kortsluiting bij keer lus
-
Onderwerp starter - Berichten: 3231
- Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
- Locatie: Loosbroek
kortsluiting bij keer lus
Hallo,
Heb het volgende probleem.
Een treinstel (Ram TEE van Minitrix) maakt sluiting als hij een keerlus uitrijd. Ik heb dan een duidelijke kortsluiting en de booster schakelt uit. Alle andere treinen (z'n 50 stuks) hebben daar geen last van.
Heeft iemand ervaring met dit fenomeen of wie kan me de goede richting geven om de fout op te lossen.
mvrg Bob
Heb het volgende probleem.
Een treinstel (Ram TEE van Minitrix) maakt sluiting als hij een keerlus uitrijd. Ik heb dan een duidelijke kortsluiting en de booster schakelt uit. Alle andere treinen (z'n 50 stuks) hebben daar geen last van.
Heeft iemand ervaring met dit fenomeen of wie kan me de goede richting geven om de fout op te lossen.
mvrg Bob
Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
Re: kortsluiting bij keer lus
Bob, rare gedachte, is de totale gededecteerde lengte van de trein te lang voor de midden sectie ?.
Hills and Meadows on social media
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
-
- Berichten: 817
- Lid geworden op: 20 mar 2011 23:05
- Locatie: Zwolle
Re: kortsluiting bij keer lus
Hoi Bob,
Als je stelt dat "alle andere treinen er geen last van hebben", bedoel je dan dat dit ook treinen zijn met binnenverlichting in ieder rijtuig? De RAm heeft dat wel en rijdt - waarschijnlijk - langzaam. Met de motorwagen voorop betekent dat inderdaad een paar keer kortsluiting als de 3 motorloze delen over de scheiding rijden.
Als zodanig komt het verschijnsel mij als analoge rijder heel bekend voor. Kan je niet met het wissel dat het in en uitrijden stuurt een van de sporen in de lus stroomloos zetten? Of de binnenverlichting van de tussenbakken er uit halen?
Als je stelt dat "alle andere treinen er geen last van hebben", bedoel je dan dat dit ook treinen zijn met binnenverlichting in ieder rijtuig? De RAm heeft dat wel en rijdt - waarschijnlijk - langzaam. Met de motorwagen voorop betekent dat inderdaad een paar keer kortsluiting als de 3 motorloze delen over de scheiding rijden.
Als zodanig komt het verschijnsel mij als analoge rijder heel bekend voor. Kan je niet met het wissel dat het in en uitrijden stuurt een van de sporen in de lus stroomloos zetten? Of de binnenverlichting van de tussenbakken er uit halen?
Re: kortsluiting bij keer lus
Dat lijkt mij ook zo.Maurits71 schreef:Bob, rare gedachte, is de totale gededecteerde lengte van de trein te lang voor de midden sectie ?.
Bob,probeer eens een andere trein (lengte vergelijkbaar met de TEE Trix) met binnenverlichting in duwtractie uit je schaduwstation te laten rijden?
Groet van Frank
-
Onderwerp starter - Berichten: 3231
- Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
- Locatie: Loosbroek
Re: kortsluiting bij keer lus
Hallo,
Bedankt voor de reacties.
Het schakel gedeelte van dit stuk baan is 165 cm lang, dus daar zal het hem niet aan liggen. Mijn treinen zijn max 145 cm of korter.
Ook de Ram TEE is veel korter.
Zo rijden er ook de VT11.5 en de 12.5 rond op de baan zonder probleem bij de keerlussen. Heb verder geen of bijna geen wagen verlichting in mijn rijtuigen. Heb er wel enkele met sluitlichten. Kan me niet voorstellen dan Minitrix een trein op de markt brengt die standaard een probleem op een keerlus heeft.
Het uitschakelen van de verlichting in de rijtuigen van de Ram kan natuurlijk maar het lijkt me dat het ook zonder deze ingreep moet kunnen
Ik heb nog een keerlus ik zal de Ram daar eens over laten rijden.
Ik meld me weer als ik dat gedaan heb.
mvrg Bob
Bedankt voor de reacties.
Het schakel gedeelte van dit stuk baan is 165 cm lang, dus daar zal het hem niet aan liggen. Mijn treinen zijn max 145 cm of korter.
Ook de Ram TEE is veel korter.
Zo rijden er ook de VT11.5 en de 12.5 rond op de baan zonder probleem bij de keerlussen. Heb verder geen of bijna geen wagen verlichting in mijn rijtuigen. Heb er wel enkele met sluitlichten. Kan me niet voorstellen dan Minitrix een trein op de markt brengt die standaard een probleem op een keerlus heeft.
Het uitschakelen van de verlichting in de rijtuigen van de Ram kan natuurlijk maar het lijkt me dat het ook zonder deze ingreep moet kunnen
Ik heb nog een keerlus ik zal de Ram daar eens over laten rijden.
