Blanckenburg - Michaelstein - Hüttenrode

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

rodie
Berichten: 31
Lid geworden op: 16 mei 2011 20:49

Re: Blanckenburg - Michaelstein - Hüttenrode

Bericht door rodie »

hele mooie hal.

De inkt voor een laserprinter heet toner ;)

Groet
Rodie



Onderwerp starter
dwarsligger
Berichten: 289
Lid geworden op: 08 apr 2011 10:30

Re: Blanckenburg - Michaelstein - Hüttenrode

Bericht door dwarsligger »

Afgelopen weekend druk geweest met het maken van een lichtkoof/frieslijst. Doordat het geheel onder de schuine kant zit en de baan 122cm diep is, moest ik even een goede constructie bedenken. Ik heb er voor gekozen om schapdragers te halen van 60 cm lang en deze zijn 5mm dik. Ik heb nu 3 plaatjes multiplex van 5 mm genomen en de vorm van de schapdrager uit de middelste drager gezaagd. de 3 plaatjes stevig tegen elkaar gelijmd en de schapdrager erin gemonteerd. Het geheel zit nu muurvast. Het enige nadeel was nog dat de houtenconstructie door het gewicht van de schapdrager kon af kiepen, daarom een aantal gaten door het hout en schapdrager geboord en hier een bout ingezet. De foto's zijn niet helemaal duidelijk wat betreft deze constructie, maar hoop dat e.e.a. te begrijpen valt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De bovenzijde wordt nog volledig dicht gemaakt, zodat het licht straks ook terug kaatst (= extra lichtopbrengst). De onderzijde van de frieslijst is slechts 160cm hoog. Hoger zou betekenen dat de frieslijst ook steeds smaller zou worden. En aangezien ik zelf ook niet een heel groot mannetje ben, was 160 een mooie hoogte. Ik kan er zelf goed onderdoor kijken. Het is wel ff wennen om bezig te zijn aan de baan, je stoot erg snel je hoofd.

Het wachten is nu op de bestelde verlichting. 3 tl lampen van 60cm kleurcode 960 (daglicht) en 2 spaarlampen kleurcode 850 (koud daglicht) helaas waren de lampen niet allemaal in dezelfde kleurcode te bestellen. Ik hoop dus maar dat het verschil niet gaat opvallen. De 2 spaarlampen zijn trouwens voor de beide buitenzijdes, aangezien hier geen tl lamp past. De kleur zal wel akelig wit worden, maar daardoor komt e.e.a. wel beter uit op de baan. Door daglicht zie je de echte kleuren en door het gebruik van warmwit krijgt het geheel toch een gele waas. Ik heb maar voor het eerste gekozen.

Aan het volgende projectje ben ik ondertussen ook weer begonnen. Een gedeelte van station Blanckenburg moet verlegd worden. Het railplan blijft hetzelfde, de rails schuift enkel wat op.

Wordt vervolgd.


zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

Hannes

Onderwerp starter
dwarsligger
Berichten: 289
Lid geworden op: 08 apr 2011 10:30

Michaelstein

Bericht door dwarsligger »

De lichtkoof is ondertussen af en ik heb een gordijntje laten maken wat ik met klittenband vast kan zetten zodat de kat niet meer op de baan kan komen als ik er niet ben. Ben ik er wel bij dan staat op de baan springen aan zelfmoord dus dat laat hij wel. Nou gordijn is een groot woord. Het is een laken wat boven op de koof vast geniet zit.

Het sporenplan van de timesaver op station Blanckenburg is iets verlegd. Dit is o.a. omdat er een weg tussen de sporen moet komen. Daarna een start gemaakt aan een laadperron waar diverse bedrijven aan gevestigd gaan worden.
Afbeelding

Afbeelding
Voor de rand van het perron heb ik uit de bouwmarkt een L-profiel gehaald en hier bevestig ik styreen strips op. Dit wordt later gevuld met gips. Althans dat was de bedoeling.

