Re: Piko 2021
Geplaatst: 21 aug 2021 15:36
Ben het met Ad, Sander en Valéry eens, veel modellen die nu uitgegeven worden zijn in het verleden al uitgegeven. Heb zelf ook een Minitrix 1100 welke nog perfect rijd, en dat weerhoudt je toch om een ander exemplaar erbij te kopen, zelfs al is deze beter. Je kan je geld toch maar 1 keer uitgeven. Hetzelfde gaat denk ik ook met de nieuwe 1600/1700'en gebeuren. De botsneus 1100 had ik niet, en deze heb ik dan wel gekocht.
Het probleem van wagons/rijtuigen zie ik ook steeds meer komen. NS is natuurlijk als een van de eerste snel overgegaan op treinstellen, wat betekend dat je bij de klassieke loks eigenlijk oudere rijtuigen zoekt. De ICR en Plan E zie je nog wel vaker te koop, maar idd Plan D is eigenlijk niet te vinden.
Tevens denk ik dat de meeste interesse er nog steeds is voor nieuwe NS treinstellen. Maar omdat deze vaak uniek zijn voor Nederland, is de drempel om deze in productie te nemen vaak te groot voor producenten (niet alleen Piko). Terwel Piko toch met de mat '54 het grootste succes heeft gehad naar mijn idee.
Ik denk ook dat producenten vaak een drempel zien in het 'periode rijden', wat veel modelspoorders doen. Hierdoor zie je bijna geen moderne Nederlandse treinstellen. Terwijl je ook van bijvoorbeeld de VIRM meerdere varianten kan maken naast de standaard kleurstelling (er zijn ook o.a. de Groene, Olympische, VIRMm1, VIRMm2/3 en lekker lezen treinstellen).
Tevens is er voor producenten ook de optie het risico voor Nederlandse modellen te spreiden, zoals Valéry aangeeft voor de plan D.
Maar dit geld ook voor de NS treinstellen welke nog gemaakt kunnen worden. Een SLT heeft een andere vorm, maar is in de basis ontwikkelt met de br 422. Je kan één onderstel ontwerpen en daarover meerdere kappen zetten.
Ook zoeken vele nog een NMBS HLE 11, welke voor Nederland en België geproduceerd wordt, wat een grotere afzetgebied creëert.
Tevens heb je ook treinstellen, zoals de door Rinus genoemde plan-U, welke in bijna alle periodes kan rijden omdat we altijd museum-materieel is.
Mijn laag risico lijstje voor fabrikanten zou zijn:
Rijtuigen: Plan D (reden, zie boven)
Diesel mat: Plan U (reden, zie boven)
Elek. mat: Mat 46 (net als mat '54 veel uitvoering gehad voor alle periodes, tezamen met ook museum-mat)
Elke. Loc: HLE 11 (reden, zie boven)
Modern treinstel : SLT (reden, zie boven) ICNG (treintype wordt door steeds meer landen gekocht, waardoor deze in andere kleuren ook in andere landen uitgegeven kan worden)
Tevens blijft de VIRM bovenaan mijn wenslijst voor ooit staan, het is en blijft het boegbeeld van de NS van de afgelopen 20+ jaar. En zelfs al past deze niet is iemands periode, ik denk dat iedereen hem wel zou willen kopen net als bij de Minitrix koploper in het verleden welke nog steeds geliefd is onder ons N-spoor NS verzamelaars. Echte originele NS modellen blijven denk ik altijd verkopen, terwijl 1 model in meer dan 3 kleuren toch voor de verzamelaar met leggende gelde blijft, wat denk ik de meeste van ons niet zijn (al hoopt iedereen dat ooit wel te worden).
Het probleem van wagons/rijtuigen zie ik ook steeds meer komen. NS is natuurlijk als een van de eerste snel overgegaan op treinstellen, wat betekend dat je bij de klassieke loks eigenlijk oudere rijtuigen zoekt. De ICR en Plan E zie je nog wel vaker te koop, maar idd Plan D is eigenlijk niet te vinden.
Tevens denk ik dat de meeste interesse er nog steeds is voor nieuwe NS treinstellen. Maar omdat deze vaak uniek zijn voor Nederland, is de drempel om deze in productie te nemen vaak te groot voor producenten (niet alleen Piko). Terwel Piko toch met de mat '54 het grootste succes heeft gehad naar mijn idee.
Ik denk ook dat producenten vaak een drempel zien in het 'periode rijden', wat veel modelspoorders doen. Hierdoor zie je bijna geen moderne Nederlandse treinstellen. Terwijl je ook van bijvoorbeeld de VIRM meerdere varianten kan maken naast de standaard kleurstelling (er zijn ook o.a. de Groene, Olympische, VIRMm1, VIRMm2/3 en lekker lezen treinstellen).
Tevens is er voor producenten ook de optie het risico voor Nederlandse modellen te spreiden, zoals Valéry aangeeft voor de plan D.
Maar dit geld ook voor de NS treinstellen welke nog gemaakt kunnen worden. Een SLT heeft een andere vorm, maar is in de basis ontwikkelt met de br 422. Je kan één onderstel ontwerpen en daarover meerdere kappen zetten.
Ook zoeken vele nog een NMBS HLE 11, welke voor Nederland en België geproduceerd wordt, wat een grotere afzetgebied creëert.
Tevens heb je ook treinstellen, zoals de door Rinus genoemde plan-U, welke in bijna alle periodes kan rijden omdat we altijd museum-materieel is.
Mijn laag risico lijstje voor fabrikanten zou zijn:
Rijtuigen: Plan D (reden, zie boven)
Diesel mat: Plan U (reden, zie boven)
Elek. mat: Mat 46 (net als mat '54 veel uitvoering gehad voor alle periodes, tezamen met ook museum-mat)
Elke. Loc: HLE 11 (reden, zie boven)
Modern treinstel : SLT (reden, zie boven) ICNG (treintype wordt door steeds meer landen gekocht, waardoor deze in andere kleuren ook in andere landen uitgegeven kan worden)
Tevens blijft de VIRM bovenaan mijn wenslijst voor ooit staan, het is en blijft het boegbeeld van de NS van de afgelopen 20+ jaar. En zelfs al past deze niet is iemands periode, ik denk dat iedereen hem wel zou willen kopen net als bij de Minitrix koploper in het verleden welke nog steeds geliefd is onder ons N-spoor NS verzamelaars. Echte originele NS modellen blijven denk ik altijd verkopen, terwijl 1 model in meer dan 3 kleuren toch voor de verzamelaar met leggende gelde blijft, wat denk ik de meeste van ons niet zijn (al hoopt iedereen dat ooit wel te worden).