decoder inbouw fleischmann rangeerloc
decoder inbouw fleischmann rangeerloc
Beste,
Ik zou graag mijn fleischmann rangeerloc voorzien van een decoder.
Nu is het de eerste maal dat ik zoiets doe.
Ik heb al wat zitten lezen op de site van martin en enkele duitse sites.
Ben echter onzeker wat betreft de verlichting...
Moet het frame waar de lampjes zich bevinden, geisoleerd worden zoals op de foto?
Of moet de plakband er weer af?
Dank bij voorbaat!
Ik zou graag mijn fleischmann rangeerloc voorzien van een decoder.
Nu is het de eerste maal dat ik zoiets doe.
Ik heb al wat zitten lezen op de site van martin en enkele duitse sites.
Ben echter onzeker wat betreft de verlichting...
Moet het frame waar de lampjes zich bevinden, geisoleerd worden zoals op de foto?
Of moet de plakband er weer af?
Dank bij voorbaat!
Fabrice
Re: decoder inbouw fleischmann rangeerloc
Plakband er af! Je verlichting hangt met het frame aan de massa(zwarte draad) de gele en witte draad zorgen voor de plus. Kijk maar eens naar het aansluit voorbeeld in de handleiding van je decoder.
je die Duitse sites volgt moet het goed komen! Je moet wel de juiste onderbrekingen nog maken op de printplaat. onthou. De stroomaansluiting van de motor Mag geen verbinding maken met het frame of andere draden!!!
je die Duitse sites volgt moet het goed komen! Je moet wel de juiste onderbrekingen nog maken op de printplaat. onthou. De stroomaansluiting van de motor Mag geen verbinding maken met het frame of andere draden!!!
Hoi Fabrice,
Weet niet of dat ergens in je beschrijving staat op de sites, die grijze schijfjes (bij de messing contactjes bij de lampjes) zijn diodes
Die moet je nog even weghalen, dan kan bijv. je op messing / koper geleidertjes je draadjes van de verlichting op solderen (wel tape weghalen zoals FidOo schrijft)
Gaat lukken en succes
Mvg,
Ad
Weet niet of dat ergens in je beschrijving staat op de sites, die grijze schijfjes (bij de messing contactjes bij de lampjes) zijn diodes
Die moet je nog even weghalen, dan kan bijv. je op messing / koper geleidertjes je draadjes van de verlichting op solderen (wel tape weghalen zoals FidOo schrijft)
Gaat lukken en succes
Mvg,
Ad
Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Bedankt Joost en Ad
Nu heb ik de decoder verbonden volgens schema...
Vervolgens: cv1 adres 3 / loc RIJDT met slecht contact...
Ik schakel de verlichting in/ frontsein brand!
Ik verwissel van rijrichting: frontsein flikkert
Druk op stop...
Ik zet vervolgens het spoor weer onder stroom/ loc doet niets meer, hoor enkel zoemend geluid
Kortsluiting/ decoder vernielt???
De motor is niet volledig afgeplakt
Enkel de messing dat tegen het chassis komt... (foto)
Nu heb ik de decoder verbonden volgens schema...
Vervolgens: cv1 adres 3 / loc RIJDT met slecht contact...
Ik schakel de verlichting in/ frontsein brand!
Ik verwissel van rijrichting: frontsein flikkert
Druk op stop...
Ik zet vervolgens het spoor weer onder stroom/ loc doet niets meer, hoor enkel zoemend geluid
Kortsluiting/ decoder vernielt???
De motor is niet volledig afgeplakt
Enkel de messing dat tegen het chassis komt... (foto)
Fabrice
-
Hallo Fabrice ,
Ja , dat zijn leuke lokjes .