Verder lijkt de rand wat hoog, maar nu is het perron net zo hoog als de laadvloer van diverse wagons. Dat het perron zo hoog lijkt komt ook doordat de rails op van die blauwe vloerplaten ligt. Deze zijn 3 mm hoog. Voor de vrije baan creeer je zo een mooie effect, maar voor een station gebied zou ik het nooit weer toepassen. De rails gewoon op de plaat monteren de volgende keer.
Afbeelding

Nu de styreen strips op waren en besteld zijn, had ik tijd om met de weg te beginnen. Ik had nog nooit met gips gewerkt dus eerst maar eens oefenen. Het eerste stuk op een plankje ging goed dus maar begonnen aan de weg op de baan. Het eerste stuk ging goed, maar de gips wordt snel hard zodat verwerken lastig word. De 2de batch was veel te dun, dus iets gips erbij en na 1 minuut keihard. Daarna maar met een te dunne oplossing gewerkt. Gevolg is dat de gelegde weg veel te broos is geworden. Of komt dit door iets anders?

Conclusie: Gips is niet mijn materiaal. Ik ga nu voor een weg van klei. Ik weet alleen nog niet of ik de grootte van de stenen wel zo mooi vind. In werkelijkheid zouden de stenen 36cm bij 60cm zijn, toch wel heel erg groot.

Afbeelding

Afbeelding

Kleinere stenen zijn echter wel moeilijker te maken. Nu zijn deze in de verse klei gedrukt, kleiner zou waarschijnlijk betekenen dat deze in de uitgeharde klei gekrast moeten worden. Nu heb ik een malletje gemaakt en was het uitdrukken van dit stukje in een minuutje gedaan.

Iemand een mening over de grootte van de stenen??


zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

Hannes
Gebruikersavatar

erik
Berichten: 297
Lid geworden op: 13 jan 2013 20:11
Locatie: winterswijk

Re: Blanckenburg - Michaelstein - Hüttenrode

Bericht door erik »

Als de klei hart is de stenen een keer door midden krassen dat scheelt de helft van het kraswerk of een kleinere mal maken.


Gebruikersavatar

Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Blanckenburg - Michaelstein - Hüttenrode

Bericht door Hookies »

Of styreenplaten gebruiken voor je stenen deel.


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Onderwerp starter
dwarsligger
Berichten: 289
Lid geworden op: 08 apr 2011 10:30

Re: Blanckenburg - Michaelstein - Hüttenrode

Bericht door dwarsligger »

Het probleem met plasticard is dat ik 4 overwegen moet maken, deze zijn ook nog eens schuin, maar het belangrijkste is dat er ook nog eens hoogte verschil is.

Maatwerk dus en daar is de klei beter voor. Maar klei heeft zo weer zijn eigen problemen. Ik heb een kleinere stans gemaakt. Het nadeel daarvan is weer dat dit lastiger is in de nog natte klei. Een paar test stukjes maken. Eerst uitvinden hoelang de klei moet aandrongen voor het makkelijk te stansen is.

Wordt vervolgt


zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

Hannes
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3754
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Blanckenburg - Michaelstein - Hüttenrode

Bericht door maarten »

Het uitharden van gips is een chemisch proces. Het wordt ook een (heel) klein beetje warm. Door er gips bij te gooien verstoor je het proces en wordt het te snel hard en ook bros. Even het pak lezen en met 2 (even grote) maatbekers werken, 1 voor het water en 1 voor het gips. Op die manier heb je altijd de juiste verhouding. 8-)


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

Onderwerp starter
dwarsligger
Berichten: 289
Lid geworden op: 08 apr 2011 10:30

Re: Blanckenburg - Michaelstein - Hüttenrode

Bericht door dwarsligger »

Met gips werken laat ik voorlopig wel achterwege. Dat het er nauw op aankomt had ik ook al door. Wat wellicht ook niet heeft geholpen is, dat ik geen vers water uit de kraan heb gebruikt, maar water op kamer temperatuur. Hoe warmer het water, hoe sneller e.e.a. uithard.

Met de klei ben ik nu wel tevreden. In eerste instantie had ik een heel stuk klei op de baan verwerkt en was ik daar gaan stansen. Het is toch lastig dit heel netjes te doen. De klinkers zijn 2 bij 1mm en dus moet de stans 1mm verspringen. Dit is het makkelijkste als je er recht op kan kijken. Dit mislukte dus.

