact gelijk aan mekaar te zijn, maar het moet niet zo zijn, dat de Roco op de trafo volle bak moet draaien en dat dan de Minitrix bijna uit de bocht vliegt...lol..
Piet
Hartstikke bedankt voor je antwoord.
Ja ik denk dat al meteen naar digitaal een te grote stap zal zijn voor mij.
De snelheid hoeft niet exact gelijk aan mekaar te zijn, maar het moet niet zo zijn, dat de Roco op de trafo volle bak moet draaien en dat dan de Minitrix bijna uit de bocht vliegt...lol..
Piet
-
- Berichten: 313
- Lid geworden op: 21 okt 2012 12:30
Re: Tewwe teinen met verschillende snelheid
hoe rijden ze afzonderlijk van elkaar, daar zou je op kunnen eiken
Re: Twee treinen met verschillende snelheid
Hoi Piet,
Dan kom je toch op een weerstandje of potmetertje (instelbaar) terrecht
Mijn 2 cent
Mvg,
Ad
Dan kom je toch op een weerstandje of potmetertje (instelbaar) terrecht
Mijn 2 cent
Mvg,
Ad
Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Re: Twee treinen met verschillende snelheid
Ik ga het proberen....niet geschoten is altijd mis..
Ik hoop dat er ruimte in de minitrix trein voldoende zal zijn, voor een potmetertje.
De minitrix is een dieselloc 216 (V160)
Ik hoop dat er ruimte in de minitrix trein voldoende zal zijn, voor een potmetertje.
De minitrix is een dieselloc 216 (V160)
Re: Twee treinen met verschillende snelheid
Wim,
Te snel geantwoord. Tender achter een dieselloc, voor de dieselolie zeker.
De motor van een loc trekt tussen de 0,25 en 0,5 ampere, weet niet of een kleine potmeter daar tegen kan.
Verder denk ik dat je met analoog rijden overmoet stappen op blokken en dus 2 of meer trafo's moet hebben.
Het overstappen op digitaal vergt een wat grotere investering maar is niet zo moeilijk als het lijkt.
Met Dinamo zou het mooiste zijn kan als je er aan toe bent overstappen op DCC. Dit vergt ook een wat grotere investering.
Te snel geantwoord. Tender achter een dieselloc, voor de dieselolie zeker.
De motor van een loc trekt tussen de 0,25 en 0,5 ampere, weet niet of een kleine potmeter daar tegen kan.
Verder denk ik dat je met analoog rijden overmoet stappen op blokken en dus 2 of meer trafo's moet hebben.
Het overstappen op digitaal vergt een wat grotere investering maar is niet zo moeilijk als het lijkt.
Met Dinamo zou het mooiste zijn kan als je er aan toe bent overstappen op DCC. Dit vergt ook een wat grotere investering.
Re: Twee treinen met verschillende snelheid
Ja, het was een idee van mij die opkwam als poepen...........BenQ schreef:Wim,
Te snel geantwoord. Tender achter een dieselloc, voor de dieselolie zeker.
De motor van een loc trekt tussen de 0,25 en 0,5 ampere, weet niet of een kleine potmeter daar tegen kan.
Verder denk ik dat je met analoog rijden overmoet stappen op blokken en dus 2 of meer trafo's moet hebben.
Het overstappen op digitaal vergt een wat grotere investering maar is niet zo moeilijk als het lijkt.
Met Dinamo zou het mooiste zijn kan als je er aan toe bent overstappen op DCC. Dit vergt ook een wat grotere investering.
Ik bedoel natuurlijk een wagonnetje, als er geen ruimte in de dieselloc meer is.
Dan zou dat een oplossing kunnen zijn................
Enige nadeel is dat er 2 draadje naar die wagon lopen voor de potmeter.
En daardoor altijd (lees vast) achter de loc hangt.
