een paar jaar verder

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ron
Berichten: 3022
Lid geworden op: 17 mar 2010 03:51
Locatie: Huizen

Re: een paar jaar verder

Bericht door Ron »

Freddy,

Ja inderdaad. ik ga die golfjes eronder ook vervangen. Heb ik er alleen weer 16 nodig. maar geduld dient de mens.

Joost,

Leuk te lezen,dat je inspiratie opdoet van mijn baan. Hier is dit forum volgens mij ook voor.

Nu weer wat over het vervuilen van de wagons. Dit is echt verslavend. Als je eenmaal begonnen bent kan je niet meer stoppen, en ik vind het veel mooier dan die glimmende plastic wagonnetjes die anders zo over mijn baan reden.
erzt 2.jpg
erzt 2.jpg (61.71 KiB) 5092 keer bekeken
erzt.jpg
erzt.jpg (66.81 KiB) 5092 keer bekeken
Deze wagons heb ik eerst met de airbrush behandeld en daarna nog met verouderingspoeder. Moet alleen nog een keer de wagons voorzien van lading. Dit ga ik waarschijnlijk doen met piepschuim, houtlijm en fijngehakte briketten.
maar dit is een klusje voor later. Net zoals de loks, maar hier moet ik eerst echte foto's van hebben. Durf het niet echt aan om deze zo uit het blote hoofd gaan te vervuilen

Omdat mijn airbrush nog lekker verf spoot heb ik gelijk maar de schuifwand wagons en de kalktrein aangepakt.

gr. Ron
kalk.jpg
kalk.jpg (78.78 KiB) 5092 keer bekeken
schuifwand.jpg
schuifwand.jpg (80.48 KiB) 5092 keer bekeken


Ik rommel maar wat aan!
Gebruikersavatar

Smolderz
Berichten: 261
Lid geworden op: 22 sep 2008 14:54

Re: een paar jaar verder

Bericht door Smolderz »

Zal ik het maar zeggen? GE-WEL-DIG :o

Dat oogt realistisch zeg, mooi gedaan! Kan je het ook stap voor stap laten zien met foto's van de verschillende fases van het weatheren? :)



wim lagerwaard
Berichten: 463
Lid geworden op: 12 okt 2009 10:40
Locatie: Enschede

Re: een paar jaar verder

Bericht door wim lagerwaard »

hallo Ron

zou je zo vriendelijk willen zijn om mijn toetsenbord schoon te komen maken want door jouw foto's heb ik het onder
zitten kwijlen.
in een woord echt heel erg mooi
blijf vooral foto's posten zodat iedereen mee kan genieten

vr gr Wim


Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3264
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: een paar jaar verder

Bericht door Michiel »

Erg knap weatherwerk! Een kleine opmerking, de opschriften werden meestal leesbaar gehouden door het vuil ervan af te vegen met een vod. ;)


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ron
Berichten: 3022
Lid geworden op: 17 mar 2010 03:51
Locatie: Huizen

Re: een paar jaar verder

Bericht door Ron »

Michiel.

Ik weet het, maar als je fanatiek met de airbrush bezig bent is het vaak al te laat. Het stoort me eigenlijk niet, want als de gehele trein voorbij rijdt zie ik alleen een verouderde stam. Daar komt bij dat het lijkt of het spul steeds kleiner wordt. of zou dat aan mijn ogen liggen.

Smolderz,

Hier nog wat foto's over het weatheren, en Wim kijk even mee want ik vind Enschede te ver om je toetsenbord schoon te maken.

gr. Ron
vervuilen 1.jpg
vervuilen 1.jpg (78.91 KiB) 4966 keer bekeken
Men neme bv. hier een simpel container wagentje. Deze smeer je, met een klein kwastje, in met verfpoeder (de beste is van Noch)
vervuilen vervuilen 2.jpg
vervuilen vervuilen 2.jpg (93.42 KiB) 4966 keer bekeken
Ik gebruik de de kleuren allemaal door elkaar en zoals je ziet blijven ze goed hechten op het wagentje. vindt je het niet mooi dan was je het er zo weer vanaf.

vervolgens spuit je heel licht. Revell stof grijs, Staub grau, op het onderstel, dak en zijkanten. Dit fixeert meteen het verfpoeder. Ik vind dit mooier, maar je kan natuurlijk ook de verpoeder hier voor gebruiken. Het wagentje ziet er nu uit of die al jaren dienst heeft gehad.
vervuilen 3.jpg
vervuilen 3.jpg (53.77 KiB) 4966 keer bekeken
Dit is de makkelijkste manier van vervuilen. vooral voor N spoor omdat je met de brush (in mijn geval) vaak te veel spuit. (Het moet er namelijk wel heel licht op)
En zo kan je alle modellen aanpakken. Echt moeilijk is het niet.
vervuilen 4.jpg
vervuilen 4.jpg (97.69 KiB) 4966 keer bekeken


