Tinus' baanplan
Tinus' baanplan
Na een hoop onderzoek op het internet en na ruim 40 iteraties op mijn plan met AnyRail ben ik tot dit banenplan gekomen:
Het gaat hier om een eindstation op een ruimte van 240 cm bij 94 cm. De bedoelding is om voornamelijk met Amerikaans materiaal te gaan rijden en veel te rangeren.
Het idee erachter is dat er een trein (vanaf links) binnen komt op spoor 2 of 3. Als eerst wordt dan de trein ontkoppelt en kan deze middels de Fleishmann draaischijf geparkeerd worden in een van de loc loodsen (FALLER 222118 Ringlock loodsen (3x)) bij B.
Een EMD NW2 Yard Switcher zal dan gebruikt worden om de wagons (box cars, hoppers, etc.) te her rangschikken. Op de verschillende sporen bij C kunnen de wagons tijdelijk gestald worden. (Daar zal ik ook een Walthers N 933-3228 Car Shop Kit plaatsen.)
Spoor 1 zal alleen gebruikt worden als omloop spoor. Indien het erg 'druk' is, zal spoor 4 ook gebruikt om een trein op te ontvangen of op te stellen, maar is ook voornamelijk als omloop spoor bedoeld.
De overige sporen worden gebruikt voor uitloop.
Het spoor naar A zal een beetje verhoogd zijn. Aan het einde van dit spoor komt een 'Model Power N 1506 Blue Coal Depot Kit' te staan. Het idee hierbij is, dat dit spoor eindigt in een uitloper van een berg die links van het rangeerstation komt te liggen. Hier wordt dan coal of grint gewonnen wat dan geladen en vervoert kan worden.
Door de 'korte' uitloop sporen en de in tegengestelde richting geplaatste 'parkeer' sporen, kunnen er maar met 1 of 2 wagons tegelijk verplaats worden. Dit levert dus een hoop werk op om een binnen gekomen trein volledig los te koppelen en te parkeren (en/of klaar te zetten op een ander spoor voor vertrek.)
Door de beschikbare ruimte en lengte van de sporen zullen de treinen zo tussen de 15 tot 20 wagons lang zijn. (Niet zoveel als een echte Amerikaanse trein die tot 50 en meer wagons kan hebben, maar het is een schaalmodel en het moet wel leuk blijven. )
De baan zal analoog zijn. Ik maak gebruik van voornamelijk TRIX wissels en rails. (Misschien niet zo mooi profiel als code 55, maar dat heb ik momenteel voorhanden.) Daarnaast zijn alle (Amerikaanse) treinen en wagons voorzien van Kadee koppelingen. Dit maakt het een stuk makkelijker (en leuker) om te rangeren en wagons los te koppelen.
Wat vinden jullie van dit baanplan?
Groet,
Martijn
Het gaat hier om een eindstation op een ruimte van 240 cm bij 94 cm. De bedoelding is om voornamelijk met Amerikaans materiaal te gaan rijden en veel te rangeren.
Het idee erachter is dat er een trein (vanaf links) binnen komt op spoor 2 of 3. Als eerst wordt dan de trein ontkoppelt en kan deze middels de Fleishmann draaischijf geparkeerd worden in een van de loc loodsen (FALLER 222118 Ringlock loodsen (3x)) bij B.
Een EMD NW2 Yard Switcher zal dan gebruikt worden om de wagons (box cars, hoppers, etc.) te her rangschikken. Op de verschillende sporen bij C kunnen de wagons tijdelijk gestald worden. (Daar zal ik ook een Walthers N 933-3228 Car Shop Kit plaatsen.)
Spoor 1 zal alleen gebruikt worden als omloop spoor. Indien het erg 'druk' is, zal spoor 4 ook gebruikt om een trein op te ontvangen of op te stellen, maar is ook voornamelijk als omloop spoor bedoeld.
De overige sporen worden gebruikt voor uitloop.
Het spoor naar A zal een beetje verhoogd zijn. Aan het einde van dit spoor komt een 'Model Power N 1506 Blue Coal Depot Kit' te staan. Het idee hierbij is, dat dit spoor eindigt in een uitloper van een berg die links van het rangeerstation komt te liggen. Hier wordt dan coal of grint gewonnen wat dan geladen en vervoert kan worden.
