Hookyville op weg
Re: Hookyville op weg
Weer een stapje verder gekomen. Ik heb de krimpkousjes voor onder en rond de spiraal al op hun plaats in de ringleiding gezet. Solderen volgt daar wel als er rails gelegd zijn. Ik heb het grootste deel van de rails een klein smeerbeurtje gegeven met wasbenzine. De loc die de testmeters mocht maken, bleek te lang op stal te hebben gestaan. Een beetje hortend en krakend zette 'ie zich in beweging. Hier en daar had hij nog een klein zetje nodig, met name bij de wissels. Toen de loc driekwart rondje had afgelegd, liet ik hem in zijn achteruit weer terugrijden. Nadat ik dat een paar keer had gedaan, was het gedaan met het horten en stoten en kreeg ik een soepel lopende NS1838 in actie te zien.
De loc heeft niet alle sporen bereden, maar de personenwagens heb ik wel even overal neergezet en heen en weer geduwd. Uiteindelijk zit er verlichting in, dus dat was ook een goeie test of er stroomafname was. Uiteraard doofde de verlichting als de wagen een nog niet aangesloten niet-gedetecteerde sectie bereikte. Ook dat klopt dus en zo kon ik meteen zien of alle bezetmeldsecties wel hun werk deden. En dat was dus het geval. Dat gaf me een uitermate tevreden gevoel, want ik ben niet de meest handige persoon (goed, er zit wel degelijk vooruitgang in) en het is maar afwachten of alle solderingen aan de ringleiding wel goed aangebracht waren. Kortom, ik ben best wel trots op mezelf.
Als bewijs nog even twee foto's, hoewel de kwaliteit van de plaatjes niet bijzonder is. Eindelijk weer eens wat andere foto's dan draadjesgepriegel.
Het stel vanaf de zijkant:
En van voren gezien:
Mvg,
Martin
De loc heeft niet alle sporen bereden, maar de personenwagens heb ik wel even overal neergezet en heen en weer geduwd. Uiteindelijk zit er verlichting in, dus dat was ook een goeie test of er stroomafname was. Uiteraard doofde de verlichting als de wagen een nog niet aangesloten niet-gedetecteerde sectie bereikte. Ook dat klopt dus en zo kon ik meteen zien of alle bezetmeldsecties wel hun werk deden. En dat was dus het geval. Dat gaf me een uitermate tevreden gevoel, want ik ben niet de meest handige persoon (goed, er zit wel degelijk vooruitgang in) en het is maar afwachten of alle solderingen aan de ringleiding wel goed aangebracht waren. Kortom, ik ben best wel trots op mezelf.
Als bewijs nog even twee foto's, hoewel de kwaliteit van de plaatjes niet bijzonder is. Eindelijk weer eens wat andere foto's dan draadjesgepriegel.
Het stel vanaf de zijkant:
En van voren gezien:
Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Re: Hookyville op weg
Dat zijn de magische momenten van de modelspoorbouwer. Weken prutsen en knutselen en die eerste testritten. Wat een voldoening geeft dat als (bijna) alles loopt zoals gepland. Martin, proficiat! Geniet van je realisatie, en het treintjes rijden!
Re: Hookyville op weg
Martin,
Je kunt dan wel zeggen wat je wilt hier, maar 1 ding staat zo vast als een huis.
Je bent een onvervalste doordouwer en volhouder, niet alleen in het bouwen van jouw treintafel, ook in het prachtig vastleggen van al jouw vorderingen, tevens ook nog eens een volhouder in draadjes solderen, dan ook nog eens in het aansluiten van al die draadjes op de goede plekken.
Maar Vooral in het Blijven volhouden dat je niet de handigste persoon bent.
Martin, je gaat Top, menig veel handiger modelbouwer zou willen dat hij net zulk mooi werk kon leveren dan jij doet.
Mvg,
Freddy(spoor65)
Je kunt dan wel zeggen wat je wilt hier, maar 1 ding staat zo vast als een huis.
Je bent een onvervalste doordouwer en volhouder, niet alleen in het bouwen van jouw treintafel, ook in het prachtig vastleggen van al jouw vorderingen, tevens ook nog eens een volhouder in draadjes solderen, dan ook nog eens in het aansluiten van al die draadjes op de goede plekken.
Maar Vooral in het Blijven volhouden dat je niet de handigste persoon bent.
Martin, je gaat Top, menig veel handiger modelbouwer zou willen dat hij net zulk mooi werk kon leveren dan jij doet.