Daarna maar stukjes gaan maken op mijn werkbank en deze vervolgens op de baan plakken. Met een groot plamuurmes kun je dit zonder schade zo van de snijmat afsteken. Voordeel is ook dat de natte klei nog te buigen is en de wegen dus in subtiele bochten gelegd kunnen worden.

Hier een foto met het oude test stukje ernaast. De verschillen in grootte zijn goed te zien.
Afbeelding

Ook een overzichtsfoto van het stuk dat er nu ligt. De punaises zorgen ervoor de de klei niet weer recht gaat staan. Hopelijk blijft dit zo goed zitten voordat het uithard.
Afbeelding

Nu mag de klei uitharden en kan ik morgen zien af de rand tussen de beide stukken die er nu liggen wel acceptabel is.


zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

Hannes

brizbo
Berichten: 465
Lid geworden op: 22 nov 2012 19:42
Locatie: België-Laakdal

Re: Blanckenburg - Michaelstein - Hüttenrode

Bericht door brizbo »

Mooi werk!

Ik weet uit ervaring dat het moeilijk is om de stenen maatvast te houden.


Fabrice
Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Blanckenburg - Michaelstein - Hüttenrode

Bericht door BenQ »

Hannes,
Mooi strak werk, heb je de klei voor of na het verwerken op kleur gebracht ?
Slim idee met prefab werken. ;)


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen

Onderwerp starter
dwarsligger
Berichten: 289
Lid geworden op: 08 apr 2011 10:30

Re: Blanckenburg - Michaelstein - Hüttenrode

Bericht door dwarsligger »

Ben,

Dat kleur verschil wat je nu ziet, komt doordat de stenen al zijn opgedroogd (wit) en de voegen nog niet (dus grijs).

Straks met hele waterige zwarte verf op kleur brengen. Op mijn teststuk van gips heb ik dat ook gedaan, maar de verf niet goed gemengd met het water. Dus 1x heb ik de kwast over de bodem gehaald en vervolgens waren de stenen gitzwart. Een goede leerschool voor de volgende keer dus.



Brizbo,

Dat klopt helemaal. Daarom heb ik een stans gemaakt. 3 stukjes messing in een L-vorm gebogen. Deze op een ander stuk messing gesoldeerd en dat weer gelijmd op een stuk gereedschap uit de 2,5 euro bak van de bouwmarkt. Zie ook onderstaande onduidelijke foto. Het lastigste blijft nu op iedere rij stenen nu te laten verspringen. Maatvast zijn ze gelukkig wel.
Afbeelding


zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

Hannes

Onderwerp starter
dwarsligger
Berichten: 289
Lid geworden op: 08 apr 2011 10:30

Re: Blanckenburg - Michaelstein - Hüttenrode

Bericht door dwarsligger »

Het eerste stuk ligt er nu. En het is best naar tevredenheid al zeg ik het zelf.
Afbeelding


Een nadeel van prefab is wel dat de stukken klei weer gaan krimpen als je ze vastplakt. Tussen de stukken ontstaat dan een naad van 1 mm. Dit is later wel weer op te lossen. Hoop dat er ook goed uitziet als het eenmaal in de verf staat.

Dit is een naad na een tijdje drogen.
Afbeelding


Hier zat een naad in het midden. Gerepareerd met wat houtlijm en klei. Niet te zien he :D
Afbeelding


Hier zit ik echter nog wel mee. Ik hoop dat mijn CMX met wasbenzine straks niet de verf verwijderd van de stenen.
Afbeelding


zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

Hannes

Onderwerp starter
dwarsligger
Berichten: 289
Lid geworden op: 08 apr 2011 10:30

Re: Blanckenburg - Michaelstein - Hüttenrode

Bericht door dwarsligger »

De volledige weg ligt er nu en is in de verf gezet. Waar ik eerder zei dat overgangen tussen 2 stukken klei niet te zien waren moet ik helaas toch zeggen dat je dit wel ziet. En de voornaamste reden daarvoor is de houtlijm. Als deze op de klei komt, dus in het zicht dan is dit gedeelte slecht te schilderen. Hier is dus kleurverschil zichtbaar.

