Pagina 5 van 6

Re: BunderBahn 2 (idee voor de toekomst)

Geplaatst: 10 sep 2020 13:28
door Wim H
Graag gedaan! Ik had toch pauze en vind het zelf ook wel leuk om even te puzzelen. :)
Succes met het inpassen van de nieuwe plannen.
Groet, Wim

Re: BunderBahn 2 (idee voor de toekomst)

Geplaatst: 11 sep 2020 11:56
door Nico Essers
Vanmorgen weer een tijdje gepuzzeld om de gewenste wijziging in het plan in te passen.

Afbeelding

Doordat de bereikbaarheid van de sporen in het station minder complex geworden is vond ik dat de indeling met 3 sporen naast elkaar geen toegevoegde waarde meer had. Daarom het onderste perron naar boven geschoven zodat nu alle sporen via een perron bereikbaar zijn.
Ook zijn alle Hosenträgers verwijderd waardoor het station meer ruimte kreeg om te groeien zodat spoor 1 en 2 ook voldoende lengte hebben (ca 111 cm). De sporen 3, 4 en 5 zijn nu geschikt voor lange treinen tot 175 cm. Spoor 1 en 2 is bereikbaar voor zowel het dalspoor als het hoofdspoor.
Ook het kruisen van het hoofdspoor door de treinen richting dalspoor is aangepast. Dit gebeurd nu nog alleen richting aansluiting A.
Door deze wijziging zijn ook de hellingen minder steil geworden met een maximum van 2,2% voor de aansluiting E van het dalspoor naar het schaduwstation.

Re: BunderBahn 2 (idee voor de toekomst)

Geplaatst: 16 jan 2021 15:09
door bonte5koe
kun je misschien een 3D schema laten zien

Re: BunderBahn 2 (idee voor de toekomst)

Geplaatst: 16 jan 2021 15:47
door Nico Essers
Dat kan,

Het volledig zichtbare schaduwstation inclusief programmeerspoor en test ovaal.

Afbeelding

Hier het hoofdstation met de aansluitingen op de gele hoge snelheidslijn en het blauwe dalspoor.

Afbeelding

De rode sporen moeten voorzien worden van keerlusmodules.

Re: BunderBahn 2 (idee voor de toekomst)

Geplaatst: 17 jan 2021 20:57
door bonte5koe
de baan ziet er spannend uit en heeft veel mogelijkheden. bedankt voor de 3D tekeningen.
mvg

Re: BunderBahn 2 (idee voor de toekomst)

Geplaatst: 17 okt 2021 12:13
door Nico Essers
Het startsein voor BunderBahN 2 komt langzaam in zicht. Onze zoon is sinds kort uitgevlogen waardoor de zolderkamer vrij gekomen is. Deze zolderkamer ben ik nu samen met mijn dochter aan het opknappen zodat deze voldoet aan haar wensen en zij straks kan verhuizen naar zolder. Dat is dus het moment dat haar huidige kamer vrij komt en ik dus mijn lang gewenste ruimte krijg voor BunderBahN 2.

Ik heb dan ook de laatste tijd het plan van BunderBahN 2 weer regelmatig tegen het licht gehouden en had toch iedere keer weer enkele bedenkingen. Met name de hoge snelheidslijn achterlangs met de keerlus boven het schaduwstation liet me steeds twijfelen over de uitvoering hiervan. Van de ene kant een schitterende blikvanger met die lange brug, maar anderzijds ook veel erg plaats vragend op de baan en zeker ook boven het schaduwstation. Op een baandiepte van 70 cm lopen dan relatief veel sporen heen en weer waardoor de ruimte voor scenerie best beperkt wordt. Uiteindelijk is het net de scenerie wat een baan de uitstraling geeft en dus ook daarvoor de ruimte moet krijgen.

Daarom heb ik de hoge snelheidslijn grotendeels verwijderd en beperkt tot een keerlus in de linker hoek. Daar verdwijnt de ICE in een tunnel waar een dubbelspoor gemaakt is als mini schaduwstation geschikt voor ICE's tot 150 cm lengte. De ICE stopt daar en blijft verplicht wachten op de aankomst van de 2e ICE. Die geeft met vertraging van bijvoorbeeld 1 minuut het startsein voor de 1ste ICE die dan weer vertrekt. De 2e ICE moet dan wachten op de 3e ICE alvorens de 2e weer met vertraging mag vertrekken. Zo heb je toch het idee dat de ICE's lang onderweg zijn in plaats van tunnel in en tunnel uit.