Mvg,
Freddy(spoor65)
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Re: Hookyville op weg
Zo, na een goed weekje maar weer eens een update geven. Alle draadjes zijn nu bevestigd aan de ringleiding. Met uitzondering natuurlijk van het deel wat ik nog moet leggen, het zogenaamde spoor om de spiraal heen. Overal is stroom en de treinen kunnen rijden. Ik zal nog wel het een en ander na moeten lopen, want ten eerste zijn nog niet alle rails schoon (misschien laat ik de Roco Clean wel een keertje meerijden) en ten tweede haperden twee wissels die het eerst wel deden. Eentje leverde weer goed werk af toen ik de drie draadjes uit de bindrug had gehaald en zo wat meer vrijheid gaf. Ik weet het niet, maar wellicht zat het draadje te strak, waardoor één van de draadjes uit zijn verband was gerukt. Van de andere wissel ga ik morgen het stekkertje even openmaken om te zien wat daar mis is. Ik ga er vanuit dat een draadje verkeerd zit, want destijds bij de test werkte alles perfect. In elk geval laat ik me hierdoor niet uit het veld slaan.
Hieronder nog even wat foto's, zowel van onder als op de baan.
Allereerst het één-na-laatste deel van de ringleiding. Ik vind dat de kruisingen met de bezetmelddraadjes mooi haaks zijn geworden. De netwerkkabels wil ik nog wel wat aantrekken, maar dat is zo gebeurd. Jaja, in Hookyville zijn (nog) geen hangjongeren gesignaleerd, maar daar hebben ze weer last van hangkabels. Komt goed.
Hier dan het laatste deel. De netwerkkabel die van de Twin naar de eerste bezetmelddecoder loopt, heeft hier zijn in- dan wel uitgang gevonden. Deze kabel loopt straks naar het commandocentrum, maar dat is er nog niet. Alle apparatuur staat nog rustig op de grond.
Zo zag het er bijna twee maanden geleden onder de baan uit:
En dit is vanuit vrijwel dezelfde hoek de huidige situatie. Alleen de wissels zijn nog niet allemaal naar hun bijbehorende decoder geleid. Daarvoor moet ik nog even naar Hornbach om wat verlengdraad met harde kern aan te schaffen. Persoonlijk is het wel een heel verschil met twee maandjes terug.
Hier zie je een spoor zo maar ophouden. Dat is het spoor dat rond de spiraal loopt. Dat moet ik nog afmaken. Zal nog wel wat zaagwerk opleveren. En iets van zeven draadjes aan de rails solderen. Daar word ik tegenwoordig niet warm of koud meer van.
Hier een foto op de baan bij een donkere nacht. Je ziet drie treinstellen, waarvan het treinstel in het midden nog zonder loc is. De BR103, een E-loc, is nog in revisie. Hij moet natuurlijk wel even opgeknapt worden voordat de loc naar Hookyville afreist.
Dit is min of meer dezelfde situatie, alleen nu is het stukken lichter. De rijtuigen en locs zijn nu ook iets makkelijker te herkennen.
Mvg,
Martin
Hieronder nog even wat foto's, zowel van onder als op de baan.
Allereerst het één-na-laatste deel van de ringleiding. Ik vind dat de kruisingen met de bezetmelddraadjes mooi haaks zijn geworden. De netwerkkabels wil ik nog wel wat aantrekken, maar dat is zo gebeurd. Jaja, in Hookyville zijn (nog) geen hangjongeren gesignaleerd, maar daar hebben ze weer last van hangkabels. Komt goed.
Hier dan het laatste deel. De netwerkkabel die van de Twin naar de eerste bezetmelddecoder loopt, heeft hier zijn in- dan wel uitgang gevonden. Deze kabel loopt straks naar het commandocentrum, maar dat is er nog niet. Alle apparatuur staat nog rustig op de grond.
Zo zag het er bijna twee maanden geleden onder de baan uit:
En dit is vanuit vrijwel dezelfde hoek de huidige situatie. Alleen de wissels zijn nog niet allemaal naar hun bijbehorende decoder geleid. Daarvoor moet ik nog even naar Hornbach om wat verlengdraad met harde kern aan te schaffen. Persoonlijk is het wel een heel verschil met twee maandjes terug.
Hier zie je een spoor zo maar ophouden. Dat is het spoor dat rond de spiraal loopt. Dat moet ik nog afmaken. Zal nog wel wat zaagwerk opleveren. En iets van zeven draadjes aan de rails solderen. Daar word ik tegenwoordig niet warm of koud meer van.