Dat is hier vooral zichtbaar. De donkere vlek is nog bijgewerkt, maar hier heb ik met meer verf geprobeerd de boel te maskeren. Nog geen succes.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hoe de overwegen gemaakt gaan worden weet ik nog niet. Toen ik nog met gips aan het klooien was heb ik een overweg eerst volledig vol gegoten en daarna uit gekrast. Echter heb ik van arnold een aantal 3 assers, waarbij de middelste as niet echt conventioneel is. Dit zijn losse wielen die door een veer op de plaats gehouden worden. Deze wielen gingen steeds over de weg heen ipv dat ze netjes mee liepen. Misschien dat ik er wel houten platen van maak. Nu liggen er houten roerstokjes tussen.

Dit weekend bezig geweest met het goederenperron. Eerst in de primer en daarna een eerste laag verf gegeven. Meer hierover volgt later.


zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

Hannes
Gebruikersavatar

Gerhard
Berichten: 456
Lid geworden op: 09 jun 2013 15:16

Re: Blanckenburg - Michaelstein - Hüttenrode

Bericht door Gerhard »

Hoi Hannes,

gaaf stukje bestrating! ,de overgangen van de delen zijn nog niet zo gek, stel je voor dat op die punten wegwerkzaamheden zijn geweest!

Gr. Gerhard


Gr. Gerhard

Overdachheim.
Ins Diemeltal.
Tal der Eichhörnchen.
Kleinerbach.
Reenactor WW2.
Modelbouwclub Epe.
Gebruikersavatar

bob vermeulen
Berichten: 3201
Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
Locatie: Loosbroek

Re: Blanckenburg - Michaelstein - Hüttenrode

Bericht door bob vermeulen »

Hallo Hannes,

Mooi stukje baan. Lekker ruim van opzet daar kan je nog heel wat kwijt op dat stukje baan.
Blijf het volgen

mvrg Bob


Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com

Onderwerp starter
dwarsligger
Berichten: 289
Lid geworden op: 08 apr 2011 10:30

Re: Blanckenburg - Michaelstein - Hüttenrode

Bericht door dwarsligger »

Het was de bedoeling deze week 's avonds verder te gaan met mijn goederenperron. Echter met een zware bronchitis moet ik al hoesten als ik naar verf en/of lijm kijk. Hier een foto van de vooruitgang tot zover.

Afbeelding

Afbeelding

Wat opvalt is dat door de vele scherpe hoeken de verf niet echt dekkend is. Ik heb hier trouwens alkyd verf gebruikt die ik nog had staan, zwart en bruin gemengd. Door de alkyd verf blijft dit straks goed zitten met het ballasten etc. Eerst nog een keer schilderen en daarna met zwart een imitatie nerf maken.

Goed verven zit er niet in, maar na 5 seconden boven de lijmpot was ik daar ook klaar mee. Jammer genoeg, want ik heb voorlopig genoeg bouwdozen om te bouwen.

Zaterdag bij Hans in de shop geweest. Het leek wel of er een bom gevallen was, maar goed het moet eerst erger worden voordat het beter wordt. Hij heeft er een paar vierkante meter shop bij gekregen wat betekend dat er straks meer in kan.

Dit was de schade. Een aantal bouwdozen.
Afbeelding

en 2 wagons. De rechter is een special van minitrix met een meipaal. Deze wagons zijn echter bedoeld voor de machinefabriek. Geen meipaal dus.
Afbeelding

En dan komt morgen de postbode nog uit vlaardingen met een aantal andere bouwdozen en evergreen strips voor een volgend project. Jammer dat Hans geen evergreen verkoopt. HINT :mrgreen:


zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

Hannes

Onderwerp starter
dwarsligger
Berichten: 289
Lid geworden op: 08 apr 2011 10:30

Re: Blanckenburg - Michaelstein - Hüttenrode

Bericht door dwarsligger »

Helaas is deze baan niet meer. Door een verwachte verhuizing is de boel maar alvast afgebroken.

Nieuwe ideeën zijn er gelukkig al wel. Die zijn ergens anders op dit forum terug te lezen.


zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

Hannes
Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7697
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: Blanckenburg - Michaelstein - Hüttenrode

Bericht door Krab »

Jammer je was zo goed op weg met al dat handwerk er aan .


mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Plaats reactie