Het totaal aanzicht van de baan zal hierdoor een stuk rustiger zijn met meer ruimte voor scenerie. Daarbij heb ik niet het idee dat de rijbewegingen voor de ICE's te veel wordt beperkt. Ik wil uiteindelijk toch met ca 4 ICE's kunnen rijden, want ik vind het machtig mooie treinen. Tevens is er in het volledige ICE traject op deze wijze geen enkele helling nodig.

Dit idee maar weer eens een tijdje laten bezinken alvorens de definitieve keus te maken tussen beide plannen.

Hier onder het oorspronkelijke plan met lange hoge snelheidslijn

Afbeelding

Het nieuwe plan met ingekorte hoge snelheidslijn

Afbeelding

Bij dit nieuwe plan zou eventueel de bocht uit het centraal station gehaald kunnen worden. Er ontstaat dan nog wat meer ruimte tussen de voorste sporen en het station.

Re: BunderBahn 2 (idee voor de toekomst)

Geplaatst: 17 okt 2021 12:46
door erik-n-fan
Mooie ruimte zeg!
Het schaduwstation rechts onder zie ik alleen een grote ovaal. Rij je met alleen treinstellen? Hoe komen die dan (rechts rijdend?) het groene spoor in richting schaduwstation, een van gele kopsporen en dan rood weer terug?

Re: BunderBahn 2 (idee voor de toekomst)

Geplaatst: 17 okt 2021 14:02
door Alro
Als ik de verhouding zou moeten bepalen tussen scenery en spoor zou ook bij mij scenery winnen, echter die lange hoge snelheidsbrug maakt jouw baan wel erg bijzonder. Ik begrijp wat voor dilemma je zit. Ik denk idd. dat het ‘t beste is om het even te laten bezinken om voor jou tot de beste oplossing te komen.

Re: BunderBahn 2 (idee voor de toekomst)

Geplaatst: 17 okt 2021 15:42
door Rene-k
Nico, bij het 2e plan heb je wel geen mogelijkheid meer de ICE op “hoge” snelheid te laten rijden wat bij het 1e plan wel nog mogelijk is. Je hebt dan idd minder plaats voor scenery. Alleen jij kunt voor jezelf de beste oplossing vinden.

Re: BunderBahn 2 (idee voor de toekomst)

Geplaatst: 18 okt 2021 00:03
door Nico Essers
erik-n-fan schreef: 17 okt 2021 12:46 Mooie ruimte zeg!
Het schaduwstation rechts onder zie ik alleen een grote ovaal. Rij je met alleen treinstellen? Hoe komen die dan (rechts rijdend?) het groene spoor in richting schaduwstation, een van gele kopsporen en dan rood weer terug?
Ik zal het schaduwstation even wat groter afbeelden voor de duidelijkheid Erik.

Afbeelding

Via punt A komen de treinen altijd het schaduwstation ingereden. De keuze vanaf dat punt is spoor 1,2,3 of 4.
Spoor 4 is geschikt voor treinen die radius 230 mm kunnen rijden.
Spoor 3 is geschikt voor treinen die radius 265 mm kunnen rijden.
Via spoor 3 en 4 zijn de kopsporen bereikbaar waar de treinen vooruit naar binnen rijden. Dit geld voor alle type treinen.
Voor treinstellen maakt dit niet uit, maar voor getrokken treinen heeft dit het gevolg dat deze bij vertrek even als duwtrein ingezet worden totdat ze weer volledig op spoor 3 of 4 staan. Vandaar uit kunnen ze uiteindelijk weer als trektrein via punt B het schaduwstation verlaten.
Spoor 2 heeft een radius van 300 mm en kan door alle treinen bereden worden. Tevens is dit spoor als ovaal uitgevoerd om gemakkelijk testrondjes en snelheidsmetingen uit te voeren. Spoor 2 is ook geschikt als opstelspoor voor lange ICE's.
(Deze 300 mm geldt voor al het spoor buiten het schaduwstation als minimum radius)
Spoor 1 heeft een radius van 335 mm en is geschikt als opstelspoor voor lange ICE's.
Spoor 1 en 2 werken op het principe van first in = first out.
Daarbij zal spoor 1 of 2 naar alle waarschijnlijkheid altijd vrij zijn tijdens bedrijf en kan dus indien gewenst als doorgangsspoor gebruikt worden.