Door de 'korte' uitloop sporen en de in tegengestelde richting geplaatste 'parkeer' sporen, kunnen er maar met 1 of 2 wagons tegelijk verplaats worden. Dit levert dus een hoop werk op om een binnen gekomen trein volledig los te koppelen en te parkeren (en/of klaar te zetten op een ander spoor voor vertrek.)
Door de beschikbare ruimte en lengte van de sporen zullen de treinen zo tussen de 15 tot 20 wagons lang zijn. (Niet zoveel als een echte Amerikaanse trein die tot 50 en meer wagons kan hebben, maar het is een schaalmodel en het moet wel leuk blijven. )
De baan zal analoog zijn. Ik maak gebruik van voornamelijk TRIX wissels en rails. (Misschien niet zo mooi profiel als code 55, maar dat heb ik momenteel voorhanden.) Daarnaast zijn alle (Amerikaanse) treinen en wagons voorzien van Kadee koppelingen. Dit maakt het een stuk makkelijker (en leuker) om te rangeren en wagons los te koppelen.
Wat vinden jullie van dit baanplan?
Groet,
Martijn
Smaller is beter!
-
- Berichten: 313
- Lid geworden op: 21 okt 2012 12:30
Re: Tinus' baanplan
Ik neem aan dat links en rechts een ander stuk komt. (treinen moeten ergens vandaan komen
Maar goed, ik zie wat weinig ruimte om te rangeren met 20 wagons. Of ik moet de maat verkeerd zien, anders moet je C wat langer maken.
Misschien kan je de draaischijf ook linken met de rechterkant van de baan zodat je omloop 1 niet altijd nodig hebt om locs te parkeren.
Wel een erg leuk idee.
Maar goed, ik zie wat weinig ruimte om te rangeren met 20 wagons. Of ik moet de maat verkeerd zien, anders moet je C wat langer maken.
Misschien kan je de draaischijf ook linken met de rechterkant van de baan zodat je omloop 1 niet altijd nodig hebt om locs te parkeren.
Wel een erg leuk idee.
Re: Tinus' baanplan
He Matthijskuiper. Thx.
Het idee is dat dit een 'eindstation' is. Dus de treinen komen links binnen en vertrekken ook weer naar links.
Links komt in ieder geval een spiraal naar beneden om in een schaduw station terecht te komen. Maar ik wil vandaaruit ook verder gaan naar een nog te ontwerpen tweede station. (Dit tweede station moet inderdaad wel een doorlopend station worden.) De verder precieze invulling weet ik nog niet helemaal. Het leuk me een goed idee om hier mee te beginnen.
Wat betreft de sporen bij C. 15 wagons zouden moeten passen. 20 wordt inderdaad krap. (Of eigenlijk, dat past niet.) Ik zat al te twijfelen om daar nog een extra spoor toe te voegen of misschien de sporen langer te maken. Ik ga daar nog eens over nadenken.
Het idee is dat dit een 'eindstation' is. Dus de treinen komen links binnen en vertrekken ook weer naar links.
Links komt in ieder geval een spiraal naar beneden om in een schaduw station terecht te komen. Maar ik wil vandaaruit ook verder gaan naar een nog te ontwerpen tweede station. (Dit tweede station moet inderdaad wel een doorlopend station worden.) De verder precieze invulling weet ik nog niet helemaal. Het leuk me een goed idee om hier mee te beginnen.
Wat betreft de sporen bij C. 15 wagons zouden moeten passen. 20 wordt inderdaad krap. (Of eigenlijk, dat past niet.) Ik zat al te twijfelen om daar nog een extra spoor toe te voegen of misschien de sporen langer te maken. Ik ga daar nog eens over nadenken.
Smaller is beter!
-
- Berichten: 166
- Lid geworden op: 27 okt 2012 20:06
- Locatie: Ermelo
Re: Tinus' baanplan
ziet er leuk uit tijn!
