Zoals in mijn vorig bericht al geschreven had ik voorgaande plannen in de digitale prullenbak gedumpt. Het liep vast in de rechter bovenhoek. Ik heb en nieuw plan gemaakt waarbij ik dacht van het probleem af te zijn, maar gisteren werd ik met wat rekenwerk weer hard teruggefloten.
Nieuwe baanplan
In het nwe baanplan is de achterwand ietsje naar voren gezet zodat alle sporen achterlangs kunnen. Ik dacht mijn probleem op die manier getackeld te hebben. Maar nee

. De tafel bleek ook niet helemaal te kloppen, ook die is opnieuw getekend. En dan gaan wat dingen ietsje anders. Naar aanleiding van een opmerking over "het is wat druk" heb ik er wat maten bij gezet. Voor het station is een ruimte van ongeveer 80x30 cm die alleen bezet gaat worden met boompjes, auto's (zijn die er in E2 in N?), paarden met karren en natuurlijk miniatuur bewoners die de trein gaan nemen of net er vandaan komen. Om je nog een idee te geven, tussen het uithaalspoor, de berg en de R3 zit een ruimte van ongeveer 20x25cm waarvoor niets anders is gepland dan gras en bomen met wellicht een bouwvallig schuurtje of zo iets. Ik heb dus niet het idee dat het erg druk wordt.
Nwe baanplan
Bergdorp met zagerij
Het bergdorp is ook zo goed als dat gaat opnieuw getekend. Het oude plan is herzien, bij de zagerij moet ik gebruik maken van een gebogen wissel die is aangesloten op een engels wissel. Het station wil ik in een bocht hebben, maar daar heb ik in de tekening nog geen rekening mee gehouden. Het sporen plan is daar niet in "beton gegoten". Je moet hier denken aan een locomotiefje met hooguit 3 wagonnetjes of de kittel met twee wagonnetjes als maximum passagiers/goederen vervoer. Voor de zagerij komt een apart treintje met wagonnetjes voor hout. Ook daar zal denk ik de lengte beperkt blijven tot een paar wagonnetjes omdat de spoorlengte er niet is voor een "lange" sleep. Ik verwacht dus geen problemen met de stijgingspercentages.
Bergdorp
Gevecht met de percentages
En dan hier maar wat uitgangspunten neergezet. In onderstaand plaatje linksboven mijn berekening van het hoogte profiel. Daaronder het stijgings/dalings percentage van het hoofdspoor, ik wilde daar niet meer aan tornen, dus 2% is maximum.
Dat gaf met de kruising van de helix van het bergdorpje weer een probleem. Op de kruising is de hoogte van het hoofdspoor nog 2,75cm, tel daarbij op het hoogteprofiel van 4,5cm en je zit met de helix dan op dat punt op 7,25cm. Ik krijg het linksom of rechtsom niet anders.
Resultaat is dat het rechte aanloopspoor voor het berglijntje een stijgings/dalings percentage gaat krijgen van 3,2%

. Want aan het andere einde moet de baan onder de tafel door. De 4,5cm hoogte profiel wordt dan even anders gelezen, bovenop de ondergrond van 6mm en daaronder de rest. De "rest" staat natuurlijk ook nog op een vloertje van 6mm, alleen heb ik op dat punt daar geen last van, we duiken de ruimte in tussen de tafel en het schaduwstation.
Beetje in het midden de berekening van de helix van het bergdorpje.
De goederenlijn had eerst ook een matige helling, alleen door de herrekening kan deze gelijkvloers blijven, dus 0%. Door het hoofdspoor is al 7,25cm ruimte gemaakt. Bij de aansluiting op het spoor achter de achterwand is de hoogte van de helix voor het bergspoortje nog 5,38cm. Eventueel kan i nog een matige daling/stijging in aanbrengen om het geheel rond de 1% te houden achter de achterwand. Met de huidige opstelling wordt het stijgings / dalingspercentage van de goederen lijn 1,47%, dat is niet te extreem dacht ik zo.
Helix berekening
En als het niet gaat
Alternatief? Uiteraard, in dat geval komt het hoofdspoor gelijkvloers met de goederenlijn en moet ik Dammtor met de arcaden en brugdelen schrappen. Vollmer heeft nog een klassieke overkapping, alleen van de spooropstelling wordt ik niet vrolijk. Dat wordt dan een ernstige verbouwing in het pakket, mazzel is dan wel weer dat je er niet op leeg loopt zoals bij Dammtor.
Probleempjes?
Er zit nog een klein probleempje in het plan

, het zit verscholen in het woordje "straatspoor" (nwe baanplan tekening). In mijn beleving komt de straat bovenzijde gelijk met de spoorstaaf bovenzijde. Ik ga daar gebruik maken van wat restjes minitrix rail en dat is 3,5mm dik....

, dus alles moet wellicht 3,5mm omhoog en dan wordt de vraag tot hoever ik dat moet doorvoeren. Alleen daar het straatje ophogen, of alles omhoog?. Bij de laatste zou dan het bergspoortje uitkomen op 3,4% op het traject achter de achterwand.
Ben benieuwd naar reacties!
Groeten,
Joop