Ik heb hier heel lang over nagedacht en vooral ook gekeken naar wat er met iTrain mogelijk is in combinatie met de kopsporen. Doel was om deze 1,5 m2 oppervlakte zo goed mogelijk te gebruiken inclusief test ovaal, snelheidsmeting, programmeer spoor en daarnaast voldoende opstel mogelijkheden. Ik ben tevreden met dit resultaat.

Re: BunderBahn 2 (idee voor de toekomst)

Geplaatst: 18 okt 2021 00:13
door Nico Essers
Alro schreef: 17 okt 2021 14:02 Ik denk idd. dat het ‘t beste is om het even te laten bezinken om voor jou tot de beste oplossing te komen.
Rene-k schreef: 17 okt 2021 15:42 Alleen jij kunt voor jezelf de beste oplossing vinden.
De onderbouw blijft bij beide oplossingen het zelfde. Dus ik kan voorlopig vooruit met het opbouwen van de baan. Van schaduwstation tot en met Centraal Station kan gebouwd worden. Het zelfde geldt voor het complete blauwe dalspoor. Als dat allemaal zover klaar is kan ik ook beter beoordelen hoe ik de hoge snelheidslijn het beste kan uitvoeren. Met mijn bouwtempo zijn we dan zeker al een jaar verder :lol:. Tijd genoeg om het te laten bezinken.

Re: BunderBahn 2 (idee voor de toekomst)

Geplaatst: 18 okt 2021 07:33
door MadSeven
Ik heb je vrouw gebeld; je mag de hogesnelheidslijn doortrekken tot in de slaapkamer....
Is het een overweging om de HSL;
1) enkelsporig te maken, en/of
2) hem rechtsboven ook ondergronds te leggen? Daarmee komt rechtsboven volledig vrij voor scenery
3) hem tot kruising groen/geel ondergronds te leggen? Daarmee komt ook het volledig deeel achter het station vrij. Tuurlijk is hij dan minder lang in zicht, maar je kunt wel volle snelheid die mooie lus in
4) een enkelspoor te houden boven het station, om vervolgens aan te sluiten op de keerlus uit plan 2

Xie je zondag!

Re: BunderBahn 2 (idee voor de toekomst)

Geplaatst: 18 okt 2021 10:24
door Nico Essers
Daar gaan we zondag zeker over discussiëren. Enerzijds wil ik de HSL behouden uit plan 1, anderzijds heb ik het gevoel dat het te druk wordt op die 70 cm. Ik denk dat ik pas tijdens de bouw kan bepalen hoe het er werkelijk uit komt te zien.

Re: BunderBahn 2 (idee voor de toekomst)

Geplaatst: 20 okt 2021 21:09
door Wim H
Hoi Nico,

Leuk dat de bouw van Bunderbahn 2 nu dichterbij komt!
En het plan, ja, daar moet je nog eens een paar nachtjes over slapen denk ik.
Je schreef dat je bang bent dat het te druk wordt. Je zou een 3D model van je modelbaan kunnen maken (in karton), met het plan in 1:10 of zo. Het kost je wel wat uurtjes knippen en plakken, maar het kan je helpen om beter inzicht te krijgen in de dimensies van de baan. En of de brug te overheersend wordt of niet / genoeg ruimte laat voor scenery.

Er schoot me nog een ander voorbeeld te binnen: de Nantenbacher Kurve zoals Rolf Knipper die ooit eens heeft ontworpen. Dat was welliswaar een h0 baan maar het concept is ook in schaal N te gebruiken. Het idee is dat een Neubaustrecke aftakt van een oudere dubbelsporige baan. Net als jij dat eerst in gedachten had.
Een paar links in google:

https://www.google.nl/search?q=Rolf+Kni ... nt=gws-wiz

Op deze site heeft men het verder uitgewerkt:
http://www.diebahnkommt.net/in-vino-veritas.html

Groet, Wim

PS ik heb het tijdschrift met het hele plan ergens liggen dus ik kan je een scan sturen, mocht je interesse hebben. Ik weet echter niet of ik hem in Rusland of in Nederland heb liggen. Niet in Moskou in ieder geval, maar wellicht in de datcha.

Re: BunderBahn 2 (idee voor de toekomst)

Geplaatst: 21 okt 2021 06:50
door Nico Essers
Dit ziet er inderdaad schitterend uit zo Wim

Afbeelding

Ik kan de baan grotendeels bouwen alvorens ik de definitieve keus moet maken. Dan heb ik ook een beter inzicht over de beschikbare ruimte voor de scenerie.
Die scan lijkt wel leuk om eens goed te bekijken. Kan er altijd wat van leren.