Ik rommel maar wat aan!
Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: een paar jaar verder

Bericht door Rob Fongers »

Ron,

Ik ben nog niet zo op weg met weatheren maar vind het in ieder geval een duidelijk verhaal. Ik gebruik echter krijt wat ik afschaaf / schuur en dat poeder gebruik ik wel eens. Ook de restanten van de koolborstels uit de locs bewaar ik en gebruik dat ervoor. Dat spuiten heb ik nog nooit gedaan maar wie weet


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3902
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: een paar jaar verder

Bericht door Jeroen »

Ja, nice! En inderdaad, die van Noch zijn het best. Beter dan die van Artitec, hoewel die wel lekker veel kleurtjes hebben. Artitec gebruik ik het meest voor het landschap (steunmuren enzo) en de échte fijne van Noch voor de treinen.

Die kolensleep is heel erg nice gedaan.

J


Afbeelding
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ron
Berichten: 3022
Lid geworden op: 17 mar 2010 03:51
Locatie: Huizen

Re: een paar jaar verder

Bericht door Ron »

Rob,

Dat spuiten gaat best wel goed, maar je moet eerst oefenen op oude wagons. In mijn geval ging dat best goed, ze zien er nu lekker oud uit en ben er nu alweer dagen mee aan het rijden.
Dat van die koolborstels moet ik onthouden. Inderdaad, ik bewaar al die oude koolborstels, maar wist nooit waarom.

Jeroen,

Bedankt voor je compliment. scenery is meer mijn ding en elektra vind ik een kl..werk. Daar moet ik echt zin in hebben.

Deze week alleen maar met veel treinen de baan lekker schoongereden. Moet eigenlijk het lokdepot nog digitaal maken en verlichting in de stad aanbrengen. Maar alleen de gedachte aan al die draadjes zonk de moed in mijn schoenen.
doorzicht.jpg
doorzicht.jpg (34.67 KiB) 4675 keer bekeken
Het zal inderdaad wel leuk zijn als zo'n straatje er 's avonds verlicht bijstaat. Daar komt bij dat als alles eenmaal vast geplakt staat ik de straat en de weg kan afmaken.
service.jpg
service.jpg (67.27 KiB) 4675 keer bekeken
Ja, en dit moet dan ook nog digitaal worden. Zit eigenlijk te denken om eerst alle loks te verouderen.
weg.jpg
weg.jpg (43.94 KiB) 4675 keer bekeken
Hier nog een doorzicht van een preisertje die lekker met de auto, na gedane arbeid naar huis gaat. Jammer genoeg ben ik dat niet want ik heb het hele weekend dienst.

gr. Ron.
Bijlagen
depot overzicht.jpg
depot overzicht.jpg (105.18 KiB) 4675 keer bekeken


Ik rommel maar wat aan!
Gebruikersavatar

Jacob
Berichten: 189
Lid geworden op: 10 jan 2009 14:12
Locatie: Wezep

Re: een paar jaar verder

Bericht door Jacob »

Hallo Ron,

wat heb je toch een geweldig mooie baan,voor al het stoomdepot ziet er prachtig uit.


Mvg.
Jacob

Minitrix / Fleischmann / Roco
Multymous / LTD en Minitrixrails / S88XpressNetLI / Rosoft / koploper

Glaskast189
Berichten: 749
Lid geworden op: 18 sep 2009 21:29

Re: een paar jaar verder

Bericht door Glaskast189 »

Ziet er mooi uit!

Hoe heb je die strepen op de weg gemaakt?

Gr Bruce


Sporend online op mijn site!
Gebruikersavatar

Marcel
Berichten: 986
Lid geworden op: 03 jan 2010 14:40
Locatie: Elburg

Re: een paar jaar verder

Bericht door Marcel »

Werkelijk prachtig Ron,ik ben ook bezig met een baanplan voor een apart lokdepot,maar dat valt niet mee.
Wat zijn de afmetingen van jouw depot-gedeelte?
Bij mij is dit tot nu toe 140x80 cm,hier komt op: een draaischijf met locdepot en bijbehorende water+kolenkraan en dieselpomp,de Fl.mann losinstallatie 9482,en een opstapplaats voor de (toekomstige) railbus die het personeel naar de stad beneden in het dal zal brengen.
Tot nu toe kom ik er nog niet helemaal uit,maar blijf proberen,jouw foto's brengen mij weer op ideeen.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ron
Berichten: 3022
Lid geworden op: 17 mar 2010 03:51
Locatie: Huizen

Re: een paar jaar verder

Bericht door Ron »

Glaskast189 schreef:Ziet er mooi uit!

Hoe heb je die strepen op de weg gemaakt?

Gr Bruce
Bruce,

Met een witte pen, deze zijn te koop bij de betere boek of kantoor handels. Neem voor strepen op de weg wel de dunste. de dikkere kan je gebruiken voor bv zebrapaden.

PS je moet wel een vaste hand hebben (die had ik toen niet)

gr. Ron.


Ik rommel maar wat aan!

henry
Berichten: 1919
Lid geworden op: 03 nov 2009 19:41
Locatie: apeldoorn

Re: een paar jaar verder

Bericht door henry »

ron,
het ziet er perfect uit, ben je niet bang dat de waarde van het materieel achteruit gaat als je alles weddert

groetjes henry


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ron
Berichten: 3022
Lid geworden op: 17 mar 2010 03:51
Locatie: Huizen

Re: een paar jaar verder

Bericht door Ron »

Marcel,

Voor het complete depot heb ik een ruimte van 60 x 160 gebruikt.

Henry,

Ja de waarde van de modellen zal zeker achteruit gaan, maar ja, het blijft hobby. Ik probeer mijn baan (zo ver het kan) zo realistisch mogelijk te bouwen en dan kom je er niet onderuit om ook je rijdend materiaal te verouderen. in mijn geval zijn ze dan waardevoller. Ben je bang dat de waarde zal verminderen dan moet je het beslist niet doen. Maar dan zou je de rails ook niet moeten vervuilen, want daar, heb ik ondervonden, begint de gekte mee.
Maar als je de plastic look van je materieel zoals wagons, loks, huisjes, auto's enz geen bezwaar vindt, dan niet aan beginnen.

Vind je het wel eens leuk om te doen, probeer het dan eerst met verouderings poeders. Dit kan je gewoon weer afwassen.

Van deze foto's weet je nu welke ik het mooist vind. :D :D :D .

Gr. Ron.
nieuw.jpg
nieuw.jpg (56.67 KiB) 4725 keer bekeken
oud1.jpg
oud1.jpg (58.45 KiB) 4725 keer bekeken


Ik rommel maar wat aan!

henry
Berichten: 1919
Lid geworden op: 03 nov 2009 19:41
Locatie: apeldoorn

Re: een paar jaar verder

Bericht door henry »

het ziet er wel gaaf uit

groetjes henry


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ron
Berichten: 3022
Lid geworden op: 17 mar 2010 03:51
Locatie: Huizen

Re: een paar jaar verder

Bericht door Ron »

Gisteren de tuinen en de schutting langs het laadspoor beplant. Was dit al lang van plan. Maar moest eigenlijk eerst verlichting in de daarbij behorende huizen aanbrengen. Dit is zo'n klusje waar ik echt zin in moet hebben.
Echter na het zuur komt het zoet, dus als laatst lekker planten en preiser vrouwtjes aan het werk zetten.

Gr. Ron.
1.jpg
1.jpg (99.42 KiB) 4485 keer bekeken
2.jpg
2.jpg (83.67 KiB) 4485 keer bekeken
3.jpg
3.jpg (89.38 KiB) 4485 keer bekeken
4.jpg
4.jpg (90.82 KiB) 4485 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Ron op 13 mei 2010 21:01, 1 keer totaal gewijzigd.


Ik rommel maar wat aan!
Gebruikersavatar

Robboz
Berichten: 184
Lid geworden op: 08 mei 2010 19:01
Locatie: Heerhugowaard

Re: een paar jaar verder

Bericht door Robboz »

Ik moet nog beginnen met mijn baan en heb met mijn meissie afgesproken dat zij de aankleding zal verzorgen. We zitten met ons tweeen ons helemaal te vergapen aan jouw prachtige aankleding en doen daar ontzettend veel ideetjes op.
Wat ziet dat er fantastisch uit!
Laatst gewijzigd door Robboz op 12 mei 2010 11:56, 1 keer totaal gewijzigd.


Gek op stoom!
Gebruikersavatar

PaulF.
Berichten: 230
Lid geworden op: 29 jan 2010 00:31
Locatie: Dordrecht

Re: een paar jaar verder

Bericht door PaulF. »

Ik blijf me steeds weer verbazen hoe mooi je baan er uit ziet Ron. En het blijft ook nog steeds maar mooier worden ook! :D
Ik zou zeggen, blijf zo doorgaan!! ;)


Vriendelijke groet,
Paul Franje.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ron
Berichten: 3022
Lid geworden op: 17 mar 2010 03:51
Locatie: Huizen

Re: een paar jaar verder

Bericht door Ron »

Heren en dame, Bedankt voor de positieve reacties.

