Motor testen
-
Onderwerp starter - Kleinserie/Commercieel
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 19 mar 2013 05:53
- Locatie: Tilburg
Motor testen
Hallo,
een simpele vraag (denk ik), zo simpel dat ik het antwoord hier nog niet heb kunnen vinden.
Ik heb een stomme stunt gedaan met mijn digitale Fleischmann loc. Contactspray gebruikt, niet echt handig, maar dat weet ik weer voor een volgende keer.
Nou wil ik eens beginnen met het motortje testen, Ligt kaal op tafel, ik zet ca. 10V gelijkspanning op de koolborstels en de motor gaat alleen draaien als ik hem even meehelp. Heb ik nu en probleem?
Maakt het uit of ik er wissel of gelijkstroom opzet? Durf niet meer te veel lukraak te proberen, bang dat er weer rook uit gaat komen .
Groeten Kees
een simpele vraag (denk ik), zo simpel dat ik het antwoord hier nog niet heb kunnen vinden.
Ik heb een stomme stunt gedaan met mijn digitale Fleischmann loc. Contactspray gebruikt, niet echt handig, maar dat weet ik weer voor een volgende keer.
Nou wil ik eens beginnen met het motortje testen, Ligt kaal op tafel, ik zet ca. 10V gelijkspanning op de koolborstels en de motor gaat alleen draaien als ik hem even meehelp. Heb ik nu en probleem?
Maakt het uit of ik er wissel of gelijkstroom opzet? Durf niet meer te veel lukraak te proberen, bang dat er weer rook uit gaat komen .
Groeten Kees
Omdat het kan....
Re: Motor testen
Ik heb een keer een motor getest door rechtstreeks op de trafo een te sluiten .
Aan de regelknop opdraaien motor draaide heel goed ,even daarna nooit meer.
Bleek de motor geen 12 v aan te kunnen .
Dus pas op!!!!
Aan de regelknop opdraaien motor draaide heel goed ,even daarna nooit meer.
Bleek de motor geen 12 v aan te kunnen .
Dus pas op!!!!
Groeten Erik
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=5696
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=5696
-
- Berichten: 204
- Lid geworden op: 25 dec 2010 17:33
- Locatie: Amstelveen
Re: Motor testen
Hallo Kees ,
heb je de contactspray weer overal uit gehaald ?
dus alles uitelkaar en schoonmaken .
als je het ook in de motor hebt gespoten , de motor heel goed schoonmaken .
als daarna de motor niet uitzichzelf gaat draaien als je er GELIJKSPANNING op zet ,
kan er een wikkeling van het anker stuk zijn . wat meestal op een nieuwe motor uitdraait .
ja , je kunt de N spoor motortjes gerust aan de rails uitgang van je trafo aansluiten . dit is gelijkstroom .
je mag ze NIET aan de rails uitgang van een digitale command station hangen . dit is een soort wisselstroom en dat vinden ze niet leuk .
alle andere aansluitingen op een trafo zijn meestal wisselstroom .
heb je de contactspray weer overal uit gehaald ?
dus alles uitelkaar en schoonmaken .
als je het ook in de motor hebt gespoten , de motor heel goed schoonmaken .
als daarna de motor niet uitzichzelf gaat draaien als je er GELIJKSPANNING op zet ,
kan er een wikkeling van het anker stuk zijn . wat meestal op een nieuwe motor uitdraait .
ja , je kunt de N spoor motortjes gerust aan de rails uitgang van je trafo aansluiten . dit is gelijkstroom .
je mag ze NIET aan de rails uitgang van een digitale command station hangen . dit is een soort wisselstroom en dat vinden ze niet leuk .
alle andere aansluitingen op een trafo zijn meestal wisselstroom .