Re: BunderBahn 2 (idee voor de toekomst)

Geplaatst: 26 okt 2021 21:17
door Wim H
Hoi Nico,
Inmiddels zijn we weer in de datcha. Helaas ligt de special met "Rolf Knippers schönste Anlagen-Entwürfe" hier ook niet. Dat betekent dus dat hij in Nederland ligt. Het scannen zal dus even moeten wachten...
Groet, Wim

Re: BunderBahn 2 (idee voor de toekomst)

Geplaatst: 28 okt 2021 01:00
door Nico Essers
Geen probleem Wim, desondanks alvast bedankt. Zie de scan wel een keer komen.

Re: BunderBahn 2 (idee voor de toekomst)

Geplaatst: 14 nov 2021 14:38
door Wim H
Hoi Nico,

Ik heb uiteindelijk toch mijn exemplaar van "Rolf Knippers schönste Anlagen-Entwürfe" hier in Rusland gevonden. Hij lag onder een stapel andere boeken. :D
Het artikel over de Nantenbacher kurve heb ik inmiddels gescand. Ik zal het zsm naar je toesturen per pm. Ik kan het hier niet plaatsen vanwege copyright.

Groet, Wim

Re: BunderBahn 2 (idee voor de toekomst)

Geplaatst: 14 nov 2021 17:53
door Zaunkönigs Bahn
Ik heb de indruk, maar die kan fout zijn, dat je rechtsboven op de kruising van het groene en het blauwe spoor een hoogte probleem hebt. De stationssporen zijn langer dan de opstelsporen in het schaduwstation, de lengte van de trein wordt nu bepaald door de weg te zetten lengte in het schaduwstation. In het station kan rechts van "hoofdbaan" gewisseld worden, links kan dat niet in het nieuwe plan. Kan bedoelde opzet zijn, dan okay.

Re: BunderBahn 2 (idee voor de toekomst)

Geplaatst: 14 nov 2021 21:03
door Nico Essers
Ik neem aan dat je deze kruising bedoeld.

Afbeelding

Daar heb ik een lengte van 216 cm om het hoogteverschil te overbruggen. Dat is bij 2% dus 43 mm hoogteverschil. Op dat punt maak ik onder het groene spoor geen bodemplaat / tracé waardoor alleen de dikte van de rails van die 43 mm af gaat. Dat moet ruim voldoende zijn.

De lengte van de station sporen is voor treinen zoals de ICE en Thalys. Deze staan opgesteld op spoor 1 en 2 van het schaduwstation en dus niet op de kortere opstelsporen in het midden.

Afbeelding

De baanwissel rechts van de hoofdbaan klopt, die is links niet nodig.
Daarbij ziet er er toch naar uit dat ik bij het eerste plan met de lange brug en HSL blijf.

Re: BunderBahn 2 (idee voor de toekomst)

Geplaatst: 15 nov 2021 19:05
door Zaunkönigs Bahn
Uit het plaatje met hoogten blijkt dat niet. Je benadering komt op mij theoretisch over, heb je ook op dat punt gemeten wat de hoogte is? Je gaat rijden met bovenleiding en dan is 43mm te krap. Ik had de indruk dat spoor 1 en 2 in het schaduwstation passeer sporen waren gezien de wissel opstelling. Het zijn er verder maar twee, dus zeg twee op de baan en twee op de sporen 1 en 2. De rest moet dan altijd over spoor 3 en 4. Op spoor 4 dan het probleem dat de vrije ruimte op spoor 4 wel eens te kort zou kunnen zijn tov het opstelspoor achter stootblok 9 en 10. Kan dat zo 123 niet even opmeten. Het cirkeltje van spoor 2 had je overigens voor wat anders bedacht, in hoeverre komt dat in de knel als dat wordt gebruikt als opstelspoor?