Heb niet echt veel aan de baan gewerkt. Ben wel van de week even naar MCH in Hilversum. Daar zag ik een nieuwe BR 145 van fleischmann staan voor zo'n lage prijs dat ik hem niet kon laten staan. Dit is nu mijn eerste lok uit periode V. Geinspireerd door een opmerking in het draadje van Jos en het enthousiasme van Boppard in N, ga ik deze periode ook verzamelen.

ik heb de lok opengemaakt om een decoder erin te bouwen, maar het binnenwerk zag er heel anders uit dan ik gewend ben. Hier komt mijn soldeerkunde en geduld ook bij kijken, dus ik heb de kap er weer op gezet en heb hem naar Digitaalservice gebracht. Daar weten ze er wel raad mee.

Echt grote projecten aan mijn baan zullen er voorlopig niet komen ivm. vakantie en de warmte op zolder. Wel heb ik wat op aan het postperron gepruts. Preisertjes plaatsen en wat groen planten.
De postwagon, in het voorjaar in Houten gekocht bij de oranje mensen. glimt nog een beetje. Ik zit te denken om hem nog verder te verouderen.

Gr. Ron.
1 (2).jpg
1 (2).jpg (59.76 KiB) 4284 keer bekeken
Bijlagen
3 (2).jpg
3 (2).jpg (56.52 KiB) 4284 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Ron op 13 okt 2010 15:48, 1 keer totaal gewijzigd.


Ik rommel maar wat aan!
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ron
Berichten: 3022
Lid geworden op: 17 mar 2010 03:51
Locatie: Huizen

Re: een paar jaar verder

Bericht door Ron »

En opeens kreeg ik een nieuwe camera en klein statiefje en heb er meteen mee gespeeld, Dus vandaar nog een paar foto's.
Ze zijn genomen zonder flits en zonder bijverlichting.
stad.jpg
stad.jpg (71.85 KiB) 4206 keer bekeken
seinhuis.jpg
seinhuis.jpg (60.47 KiB) 4206 keer bekeken
Deze is ingezoomt op de koeien. Het hekje is gemaakt van splitpennen en koperdraad. De ondergrond van het weiland is hydrozell vermengd met bruine verf. Na drogen ingesmeerd met houtlijm en dik grasvezels gestrooid. Na het strooien met een pinset hier en daar de vezels bijeen geknepen, zo krijg je een beetje polvorming.
weide.jpg
weide.jpg (67.44 KiB) 4206 keer bekeken
En dit is een overzichtje van mijn baan. Na de zomer zal er waarschijnlijk helemaal rechts een berg met kasteel verschijnen.
baan.jpg
baan.jpg (65.1 KiB) 4206 keer bekeken
Zie dat de foto's na het verkleinen wel wat zijn veranderd. Ze zijn wat doffer geworden dan het orgineel. Morgen wat verder oefenen.


Ik rommel maar wat aan!
Gebruikersavatar

FaCo
Berichten: 293
Lid geworden op: 18 mei 2010 21:10
Locatie: Almere

Re: een paar jaar verder

Bericht door FaCo »

Ziet er goed uit Ron!

Gr. FaCo


Groetjes, Frans
Keep on thinking!
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ron
Berichten: 3022
Lid geworden op: 17 mar 2010 03:51
Locatie: Huizen

Re: een paar jaar verder

Bericht door Ron »

FaCo schreef:Ziet er goed uit Ron!

Gr. FaCo
Dank je Frans.


Ik rommel maar wat aan!

Glaskast189
Berichten: 749
Lid geworden op: 18 sep 2009 21:29

Re: een paar jaar verder

Bericht door Glaskast189 »

Hoi,

Wat heb je gebruikt voor die drink-bak voor de koeien?

Maar verder mooie foto's!

Gr Bruce


Sporend online op mijn site!
Gebruikersavatar

Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: een paar jaar verder

Bericht door Hookies »

Dat zijn beduidend betere foto´s dan die je eerst van je mooie baan liet zien. Dit vraagt om meer!

Mvg,
Martin


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ron
Berichten: 3022
Lid geworden op: 17 mar 2010 03:51
Locatie: Huizen

Re: een paar jaar verder

Bericht door Ron »

Bruce,

Die drinkbak is een badkuip. Kwam uit een bouwdoos van Faller (sloophuis)


Martin,

Bedankt voor je aanmoediging.

Gr. Ron.


Ik rommel maar wat aan!
Plaats reactie