Lid van MC De Spoorstaaf Baan:kleinweidelbach Tijdperk: alles door elkaar, voornamelijk diesel/elektrisch MCC DR5000-Rosoft bezetmelders Peco code 55 Finescale
Re: Tinus' baanplan
De sporen 1 t/m 4 vind ik wat lang ten opzichte van de sporen C. C langer maken heeft geen zin omdat je dan niet ver genoeg naar rechts kan om weer op de aankomst/vertrek-sporen 1 t/m 4 te komen.
Interessant leesvoer voor een yard: de tien geboden.
Interessant leesvoer voor een yard: de tien geboden.
Groeten,
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Re: Tinus' baanplan
He Maarten, bedankt voor de link.
Ik kende die nog niet en er staan zeer nuttig tips in. Maar zoals de schrijver zelf al aangeeft, heb je flink wat ruimte nodig om aan alle regels te voldoen.
Om aan alle regels te voldoen, zou ik de yard en het uitloopspoor veel meer naar rechts moeten verplaatsen. (Maar daar heb ik geen ruimte voor.)
Door de yard nu meer links te plaatsen, voldoe ik dus niet meer aan de belangrijkste regel: Het uithaalspoor is minstens zo lang als het langste yard spoor. En kan ik niet meer in 2 bewegingen een hele combinatie van de yard naar een opstelspoor brengen (of andersom).
Ik snap het doel achter deze regel. Hiermee kun je de bewegingen minimaliseren omdat je in 1 keer een hele combinatie kan verplaatsen.
Ik kies er echter voor om de bewegining juist te vergroten zodat het meer werk is om de wagons te verplaatsen. Om die reden wil ik dus eigenlijk geen uithaalspoor hebben dat zo lang is.
Mijn idee is dat een trein in kleine delen (2 tot 3 wagons tegelijk) wordt gestalt in de yard. Vanuit dat conecept kunnen dus de wagons losgekoppeld worden vanaf de 'hoofd' sporen 2 en 3. en via de spoor 4 en het uitloop spoor in de yard geplaatst worden (of er worden uitgehaald.)
In feite heb ik door een soort Z constructie toe te voegen de yard verplaats. Wat je dan nog wel kan afvragen of spoor 4 dan uberhaupt wel 'direct' aan het hoofdspoor gekoppeld moet kunnen worden.
In feite kun je daar niets 'parkeren' omdat je een gedeelte van dat spoor nodig hebt om op het uitloop spoor te komen en dan de yard in te kunnen (en andersom).
Maar als je dan de koppeling van spoor 4 met het hoofdspoor verbreekt, dan kun je ook net zo goed de yard rechtstreeks op spoor 3 koppelen.
Een ander interessant punt in het artikel vind ik, dat als de yard sporen voor 50% vol staan, dan de yard in feit vol is. Dit betekend in mijn geval dat ik meer/langere yard sporen nodig heb.
Ik ga mijn plan aanpassen door extra yard sporen toe te voegen, de yard sporen langer te maken en de yard te koppelen op spoor 3.
Ik kende die nog niet en er staan zeer nuttig tips in. Maar zoals de schrijver zelf al aangeeft, heb je flink wat ruimte nodig om aan alle regels te voldoen.
Om aan alle regels te voldoen, zou ik de yard en het uitloopspoor veel meer naar rechts moeten verplaatsen. (Maar daar heb ik geen ruimte voor.)
Door de yard nu meer links te plaatsen, voldoe ik dus niet meer aan de belangrijkste regel: Het uithaalspoor is minstens zo lang als het langste yard spoor. En kan ik niet meer in 2 bewegingen een hele combinatie van de yard naar een opstelspoor brengen (of andersom).
Ik snap het doel achter deze regel. Hiermee kun je de bewegingen minimaliseren omdat je in 1 keer een hele combinatie kan verplaatsen.
Ik kies er echter voor om de bewegining juist te vergroten zodat het meer werk is om de wagons te verplaatsen. Om die reden wil ik dus eigenlijk geen uithaalspoor hebben dat zo lang is.
Mijn idee is dat een trein in kleine delen (2 tot 3 wagons tegelijk) wordt gestalt in de yard. Vanuit dat conecept kunnen dus de wagons losgekoppeld worden vanaf de 'hoofd' sporen 2 en 3. en via de spoor 4 en het uitloop spoor in de yard geplaatst worden (of er worden uitgehaald.)
