Digitaliseren

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
wawol
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 jun 2013 17:54
Locatie: rotterdam

Digitaliseren

Bericht door wawol »

Goedendag,
Mijn naam is Charles Beniest uit Rotterdam,ik heb al enkele jaren een analoog baantje maar wil dit nu gaan digitaliseren en met Koploper laten werken.
Nu heb ik wel al een startset met digitale loks(minitrix mobilestation)maar heb er geen idee van hoe ik dat op een computer moet aansluiten en waarmee.
Mijn vraag is nu is er iemand die mij, evt. bij mij thuis, dit kan uitleggen in gewone taal?

vr.gr.
Charles Beniest


Gebruikersavatar

evo
Berichten: 1468
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: Digitaliseren

Bericht door evo »

Ik denk dat Martin je wel verder kan helpen, hij heeft hiervoor zelfs een bedrijfje gestart geloof ik. Hij zit op dit draadje:
http://n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=3959


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan

Fred
Berichten: 43
Lid geworden op: 21 jun 2010 08:30

Re: Digitaliseren

Bericht door Fred »

Evo,

Martin is geen fan van Koploper, dus zal hij niet kunnen helpen. Charles, de vragensteller wil nl. rijden met het gratis te downloaden programma Koploper en niet met Itrain waar je een fiks bedrag voor moet neer tellen.

Je zult dus nog even moeten wachten Charles. Zelf woon ik in Heerhugowaard, rij wel met Koploper (zie mijn website), maar dat is niet zo in de buurt van je woonplaats. Maar mocht je ik je desondanks verder kunnen helpen dan hoor ik het.

Groetjes,
Fred.


http://mittelerstadt.comoj.com
Digitaalrijden met N-spoor werkt verslavend
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4905
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Digitaliseren

Bericht door martindomburg »

Fan van koploper of niet, het programma is maar een klein onderdeel van digitaliseren. Dus waarom zou ik Charles niet kunnen helpen?

Charles: Natuurlijk kan ik je helpen, de eerste stappen naar digitaliseren zijn lastig maar met de juiste wegen zeer goed te doen. Stuur mij even een email op info@martinenellen.nl en dan kan ik je wellicht op weg helpen.

Er zijn diverse manieren van Digitaal rijden, de twee hoofdkeuzes die je kan maken zijn:
Wil je:

- Puur DCC (met een DCC centrale, alleen locs met decoders)
- Hybride (analoge en DCC locs door elkaar)

Beide types hebben voor- en nadelen waarbij je de keuze puur op je eigen voorkeur moet baseren waar jij je prettig bij voelt. Want de meningen van anderen zijn sterk verdeeld. Datzelde geld ook voor de software.

De keuze welke software je wilt gebruiken is punt 89 op de lijst want eerst die je de modelbaan te voorzien van apparatuur waardoor de software weet wat en waar er iets gebeurt op de baan. Die keuze is weer afhankelijk van het soort centrale je gaat gebruiken. Daarbij moet je denken aan bezetmelders en wisseldecoders.

Groetjes Martin



FidOo
Berichten: 5714
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Digitaliseren

Bericht door FidOo »

Nou laat ik dan beginnen met het slechte nieuws.. een Mobile Station heeft volgens mij geen aansluiting voor een PC. Dus dat gaat volgens mij al niet werken.

En Fred, idd de vraagsteller vraagt specifiek naar Koploper. Ja dit is gratis, maar ik vind Itrain echt een stuk gebruiksvriendelijker. En zeker voor iemand die niet zo veel verstand heeft van PC's en Digitaalo. En voor de prijs van een gemiddelde nieuwe lok vind ik dat ook wel een hoop waard.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4494
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Digitaliseren

Bericht door spoor65 »

Charles,

Een goede stap om hier info en hulp te vragen, en Martin zal je zeker goed op weg kunnen helpen, net als de nodige andere leden hier.
Zelf zal ik ook nog het nodige moeten gaan uitzoeken, maar weet dat velen mij hier zijn voor gegaan, en hun weg hebben gevonden in de digitale modelspoorwereld.

Maar, geheel oftopic wat de info betreft. wil ik je het dringend advies gegevn om in welk openbaar forum dan ook, hier of elders, voorzichtig te zijn met persoonlijke gegevens zoals telefoonnummers e.d.

Er lezen natuurlijk meer mensen mee dan alleen de echte modelspoorvrienden, en helaas word er veelvuldig misbruik gemaakt van info welke op het net te vinden is.

Wil je dus contact met mede forum genoten voor hulp of gewoon gezellig bomen over treinen, gebruik dan de "Persoonlijk Bericht" knop (PB)
dan kun je elkaar berichten zenden zonder dat anderen mee kunnen lezen, daarin kun je met een gerust hart telefoonnummer en emailadressen e.d. uitwisselen.

veel succes met de baan.

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Fred
Berichten: 43
Lid geworden op: 21 jun 2010 08:30

Re: Digitaliseren

Bericht door Fred »

Hoi Joost,

Zoals te verwachten verschillen de meningen zeer sterk over de beide software programma's. Zoals jouw opmerking of Itrain inderdaad wel zo gebruiksvriendelijk is. Ik vind zeker van niet. Maar laten we dit onderwerp maar rusten. "Zoveel mensen, zoveel zinnen "
In deze tijd met al de oplopende kosten zou je best wel eens goed mogen nadenken of je voor een software programma een fikse duit moet neertellen of dat je zo'n programma (de moeder van de modeltreinsoftware programma's, zoals Koploper ook genoemd wordt) gewoon gratis kunt downloaden. Ik zou het dan wel weten :D . Kan ik voor dat geld wat ik ik dan bespaar andere componenten voor het digitaliseren aanschaffen. Want dat kost nogal wat, weten we inmiddels wel.

Sukses met de keuze Charles,

Fred.


http://mittelerstadt.comoj.com
Digitaalrijden met N-spoor werkt verslavend
Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Digitaliseren

Bericht door BenQ »

Charles,
Zou als ik jou was via de editknop je telefoonnummer verwijderen.


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4905
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Digitaliseren

Bericht door martindomburg »

Fred schreef:Hoi Joost,

Zoals te verwachten verschillen de meningen zeer sterk over de beide software programma's. Zoals jouw opmerking of Itrain inderdaad wel zo gebruiksvriendelijk is. Ik vind zeker van niet. Maar laten we dit onderwerp maar rusten. "Zoveel mensen, zoveel zinnen "
In deze tijd met al de oplopende kosten zou je best wel eens goed mogen nadenken of je voor een software programma een fikse duit moet neertellen of dat je zo'n programma (de moeder van de modeltreinsoftware programma's, zoals Koploper ook genoemd wordt) gewoon gratis kunt downloaden. Ik zou het dan wel weten :D . Kan ik voor dat geld wat ik ik dan bespaar andere componenten voor het digitaliseren aanschaffen. Want dat kost nogal wat, weten we inmiddels wel.

Sukses met de keuze Charles,

Fred.
Hoi fred

Heb je gelijk in ieder zijn mening.

Wil alleen wel even toevoegen dat koploper in het nadeel raakt omdat je vast zit aan huidige en toekomstige verouderde componenten omdat nieuwer technieken niet met worden ondersteund. Dus de waarde van koploper zal snel gaan dalen wat best jammer is want het is absoluut goede software.

Marelburg is al niet meer te besturen met koploper.


Gebruikersavatar

Maurits71
Berichten: 2931
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: Digitaliseren

Bericht door Maurits71 »

Hoi Martin.

Niet helemaal waar. Er wordt wel degelijk door bepaalde mensen die in het verleden hier zijn weggejaagd keihard gewerkt om Koploper ook compatible te houden met de nieuwere technieken zoals de Z21. Hoe en wat precies kan ik niet zeggen want dat weet ik namelijk nog niet. Ik heb alleen de klepel tegen de bel gehoord.

Voor de rest zal ik me niet in de discussie mengen want ik heb nul , nikkes ervaring met itrain en alle andere betaalde producten, ik ben en simpele jongen die net een twincentre kan aanzetten en aangezien ik maar 10 % van de mogelijkheden van KLP gebruik heb ik nog zat uit te vinden :D

gr.

M.


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here

Fred
Berichten: 43
Lid geworden op: 21 jun 2010 08:30

Re: Digitaliseren

Bericht door Fred »

Zo is het Martin, ieder zijn mening.

Overigens, Mittelerstadt in N-spoor is wel gewoon te gebruiken hoor in Koploper. Nog altijd en al heel lang. :D

Groetjes,
Fred


http://mittelerstadt.comoj.com
Digitaalrijden met N-spoor werkt verslavend
Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3902
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Digitaliseren

Bericht door Jeroen »

Ja ik heb weer een mooi draadje gevonden!

Bier staat koud en de chips en bakje zijn klaar om zich te verzoenen!


:-)


Afbeelding

matthijskuiper
Berichten: 313
Lid geworden op: 21 okt 2012 12:30

Re: Digitaliseren

Bericht door matthijskuiper »

Jeroen schreef:Ja ik heb weer een mooi draadje gevonden!

Bier staat koud en de chips en bakje zijn klaar om zich te verzoenen!


:-)
Volgens mij kan je het bier elke keer pakken als Koploper of Itrain wordt genoemd :)

Maar ik zou terug naar de basis gaan bij deze vraag, want het besturings programma is pas een latere stap.
(voor zover ik kan lezen in de handleiding kunnen koploper en itrain innitieel het zelfde, zodra je een half jaar verder bent kom je de verschillen tegen.) En als ik mij niet vergis moet je met beide software programma's dezelfde hardware aansluiten op de pc.


Gebruikersavatar

Maurits71
Berichten: 2931
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: Digitaliseren

Bericht door Maurits71 »

Hoezo ? ik ga ervan uit dat hier niet wordt gevochten :D :D want de personen die dat normaliter doen zitten nog niet in de fase itrain/ koploper

:D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D

sorry kon het niet laten, ga ook maar een biertje drinken


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here

matthijskuiper
Berichten: 313
Lid geworden op: 21 okt 2012 12:30

Re: Digitaliseren

Bericht door matthijskuiper »

wawol schreef:Goedendag,
Mijn naam is Charles Beniest uit Rotterdam,ik heb al enkele jaren een analoog baantje maar wil dit nu gaan digitaliseren en met Koploper laten werken.
Nu heb ik wel al een startset met digitale loks(minitrix mobilestation)maar heb er geen idee van hoe ik dat op een computer moet aansluiten en waarmee.
Mijn vraag is nu is er iemand die mij, evt. bij mij thuis, dit kan uitleggen in gewone taal?

vr.gr.
Charles Beniest 06***
ten eerste je nummer niet op internet zetten, of ergens anders.

anywho, als ik op trix de handleiding na lees is de mobile station niet op een pc te zetten.
http://www.trix.nl/support/handleidinge ... _66920.pdf

Echter kan ik mij hier in vergissen, maar heb je een ander koppelstuk van trix nodig om dat wel te kunnen. Hier zullen de experts een antwoord op moeten hebben.



Willempie
Elektronica/Commercieel
Berichten: 1017
Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36

Re: Digitaliseren

Bericht door Willempie »

Charles,

Men kan natuurlijk ook even de moeite nemen je gewoon een antwoord te geven waar je iets an hebt, is een kleine moeite.

Hier vind je een interface/systeem voor de Mobiel station http://www.can-digital-bahn.com/modul.p ... 5&modul=12

Dit wordt niet door Koploper ondersteund deze valt voor dit systeem af.

WDP of iTrain ondersteunen het wel. Als je voor iTrain kiest voor de pro versie, kun je voor de terugmelding kiezen op basis van het LocoNet, eventueel kun je daar ook de wissels mee bedienen.

Let wel dit is geen oplossing voor een beginner, enige kennis iets meer dan basiskennis is een pre.

Wil je een eenvoudiger systeem dan kun je kiezen voor een andere instap centrale b.v. de Multi-Maus van Roco, daar is een interface voor beschikbaar, die te vinden is onder de naam s88XPressNetLI op de site van Rosoft.

Groetjes.


Plaats reactie