Hallo eenieder,
Ik ben me aan het inlezen in de digitale wereld, maar zolang je er niet zelf daadwerkelijk mee bezig bent, blijven sommige antwoorden lastig te vinden.
Van Koploper heb ik begrepen dat een blok altijd uit drie secties bestaat; meld-, ongedetecteerd en stopsectie. De trein stopt altijd (indien stoppen gewenst) in de stopsectie.
Bij Itrain kun je met één sectie minder uit. De meldsectie grenst direct aan de stopsectie en de trein stopt (min of meer) op een zelf op te geven afstand van de sectiegrens. Dit geeft twee forse voordelen voor Itrain; minder zagen en draadjes solderen en meer controle over waar de trein stopt. Mijn perronlengte wordt gedimensioneerd op Thalys/ICE3 of een IC met tot 9 rijtuigen. Dan is het wel fijn dat kleiner spul niet ook per se altijd tot het eind van het perron hoeft te rijden.
Toch zijn er ook Itrain-gebruikers die de Koploper-indeling gebruiken. Zijn zij abuis, late bekeerders of heb ik iets verkeerd begrepen? En hoe staat Windigipet of anderen hierin?
Verder doordenkende kom ik op het volgende probleem. Er wordt gezegd dat je kleinste blok altijd nog groter moet zijn dan je langste trein. Ook dan voorzie ik problemen als ik ooit (langetermijn-project) met een ICE1 op volle lengte wil rijden. Die hoeft niet te stoppen op het station want dat zal geen porem zijn, maar komtie er wel langs als de blokken langs de perrons korter zijn. Eenzelfde probleem ontstaat mogelijk bij langere goederentreinen. Ik kan natuurlijk met doorrijsporen in het station gaan werken, maar als die pas ergens buiten het zicht mogen aansluiten op de vrije baan, wordt het ook een rare situatie.
Zijn er slimme trucjes om hier omheen te werken?
Oh ja, met zo'n lang perron zullen er ook treinen zijn die aanmerkelijk korter zijn. Misschien wil ik dan wel met twee treinen achter elkaar aan hetzelfde perron halteren. Dan moeten dat twee blokken zijn, maar de Thalys mag maar in één blok stoppen.
En straks wil ik mogelijk ook met Koplopers en Hondekoppen gaan splitsen en combineren. Kunnen die programma's dat aan, of komt het dan aan op handwerk.
Mvg, Albert Nijenhuis
Perronblokken en -secties bij verschillende treinlengtes
Re: Perronblokken en -secties bij verschillende treinlengtes
Albert,
Volgens mij kan je én met Koploper én met iTrain met 1 t/m 3 secties per blok werken.
Dit zal meer met het bloksysteem te maken hebben, bv Dinamo heeft standaard 3 secties 2 gedetecteerd en 1 ongedetecteerd.
In de nieuwste versie van Dinamo kunnen er meer secties gemaakt worden. Weet niet precies hoe dit werkt.
Zelf gebruik ik 2 secties per blok, bij 2 blokken maar 1 sectie omdat deze te kort zijn om er 2 in te maken.
Volgens mij kan je én met Koploper én met iTrain met 1 t/m 3 secties per blok werken.
Dit zal meer met het bloksysteem te maken hebben, bv Dinamo heeft standaard 3 secties 2 gedetecteerd en 1 ongedetecteerd.
In de nieuwste versie van Dinamo kunnen er meer secties gemaakt worden. Weet niet precies hoe dit werkt.
Zelf gebruik ik 2 secties per blok, bij 2 blokken maar 1 sectie omdat deze te kort zijn om er 2 in te maken.
Re: Perronblokken en -secties bij verschillende treinlengtes
Kijk, daar is de eerste onverwachte onthulling al. Hoe werkt een blok met maar één sectie? Trein stopt uit beide richting altijd abrupt op dezelfde plaats?BenQ schreef:Zelf gebruik ik 2 secties per blok, bij 2 blokken maar 1 sectie omdat deze te kort zijn om er 2 in te maken.
Zijn alle treinen korter dan dit korte blokje?
Mvg, Albert Nijenhuis
Re: Perronblokken en -secties bij verschillende treinlengtes
Albert,
Probleem was dat een blok altijd tussen de wissels blijft. Tussen 2 wissels kan je natuurlijk meerdere blokken maken.
Dus in een blok kan nooit een wissel zitten. En daardoor heb ik dus blokken die vrij kort zijn.
Deze blokken dienen er voor om te zorgen dat het programma de trein kan volgen.
Je moet in mijn draadje maar eens kijken hoe de baan eruit ziet.
Probleem was dat een blok altijd tussen de wissels blijft. Tussen 2 wissels kan je natuurlijk meerdere blokken maken.
Dus in een blok kan nooit een wissel zitten. En daardoor heb ik dus blokken die vrij kort zijn.
Deze blokken dienen er voor om te zorgen dat het programma de trein kan volgen.
Je moet in mijn draadje maar eens kijken hoe de baan eruit ziet.
Re: Perronblokken en -secties bij verschillende treinlengtes
Bij mij is zo'n blok over de ganse lengte één bezetmelder en komt de stopplaats op een aantal cm na het binnenrijden van het blok.Appie173 schreef:Kijk, daar is de eerste onverwachte onthulling al. Hoe werkt een blok met maar één sectie? Trein stopt uit beide richting altijd abrupt op dezelfde plaats?BenQ schreef:Zelf gebruik ik 2 secties per blok, bij 2 blokken maar 1 sectie omdat deze te kort zijn om er 2 in te maken.
Zijn alle treinen korter dan dit korte blokje?
De exacte stopplaats verschuift wel wat, afhankelijk van de stabiele snelheid, belasting en de kwaliteit van ijken, daarom gebruik ik het nooit eindigend voor een wissel.
Voor tussenblokken echter geen probleem.
Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Re: Perronblokken en -secties bij verschillende treinlengtes
Bij Koploper kun je verschillende stopplaatsen binnen één blok creëren. Ook kun je treinen wel achter elkaar parkeren, maar ik heb me daar niet in verdiept en ga dat ook niet toepassen.
Net als Ben heb ik ook korte blokken met slechts één meldpunt. Even bij de blokgegevens aangeven dat hier niet gestopt mag worden en je bent weer een probleem kwijt. Je moet dan wel even aangeven dat het achterliggende blok pas vrijgegeven mag worden als de trein een blok verder is na het korte blok. Klinkt allemaal erg vaag als ik het zo teruglees, maar Koploper is daar vrij duidelijk in.
Overigens heb ik in mijn station ook een doorrijspoor zitten met aanweerszijden sporen met perrons. Dat spoor sluit niet vreemd aan op de vrije baan. Kijk maar eens bij Hookyville.
Mvg,
Martin
Net als Ben heb ik ook korte blokken met slechts één meldpunt. Even bij de blokgegevens aangeven dat hier niet gestopt mag worden en je bent weer een probleem kwijt. Je moet dan wel even aangeven dat het achterliggende blok pas vrijgegeven mag worden als de trein een blok verder is na het korte blok. Klinkt allemaal erg vaag als ik het zo teruglees, maar Koploper is daar vrij duidelijk in.
Overigens heb ik in mijn station ook een doorrijspoor zitten met aanweerszijden sporen met perrons. Dat spoor sluit niet vreemd aan op de vrije baan. Kijk maar eens bij Hookyville.
Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.