Re: Tewwe teinen met verschillende snelheid
Je kan het met digitaal heel simpel houden hoor: ipv 2 draadjes van de baan naar de trafo, gewoon 2 draadjes naar de centrale, decoder in de locs en rijden maar. Al die andere digitale zaken die je hier op het forum leest, zoals wisselaansturing etc, mogen maar hoeven helemaal niet, dat kan je gewoon met je analoge trafo blijven doen.pietenels schreef:Ja ik denk dat al meteen naar digitaal een te grote stap zal zijn voor mij.
Henk
Re: Twee treinen met verschillende snelheid
Piet, kan natuurlijk niet in je budget kijken, en wil ik ook niet
Klein voorbeeldje (je ben natuurlijk vrij om te kiezen wat je wilt):
- Multimaus via Marktplaats ong 60 / 70 euri (kan je later voor het zelfde bedrag verkopen als je beter / meer wilt )
- Decodertjes bij H@ns rond de 25 euri
Laat de digitale lol beginnen
De rest kan je later bij elkaar sparen
Mvg,
Ad
Klein voorbeeldje (je ben natuurlijk vrij om te kiezen wat je wilt):
- Multimaus via Marktplaats ong 60 / 70 euri (kan je later voor het zelfde bedrag verkopen als je beter / meer wilt )
- Decodertjes bij H@ns rond de 25 euri
Laat de digitale lol beginnen
De rest kan je later bij elkaar sparen
Mvg,
Ad
Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Re: Twee treinen met verschillende snelheid
Vergeet niet dat iemand die geen ervaring heeft met dergelijk soldeerwerk misschien niet zelf de decoders in een lokje durft te zetten als de lok niet digitaal voorbereid ís. (ik zou dat bijvoorbeeld niet aandurven nu.)
Re: Twee treinen met verschillende snelheid
Dat zal wel meevallen, hij heeft 2 locs lees ik.BenQ schreef:Met Dinamo zou het mooiste zijn kan als je er aan toe bent overstappen op DCC. Dit vergt ook een wat grotere investering.
Wat Ad al zegt, 7 tientjes voor een Multimaus, 2 decoders a 25 piek en mogelijk nog een paar tientjes voor het inbouwen. En karren met die handel. Elders op dit forum staan hierover al vele berekeningen.
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Re: Twee treinen met verschillende snelheid
Helemaal mee eens.D-Mon schreef:Vergeet niet dat iemand die geen ervaring heeft met dergelijk soldeerwerk misschien niet zelf de decoders in een lokje durft te zetten als de lok niet digitaal voorbereid ís. (ik zou dat bijvoorbeeld niet aandurven nu.)
Ik ben van mening dat een heleboel spoorders, die reeds enige tijd aan het sporen zijn een heleboel kennis bij elkaar hebben gespaard en zich niet ervan bewust zijn dat "FF iets doen" voor een hoop mensen niet FF te doen is.
Veel mensen zijn niet technisch onderlegd en dan blijkt dat de markt kennelijk daar geen oplossing bij vindt/zoekt. Toch willen deze mensen ook sporen (een enkeling spoort niet!!).
Een initiatief zoals van Martin is natuurlijk fantastisch, ik hoop alleen voor hem dat die markt aanslaat.
Dus,... houdt aub. rekening met ons technische kneuzen.
Vriendelijke groeten,
Ronald
Diorama's:"Try-Out", "Das Zöllnerhaus am Fluss" , "Winter im Tal"..en nu de Bierbrouwerij scenery..scenery...hmm.!!
Re: Twee treinen met verschillende snelheid
Beste mensen het is ontroerend hoeveel goeie tips ik van iedereen heb gekregen.
En dat er zelfs een discussie onderling tussen treintjes fanaten is ontstaan.
Het geeft me een goeie steun in de rug, om als beginneling hiermee te gaan beginnen, omdat er zoveel mensen zijn die met goeie tips komen.
Ik heb dus hier niet stil gezeten na al die goeie tips...lol..
wat heb ik gedaan...ik heb onderzocht, of het mogelijk is om een potmetertje in te bouwen...dat gaat niet..te weinig ruimte.