Hier een foto op de baan bij een donkere nacht. Je ziet drie treinstellen, waarvan het treinstel in het midden nog zonder loc is. De BR103, een E-loc, is nog in revisie. Hij moet natuurlijk wel even opgeknapt worden voordat de loc naar Hookyville afreist.
Dit is min of meer dezelfde situatie, alleen nu is het stukken lichter. De rijtuigen en locs zijn nu ook iets makkelijker te herkennen.
Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Re: Hookyville op weg
Het wisselprobleem is opgelost. De wisselspoel zat niet helemaal goed ingedrukt. En ik al bij het stekkertje draadjes om zitten draaien, was het gewoon slecht contact met de spoel. Dat probleem is dus uit de wereld.
Verder in een korte tijd vijf van de zeven draadjes aan de railstaven bevestigd. De laatste twee komen pas aan het eind, want die zitten aan een op maat te maken stukje flex vast. Voor het gat tussen het hout onder de rails een brug gekocht, zodat die er mooi tussen kan hangen. Ik zie het volgende beeld voor me. De spiraal wordt verpakt in een behoorlijk steile rots. Tussen de rots en de opgehoogde rails is dan nog wat ruimte. Dit wordt een stukje water, dat dan onder de brug door de tafel afstroomt. Uiteraard neem ik maatregelen tegen lekkage en waterschade,
Verder ook uit de platen isolatie twee kwartbogen gehaald die iets breder zijn dan de rails. Ook al een stukje rechtdoor (achter de spiraal bij de wissel) op maat gemaakt en zelfs al bevestigd. Wordt morgen vast wel vervolgd.
Hier de aangeschafte brug. Deze bestaat uit twee delen en een set pijlers. Ik gebruik alleen één brugdeel voor het spoor om de spiraal heen, zodat een beekje zijn weg kan vinden. De pijlers waren te hoog, maar dat wist ik bij voorbaat al. Die ga ik nog wel eens ergens anders in de nog te ontwerpen bovenbaan verwerken. Er zit in het brugdek wel een handig kliksysteem om de rails vast te maken. Kijken of ik de rail nog extra kan bevestigen met boekbinderslijm en dan moet het vast wel goedkomen. Voor de brug heb ik van een specialist weatheren al een paar kleurtips gekregen. Zal ik me later in de week of komend weekend eens mee bezig gaan houden.
In eerste instantie zal de brug dus eigenlijk aan de rails hangen. Later zal ik met klei of gips wel een soort brughoofd proberen te maken. Eerst maar eens zorgen dat het spoor verder kan.
De foto is van Faller. Zij hebben het copyright, vandaar de bronvermelding.
Mvg,
Martin
Verder in een korte tijd vijf van de zeven draadjes aan de railstaven bevestigd. De laatste twee komen pas aan het eind, want die zitten aan een op maat te maken stukje flex vast. Voor het gat tussen het hout onder de rails een brug gekocht, zodat die er mooi tussen kan hangen. Ik zie het volgende beeld voor me. De spiraal wordt verpakt in een behoorlijk steile rots. Tussen de rots en de opgehoogde rails is dan nog wat ruimte. Dit wordt een stukje water, dat dan onder de brug door de tafel afstroomt. Uiteraard neem ik maatregelen tegen lekkage en waterschade,
Verder ook uit de platen isolatie twee kwartbogen gehaald die iets breder zijn dan de rails. Ook al een stukje rechtdoor (achter de spiraal bij de wissel) op maat gemaakt en zelfs al bevestigd. Wordt morgen vast wel vervolgd.
Hier de aangeschafte brug. Deze bestaat uit twee delen en een set pijlers. Ik gebruik alleen één brugdeel voor het spoor om de spiraal heen, zodat een beekje zijn weg kan vinden. De pijlers waren te hoog, maar dat wist ik bij voorbaat al. Die ga ik nog wel eens ergens anders in de nog te ontwerpen bovenbaan verwerken. Er zit in het brugdek wel een handig kliksysteem om de rails vast te maken. Kijken of ik de rail nog extra kan bevestigen met boekbinderslijm en dan moet het vast wel goedkomen. Voor de brug heb ik van een specialist weatheren al een paar kleurtips gekregen. Zal ik me later in de week of komend weekend eens mee bezig gaan houden.
In eerste instantie zal de brug dus eigenlijk aan de rails hangen. Later zal ik met klei of gips wel een soort brughoofd proberen te maken. Eerst maar eens zorgen dat het spoor verder kan.
De foto is van Faller. Zij hebben het copyright, vandaar de bronvermelding.
Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Re: Hookyville op weg
Na wat weatheren van een bruggetje (dat was nodig omdat deze ingebouwd gaat worden) kon ik weer verder met de baan. Oftewel het rondje om de spiraal, het enige zichtbare stuk van de baan die ik tot nu toe heb gebouwd. Ik zal nog twee stukken op maat moeten maken, paar solderingen aan de ringleiding en één bezetmeldpunt in de bezetmelder hangen en dan is het klaar. Dan kan er rond gereden worden.
Hierboven zie je het spoor van achter de spiraal vandaan komen. Linksboven is de aftakkende wissel te zien. Met wat hout heb ik de tafel iets breder gemaakt aan de zijkant en de voorkant, zodat de steile spiraalbergwand ook ruimte heeft en er nog iets van water gemaakt kan worden. Het hout is bruin geverfd, hoewel je bij een later gemaakt blokje een licht afwijkende tint bruin ziet. Op zich maakt dit niet uit, want door een ruime dijk van hout te maken, heb ik ook ruimte om straks nietjes te plaatsen met de tacker, zodat ik het geheel iets glooiender kan maken met gras en rietkragen.
Linksonder zie je trouwens een rail iets hoger op de tafel liggen. Dit is het begin van het bruggetje, alleen staat dat nu nog iets naar achteren omdat de rand van het hout nog nat was.
Hier een beeld van de plaats waar het bruggetje gaat komen. Wel iets naar voren dan. Ik zal nog wel wat aan die rechte randen van het hout doen, bijvoorbeeld met klei of gips. Het mag wel een stukje schuiner lopen daar.
Iets ingezoomd van de zijkant om de weathering van het bruggetje in beeld te krijgen. Ben er wel tevreden mee. Het is uiteindelijk de eerste keer dat ik iets met verf heb geweatherd.
En tot slot het punt waar ik nog wat aan moet doen. Naast het mangat moet ik de rails passend maken. Denk nu niet dat die onderste rail te ver naar binnen schiet. Ik heb nog ruimte op het aflopende dijkje. Daar kan ik nog een stuk opschuiven door een passend railstuk te maken. Dat was vooraf ook zo gepland. Ik verwacht dat het wel goedkomt en dat er mooie vloeiende R3-bogen komen te liggen.
Met een beetje geluk rijden de treinen dit weekend rondjes!
Mvg,
Martin
Hierboven zie je het spoor van achter de spiraal vandaan komen. Linksboven is de aftakkende wissel te zien. Met wat hout heb ik de tafel iets breder gemaakt aan de zijkant en de voorkant, zodat de steile spiraalbergwand ook ruimte heeft en er nog iets van water gemaakt kan worden. Het hout is bruin geverfd, hoewel je bij een later gemaakt blokje een licht afwijkende tint bruin ziet. Op zich maakt dit niet uit, want door een ruime dijk van hout te maken, heb ik ook ruimte om straks nietjes te plaatsen met de tacker, zodat ik het geheel iets glooiender kan maken met gras en rietkragen.
Linksonder zie je trouwens een rail iets hoger op de tafel liggen. Dit is het begin van het bruggetje, alleen staat dat nu nog iets naar achteren omdat de rand van het hout nog nat was.
Hier een beeld van de plaats waar het bruggetje gaat komen. Wel iets naar voren dan. Ik zal nog wel wat aan die rechte randen van het hout doen, bijvoorbeeld met klei of gips. Het mag wel een stukje schuiner lopen daar.
Iets ingezoomd van de zijkant om de weathering van het bruggetje in beeld te krijgen. Ben er wel tevreden mee. Het is uiteindelijk de eerste keer dat ik iets met verf heb geweatherd.
En tot slot het punt waar ik nog wat aan moet doen. Naast het mangat moet ik de rails passend maken. Denk nu niet dat die onderste rail te ver naar binnen schiet. Ik heb nog ruimte op het aflopende dijkje. Daar kan ik nog een stuk opschuiven door een passend railstuk te maken. Dat was vooraf ook zo gepland. Ik verwacht dat het wel goedkomt en dat er mooie vloeiende R3-bogen komen te liggen.
Met een beetje geluk rijden de treinen dit weekend rondjes!
Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Re: Hookyville op weg
Ik veronderstel dat de plek waar je het bruggetje plaatst, het spoor zichtbaar zal zijn. Maar het lijkt alsof het net naast de voet van je spiraal ligt. Ik ben benieuwd hoe je dat overtuigend kan inkleden! Het bruggetje zelf ziet er haast schattig uit. Toeval, maar ik heb vorig maand net hetzelfde bruggetje op mijn baan geplaatst, maar dan nog niet geweatherd. (http://users.edpnet.be/saraan/images/Sa ... poor09.jpg)
Bon, Martin, succes met het vervolg van de bouw van je baan. Ik kijk al uit naar een verslag van je testritten van dit weekend.
groetjes,
Bon, Martin, succes met het vervolg van de bouw van je baan. Ik kijk al uit naar een verslag van je testritten van dit weekend.
groetjes,
Re: Hookyville op weg
Vanmiddag toch nog even boven op zolder bezig geweest. Er moesten nog wat draadjes getrokken en gesoldeerd worden. Het enige overgebleven bezetmeldpunt (eigenlijk het allereerste bezetmeldpunt van de hele baan) is aangesloten. Tevens nog massa en aansluitingen voor niet-gedetecteerde secties aan de ringleiding gekoppeld. En ja, dan wil je natuurlijk wel weten of er ook daadwerkelijk stroom is. Ik heb een wagon met verlichting over het spoor laten glijden en overal brandde het licht. Hier staat het wagonnetje stil op het bruggetje, met verlichting.
Om de vraag van Saraan beter te kunnen beangwoorden, heb ik ook een foto van bovenaf genomen. Een beetje het beeld wat je straks van de baan ook krijgt. Links heb ik een dubbel aflopend dijkje naast elkaar liggen. Dat is puur om de daling naar het nulpunt van het schaduwstation goed te laten verlopen. Het deel waarop het spoor niet komt te liggen, wordt straks gewoon weggewerkt met natuurschoon. De spiraal wordt ingepakt als enorme rotswand die vrijwel steil naar beneden gaat lopen. Hoe ik dat precies ga doen, daar ga ik me te zijner tijd wel eens over buigen. Ik moet eerst het stuk bij de boog nog passend maken. Dat staat voor morgen op de agenda. En dan moet de spiraal ook nog opgebouwd worden. Maar daar heb ik even geen haast mee als de onderbaan rondjes toelaat.
Overigens wel toevallig dat je hetzelfde bruggetje hebt ingezet. Ik zie op je site dat je ook maar één deel gebruikt. Wel leuke pijlers gemaakt.
Mvg,
Martin
Om de vraag van Saraan beter te kunnen beangwoorden, heb ik ook een foto van bovenaf genomen. Een beetje het beeld wat je straks van de baan ook krijgt. Links heb ik een dubbel aflopend dijkje naast elkaar liggen. Dat is puur om de daling naar het nulpunt van het schaduwstation goed te laten verlopen. Het deel waarop het spoor niet komt te liggen, wordt straks gewoon weggewerkt met natuurschoon. De spiraal wordt ingepakt als enorme rotswand die vrijwel steil naar beneden gaat lopen. Hoe ik dat precies ga doen, daar ga ik me te zijner tijd wel eens over buigen. Ik moet eerst het stuk bij de boog nog passend maken. Dat staat voor morgen op de agenda. En dan moet de spiraal ook nog opgebouwd worden. Maar daar heb ik even geen haast mee als de onderbaan rondjes toelaat.
Overigens wel toevallig dat je hetzelfde bruggetje hebt ingezet. Ik zie op je site dat je ook maar één deel gebruikt. Wel leuke pijlers gemaakt.
Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Re: Hookyville op weg
Joehoe, de baan is rond. Belangrijke mijlpaal in de geschiedenis van Hookyville. Vandaag zijn de laatste verbindingen gelegd voor het schaduwstation en het later zichtbare rondje om de spiraal. Heb nog twee voedingsdraadjes extra gesoldeerd om zeker te zijn dat er overal voldoende voeding is. Dat gaat tegenwoordig stukken makkelijker. Al doende leert men. Ik heb nog niet gereden met de locs, maar wel enkele wagens neergezet en bij alle wagens lichtte de verlichting op. Maar even een paar foto's. Let niet op de scherpte, want het is soms een tikkie wazig en een foto is eigenlijk overbelicht door het gebruik van de flitser, maar hier is de sporenloop wel weer duidelijker op te zien.
Dit weekeinde maar eens goed opruimen rond de baan, want waar je ook staat of loopt, overal ligt wel wat: van lasjes tot punaiseprikkers en van losse rails tot balken om de rails mee vast te leggen. En dan eens lekker rond rijden met de moderne locs. Deze wagens van de foto heb ik nu gebruikt omdat deze nog los staan. De aangeschafte loc is nog in onderhoud. Natuurlijk is er nóg een klusje: ik heb nog niet alle wissels op de wisseldecoders aangesloten. Ze zijn bij het inbouwen wel getest, maar nu moeten de draadjes nog wel naar de juiste decoder worden doorgetrokken.