De ombouw lijkt erg simpel , maar er zijn een paar dingen waar je heel goed naar moet kijken .
we nemen http://www.mtkb.deonder het fleischmann logo de v212 als voorbeeld met duidelijke fotos .
haal dat plakband van de motor .
op jou foto kan ik niet zien of je er al iets aan gedaan hebt , maar als je het frame bekijkt
zie je dat de sleuven waar de koolborstel houders in gaan niet even breed zijn .
het is verstandig om in de smalle sleuf iets meer ruimte te maken voor de koolborstel houder .
hij zit wel heel erg dicht op het frame en als de boel warm word of een klein beetje speling
heeft , heb je een enorme kortsluiting .
als je dit doet en gaat vijlen enzo , haal dan de hele lok uit elkaar anders krijg je metaal slijpsel in de draaistellen .
heb je de bovenkant van de motor gemarkeerd ? zo niet , zet de lok weer in elkaar en kijk of hij de goede kant op rijd .
zo niet draai de motor om en markeer de boven kant . als je de print plaat al onderhanden genomen hebt ,
jammer dan moet je de boel afmaken en later eventueel de motor goed er in doen .
voor de verlichting zou ik de draden eerst op de volle lengte laten en aansluiten .
test de lok en als de verlichting aan de goede kant brand , mooi . anders de draden omwisselen en nu op maat maken .
je kunt de diode plaatjes laten zitten als je wilt .
je moet dan wel de draden boven op de stroom geleider solderen en niet op de print baan .
Hum , ik type wat langzaam . ik lees net je verslag .
haal alle plakband weg !! dat gaat niet goed .ik heb zelf ook al een paar van deze loks onderhanden genomen .
je hebt aan de motor gerommeld , loopt hij nog soepel ?
haal anders de decoder er af en verbind de motor weer met een draadbrug met de stroom en test of de lok goed rijd .
ik neem aan dat je de lok analoog hebt laten rijden voordat je aan de ombouw begon .
Ja , dat zijn leuke lokjes .
De ombouw lijkt erg simpel , maar er zijn een paar dingen waar je heel goed naar moet kijken .
we nemen http://www.mtkb.deonder het fleischmann logo de v212 als voorbeeld met duidelijke fotos .
haal dat plakband van de motor .
op jou foto kan ik niet zien of je er al iets aan gedaan hebt , maar als je het frame bekijkt
zie je dat de sleuven waar de koolborstel houders in gaan niet even breed zijn .
het is verstandig om in de smalle sleuf iets meer ruimte te maken voor de koolborstel houder .
hij zit wel heel erg dicht op het frame en als de boel warm word of een klein beetje speling
heeft , heb je een enorme kortsluiting .
als je dit doet en gaat vijlen enzo , haal dan de hele lok uit elkaar anders krijg je metaal slijpsel in de draaistellen .
heb je de bovenkant van de motor gemarkeerd ? zo niet , zet de lok weer in elkaar en kijk of hij de goede kant op rijd .
zo niet draai de motor om en markeer de boven kant . als je de print plaat al onderhanden genomen hebt ,
jammer dan moet je de boel afmaken en later eventueel de motor goed er in doen .
voor de verlichting zou ik de draden eerst op de volle lengte laten en aansluiten .
test de lok en als de verlichting aan de goede kant brand , mooi . anders de draden omwisselen en nu op maat maken .
je kunt de diode plaatjes laten zitten als je wilt .
je moet dan wel de draden boven op de stroom geleider solderen en niet op de print baan .
Hum , ik type wat langzaam . ik lees net je verslag .
haal alle plakband weg !! dat gaat niet goed .ik heb zelf ook al een paar van deze loks onderhanden genomen .
je hebt aan de motor gerommeld , loopt hij nog soepel ?
haal anders de decoder er af en verbind de motor weer met een draadbrug met de stroom en test of de lok goed rijd .
ik neem aan dat je de lok analoog hebt laten rijden voordat je aan de ombouw begon .
Groet
Rob Schellenbach
Rob Schellenbach
beste Rob,
Bedankt voor je tips!
Heb de ombouw deels gedaan met de door u genoemde link.
Heb het probleem van de sluiting gevonden!
Het koperen "lamphoudertje" maakte contact met het chassis en het lampje.