Groet
Rob Schellenbach
Rob Schellenbach
Re: Motor testen
Hoi Kees,
Gebruik bij (losse) motortjes van N locjes altijd gelijkstroom, en net als bij drinken, met mate
Als je je motortje moet helpen kunnen in mijn optiek de volgende zaken betekenen:
- lagertjes hebben te veel weerstand (schoon maken en zuinig smeren)
- koolborstels sluiten niet lekker aan (je ziet dan (veel) vonkjes bij je collector)
- er is een winding beschadigd (hoop het niet, dan kan je op zoek naar een nieuwe)
Bij het laatste zie je ze motor in een magneet velt trillen en komt er naar een tijdje langzaam rook van de motor af
Het zelfde zie je ook als je wisselstroom op je motor zet, niet doen dus
Er zijn al een aantal draadjes op het Forum en extern hoe je het beste je motor schoon kan maken en daarna zuinig weer smeren
Mvg,
Ad
Gebruik bij (losse) motortjes van N locjes altijd gelijkstroom, en net als bij drinken, met mate
Als je je motortje moet helpen kunnen in mijn optiek de volgende zaken betekenen:
- lagertjes hebben te veel weerstand (schoon maken en zuinig smeren)
- koolborstels sluiten niet lekker aan (je ziet dan (veel) vonkjes bij je collector)
- er is een winding beschadigd (hoop het niet, dan kan je op zoek naar een nieuwe)
Bij het laatste zie je ze motor in een magneet velt trillen en komt er naar een tijdje langzaam rook van de motor af
Het zelfde zie je ook als je wisselstroom op je motor zet, niet doen dus
Er zijn al een aantal draadjes op het Forum en extern hoe je het beste je motor schoon kan maken en daarna zuinig weer smeren
Mvg,
Ad
Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
-
Onderwerp starter - Kleinserie/Commercieel
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 19 mar 2013 05:53
- Locatie: Tilburg
Re: Motor testen
Nou mensen..
Bedankt voor de antwoorden , dat gaat hier best snel!
Dan denk ik, dat ik al wel doorheb dat het niet is zoals hoort.
Daar was ik al bevreesd voor... Nou had ik al een ander locomotiefje aangeschaft en een decoder ingebouwd spannend hoor! de 1e keer.
Die nieuwe rijdt inmiddels vrolijk zijn rondjes, maar wilde deze ook nog aan de gang slingeren.
Ik zal eens kijken wat zo'n motortje moet kosten, of nog een 2ehandsje zoeken en de kapotte als opvulling gebruiken.
Bedankt voor de hulp in elk geval.
Groeten Kees
en het leermoment van vandaag?
Eerst googelen en lezen en dan pas de 'boer'n' recht voor zijn raap en kort door de bocht maatregelen uit de kast trekken
Bedankt voor de antwoorden , dat gaat hier best snel!
Dan denk ik, dat ik al wel doorheb dat het niet is zoals hoort.
Daar was ik al bevreesd voor... Nou had ik al een ander locomotiefje aangeschaft en een decoder ingebouwd spannend hoor! de 1e keer.
Die nieuwe rijdt inmiddels vrolijk zijn rondjes, maar wilde deze ook nog aan de gang slingeren.
Ik zal eens kijken wat zo'n motortje moet kosten, of nog een 2ehandsje zoeken en de kapotte als opvulling gebruiken.
Bedankt voor de hulp in elk geval.
Groeten Kees
en het leermoment van vandaag?
Eerst googelen en lezen en dan pas de 'boer'n' recht voor zijn raap en kort door de bocht maatregelen uit de kast trekken
Omdat het kan....
Re: Motor testen
Motor schoonmaken met wasbenzine, nieuwe koolborstels erin en klaar. http://www.nproject.org/nl/algemene-tip ... _onderhoud
-
Onderwerp starter - Kleinserie/Commercieel
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 19 mar 2013 05:53
- Locatie: Tilburg
Re: Motor testen
Goeiesmorgens,
Mijn treintje loopt weer, wilde ik ff laten weten!!!
Dank voor alle hulp en voorzetten.
Het probleem was dus, dat ik er teveel contactspray in heb gespoten, waardoor ie ging roken en sluiting veroorzaakte.
Met ca. 10volt gelijkstroon op de koolborstels, had de motor een zetje nodig om te gaan draaien.
Ben een fles wasbenzine gaan halen en de boel goed uitgespoeld, dat hielp nog niet echt, behalve dat ie schoon werd.
Wat wel hielp was met een dunne speld de groeven tussen de koolborstel loopvlakjes (zullen vast een moeilijke officiele naam hebben)
schoonkrassen toen liep het motortje als een zonnetje, zelfs op 1volt!