In elk geval ben ik op een punt dat ik vooraf toch eigenlijk niet (zo snel) verwacht had: ik kan gaan rijden!
Mvg,
Martin
Dit weekeinde maar eens goed opruimen rond de baan, want waar je ook staat of loopt, overal ligt wel wat: van lasjes tot punaiseprikkers en van losse rails tot balken om de rails mee vast te leggen. En dan eens lekker rond rijden met de moderne locs. Deze wagens van de foto heb ik nu gebruikt omdat deze nog los staan. De aangeschafte loc is nog in onderhoud. Natuurlijk is er nóg een klusje: ik heb nog niet alle wissels op de wisseldecoders aangesloten. Ze zijn bij het inbouwen wel getest, maar nu moeten de draadjes nog wel naar de juiste decoder worden doorgetrokken.
In elk geval ben ik op een punt dat ik vooraf toch eigenlijk niet (zo snel) verwacht had: ik kan gaan rijden!
Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Re: Hookyville op weg
Hoi Martin,
Goed nieuws kerel, en je gaat dus weer als een speer, mooi dat je nu kunt gaan rijden, en dan word het ook tijd voor eens een lekker oude stomer uit tijdperk III he, want dan kan ik de museum trein eens voorbij zien komen.
Topwerk Martin, ik blijf het zeggen,
Geniet van je rondjes, en de rest gaat je ook vast lukken.
Mvg
Freddy
Goed nieuws kerel, en je gaat dus weer als een speer, mooi dat je nu kunt gaan rijden, en dan word het ook tijd voor eens een lekker oude stomer uit tijdperk III he, want dan kan ik de museum trein eens voorbij zien komen.
Topwerk Martin, ik blijf het zeggen,
Geniet van je rondjes, en de rest gaat je ook vast lukken.
Mvg
Freddy
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Re: Hookyville op weg
Goed bezig Martin,
Dat is het allerleukste om de eerste rondjes te rijden op je net aangelegde baan veel plezier en ga zo door, Ik lees en kijk graag naar wat je allemaal doet.
Dat is het allerleukste om de eerste rondjes te rijden op je net aangelegde baan veel plezier en ga zo door, Ik lees en kijk graag naar wat je allemaal doet.
Mvg.
Jacob
Minitrix / Fleischmann / Roco
Multymous / LTD en Minitrixrails / S88XpressNetLI / Rosoft / koploper
Jacob
Minitrix / Fleischmann / Roco
Multymous / LTD en Minitrixrails / S88XpressNetLI / Rosoft / koploper
-
- Berichten: 166
- Lid geworden op: 03 mar 2009 21:27
- Locatie: leiden
Re: Hookyville op weg
Hoi
Het gaat goed met de baan zie ik. leuk gezicht die spook wagens .
Ben je nu Klaar met al die draadjes
Het gaat goed met de baan zie ik. leuk gezicht die spook wagens .
Ben je nu Klaar met al die draadjes
Re: Hookyville op weg
Zo, de rails zijn eindelijk schoongepoetst met wasbenzine en de treinen rijden 'smooth'. Nog wel via de TC met de rijregelaars en niet via de pc. Dat komt nog. Maar het leek me wel tijd voor een filmpje. Drie clipjes van 17 seconden achter elkaar gezet.
Kijk maar eens hier.
Mvg,
Martin
Kijk maar eens hier.
Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Re: Hookyville op weg
Machtig Martin! Dat rijdt schitterend! Een mooie beloning voor maanden noeste arbeid. Thumbs up!
Re: Hookyville op weg
Thanks Michiel. Nu nog eens de experts gaan raadplegen waarom de verlichting van de wagens af en toe knippert. Ik heb geen enkele kennis van verlichting in wagens. Ga morgen de Duitse dubbeldekkers met verlichting eens laten rondtoeren om te kijken of die daar ook last van hebben.
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
-
- Berichten: 3445
- Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
- Locatie: Middelburg
Re: Hookyville op weg
Martin,
Dit komt doordat je verlichting van de wielassen komt. Je hebt waarschijnlijk op het ene draaistel rechtse stroomafname en op het andere linkse stroomafname. Dit is zo als er een koper stripje tussen de de 2 assen zit. daarom krijg je op wissels en vervuilde plaatsen een spannings onderbreking.