In feite heb ik door een soort Z constructie toe te voegen de yard verplaats. Wat je dan nog wel kan afvragen of spoor 4 dan uberhaupt wel 'direct' aan het hoofdspoor gekoppeld moet kunnen worden.
In feite kun je daar niets 'parkeren' omdat je een gedeelte van dat spoor nodig hebt om op het uitloop spoor te komen en dan de yard in te kunnen (en andersom).
Maar als je dan de koppeling van spoor 4 met het hoofdspoor verbreekt, dan kun je ook net zo goed de yard rechtstreeks op spoor 3 koppelen.
Een ander interessant punt in het artikel vind ik, dat als de yard sporen voor 50% vol staan, dan de yard in feit vol is. Dit betekend in mijn geval dat ik meer/langere yard sporen nodig heb.
Ik ga mijn plan aanpassen door extra yard sporen toe te voegen, de yard sporen langer te maken en de yard te koppelen op spoor 3.
Smaller is beter!
Re: Tinus' baanplan
En dan hier het aangepast plan.
Spoor 4 is komen te vervallen. Deze had eigenlijk geen nut.
Verder heb ik wat extra yard sporen toegevoegd.
Spoor 4 is komen te vervallen. Deze had eigenlijk geen nut.
Verder heb ik wat extra yard sporen toegevoegd.
Smaller is beter!
Re: Tinus' baanplan
Van spoor 1 naar de draaischijf zit er een rare knik in het spoor, is daar een reden toe? Vind je dat niet erg?
Goed goan!
Patrick
Modelbaan Löwenstein v2.0 | YouTube | Tijdperk III | Peco 55 | Dinamo TM44 (9x), OC32 (7x), DTC (1x) | iTrain 5.x Plus | Fleischmann, Minitrix
Egal wie gut du fährst, Züge fahren Güter
Lid van MC de Spoorstaaf
Patrick
Modelbaan Löwenstein v2.0 | YouTube | Tijdperk III | Peco 55 | Dinamo TM44 (9x), OC32 (7x), DTC (1x) | iTrain 5.x Plus | Fleischmann, Minitrix
Egal wie gut du fährst, Züge fahren Güter
Lid van MC de Spoorstaaf
Re: Tinus' baanplan
Als ik kijk naar de nummering van de sporen, gaat je stationsgebouw bovenin de tekening komen. Heb je daar wel ruimte voor? Nu loopt dat spoor A als het ware vlak voor de voordeur langs. Komt daar een overweg?
Bart
Bart
Re: Tinus' baanplan
En het slokt een flink deel van het eerste perron op. Misschien iets meer naar rechts aan laten sluiten?[Patrick] schreef:Van spoor 1 naar de draaischijf zit er een rare knik in het spoor, is daar een reden toe? Vind je dat niet erg?
bart
Re: Tinus' baanplan
He Patrick, bedankt voor je feedback.
Wat ik op het baan plan niet heb aangegeven is dat er wat hoogte verschil zit tussen de verschillende sporen.
De meeste sporen liggen op ongeveer 1cm hoogte. Bij spoor A loopt het omhoog tot 2.5cm. Vanaf spoor 1 loopt het terug naar 0. (De draaischijf zit dus op niveau 0.)
Ik heb dus wat ruimte nodig om het hoogte verschil te overbruggen. Echter is het maar 1cm, dus heb ik die gehele lengte niet nodig.
De 'vreemde' knik ontstaat vooral omdat de wissel het spoor initieel naar buiten stuurt en ik de aansluiting op de draaischijf precies op 90 graden heb.
Ik zal eens kijken of ik de wissel iets meer in de bocht naar links kan leggen. Daarnaast hoeft de aansluiten om de draaischijf ook niet 90 graden te zijn. Door een ander aansluiting te nemen kan die knik ook verminderd worden.
@Bart. Mijn idee bij dit station is dat er alleen maar goederentreinen aankomen, samen gesteld worden en weer worden weggestuurd.
In principe komen er geen passagiers, dus een station gebouw is wat mij betreft niet nodig. Ik ben wel aan het rond kijken naar een yard office voor tussen sporen 2 en 3.