Dus blijft de tip over om de potmeter in een wagentje in te bouwen,....dat zou gaan.
Maar heb deze er nog niet ingesoldeerd of hij de stroom van bijna een half ampere kan hebben.
Ik ga het wel uitproberen..
Dan blijft er over om voorzichtige stappen digitaal te gaan nemen en eens op marktplaats of ebay te gaan rondneuzen..
Wat mij wel heeft verbaasd, dat er zo'n groot verschil zit tussen de rij snelheid Roco en Minitrix zit.
De Minitrix (Dieselloc 216 (V 160) loopt als een tierelier.
De kleinste verdraaiing op de trafo begint hij al te lopen. Voluit loopt deze veel te hard.
De andere de Roco BR V 215 gaat pas lopen als de trafo halverwege staat...wat wel opgemerkt moet worden als de trafo vol open staat dan loopt deze qua snelheid prima.
Laat ik nu de Roco en de minitrix samen op 1 trafo lopen ja uitleg overbodig.
Mijn vraag is nu eigenlijk hoe kan ik nu met 2 trafo's beide treinen bedienen zodat ze ook beiden op dezelfde stukken spoor kunnen rijden.
Dus switchen tussen trafo's, wordt waarschijnlijk heel ingewikkeld.
En dat er zelfs een discussie onderling tussen treintjes fanaten is ontstaan.
Het geeft me een goeie steun in de rug, om als beginneling hiermee te gaan beginnen, omdat er zoveel mensen zijn die met goeie tips komen.
Ik heb dus hier niet stil gezeten na al die goeie tips...lol..
wat heb ik gedaan...ik heb onderzocht, of het mogelijk is om een potmetertje in te bouwen...dat gaat niet..te weinig ruimte.
Dus blijft de tip over om de potmeter in een wagentje in te bouwen,....dat zou gaan.
Maar heb deze er nog niet ingesoldeerd of hij de stroom van bijna een half ampere kan hebben.
Ik ga het wel uitproberen..
Dan blijft er over om voorzichtige stappen digitaal te gaan nemen en eens op marktplaats of ebay te gaan rondneuzen..
Wat mij wel heeft verbaasd, dat er zo'n groot verschil zit tussen de rij snelheid Roco en Minitrix zit.
De Minitrix (Dieselloc 216 (V 160) loopt als een tierelier.
De kleinste verdraaiing op de trafo begint hij al te lopen. Voluit loopt deze veel te hard.
De andere de Roco BR V 215 gaat pas lopen als de trafo halverwege staat...wat wel opgemerkt moet worden als de trafo vol open staat dan loopt deze qua snelheid prima.
Laat ik nu de Roco en de minitrix samen op 1 trafo lopen ja uitleg overbodig.
Mijn vraag is nu eigenlijk hoe kan ik nu met 2 trafo's beide treinen bedienen zodat ze ook beiden op dezelfde stukken spoor kunnen rijden.
Dus switchen tussen trafo's, wordt waarschijnlijk heel ingewikkeld.
Re: Twee treinen met verschillende snelheid
Absoluut! Geef een gil als het te snel gaat, en blijf vooral vragen stellen. Ik leer ook nog bijna dagelijks op dit forum.RonaldB schreef:Dus,... houdt aub. rekening met ons technische kneuzen.
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Re: Twee treinen met verschillende snelheid
Ik ben echt geen expert, maar spaar me niet..heb 35 jaar in het vak gezeten...dus de meeste zaken snap ik wel.
Maar de reactie van deze mensen maakt me enthousiast..ach en we zijn ermee bezig..lol
Maar de reactie van deze mensen maakt me enthousiast..ach en we zijn ermee bezig..lol
Re: Twee treinen met verschillende snelheid
Ik ben zo'n kneus en rij toch digitaal: de detaillist waar ik mijn spullen koop, bouwt de decoders voor me in, dwz hij weet een gepensioneerde die dit graag doet en het kost me 2 tientjes extra.