Vaak wordt dit door een condensator opgevangen omdat die kortstondig de spanning levert als er een dip is in de stroomtoevoer is. Als het contact goed is laad de condensator weer op voor de volgende dip. Als je de spanning van de baan haalt en je licht blijft nog ff branden dan zitten die er in anders niet.
Grtzz Rob
Dit komt doordat je verlichting van de wielassen komt. Je hebt waarschijnlijk op het ene draaistel rechtse stroomafname en op het andere linkse stroomafname. Dit is zo als er een koper stripje tussen de de 2 assen zit. daarom krijg je op wissels en vervuilde plaatsen een spannings onderbreking.
Vaak wordt dit door een condensator opgevangen omdat die kortstondig de spanning levert als er een dip is in de stroomtoevoer is. Als het contact goed is laad de condensator weer op voor de volgende dip. Als je de spanning van de baan haalt en je licht blijft nog ff branden dan zitten die er in anders niet.
Grtzz Rob
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Re: Hookyville op weg
Rob,
Moet zo'n condensator dan in elk rijtuig zitten dat verlicht wordt en hoeveel kost zoiets dan per rijtuig? Dit zijn klusjes die me nu nog ver boven de pet gaan, dus dat zal ik moeten uitbesteden.
Ik heb ook wagens waarbij de verlichting niet goed werkt. Soms moet je even een klein tikje op het dak geven om de lampen te laten branden. Heeft dat dan ook met het eventuele ontbreken van een condensator te maken?
Mvg,
Martin
Moet zo'n condensator dan in elk rijtuig zitten dat verlicht wordt en hoeveel kost zoiets dan per rijtuig? Dit zijn klusjes die me nu nog ver boven de pet gaan, dus dat zal ik moeten uitbesteden.
Ik heb ook wagens waarbij de verlichting niet goed werkt. Soms moet je even een klein tikje op het dak geven om de lampen te laten branden. Heeft dat dan ook met het eventuele ontbreken van een condensator te maken?
Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
-
- Berichten: 3445
- Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
- Locatie: Middelburg
Re: Hookyville op weg
Geen idee wat zoiets kost, je kan het zelf doen maar er komt nog iets meer voor kijken, Alles is te doen maar het zal je wel de nodige energie kosten als je niet in de materie thuis bent, misschien iets voor Riny?? Als het een led verlichtingsstrip is zitten ze er tegenwoordig meestal op, Voor lampjes heb ik geen idee of het wel zinvol is omdat die veel meer stroom vreten als een led.Hookies schreef: Moet zo'n condensator dan in elk rijtuig zitten dat verlicht wordt en hoeveel kost zoiets dan per rijtuig? Dit zijn klusjes die me nu nog ver boven de pet gaan, dus dat zal ik moeten uitbesteden.
Nee dat is een contact probleem ergens tussen de wielen en de lampjes wat je door de tikje opheft, ik denk dat het op je verlichtingsstrip zit.Ik heb ook wagens waarbij de verlichting niet goed werkt. Soms moet je even een klein tikje op het dak geven om de lampen te laten branden. Heeft dat dan ook met het eventuele ontbreken van een condensator te maken?
Ik denk als je het goed wil doen er verlichtings strips van o.a. digirails er in moet zetten.
Grtzz Rob
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Re: Hookyville op weg
Vandaag de treinen maar eens wat meters laten maken. En meteen twee treinstellen de baan opgestuurd. De NS ICK en de Regional Express. De loc van de laatste set moest wel even warm draaien en nam de wissels iets minder soepel dan de NS1838, maar verder niet verontrustend. Belangrijk vond ik vooral de bocht waarin de treinstellen elkaar vanuit een tegengestelde richting tegemoet komen. Ik had voor de bouw uitvoerig getest of mijn langste en meest uitwijkende rijtuigen elkaar niet zouden raken. Dat was niet zo, maar het is toch altijd leuk om het bewijs ook in het echt geleverd te krijgen. Op onderstaande foto, waarbij de treinen voor het mooie even zijn stilgezet, is duidelijk te zien dat er geen enkel gevaar aanwezig is. Mijn vrouw had haar camera meegenomen, anders had ik het nog wel even gefilmd. Die houden jullie nog wel tegoed.
Hieronder een overzichtsfoto, vanaf de voorzijde geschoten. De Regional Express staat op de diagonale opstelsporen, de NS op de rechte opstelsporen.
Morgen maar eens kijken of ik een stapje verder kan gaan, namelijk het tegen elkaar in laten rijden van de twee stellen, met behulp van de twee rijregelaars. Als dat in orde is, dan ga ik de laatste wissels aan de decoders koppelen en eens kijken wat Koploper met dit project kan.