Ik meld me weer als ik dat gedaan heb.
mvrg Bob
Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
Re: kortsluiting bij keer lus
Hoi Bob, wat voor keerluselectronica gebruik je?
Groeten,
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
-
Onderwerp starter - Berichten: 3231
- Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
- Locatie: Loosbroek
Re: kortsluiting bij keer lus
Hallo,
@Edwin, de keerlus module die ik gebruik is de Rautenhaus SLX805.
Heb in middels wel het volgende gevonden als ik met de trein harder dan stap 20 (max 28) (ca 142 model km/uur) dan gaat het wel goed en is er geen sluiting als ik langzamer rij dan wel?
Probleem is dan opgelost zou je zeggen want dan laten we de trein harder rijden dan 142 km/uur
toch zou ik het probleem ook willen weten als was het maar nieuwsgierigheid.
mvrg Bob
@Edwin, de keerlus module die ik gebruik is de Rautenhaus SLX805.
Heb in middels wel het volgende gevonden als ik met de trein harder dan stap 20 (max 28) (ca 142 model km/uur) dan gaat het wel goed en is er geen sluiting als ik langzamer rij dan wel?
Probleem is dan opgelost zou je zeggen want dan laten we de trein harder rijden dan 142 km/uur
toch zou ik het probleem ook willen weten als was het maar nieuwsgierigheid.
mvrg Bob
Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
Re: kortsluiting bij keer lus
Hoi Bob,
Volgens mij heeft de centrale een kortsluitingsbeveiliging die op tijd werkt, m.a.w. als er langer dan een bepaalde tijd kortsluiting is, dan schakelt de centrale de baanspanning pas af. Omdat je gevonden hebt dat het met snelheid te maken heeft, lijkt mij dat je door harder te rijden iets korter sluiting hebt en dus de centrale niet uitschakelt.
Dit lijkt logisch, maar verklaart nog niet waarom de Rautenhaus module de sluiting niet op tijd "ziet" en de zaak ompoolt en waarom het alleen maar bij de TEE gebeurt. Het lijkt er op dat de tijd die de module nodig heeft om om te polen groter is dan de maximale kortsluitings tijd die de centrale toestaat. Misschien is het mogelijk de module "sneller" te maken of de centrale "langzamer" (potmeter, instelling, ...?).
Over het waarom van de TEE: heeft deze electrische verbindingen tussen het voorste en achterste rijtuig en je andere treinstellen niet? Dit is het enige verschil wat ik kan bedenken, maar hoe dit de module beinvloedt
Maakt het wat uit als je de TEE omdraait?
Volgens mij heeft de centrale een kortsluitingsbeveiliging die op tijd werkt, m.a.w. als er langer dan een bepaalde tijd kortsluiting is, dan schakelt de centrale de baanspanning pas af. Omdat je gevonden hebt dat het met snelheid te maken heeft, lijkt mij dat je door harder te rijden iets korter sluiting hebt en dus de centrale niet uitschakelt.
Dit lijkt logisch, maar verklaart nog niet waarom de Rautenhaus module de sluiting niet op tijd "ziet" en de zaak ompoolt en waarom het alleen maar bij de TEE gebeurt. Het lijkt er op dat de tijd die de module nodig heeft om om te polen groter is dan de maximale kortsluitings tijd die de centrale toestaat. Misschien is het mogelijk de module "sneller" te maken of de centrale "langzamer" (potmeter, instelling, ...?).
Over het waarom van de TEE: heeft deze electrische verbindingen tussen het voorste en achterste rijtuig en je andere treinstellen niet? Dit is het enige verschil wat ik kan bedenken, maar hoe dit de module beinvloedt
Maakt het wat uit als je de TEE omdraait?
Groeten,
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
Re: kortsluiting bij keer lus
Bob zou het kunnen zijn dat een van de wielen op een as met de isolatie verkeerd zit. Zomaar een idee, even checken met een multimeter.
Groet Henk
Groet Henk
-
Onderwerp starter - Berichten: 3231
- Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
- Locatie: Loosbroek
Re: kortsluiting bij keer lus
Ja, dat is ook een mogelijkheid. controle vanavond. Bedankt, mvrg BobHTteG schreef:Bob zou het kunnen zijn dat een van de wielen op een as met de isolatie verkeerd zit. Zomaar een idee, even checken met een multimeter.
Groet Henk
Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
-
- Berichten: 817
- Lid geworden op: 20 mar 2011 23:05
- Locatie: Zwolle
Re: kortsluiting bij keer lus
Hoi Bob.
Dat denk ik niet want dan zou je doorlopend kortsluiting moeten hebben.
Wat je wel kunt uitproberen is of het verschijnsel zich ook voordoet als je rijdt met
a. alleen de motorwagen,
b. met 1 rijtuig,
c. met 2 rijtuigen,
d. alleen motor- en stuurstandwagen (en of die laatste correcte verlichting voert).
