Starten met Digitaal

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Redskin

Re: Starten met Digitaal

Bericht door Redskin »

Etba, daar is ook zo niet 1-2-3 een antwoord op te geven. Het beste in wat, techniek, prijs, flexibiliteit? En wat is het beste/slimste: een mening van één of enkelen van ons (da's nogal subjectief)? Ik kan mijn eigen ervaring met je delen: mijn eerste kennismaking met digitaal (DCC) was de aankoop van een Fleischmann startset met twee digitale locs en de Multimaus.

Inmiddels weet ik dat DCC wel zo'n beetje de meest voorkomende digitale standaard is. Ik heb in dat opzicht zeker dus geen spijt. Ook van de Multimaus heb ik helemaal geen spijt (al kan je geen instellingen van een loc uitlezen, maar daar zijn andere middelen voor); die is flexibel genoeg voor uitbreiding en ook ik heb inmiddels met het S88-protocol (kastje via RoSoft aangeschaft) de pc aan mijn baan kunnen hangen, samen mét twee Multimausen.

Daarnaast is de Multimaus voordelig en als je over wil stappen naar andere digitale besturing kan je het eventueel gemakkelijk zonder teveel verlies verkopen. Decoders voor DCC zijn gemakkelijk verkrijgbaar, van verschillende merken. Nieuwe locs zijn doorgaans allemaal voorbereid met een stekker waar je de decoder zo in kan prikken. Oudere locs kan je met wat handigheid en lef zelf ombouwen, neem daar een decoder met draadaansluitingen voor.

Tot zover mijn mening. Succes en plezier met jouw eigen ervaringen en ontdekkingen ;). Gewoon instappen (...) en doen :) .

Frank
(model-)treinliefhebber

Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController

anne w

Re: Starten met Digitaal

Bericht door anne w »

Beste Etba (is dat je werkelijke naam?),

Inderdaad er zijn nogal wat mogelijkheden en de beste methode, naast veel lezen, is gaan kijken bij banen die in bedrijf zijn, komend weekend kun je dat gaan doen in Den Haag (Lahntalbahn Jubileum) en Zutphen, zie verderop onder "beurzen en evenementen".

Wat er in Zutphen te zien is weet ik zo niet, maar er zullen wel digitale en geautomatiseerde banen zijn, in Den Haag ook en daar weet ik dat er een n-demobaan is bestuurd door een Raptor (automatische) centrale en die wordt voor een gedeelte weer "handbediend" door een Galaxy tablet.

Groet, Anne W

H0, Raptor, Edits booster 10A, 4 Ma decoders 27 staps, 9 MFX decoders, 3 ESU, (5 met geluid, waarvan 1 ESU), MFX decoder rijdt op 28 of 27 stappen, automatisch bedrijf met de Raptor, voor baan en landschap zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647
Plaats reactie