Mvg,
Martin
Hieronder een overzichtsfoto, vanaf de voorzijde geschoten. De Regional Express staat op de diagonale opstelsporen, de NS op de rechte opstelsporen.
Morgen maar eens kijken of ik een stapje verder kan gaan, namelijk het tegen elkaar in laten rijden van de twee stellen, met behulp van de twee rijregelaars. Als dat in orde is, dan ga ik de laatste wissels aan de decoders koppelen en eens kijken wat Koploper met dit project kan.
Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Re: Hookyville op weg
En hier dan het beloofde filmpje van de bocht. De Regional Express rijdt aanvankelijk in een van de laagste snelheden, de NS-loc rijdt wel wat sneller. Maar het gaat toch meer om het bochtenwerk in het schaduwstation van Hookyville dan de snelheden. De afstand tussen de sporen in deze bocht is gelijk aan de onderlinge afstanden in de spiraal.
Mvg,
Martin
Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Re: Hookyville op weg
Na het rijden van afgelopen weekend zorgde een griepje ervoor dat ik geen zin had in betaald werk. Dus wat doe je dan: draadjes trekken onder de baan. Ja, er moesten immers nog wat wissels aan de wisseldecoders worden gehangen. En die wissels lagen juist wat ver van de decoders af. Dus zijn we aan de slag gegaan met telefoondraad met een harde kern. Heerlijk om zo'n draad open te maken en dan drie kleuren voor je wissels te gebruiken. Die draadjes zijn ook veel makkelijker te strippen.
Werkwijze: je bevestigt een duokroonsteenstrip ergens onder je baan, in dit geval aan een poot. Ik heb beide strips met twee schroeven vastgezet, maar feitelijk kan je volstaan door slechts één strip vast te zetten. Vervolgens werk je een adereindhulsje over de gestripte draad, zowel van het verlengsnoer als het wisseldraadje. Je laat het draadje een beetje uitsteken en dan knijp je met een platbektang het hulsje dicht. Het draadje zit gevangen en contact is verzekerd. Hieronder zie je zo'n duokroonsteenstrip met links de draden naar de decoder, rechts de wisseldraadjes.
Ik strip de draad alleen aan de uiteindes, voor de rest loopt de dikke witte draad via bindruggen gewoon naar de plek waar de wisseldecoder zich bevindt, zoals je hieronder ziet.
Let wel: ik heb eerst de draadjes in het stekkertje van Roco gestoken en deze aan de decoder vastgemaakt. Daarna heb ik de draad pas naar de duokroonsteenstrips gestuurd. Immers, je hebt iets meer werk aan het vastzetten van de draadjes in het stekkertje. En dit is dan de manier waarop de draadjes bij de decoder aankomen. Et voila, deze drie wissels werkten prima, zodat wisseldecoder 1 nu acht goed functionerende wissels bestuurt.
Mvg,
Martin
Werkwijze: je bevestigt een duokroonsteenstrip ergens onder je baan, in dit geval aan een poot. Ik heb beide strips met twee schroeven vastgezet, maar feitelijk kan je volstaan door slechts één strip vast te zetten. Vervolgens werk je een adereindhulsje over de gestripte draad, zowel van het verlengsnoer als het wisseldraadje. Je laat het draadje een beetje uitsteken en dan knijp je met een platbektang het hulsje dicht. Het draadje zit gevangen en contact is verzekerd. Hieronder zie je zo'n duokroonsteenstrip met links de draden naar de decoder, rechts de wisseldraadjes.
Ik strip de draad alleen aan de uiteindes, voor de rest loopt de dikke witte draad via bindruggen gewoon naar de plek waar de wisseldecoder zich bevindt, zoals je hieronder ziet.
Let wel: ik heb eerst de draadjes in het stekkertje van Roco gestoken en deze aan de decoder vastgemaakt. Daarna heb ik de draad pas naar de duokroonsteenstrips gestuurd. Immers, je hebt iets meer werk aan het vastzetten van de draadjes in het stekkertje. En dit is dan de manier waarop de draadjes bij de decoder aankomen. Et voila, deze drie wissels werkten prima, zodat wisseldecoder 1 nu acht goed functionerende wissels bestuurt.
Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Re: Hookyville op weg
Zojuist even een klein filmpje van 17 seconden gemaakt. De Crossrail doet het nu goed en trekt een aantal moderne goederenwagens het schaduwstation uit.
Kijk maar eens hier!
Kijk maar eens hier!
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.