Een van de andere ideeën waar ik nog mee aan het spelen ben is om het binnenste of buitenste yard spoor te gebruiken om er een of ander industrie gebouw aan te plaatsen voor laden en lossen.
In combinatie met de blue coal depot op spoor A, is er dan ook een 'reden' om op dit station te komen.
Wat denken jullie daarvan?
Wat ik op het baan plan niet heb aangegeven is dat er wat hoogte verschil zit tussen de verschillende sporen.
De meeste sporen liggen op ongeveer 1cm hoogte. Bij spoor A loopt het omhoog tot 2.5cm. Vanaf spoor 1 loopt het terug naar 0. (De draaischijf zit dus op niveau 0.)
Ik heb dus wat ruimte nodig om het hoogte verschil te overbruggen. Echter is het maar 1cm, dus heb ik die gehele lengte niet nodig.
De 'vreemde' knik ontstaat vooral omdat de wissel het spoor initieel naar buiten stuurt en ik de aansluiting op de draaischijf precies op 90 graden heb.
Ik zal eens kijken of ik de wissel iets meer in de bocht naar links kan leggen. Daarnaast hoeft de aansluiten om de draaischijf ook niet 90 graden te zijn. Door een ander aansluiting te nemen kan die knik ook verminderd worden.
@Bart. Mijn idee bij dit station is dat er alleen maar goederentreinen aankomen, samen gesteld worden en weer worden weggestuurd.
In principe komen er geen passagiers, dus een station gebouw is wat mij betreft niet nodig. Ik ben wel aan het rond kijken naar een yard office voor tussen sporen 2 en 3.
Een van de andere ideeën waar ik nog mee aan het spelen ben is om het binnenste of buitenste yard spoor te gebruiken om er een of ander industrie gebouw aan te plaatsen voor laden en lossen.
In combinatie met de blue coal depot op spoor A, is er dan ook een 'reden' om op dit station te komen.
Wat denken jullie daarvan?
Smaller is beter!
Re: Tinus' baanplan
Het is een paar maanden still geweest rondom mijn baanplan. Maar dat betekend niet dat ik er niet mee bezig ben geweest.
Ik ben enthousiast aan het werk gegaan en heb bijna alle rails liggen. Maar ik ben er niet helemaal tevreden over. Naarmate ik er meer over nadenk en na het nodige proefrijden, vielen me toch een aantal dingen op die me steeds meer tegen zijn gaan staan:
1) het spoor links 'bovenin' heeft eigenlijk geen nut. Je moet een omslachtige 'treinbeweging' maken om daar te komen of je locomtief komt er 'vast' te staan.
2) de yard heeft eigenlijk te weinig capaciteit ten opzichte van de opstel sporen.
3) omdat het hier om een eindstation gaat wilde ik een bepaald 'doel' hebben waarom de treinen daar komen. Ik had een idee voor een coal depot, maar ik wil er toch graag iets van industrie bij hebben.
4) de wisselcombinatie rechts onderin 'loopt' niet lekker.
Om deze reden heb ik besloten om mijn baanplan aan te passen. Dit is mijn nieuwe plan:
De belangrijkste wijziging is wel, dat ik de paper mill (Walthers: Superior Paper Co. Paper Mill) heb toegevoegd aan het plan. Deze fabriek is de voornaamste reden dat dit 'eindstation' bestaat.
Het idee is dat de treinen binnen komen op spoor 1 of 2. Vervolgens worden de wagons verdeeld over de beschikbare yard sporen bij de paper mill of op een van de andere 'doodlopende' sporen.
De locomotieven worden gestalt in locloodsen bij de draaischijf, eventueel voor reperatie en onderhoud. De carshop (Walthers: N 933-3228 Car Shop) die ik in mijn intiele plan ook had zitten, is nu in de buurt van de locloods geplaats, zodat de monteurs makkelijk van de locloods bij de carshop kunnen komen.
De carshop is ook nodig, omdat ruwe materialen ondermeer in boxcars worden aangeleverd, maar het eindproduct (papier) in schone boxcars moet worden vervoert. In de carshop worden de (box)cars schoongemaakt en gerepareerd.