Mijn analoge RAm heeft geen doorverbinding tussen de rijtuigen maar als de motorwagen plus het eerste draaistel van het eerste tussenrijtuig in het inrijblok van trafo 1 stil staat (rechter spoorstaaf stroomloos) en de rest van de set in dat van trafo 2, dan heb ik bij tegengestelde rijrichting van trafo 2 zodra de rijspanning daarvan toeneemt ook protesterende trafo's. Misschien moet je het probleem in deze richting zoeken. In ieder gevel succes gewenst en laat horen wat je ervaringen zijn: kunnen we allemaal van leren.
Dat denk ik niet want dan zou je doorlopend kortsluiting moeten hebben.
Wat je wel kunt uitproberen is of het verschijnsel zich ook voordoet als je rijdt met
a. alleen de motorwagen,
b. met 1 rijtuig,
c. met 2 rijtuigen,
d. alleen motor- en stuurstandwagen (en of die laatste correcte verlichting voert).
Mijn analoge RAm heeft geen doorverbinding tussen de rijtuigen maar als de motorwagen plus het eerste draaistel van het eerste tussenrijtuig in het inrijblok van trafo 1 stil staat (rechter spoorstaaf stroomloos) en de rest van de set in dat van trafo 2, dan heb ik bij tegengestelde rijrichting van trafo 2 zodra de rijspanning daarvan toeneemt ook protesterende trafo's. Misschien moet je het probleem in deze richting zoeken. In ieder gevel succes gewenst en laat horen wat je ervaringen zijn: kunnen we allemaal van leren.
Re: kortsluiting bij keer lus
In navolging van Edwin & Rob:
Hoewel ik niet precies weet hoe die Rautenhaus werkt, toch nog wat gedachten:
Het zou ook nog kunnen dat als de TEE met de lok in 1 sectie rijd, en een van de volgende rijtuigen in de volgende (of vorige) dat er een door de binnenverlichting veroorzaakt stroom-verschil optreed tussen de beide stroomdetectors. (Of 1 rijtuig met een draaistel in de ene sectie en het andere in een de volgende/vorige)
Zoals Bob aangeeft treed het verschijnsel niet op als die trein met 145 kilometer door die schakeling rijd.
De Rautenhaus "ziet" dan een kleiner stroomverschil in de beide secties, omdat de gevraagde stroom door de lok altijd groter is dan die welke nodig is voor de rijtuigverlichting.
Als de trein langzaam gaat "ziet" de Rautenhaus dat als kortsluiting.
Zoiets.........
Sorry, anders kan ik het niet uitleggen.
Hoewel ik niet precies weet hoe die Rautenhaus werkt, toch nog wat gedachten:
Het zou ook nog kunnen dat als de TEE met de lok in 1 sectie rijd, en een van de volgende rijtuigen in de volgende (of vorige) dat er een door de binnenverlichting veroorzaakt stroom-verschil optreed tussen de beide stroomdetectors. (Of 1 rijtuig met een draaistel in de ene sectie en het andere in een de volgende/vorige)
Zoals Bob aangeeft treed het verschijnsel niet op als die trein met 145 kilometer door die schakeling rijd.
De Rautenhaus "ziet" dan een kleiner stroomverschil in de beide secties, omdat de gevraagde stroom door de lok altijd groter is dan die welke nodig is voor de rijtuigverlichting.
Als de trein langzaam gaat "ziet" de Rautenhaus dat als kortsluiting.
Zoiets.........
Sorry, anders kan ik het niet uitleggen.
Groet van Frank
Re: kortsluiting bij keer lus
Bij mij "voelt" de Rautenhaus "kortsluitkeerlusschakeling" het eerste draaistel en poolt dan de keerlus zoals het vorige blok.
Daarna gebeurt er niets meer tot het eerste draaistel op het eind van de keerlus komt dan schakelt hij weer, steeds met een hoorbare klik.
Ik heb ooit een treinbreuk gehad in de keerlus, omdat er toen een draaistel over de inrijscheiding stond klapte de centrale eruit wanneer de lok uit de keerlus reed.
Is de opgenomen stroom te hoog in de keerlus dan wil hij ook wel eens schakelen , een poging om de stroom kleiner te krijgen ? Maar de trein blijft dan rijden.
Heeft hij dat voor beide rijrichtingen van de Ram ?
Daarna gebeurt er niets meer tot het eerste draaistel op het eind van de keerlus komt dan schakelt hij weer, steeds met een hoorbare klik.
Ik heb ooit een treinbreuk gehad in de keerlus, omdat er toen een draaistel over de inrijscheiding stond klapte de centrale eruit wanneer de lok uit de keerlus reed.
Is de opgenomen stroom te hoog in de keerlus dan wil hij ook wel eens schakelen , een poging om de stroom kleiner te krijgen ? Maar de trein blijft dan rijden.
Heeft hij dat voor beide rijrichtingen van de Ram ?
Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd