Pagina 1 van 2
Re: Oh nee, he...keerlussen!
Geplaatst: 18 mei 2013 08:03
door Maurits71
heel schematisch getekend.
--A-B-------------------C--------------------D-E--
juiste schema staat hier
http://rosoft.info/xTreme-Keerlus.html
jeroen je kan sectie C zo zo lang maken als je wilt, ongeveer de enige beperking is dat deze sectie langer moet zijn als je langste trein.
heb net even zitten meten bij mij, bij mij is sectie C 165 cm.
Re: Oh nee, he...keerlussen!
Geplaatst: 18 mei 2013 11:02
door Jeroen
Kijk, dat is een goeie! Mits de kruisingen van Peco onafhankelijke stroomkringen aankunnen kan ik in ieder geval eens plannen.
Re: Oh nee, he...keerlussen!
Geplaatst: 18 mei 2013 14:00
door HTteG
Jeroen inderdaad zijn de peco kruisingen nu ook met polarisatie.
In Traincontroller is nu zelfs een optie om deze als schakel kruising toe te passen, je moet immers mee ompolen op de puntstukken.
Groet Henk
Re: Oh nee, he...keerlussen!
Geplaatst: 20 mei 2013 07:04
door Maurits71
wat bedoel je met gescheiden stroom kringen ?
Re: Oh nee, he...keerlussen!
Geplaatst: 08 jan 2014 20:19
door Jeroen
Hee boys,
Ik trap dit draadje weer even vanuit de vergetelheid.
Zojuist, afgelopen uur, alle bedrading van het huidige deel van meine neue Anlage eens compleet gemaakt. En net zo spannend als met een nieuw vliegtuig de eerste 'power-up' van het systeem. Helaas, hij gaf kortsluiting.
Na eliminatie van wat secties blijkt dat ik alles goed heb aangesloten qua ringleiding. De mensen die mijn
thread hebben doorgelezen weten om welk project het gaat. Het bestaat nu uit 3 modules. De linker en midden module geven geen probleem qua rijden (ja, de eerste rijtest heeft plaatsgevonden). Dit houdt in dat de ringleiding en de bezetmeldpunten op dit traject geen probleem geven.
De rechter module bestaat uit een klimspiraal met hierin de befaamde Xtreme keerlusmodule van Rosoft. Als volgt gebeurt het:
-ik sluit de hoofdleiding aan van de rechtermodule aan de rest. Dit houdt in: de ringleiding (DCC) en de ringleiding van de AC spanning voor.....van alles, waaronder de Xtreme keerlus en de nog aan te leggen wisseldecoders. De AC spanning is overigens ook aangesloten. Alles werkt, behalve natuurlijk de bezetmeldpunten want die hebben geen spanning. Voor deze verbinding verbind ik vanuit de middenmodule (dit is de hoofdmodule) de printerstekkers met elkaar. Deze geven een paar bezetmeldpunten door, waaronder ook 2 van de keerlus, en de 'hoofdleiding' naar de S88 module op het rechterdeel. Ik weet geen ander woord voor hoofdleiding, maar dit is het draadje dat vanaf de diode-schakeling komt. Die werkt, want op de andere modules rijdt de testtrein gewoon over de bezetmeldsecties heen. Als ik de stekker in elkaar druk: kortsluiting.
Ik heb alles aangesloten volgens de handleiding op Rosoft.info. Ik heb gecontroleerd dat alles géén verbinding maakt onderling via de railstaaf. Ik heb consequent kleuren gehanteerd die ik nu ook kon controleren. Ik gebruik voor de test de Roco Multimaus. Ik heb op de keerlusschakeling niet de 'bruine' draad aan de GND op de Xtreme keerlus aangesloten, aangezien ik meen te hebben gelezen dat de Maus en de ECoS geen common ground (whateverthehellthatmaybe) aankunnen.
Jongens, de champagne had open gemoeten, maar nog FF niet. Hebben jullie wat suggesties over wat ik over het hoofd heb gezien, wat ik verkeerd heb gedaan, wat de bekende valkuilen zijn. De duidelijkheid op rosoft.info laat weinig te wensen over, maar na 3 keer controleren kom ik niet verder dan dat de fout daar ergens moet zitten; tussen de S88SD16n (ofzo) en de Xtreme keerlus.
Wie heeft een gouden idee?!
J.
Re: Oh nee, he...keerlussen!
Geplaatst: 08 jan 2014 20:53
door Ad_M
Dat is ff but!!!!
Jeroen, kan je ff fotootje of tekening posten hoe je alles nu aangesloten zit aub (alleen keerlus sectie en direct aanliggende sporen

)
Denk dat er dan vele te trappelen staan om je bij te staan hierin
Ander wordt het toch een krat bier aanschaffen en dranghekken plaatsen om ze over de vloer te krijgen
Mvg,
Ad
Re: Oh nee, he...keerlussen!
Geplaatst: 08 jan 2014 21:33
door shoven
Ff berichtje naar Wim R. doen?
Of een tekening hier posten, dan kunnen we bijdehand commentaar geven en wie weet ook nog een oplossing...
Nb: wat mij met enige regelmaat gebeurt met die keerlus is dat na een tijdje niet gereden te hebben ik kortsluiting heb, en dan blijkt toch een van de delen uitgezet te zijn of iets anders waardoor sectie A, B, C1 of weetikwat elkaar raken...
Re: Oh nee, he...keerlussen!
Geplaatst: 08 jan 2014 22:42
door Jerome
Jeroen.
Het is altijd K.. minder prettig als blijkt dat er toch iets niet helemaal goed zit. En dat heb ik ook regelmatig meegemaakt. Hoe dit het beste kunt aanpakken is stap voor stap zaken uitsluiten. Heb je een Multimeter? Dank zou ik per module gaan meten of je dus ergens kortsluiting hebt. Aangezien er wat draden via de stekker naar de andere module gaat, zal je ze ook gekoppeld kunnen laten. Wellicht ook de keerlusmodule eerst loskoppelen. Wat ik doe is bijvoorbeeld alle Ground draadjes bij je verdeelpunt (kroonsteen?) loshalen en dan met de multimeter 1 voor 1 doormeten. Dan zie je snel genoeg of er ergens een draadje verkeerd zit. Er zal vast ergens een draadje van de data aan de ground zitten. Meestal is dat bij mij het geval.
Meet ook effe de stekker en verbindings snoer door, mss is er wel iets gesmolten ofzo tijdens het solderen.
Als je zeker bent dat er in de rest van de baan geen problemen meer zijn, dan weer de keerlusmodule aansluiten. In de handleiding van Wim staat ook hoe de print kan testen (tenminste bij de oude versie van de module).
Als er idd een issue zit in je aansluiting van de keerlus module aan de baan, kan je wederom door uitsluiten van oorzaken testen wat er mis is. Dus eerst met een 10K weerstand de A en de E meten. Dus koppelen met de Ground via de weerstand en kijken of je relais hoort schakelen. Daarna hetzelfde met C,D en E. Maar als daar iets mis is merk je pas als er een trein door rijdt.
Ik wil best komen helpen, maar vaaf Zoetermeer is het een beetje ver rijden
Suc6. Greetz, J.
Re: Oh nee, he...keerlussen!
Geplaatst: 08 jan 2014 22:45
door Wim Ros
Jeroen schreef:Hee boys,
Jongens, de champagne had open gemoeten, maar nog FF niet. Hebben jullie wat suggesties over wat ik over het hoofd heb gezien, wat ik verkeerd heb gedaan, wat de bekende valkuilen zijn. De duidelijkheid op rosoft.info laat weinig te wensen over, maar na 3 keer controleren kom ik niet verder dan dat de fout daar ergens moet zitten; tussen de S88SD16n (ofzo) en de Xtreme keerlus.
Wie heeft een gouden idee?!
J.
Beste Jeroen,
Of de duidelijkheid te wensen overlaat dat denk ik niet, alleen begrijp je die nog niet

Tussen de xTreme en de s88SD16-n kan het probleem nooit zitten, dat is alleen maar een doorgeef verbinding met een externe stroomverbruiker, en die externe stroomverbruikers zitten op de xTreme-keerlus.
Om de externe stroomverbruiker te kunnen doorgeven en om die te laten werken via de s88Sd16-n moet ook de GND aangesloten worden. Heeft niets met Common-ground te maken.
Maar dat staat geheel los van de basis werking van de xTreme keerlus, die werkt ook zonder de s88Sd16-n en de doorverbindingen daaraan.
Mvg
Wim.
Re: Oh nee, he...keerlussen!
Geplaatst: 08 jan 2014 22:50
door Jerome
Ah
Het laatste stukje over de common ground heen gelezen. Bij mijn weten kan/moet je Data en Ground aan de keerlus aansluiten.
Als je meerdere boosters gebruikt, dan mag de bij Ecos geen common ground gebruiken. Dus Data en ground moeten worden gescheiden. Maar jij gebruikt toch gewoon alleen de Ecos toch? Overigens ook de ground aan je eerste S88 bezetmelder koppelen (zie de manual)
En ik zou ook ff Wim vragen, die kan je zo helpen.
Greetz, J
Edit, Wim heeft je al gevonden zie ik!

Re: Oh nee, he...keerlussen!
Geplaatst: 08 jan 2014 23:03
door Wim Ros
Hi,
voordat er nu weer allerlei horror story geschreven gaan worden, het enig juiste advies is aansluiten zoals beschreven, en alleen dan werkt het. Is al menigmaal bewezen waar te zijn.
Mvg
Wim.
Re: Oh nee, he...keerlussen!
Geplaatst: 09 jan 2014 09:42
door FidOo
J, ik lees wat verwarrende dingen in je verhaal.
1e: "Hoofdleiding" Deze bestaat in jouw verhaal uit 2 draden, 1e = DCC + van je diode schakeling, 2e = DCC- vanaf je centrale.
Deze DCC+(diode) gebruik je om in je ongedetecteerde secties 1 rail van spanning te voorzien. De andere rail is DCC-
Op je S88SD16- n sluit je DCC+ direct van je centrale aan, dus zonder de diodeschakeling!!!!
Deze DCC+ gebruik je ook voor je ingang op je Xtreme Keerlus. De DCC- sluit je aan waar in de tekening van Rosoft de Bruine Draad getekend is (DCC- en GND)
Re: Oh nee, he...keerlussen!
Geplaatst: 09 jan 2014 12:22
door Jeroen
Yo,
Ja ik vind het lastig om de zaken op te schrijven. Ik ken de correcte termen allemaal niet.
In ieder geval heb ik op beide S88sd16's op de juiste poorten (17-18) de juiste draad van de DCC-centrale erop zitten. Gewoon het plaatje op Rosoft na zitten bakken.
Terug naar de keerlus. Voordat ik het gisteren wel even welletjes vond heb ik zeker ruim een uur met Wim Ros zitten mailen over het probleem. Het zal er hoogstwaarschijnlijk op neerkomen dat ik natuurlijk weer wat fout heb gedaan

. Maar de veren komen pas als mijn Xtremekeerlusje werkt!
Om jullie ook even op de hoogte te houden, want ik krijg steeds meer een idee wáár de fout nou zit;
Op de rechtermodule zit een S88 en de Xt-keerlus. Er zijn wat (bezetmeld)secties die op de middenmodule zitten, en hiervoor gebruik ik een printerstekker. Na wat gedoe met sluitingen hier en daar trok ik deze stekker los. De de ringleiding loopt via een andere stekker, die gewoon aangesloten zit (hier zit of zat ook geen sluiting in).
Nu ga ik FF een rondje rijden. Aangekomen bij de bewuste bezetmeldsecties stopt de lok. Logisch, want de connectie naar de S88 wordt niet gemaakt, want de desbetreffende stekker zit los, dus is het stukje spoor stroomloos. Ik duw de lok door, richting sectie A van de keerlus......en hier rijdt hij door! Nooooondeju! Toen kwam ik er achter dat hier dus iets is doorverbonden wat niet zou moeten.
Ik citeer Wim maar even vanuit de mail: Aan mij nu de schone taak om precies te achterhalen wat er hier aan de hand is.
Vanmiddag weer verder met deze regelrechte tranentrekker! En dan hopelijk even testrijden......even dan, want er is meer te doen.
J.
Re: Oh nee, he...keerlussen!
Geplaatst: 09 jan 2014 12:36
door Maurits71
goed dat is in ieder geval iets.
krijg je kortsluiting voordat je sectie a inrijdt ?, dus in de bezetmeld sectie ? want dan zou je wel eens pos/ negatief omgedraaid kunnen hebben
anyway, sterkte vanmiddag
Re: Oh nee, he...keerlussen!
Geplaatst: 09 jan 2014 13:40
door Jerome
Jeroen schreef:.... hier dus iets is doorverbonden wat niet zou moeten.
Haha, schreef ik toch al? Er zit gewoon ergens een draadje verkeerd. Als ik het zo lees ben je er bijna. In ieder geval door de hulp van Wim weet je zeker dat er niets verkeerd zit gekoppeld aan de extreme keerlus en S88´ers.
Ff doorpakken (nee niet paffen) en je hebt oorzaak gevonden!
Greetz, Jerome.
Re: Oh nee, he...keerlussen!
Geplaatst: 09 jan 2014 14:34
door FidOo
Als je bezetmeld-stekkert los ligt en je kunt gewoon rijden in sectie a... Dan ziet het er naar uit dat je daar DCC+(diode) aangesloten zit, dus opzoek naar de "kortsluiting" tussen die 2.
Kwestie van het draadje volgen vanaf je rail. En even de aangrenzende secties bekijken...
Re: Oh nee, he...keerlussen!
Geplaatst: 09 jan 2014 20:58
door Jeroen
Zucht......
Xtreme keerlus werkt gewoon. Was gewoon goed aangesloten. Inmiddels rijdt de testlok hier ook doorheen, de module klikt netjes en alles rijdt......tot de eerste 'normale' bezetmeldsectie in de spiraal. Hier zit sluiting. Op álle bzm-punten op deze module zit sluiting! Dit terwijl ik het draad dat normaal poort 17 en 18 van de S88sd16 eruit heb gehaald. De bzm-stukjes spoor hadden nu toch stroomloos moeten zijn? Hoe kan het nu dat ze allemaal sluiting geven. Nogmaals, de desbetreffende S88sd16 is dus niet aangesloten op de diode-schakeling. Hij is namelijk niet aangesloten.
Ik snap er echt helemaal geen reet meer van......... Waarschijnlijk was dit natuurlijk wel de oorzaak van het keerlus-probleempje. Dat blijkt nu dus niet meer het probleem te zijn.
Ayuto!
J.
Re: Oh nee, he...keerlussen!
Geplaatst: 09 jan 2014 21:09
door Maurits71
ik wel.
simpel uit gelegd voor je keerlus heb je plus/ min. na je keerlus moet je min/ plus hebben en jij hebt heel braaf gewoon door gegaan waar je gebleven bent, daarom heb je ook stroom op je bzm punten, ga maar kijken
Re: Oh nee, he...keerlussen!
Geplaatst: 09 jan 2014 22:00
door Jeroen
Ha Maurits,
Als we hierover doorgaan heb jij binnenkort zelfs 2000 berichten, makker!
Voor de keerlus hanteer ik GROEN (data) en BRUIN (MASSA). Dan komt de keerlusmodule als in het plaatje op Rosoft. De kleuren, en dus de draden, wisselen daarna van BRUIN naar GROEN. En dat op dezelfde railstaaf. Hence the keerlus natuurlijk, want iets verder in het traject liggen er overloop wissels. Zie begin van dit ...eh...draadje

.
Ik ga het wel nakijken, want hier heb ik ook over zitten denken. Maar luister: direct ná de keerlusmodule zit een stukje ongedetecteerd spoor. Hier heb ik dus al van PLUS/MIN MIN/PLUS gemaakt. Hier maakt de trein ook geen kortsluiting. Wél op het stukje detectie (inrijsectie van het volgende blok) erna. Dit is dus bij mij op het rode draadje, ie. het draadje van de detectie. Als het de ringleiding was dan zou ie toch meteen kortsluiting maken bij het uitrijden de keerlus?
Grtz,
J.
Re: Oh nee, he...keerlussen!
Geplaatst: 09 jan 2014 22:02
door piksov
Yoo J,
de 2 railsjes van je keerlus mogen ALLEEN naar de extreme module, NIET direkt naar een S88 ding
De extreme modules heeft bezet - uitgangen die WEL naar een s88 module moeten (mogen..)
Guus
Re: Oh nee, he...keerlussen!
Geplaatst: 09 jan 2014 22:03
door Wim Ros
Jeroen,
Of anders gezegd er is in dat deel dan ook geen keerlus situatie.
Mvg
Wim.
Re: Oh nee, he...keerlussen!
Geplaatst: 09 jan 2014 22:28
door Jeroen
piksov schreef:Yoo J,
de 2 railsjes van je keerlus mogen ALLEEN naar de extreme module, NIET direkt naar een S88 ding
De extreme modules heeft bezet - uitgangen die WEL naar een s88 module moeten (mogen..)
Guus
Hi Guus,
Zeker, de delen 'A' en 'E' gaan bij mij naar de keerlusmodule. Van daaruit zijn ze aangesloten op S88 nr. 2. Dit conform de tekening en beschrijving op Rosoft.
Wim Ros schreef:Jeroen,
Of anders gezegd er is in dat deel dan ook geen keerlus situatie.
Mvg
Wim.
Hi Wim,
Deze snap ik niet helemaal. Suggereer je dat ik geen keerlus nodig heb hier? Als ik in een ovaal een hondenbot situatie creëer, met daarin overloop-wissels vóór 'de ronding' van het bot, dan is dit toch duidelijk een keerlus? Met mijn gekozen dradenkleuren heb ik bij de overloopwissels geen kortsluitsituatie
dankzijp de keerlusmodule. Anders zou deze hier een sluiting veroorzaken.
Een vraag: als je de bzm-secties op de S88sd16 aansluit zijn deze in principe stroomloos, totdat je de uitgangen 17 en 18 spanning geeft via de 'rode draad' van de DCC centrale? Kortom, doe je dit niet dan staan de desbetreffende stukjes spoor toch gewoon stroomloos?

Re: Oh nee, he...keerlussen!
Geplaatst: 09 jan 2014 22:39
door piksov
Het drama due van je keerlus die naar punt a van de keerlus module gaat mag alleen daar naar toe. Punt a mag niet direct naar de s88
De unit gang op de keerlus module voor punt a mag wel naar een s88
---
zo ... welkom bij de spellings controle van de ipad....
de draadjes van de rails in de keerlus mogen alleen maar naar de keerlus module. (zeg naar de ingangen van de keerlus module).
De keerlus voelt zelf in welke secties van de keerlus een trein staat en schakelt de polariteit voor de keerlus goed.
Daarnaast maakt de keerlus module bezetmeldingen van de juiste polariteit voor de s88 module, dat zijn dus andere draadjes!
Dus A, B, C1, C2, D en mogen alleen naar railsjes.
De 3 signalen rechts naast c2 mogen alleen direkt naar een s88 module
pff. moeilijk dit via het forum uit te leggen....
Re: Oh nee, he...keerlussen!
Geplaatst: 10 jan 2014 00:35
door Jeroen
Er is nog iets via het forum vrij moeilijk uit te leggen:
Vreugde en succes!
Alles werkt. Wat bleek? Alles was wel degelijk goed aangesloten. Een beetje troubleshooten( wat heet.....24 hrs ongeveer!

) en een echte oorzaak kon niet worden gevonden al kon er weel heel veel worden geëlimineerd. Een beetje frunniken aan een dradenbundel van de rechterstekker bracht soelaas. Vreemd vreemd.....
Ik ben dit aan het onderzoeken natuurlijk, maar tegelijkertijd test ik alvast met een pot Erdinger Hefeweizen hoe mijn testlok even 11 rijtuigen omhoog en omlaag sleurt. En dat gaat zoals verwacht. Mooi moment om te vieren dat ik dus geen enkel draad verkeerd had aangesloten, en ook mijn eerste keerlusschakeling prima werkt.
Iedereen, en in het bijzonder -hoe kan het ook anders- Wim Ros, bedankt voor de vele, snelle en geduldige ondersteuning!
Volgende klus: de Peco wissels aansluiten. Maar dat is meer voor mijn draadje "nog maar 'es" wat ik binnenkort eens zijn échte naam ga geven.
Thanks y'all!
J
Re: Oh nee, he...keerlussen!
Geplaatst: 10 jan 2014 08:39
door Maurits71
wel jammer, ik had graag nog een berg berichten gedoneerd om jou uit de brand te helpen
top dat het werkt, ik weet als geen ander hoe frustrerend het is als je denkt dat het goed zit en er toch iets niet werkt en inderdaad Wim is altijd de bekende hulp in de branding.
vermaak je en ik hoop dat je geen kater heb nu als je dit leest
M.