Re: BunderBahn 2 (idee voor de toekomst)

Geplaatst: 16 nov 2021 13:33
door Nico Essers
Afbeelding

De ruimte in het schaduwstation is meer dan voldoende. Omdat ik uiteindelijk toch bij het eerste ontwerp blijf zit er nog een laag boven het schaduwstation. Dat is de keerlus van de HSL waar ook nog ruimte is voor lange ICE's. Dat zullen er toch niet meer dan 4 a 5 worden.
Dat de overige treinen vaak via spoor 3 en 4 rijden is geen probleem. Die gaan dan toch bijna altijd naar de opstelsporen zodat een andere combinatie kan gaan rijden.
Spoor 2 is een ovaal voor testen, inrijden en snelheids metingen, dat dit spoor van te voren mogelijk een keer leeg gereden moet worden is minder dan 1 minuutje werk. Dat doet iTrain met een paar muisklikken.
Ik heb hier lang over nagedacht over hoe dit in te delen zodat het voor mij geen belemmeringen veroorzaakt.

Re: BunderBahn 2 (idee voor de toekomst)

Geplaatst: 18 nov 2021 13:09
door geertvt
Yeah, de lange brug blijft. 👌😁👍

Re: BunderBahn 2 (idee voor de toekomst)

Geplaatst: 20 nov 2021 12:12
door bpieters
Nico Essers schreef: 18 okt 2021 00:03
erik-n-fan schreef: 17 okt 2021 12:46 Mooie ruimte zeg!
Het schaduwstation rechts onder zie ik alleen een grote ovaal. Rij je met alleen treinstellen? Hoe komen die dan (rechts rijdend?) het groene spoor in richting schaduwstation, een van gele kopsporen en dan rood weer terug?
Ik zal het schaduwstation even wat groter afbeelden voor de duidelijkheid Erik.

Afbeelding

Via punt A komen de treinen altijd het schaduwstation ingereden. De keuze vanaf dat punt is spoor 1,2,3 of 4.
Spoor 4 is geschikt voor treinen die radius 230 mm kunnen rijden.
Spoor 3 is geschikt voor treinen die radius 265 mm kunnen rijden.
Via spoor 3 en 4 zijn de kopsporen bereikbaar waar de treinen vooruit naar binnen rijden. Dit geld voor alle type treinen.
Voor treinstellen maakt dit niet uit, maar voor getrokken treinen heeft dit het gevolg dat deze bij vertrek even als duwtrein ingezet worden totdat ze weer volledig op spoor 3 of 4 staan. Vandaar uit kunnen ze uiteindelijk weer als trektrein via punt B het schaduwstation verlaten.
Spoor 2 heeft een radius van 300 mm en kan door alle treinen bereden worden. Tevens is dit spoor als ovaal uitgevoerd om gemakkelijk testrondjes en snelheidsmetingen uit te voeren. Spoor 2 is ook geschikt als opstelspoor voor lange ICE's.
(Deze 300 mm geldt voor al het spoor buiten het schaduwstation als minimum radius)
Spoor 1 heeft een radius van 335 mm en is geschikt als opstelspoor voor lange ICE's.
Spoor 1 en 2 werken op het principe van first in = first out.
Daarbij zal spoor 1 of 2 naar alle waarschijnlijkheid altijd vrij zijn tijdens bedrijf en kan dus indien gewenst als doorgangsspoor gebruikt worden.

Ik heb hier heel lang over nagedacht en vooral ook gekeken naar wat er met iTrain mogelijk is in combinatie met de kopsporen. Doel was om deze 1,5 m2 oppervlakte zo goed mogelijk te gebruiken inclusief test ovaal, snelheidsmeting, programmeer spoor en daarnaast voldoende opstel mogelijkheden. Ik ben tevreden met dit resultaat.
Hoi Nico,
Er is een puntje wat mij opvalt aan het schaduwstation.
De gele sporen kunnen op deze manier niet in de richting B komen bij het uitrijden.
Dat kun je oplossen door het blauwe spoor onder A te verbinden met richting B evenwijdig met het groene spoor naar rood.
Eea wordt dan een keerdriehoek.
Of de rechtse blauwe boog weghalen en alleen het bovengenoemde spoor maken.
Het paarse kopspoor onder 4 vervalt dan ook waarschijnlijk of het wissel schuift op naar links (aansluiten op spoor 4).

Re: BunderBahn 2 (idee voor de toekomst)

Geplaatst: 20 nov 2021 14:26
door bpieters
Afbeelding

ik bedoel zoiets, Nico
Op deze manier is die rechter blauwe boog overbodig.
De binnenboog wordt in 2 richtingen bereden.
Rechtsonder is wel een keerlus, maar voor de rest een simpel schaduwstation met alleen maar gewone wissels.
Het aantal kopsporen kan uiteraard uitgebreid worden.