Bovenin zit nog een spoor, dat vroeger naar een oude mijn liep. Dit spoor wordt niet meer gebruikt en de mijn is al lang niet meer toegankelijk. Het idee hier is dat (vooral aan het eind) overgroeit is met struiken en gras, waardoor het spoor niet echt meer te gebruiken is.
Wat vinden jullie van dit plan?
Ik ben enthousiast aan het werk gegaan en heb bijna alle rails liggen. Maar ik ben er niet helemaal tevreden over. Naarmate ik er meer over nadenk en na het nodige proefrijden, vielen me toch een aantal dingen op die me steeds meer tegen zijn gaan staan:
1) het spoor links 'bovenin' heeft eigenlijk geen nut. Je moet een omslachtige 'treinbeweging' maken om daar te komen of je locomtief komt er 'vast' te staan.
2) de yard heeft eigenlijk te weinig capaciteit ten opzichte van de opstel sporen.
3) omdat het hier om een eindstation gaat wilde ik een bepaald 'doel' hebben waarom de treinen daar komen. Ik had een idee voor een coal depot, maar ik wil er toch graag iets van industrie bij hebben.
4) de wisselcombinatie rechts onderin 'loopt' niet lekker.
Om deze reden heb ik besloten om mijn baanplan aan te passen. Dit is mijn nieuwe plan:
De belangrijkste wijziging is wel, dat ik de paper mill (Walthers: Superior Paper Co. Paper Mill) heb toegevoegd aan het plan. Deze fabriek is de voornaamste reden dat dit 'eindstation' bestaat.
Het idee is dat de treinen binnen komen op spoor 1 of 2. Vervolgens worden de wagons verdeeld over de beschikbare yard sporen bij de paper mill of op een van de andere 'doodlopende' sporen.
De locomotieven worden gestalt in locloodsen bij de draaischijf, eventueel voor reperatie en onderhoud. De carshop (Walthers: N 933-3228 Car Shop) die ik in mijn intiele plan ook had zitten, is nu in de buurt van de locloods geplaats, zodat de monteurs makkelijk van de locloods bij de carshop kunnen komen.
De carshop is ook nodig, omdat ruwe materialen ondermeer in boxcars worden aangeleverd, maar het eindproduct (papier) in schone boxcars moet worden vervoert. In de carshop worden de (box)cars schoongemaakt en gerepareerd.
Bovenin zit nog een spoor, dat vroeger naar een oude mijn liep. Dit spoor wordt niet meer gebruikt en de mijn is al lang niet meer toegankelijk. Het idee hier is dat (vooral aan het eind) overgroeit is met struiken en gras, waardoor het spoor niet echt meer te gebruiken is.
Wat vinden jullie van dit plan?
Smaller is beter!
-
- Berichten: 1092
- Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02
Re: Tinus' baanplan
Bij de draaischijf ontbreekt de nodig zaken om de locomotieven weer bij te vullen, dus bij stoom kolen, water, slakkenput etc. Bij diesel een pompinstallatie. Er zijn wel schijven met bovenleiding, maar dat is eerder uitzondering. Meestal werd de schijf dan gesloopt.
Een papier fabriek krijgt zijn ruwe materiaal zeer waarschijnlijk aangeleverd in open hoge bakwagens of op rongenwagens. Het gaat dan om hout of balen oud papier of balen oude kleding. Voordat het kan worden gebruikt wordt dit gereinigd in baden met chemische middelen. Alle kleurstoffen, inkten en lijmresten (hout) worden eruit gehaald. Vervolgens wordt de drap fijn gemaakt, uit eindelijk moet er een zeer vloeibare pap over blijven die op een koperdoek wordt uitgespoten. Al naar gelang de snelheid van het koperdoek krijg je dikker of dunner papier. Ik denk dus dat jouw fabriek wat aan de kleine kant is.
Groeten,
Joop
Een papier fabriek krijgt zijn ruwe materiaal zeer waarschijnlijk aangeleverd in open hoge bakwagens of op rongenwagens. Het gaat dan om hout of balen oud papier of balen oude kleding. Voordat het kan worden gebruikt wordt dit gereinigd in baden met chemische middelen. Alle kleurstoffen, inkten en lijmresten (hout) worden eruit gehaald. Vervolgens wordt de drap fijn gemaakt, uit eindelijk moet er een zeer vloeibare pap over blijven die op een koperdoek wordt uitgespoten. Al naar gelang de snelheid van het koperdoek krijg je dikker of dunner papier. Ik denk dus dat jouw fabriek wat aan de kleine kant is.