Wat u zegt om de plakband te verwijderen en het chassis uit te vijlen lijkt mij raadzaam
omdat de motor vrij warm word...(dit ga ik dan ook doen)
De loc rijd nu eigenlijk prima, wel blijven de front-en sluitlichten continu branden
Ik kan ze niet afzetten, waarschijnlijk kan dit verholpen worden door een CV te veranderen?
Al weet ik niet welke, ik kan geen duits dus de handleiding is niet zo nuttig voor mij...
Tips zijn welkom, dank bij voorbaat!
Bedankt voor je tips!
Heb de ombouw deels gedaan met de door u genoemde link.
Heb het probleem van de sluiting gevonden!
Het koperen "lamphoudertje" maakte contact met het chassis en het lampje.
Wat u zegt om de plakband te verwijderen en het chassis uit te vijlen lijkt mij raadzaam
omdat de motor vrij warm word...(dit ga ik dan ook doen)
De loc rijd nu eigenlijk prima, wel blijven de front-en sluitlichten continu branden
Ik kan ze niet afzetten, waarschijnlijk kan dit verholpen worden door een CV te veranderen?
Al weet ik niet welke, ik kan geen duits dus de handleiding is niet zo nuttig voor mij...
Tips zijn welkom, dank bij voorbaat!
Fabrice
Als ik het goed zeg is op de website van kühn een handleiding in het Nederlands te downloaden.
Maar met basisinstellingen moet de verlichting met F0 aan en uit te zetten zijn. Daarnaast wisselen met de rijrichting.
Reset de decoder eens met cv8 naar 8 te schrijven. Dan is de decoder weer terug bij af. Doet hij dan nog steeds niet afschakelen dan zit het In de bedrading. Of je decoder heeft toch een opdonder gehad. (dan lekker laten zitten of ombouwen naar een lok zonder verlichting oid)
Maar met basisinstellingen moet de verlichting met F0 aan en uit te zetten zijn. Daarnaast wisselen met de rijrichting.
Reset de decoder eens met cv8 naar 8 te schrijven. Dan is de decoder weer terug bij af. Doet hij dan nog steeds niet afschakelen dan zit het In de bedrading. Of je decoder heeft toch een opdonder gehad. (dan lekker laten zitten of ombouwen naar een lok zonder verlichting oid)
Joost bedoeld te zeggen 8 naar CV8 schrijven, andersom lukt niet.
Heb de decoder reset maar verlichting blijft branden...
Zolang dit geen verdere schade geeft, vind ik het niet erg.
Rij-instellingen kan ik zonder problemen aanpassen.
Daarstaks heb ik de loc nog eens 10 min testgereden zonder problemen.
Enkel de motor word zeer warm/heet zelfs!
Zolang dit geen verdere schade geeft, vind ik het niet erg.
Rij-instellingen kan ik zonder problemen aanpassen.
Daarstaks heb ik de loc nog eens 10 min testgereden zonder problemen.
Enkel de motor word zeer warm/heet zelfs!
Fabrice
De lichtuitgangen heb je n.a.w. opgeblazen door dat lipje wat nog sluiting maakte met het frame. Dat zou de continu brandende verlichting verklaren.
Warme motor: hoe reed de lok conventioneel? Goed? Hoe dan ook: koolborstels en veertjes eruit, badje wasbenzine, goed laten drogen en de koolborstels en veertjes erweer in. 1 drupje olie op de glijlagers van de motor (aan beide kanten) en de motor er weer inzetten. Klaar.
Warme motor: hoe reed de lok conventioneel? Goed? Hoe dan ook: koolborstels en veertjes eruit, badje wasbenzine, goed laten drogen en de koolborstels en veertjes erweer in. 1 drupje olie op de glijlagers van de motor (aan beide kanten) en de motor er weer inzetten. Klaar.
Martin,
Heb de motor gereinigd en hij word niet meer warm!
Bedankt voor de tip!
Heb de motor gereinigd en hij word niet meer warm!
Bedankt voor de tip!
Fabrice