Motor ingebouwd en treintje nog nooit zo lekker gelopen, als een trein dus.
enigste is nog, dat de verlichting is omgedraaid, daar snap ik geen fluit van. De documentatie bij een DCC startset is minimaal, is niet eens een fleischmann nummer op dat treintje te vinden. In het de fleischmann CV lijst kom ik geen waarde tegen om de lichten om te draaien.
Met de (uitgebreidere) CV lijst uit een lenz boekje, reageert de fleischmann decoder niet op.
Ik heb een multimaus en dan gaat, volgens Google, de truc op nproject om de leverancier en type van de decoder uit te lezen niet op.
Een reset lukt wel, maar dan blijft de verlichting om gedraaid.
Afijn voorlopig kan ik er wel mee leven, Hij rijdt weer
Groeten Kees
Mijn treintje loopt weer, wilde ik ff laten weten!!!
Dank voor alle hulp en voorzetten.
Het probleem was dus, dat ik er teveel contactspray in heb gespoten, waardoor ie ging roken en sluiting veroorzaakte.
Met ca. 10volt gelijkstroon op de koolborstels, had de motor een zetje nodig om te gaan draaien.
Ben een fles wasbenzine gaan halen en de boel goed uitgespoeld, dat hielp nog niet echt, behalve dat ie schoon werd.
Wat wel hielp was met een dunne speld de groeven tussen de koolborstel loopvlakjes (zullen vast een moeilijke officiele naam hebben)
schoonkrassen toen liep het motortje als een zonnetje, zelfs op 1volt!
Motor ingebouwd en treintje nog nooit zo lekker gelopen, als een trein dus.
enigste is nog, dat de verlichting is omgedraaid, daar snap ik geen fluit van. De documentatie bij een DCC startset is minimaal, is niet eens een fleischmann nummer op dat treintje te vinden. In het de fleischmann CV lijst kom ik geen waarde tegen om de lichten om te draaien.
Met de (uitgebreidere) CV lijst uit een lenz boekje, reageert de fleischmann decoder niet op.
Ik heb een multimaus en dan gaat, volgens Google, de truc op nproject om de leverancier en type van de decoder uit te lezen niet op.
Een reset lukt wel, maar dan blijft de verlichting om gedraaid.
Afijn voorlopig kan ik er wel mee leven, Hij rijdt weer
Groeten Kees
Omdat het kan....
Re: Motor testen
Als je de draaistellen niet los hebt gehad en je loc heeft de verlichting verkeerd om nadat je de motor er weer in hebt gebouwd, dan heb je waarschijnlijk de motor ondersteboven erin gezet. Probeer hem eens andersom erin te zetten.
Groetjes Ron
N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
-
Onderwerp starter - Kleinserie/Commercieel
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 19 mar 2013 05:53
- Locatie: Tilburg
Re: Motor testen
Mijnheer Overdijk,Overdijk schreef:Als je de draaistellen niet los hebt gehad en je loc heeft de verlichting verkeerd om nadat je de motor er weer in hebt gebouwd, dan heb je waarschijnlijk de motor ondersteboven erin gezet. Probeer hem eens andersom erin te zetten.
Dit klonk zo verrekte sinpel en logisch
Gelijk geprobeerd en.....! suc6. lampjes branden goed...
Bij deze de medaile voor storingzoeken
Bedankt
Kees
Omdat het kan....
Re: Motor testen
Graag gedaan hoor en zeg maar Ron. Ik heb precies hetzelfde ooit gehad en wist het toen ook niet. Zo`n zelfde ding is als je de draaistellen hebt verwisseld, dan rijd de loc de verkeerde kant op.3Dcase schreef:Mijnheer Overdijk,Overdijk schreef:Als je de draaistellen niet los hebt gehad en je loc heeft de verlichting verkeerd om nadat je de motor er weer in hebt gebouwd, dan heb je waarschijnlijk de motor ondersteboven erin gezet. Probeer hem eens andersom erin te zetten.
Dit klonk zo verrekte sinpel en logisch
Gelijk geprobeerd en.....! suc6. lampjes branden goed...
Bij deze de medaile voor storingzoeken
Bedankt
Kees
Groetjes Ron
N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55