Ik weet zeker dat er hier op het forum ook forumleden bereid zijn om tegen een kleine vergoeding zo'n decoder voor je inbouwen als je loc en decoder naar ze toestuurt.
Daarbij zijn er kant-en-klare digitale locs en locs, die digitaal zijn voorbereid en waar je de decoder zo insteekt....dat laatste kan zelfs ik dus dat is heel makkelijk.
Gun jezelf als kneus het plezier en het gemak van digitaal rijden!!
Henk
Ik weet zeker dat er hier op het forum ook forumleden bereid zijn om tegen een kleine vergoeding zo'n decoder voor je inbouwen als je loc en decoder naar ze toestuurt.
Daarbij zijn er kant-en-klare digitale locs en locs, die digitaal zijn voorbereid en waar je de decoder zo insteekt....dat laatste kan zelfs ik dus dat is heel makkelijk.
Gun jezelf als kneus het plezier en het gemak van digitaal rijden!!
Henk
Re: Twee treinen met verschillende snelheid
Was met een Minitrix Br 144 bezig om deze in iTrain op de juiste snelheid te laten gaan.
Bleek dat hij op het moment dat deze ging rijden al 55 km/u schaalsnelheid reed.
En als de trafo wat verder open ging (van Dinamo) reed deze 250 km/u.
En dat is natuurlijk gekken werk, heb er een nieuwe Machima-motor in gelegd en en rijdt deze lok met dezelfde tandwielen vanaf 7,5 km/u.
Er kunnen ook een andere wormwielen in en dan rijdt deze de helft van de snelheid.
Maar dan wordt het wel een duur locje, € 50 voor de loc, € 25 decoder, € 25 motor, € 42 voor de wormwielen, totaal € 142.
Bleek dat hij op het moment dat deze ging rijden al 55 km/u schaalsnelheid reed.
En als de trafo wat verder open ging (van Dinamo) reed deze 250 km/u.
En dat is natuurlijk gekken werk, heb er een nieuwe Machima-motor in gelegd en en rijdt deze lok met dezelfde tandwielen vanaf 7,5 km/u.
Er kunnen ook een andere wormwielen in en dan rijdt deze de helft van de snelheid.
Maar dan wordt het wel een duur locje, € 50 voor de loc, € 25 decoder, € 25 motor, € 42 voor de wormwielen, totaal € 142.
Re: Twee treinen met verschillende snelheid
Het weerstandjes/potmeters verhaal klinkt wel leuk, maar houd rekening met het wattage van de componenten die je gebruikt. Stel dat 1 v/d 2 loks de halve spanning nodig heeft van de andere en die zou 0.3A trekken, dan heb je een 2W weerstand/potmeter nodig. Als je een standaard 1/4 of 1/8W weerstandje neemt krijg je mooie rookeffecten en/of een smeltplek in de kap van je lok. Zelfs bij gebruik van de juiste weerstand, moet je rekening houden met warmteontwikkeling.
Digitaal lijkt me een eenvoudigere en veel betere oplossing, je moet toch al gaan solderen, en zoals al gemeld hoef je het voor het geld niet meer te laten.
Digitaal lijkt me een eenvoudigere en veel betere oplossing, je moet toch al gaan solderen, en zoals al gemeld hoef je het voor het geld niet meer te laten.
Groeten,
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
Re: Twee treinen met verschillende snelheid
Ben,
Je kan ook de cv-instellingen voor maximum snelheid, gemiddelde snelheid en minimum snelheid aanpassen. Ik had ook loks die 250 km/u reden, maar door de cv van maximum snelheid (cv5) op het programmeerspoor te verlagen, werd de maximum snelheid bij het ijken ook lager.
Je kan ook de cv-instellingen voor maximum snelheid, gemiddelde snelheid en minimum snelheid aanpassen. Ik had ook loks die 250 km/u reden, maar door de cv van maximum snelheid (cv5) op het programmeerspoor te verlagen, werd de maximum snelheid bij het ijken ook lager.
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.