Groeten,
Joop
Met vriendelijke groet,
Joop
Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Joop
Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Re: Tinus' baanplan
Ik rijd voornamelijk met Amerikaans (diesel) materiaal. Amerikaanse locomotieven zijn in tegenstelling tot Europees materiaal niet symmetrisch en hebben de machiniste cabine vaak aan een kant zitten. Dit is een van de reden voor de draaischijf: om treinen te draaien op dit eindstation.
De opmerking over de diesel pompinstallatie vind ik een goede. Deze neem ik mee.
@Joop: Je beschrijving van een papierfabriek is helemaal correct. Wat ik me wel af vraag, is wat je bedoelt met:
De opmerking over de diesel pompinstallatie vind ik een goede. Deze neem ik mee.
@Joop: Je beschrijving van een papierfabriek is helemaal correct. Wat ik me wel af vraag, is wat je bedoelt met:
Bedoel je dat er te weinig of te korte sporen bij de fabriek zijn?Zaunkönigs Bahn schreef:Ik denk dus dat jouw fabriek wat aan de kleine kant is.
Smaller is beter!
-
- Berichten: 1092
- Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02
Re: Tinus' baanplan
Nee, ik doelde op de omvang van het fabrieksterrein. Het komt op mij erg klein over als je al die processen erbij gaat bedenken. Even de site bezocht, ik denk dat je het hoofdgebouw hebt getekend en niet de andere onderdelen. Er is een pdf te downloaden hoe de fabriek in elkaar gezet kan worden en daaruit blijkt dat het uit meerdere gebouwen/onderdelen bestaat.Tinus schreef:@Joop: Je beschrijving van een papierfabriek is helemaal correct. Wat ik me wel af vraag, is wat je bedoelt met:Bedoel je dat er te weinig of te korte sporen bij de fabriek zijn?Zaunkönigs Bahn schreef:Ik denk dus dat jouw fabriek wat aan de kleine kant is.
Met vriendelijke groet,
Joop
Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Joop
Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Re: Tinus' baanplan
De 'Superior Paper Co. Paper Mill' bestaat inderdaad uit twee gebouwen. Deze heb ik beide ingetekend in het baan plan.
Het onderste blauwe blok is het hoofdgebouw. Het blauw blok er links boven is de 'Kraft' mill, het tweede gebouw. Daarnaast zijn er nog twee tanks. Deze heb ik niet ingetekend, maar kan ik volgens mij wel kwijt in de layout. (bijvoorbeeld onder spoor 1, of links van de paper mill)
Aan de rechter kant van het hoofdgebouw zitten de 'loading docks'. Hier is voldoende ruimte voor vrachtwagens en dergelijke.
(Misschien goed om even de maten aan te geven. Deze layout is 230 cm breed en 85 cm diep. Het hoofdgebouw: 32 bij 18 cm en het bijgebouw: 18 bij 12 cm.)
Het onderste blauwe blok is het hoofdgebouw. Het blauw blok er links boven is de 'Kraft' mill, het tweede gebouw. Daarnaast zijn er nog twee tanks. Deze heb ik niet ingetekend, maar kan ik volgens mij wel kwijt in de layout. (bijvoorbeeld onder spoor 1, of links van de paper mill)
Aan de rechter kant van het hoofdgebouw zitten de 'loading docks'. Hier is voldoende ruimte voor vrachtwagens en dergelijke.
(Misschien goed om even de maten aan te geven. Deze layout is 230 cm breed en 85 cm diep. Het hoofdgebouw: 32 bij 18 cm en het bijgebouw: 18 bij 12 cm.)
Smaller is beter!
-
- Berichten: 1092
- Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02
Re: Tinus' baanplan
Okay, was niet helder dat het andere blauwe blok er ook bij hoorde. Dus dat hele stuk is een papierfabriek.
Met vriendelijke groet,
Joop
Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Joop
Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm