Dachbodenheim
-
- Berichten: 1132
- Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
- Locatie: A'dam
Re: Dachbodenheim
Leuk filmpje! Ook mooie reizigers trein aan t einde.
Groet, Erik
T-Trak Paradebaan - T-Trak project voor mijn langere treinen
Woonkamer baan - Eerdijk & Eerdijk West - Baan in de woonkamer
Instagram: erik_n_fan
T-Trak Paradebaan - T-Trak project voor mijn langere treinen
Woonkamer baan - Eerdijk & Eerdijk West - Baan in de woonkamer
Instagram: erik_n_fan
-
- Berichten: 72
- Lid geworden op: 12 jan 2020 12:57
-
Onderwerp starter - Berichten: 101
- Lid geworden op: 07 sep 2011 09:28
Re: Dachbodenheim
@All,
Na het groenen de afgelopen tijd had ik voor vandaag eens heel wat anders in gedachten: priegelen met een wagon.
Een poos terug had ik al eens een autotransporter van sluitlichten voorzien. Maar dat was me toch niet naar de zin: het bufferen van de spanning om flakkeren van de verlichting te voorkomen werkte onvoldoende, en de manier waarop ik e.e.a. had ingebouwd vond ik niet mooi. Dus in de aanloop naar vandaag had ik dit exemplaar een poosje geleden al van de hand gedaan en een andere, nog originele op de kop getikt. Het gaat dan om het volgende exemplaar van Fleischmann Piccolo, nr. 8284:
Hierop zijn de ‘sluitlichten’ aangebracht middels duidelijk zichtbare rode stippen.
Om te beginnen een tweetal rode ledjes (0603) genomen en deze van dun gelakt koperdraad voorzien:
Daarna het bovenste rijdek van de wagon gehaald en de rode stippen doorboord:
De rode leds passen verticaal precies achter de geboorde gaten. Dus na wat rommelen met secondelijm zaten de leds goed vast op hun plek.
Vanaf de achterkant zien de sluitlichten er als volgt uit:
Ik heb inmiddels ook bedacht hoe ik de bedrading verder wil aanbrengen: Vanaf de leds leg ik de bedrading naar het andere einde van het (halve) rijdek, waardoor deze boven het midden van de wagon uitkomen. Hier bevindt zich aan beide zijden een trap naar beneden. Daar kan de bedrading dus naar beneden worden gevoerd, zonder dat dit van buitenaf te zien is.
Dan moet er heel wat aan de onderzijde van de wagon gebeuren.
Om de boel van stroom te voorzien, haal ik beide draaistellen eraf en maak hier met een stukje hard draad (fosforbrons?) in ieder draaistel een stroomafnemer op beide assen. Voordat ik deze om de draaistellen heen buig, soldeer ik hier eerst een stukje decoderlitze aan vast (want dat is dun en lekker soepel).
Dan moet ook de schakeling die de stroom beperkt en buffert een plek krijgen. De kenner heeft wellicht al opgemerkt dat de bodemplaat van de wagon ontbreekt – daardoor heb ik iets meer diepte onder de wagon om te werken.
De schakeling heb ik overgenomen van een YouTube filmpje getiteld 'N scale LED Advanced Lighting System - Beleuchtung System Spur N'. Met een regelbare voeding en amperemeter heb ik al bepaald dat als de twee leds parallel samen 1 mA trekken, dat ze dan duidelijk branden zonder dat je er ‘las-ogen’ van krijgt (zoals bij veel modelauto’s die ‘af fabriek’ al van verlichting zijn voorzien). Dat betekent een weerstand van 75 Ohm aansluiten aan de LM334M. Om de sluitlichten te laten doorbranden bij een korte spanningsonderbreking wil ik een condensator van 220uF/16V gebruiken. Een grotere waarde zou nog meer bufferen, maar dan gaat de condensator nog veel meer plek innemen.
Om dit exemplaar kwijt te raken, besluit ik een gat in de bodem tussen de rijplaten aan te brengen. Dan valt de condensator nauwelijks meer op – en past er nog een auto boven zodat die helemaal niet meer te zien is.
Voor de draden vanaf de leds wordt links en rechts in het midden van de wagon een gat geboord. De bruggelijkrichter, stroomregelaar en elco worden op hun plek gelijmd en daarna kan de bedrading verder worden aangebracht.
Daarmee ziet de onderkant van de wagon er zo uit:
Als de wagon weer op z’n onderstellen staat, levert dat het volgende beeld op:
De leds, bedrading en schakeling zijn volledig uit het zicht, alleen de oplettende kijker ziet in het midden links en rechts van de middenstijl/trap de elco net zitten. Zoals al gezegd: met auto’s op de wagon is ook dit ‘euvel’ geheel te verhelpen.
Het grote moment is aangebroken, er komt spanning op de rails om het resultaat te kunnen bekijken:
In z’n ‘natuurlijke habitat rond Dachbodenheim’ levert dit dan het plaatje hieronder op.
Om ook de liefhebbers van bewegende beelden wat tegemoet te komen, heb ik snel nog een filmpje gemaakt. Ik had zo niet de complete auto(slaap)trein bij de hand waar deze wagon als sluitstuk achter komt, maar er stond wel een stoere lok klaar: de groene BR151. In de film komt eerst nog z’n kleinere broertje de BR110 langs, die ook op onderstaande foto te zien is:
Daarmee komt wat mij betreft een einde aan een heerlijke dag fröbelen met een leuk resultaat als aandenken en resultaat.
Tot zover Dachbodenheim voor vandaag.
Groets, Hans
Na het groenen de afgelopen tijd had ik voor vandaag eens heel wat anders in gedachten: priegelen met een wagon.
Een poos terug had ik al eens een autotransporter van sluitlichten voorzien. Maar dat was me toch niet naar de zin: het bufferen van de spanning om flakkeren van de verlichting te voorkomen werkte onvoldoende, en de manier waarop ik e.e.a. had ingebouwd vond ik niet mooi. Dus in de aanloop naar vandaag had ik dit exemplaar een poosje geleden al van de hand gedaan en een andere, nog originele op de kop getikt. Het gaat dan om het volgende exemplaar van Fleischmann Piccolo, nr. 8284:
Hierop zijn de ‘sluitlichten’ aangebracht middels duidelijk zichtbare rode stippen.
Om te beginnen een tweetal rode ledjes (0603) genomen en deze van dun gelakt koperdraad voorzien:
Daarna het bovenste rijdek van de wagon gehaald en de rode stippen doorboord:
De rode leds passen verticaal precies achter de geboorde gaten. Dus na wat rommelen met secondelijm zaten de leds goed vast op hun plek.
Vanaf de achterkant zien de sluitlichten er als volgt uit:
Ik heb inmiddels ook bedacht hoe ik de bedrading verder wil aanbrengen: Vanaf de leds leg ik de bedrading naar het andere einde van het (halve) rijdek, waardoor deze boven het midden van de wagon uitkomen. Hier bevindt zich aan beide zijden een trap naar beneden. Daar kan de bedrading dus naar beneden worden gevoerd, zonder dat dit van buitenaf te zien is.
Dan moet er heel wat aan de onderzijde van de wagon gebeuren.
Om de boel van stroom te voorzien, haal ik beide draaistellen eraf en maak hier met een stukje hard draad (fosforbrons?) in ieder draaistel een stroomafnemer op beide assen. Voordat ik deze om de draaistellen heen buig, soldeer ik hier eerst een stukje decoderlitze aan vast (want dat is dun en lekker soepel).
Dan moet ook de schakeling die de stroom beperkt en buffert een plek krijgen. De kenner heeft wellicht al opgemerkt dat de bodemplaat van de wagon ontbreekt – daardoor heb ik iets meer diepte onder de wagon om te werken.
De schakeling heb ik overgenomen van een YouTube filmpje getiteld 'N scale LED Advanced Lighting System - Beleuchtung System Spur N'. Met een regelbare voeding en amperemeter heb ik al bepaald dat als de twee leds parallel samen 1 mA trekken, dat ze dan duidelijk branden zonder dat je er ‘las-ogen’ van krijgt (zoals bij veel modelauto’s die ‘af fabriek’ al van verlichting zijn voorzien). Dat betekent een weerstand van 75 Ohm aansluiten aan de LM334M. Om de sluitlichten te laten doorbranden bij een korte spanningsonderbreking wil ik een condensator van 220uF/16V gebruiken. Een grotere waarde zou nog meer bufferen, maar dan gaat de condensator nog veel meer plek innemen.
Om dit exemplaar kwijt te raken, besluit ik een gat in de bodem tussen de rijplaten aan te brengen. Dan valt de condensator nauwelijks meer op – en past er nog een auto boven zodat die helemaal niet meer te zien is.
Voor de draden vanaf de leds wordt links en rechts in het midden van de wagon een gat geboord. De bruggelijkrichter, stroomregelaar en elco worden op hun plek gelijmd en daarna kan de bedrading verder worden aangebracht.
Daarmee ziet de onderkant van de wagon er zo uit:
Als de wagon weer op z’n onderstellen staat, levert dat het volgende beeld op:
De leds, bedrading en schakeling zijn volledig uit het zicht, alleen de oplettende kijker ziet in het midden links en rechts van de middenstijl/trap de elco net zitten. Zoals al gezegd: met auto’s op de wagon is ook dit ‘euvel’ geheel te verhelpen.
Het grote moment is aangebroken, er komt spanning op de rails om het resultaat te kunnen bekijken:
In z’n ‘natuurlijke habitat rond Dachbodenheim’ levert dit dan het plaatje hieronder op.
Om ook de liefhebbers van bewegende beelden wat tegemoet te komen, heb ik snel nog een filmpje gemaakt. Ik had zo niet de complete auto(slaap)trein bij de hand waar deze wagon als sluitstuk achter komt, maar er stond wel een stoere lok klaar: de groene BR151. In de film komt eerst nog z’n kleinere broertje de BR110 langs, die ook op onderstaande foto te zien is:
Daarmee komt wat mij betreft een einde aan een heerlijke dag fröbelen met een leuk resultaat als aandenken en resultaat.
Tot zover Dachbodenheim voor vandaag.
Groets, Hans
Dachbodenheim - zijlijn in N-spoor, bestuurd met eigen software, via HCCM hardware (blokgestuurd)
-
- Berichten: 1132
- Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
- Locatie: A'dam
Re: Dachbodenheim
Nice!
Groet, Erik
T-Trak Paradebaan - T-Trak project voor mijn langere treinen
Woonkamer baan - Eerdijk & Eerdijk West - Baan in de woonkamer
Instagram: erik_n_fan
T-Trak Paradebaan - T-Trak project voor mijn langere treinen
Woonkamer baan - Eerdijk & Eerdijk West - Baan in de woonkamer
Instagram: erik_n_fan
Re: Dachbodenheim
Ongelofelijk hoe je dat alles weg hebt kunnen werken zodat de schakeling nauwelijks te zien is. Erg mooi!
- Norman
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
-
Onderwerp starter - Berichten: 101
- Lid geworden op: 07 sep 2011 09:28
Re: Dachbodenheim
@All,
Als eerste projectje in het kerstverlof heb ik m’n laatste rangeersein geplaatst. Dit had ik een poos terug al gemaakt, maar inmiddels was de plek waar het sein moest komen te staan gereed.
Vrijwel vanuit de cabine van de machinist ziet het er dan als volgt uit:
Vanaf de andere kant is te zien dat het licht op het sein ook functioneert:
Groets, Hans
Als eerste projectje in het kerstverlof heb ik m’n laatste rangeersein geplaatst. Dit had ik een poos terug al gemaakt, maar inmiddels was de plek waar het sein moest komen te staan gereed.
Vrijwel vanuit de cabine van de machinist ziet het er dan als volgt uit:
Vanaf de andere kant is te zien dat het licht op het sein ook functioneert:
Groets, Hans
Dachbodenheim - zijlijn in N-spoor, bestuurd met eigen software, via HCCM hardware (blokgestuurd)
Re: Dachbodenheim
Mooi staaltje modelbouw!
Groeten,
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
-
- Berichten: 1302
- Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
- Locatie: Rotherham (UK)
Re: Dachbodenheim
Hé, weer plaatjes van de baan. Mooi sein in elkaar geflanst Hans
I like sitting in my hottub with a beer or two…...
-
- Berichten: 3904
- Lid geworden op: 24 aug 2010 21:44
- Locatie: Veghel
Re: Dachbodenheim
Mooi werk Hans.
Gr Chris
Gr Chris
Gr Chris
Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor,Wir bauen fur Sie !!!
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... start=3900
Bahnfahren ist ÖBB!!!
www.youtube.com/@Kaponiggraben
Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor,Wir bauen fur Sie !!!
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... start=3900
Bahnfahren ist ÖBB!!!
www.youtube.com/@Kaponiggraben
Re: Dachbodenheim
Dat is pieterputig klein lichtje erop net wat Maarten zegt petje af voor je Hans
mvg Sjaak
mvg Sjaak
TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
-
Onderwerp starter - Berichten: 101
- Lid geworden op: 07 sep 2011 09:28
Re: Dachbodenheim
Dank voor alle positieve feedback!
@All,
Allereerst: allemaal een gezegend 2022 toegewenst!
Nog even terugkijkend naar 2021 een update over een ander projectje.
Dit werd getriggerd doordat ik onlangs op een beurs twee zelflossers op de kop kon tikken. Thuis gekomen ontdekte ik dat er wel wat los zat en een trap ontbrak , maar dat was allemaal te fixen.
Nadat ik de wagons ‘wat minder glanzend-af-fabriek’ had gemaakt, pasten beiden bij de andere reeks die ik al had.
Maar, ik vond dat er toch nog wat ontbrak, namelijk een sluitlicht.
Met dezelfde schakeling als voor wagon binnenverlichting (zie hier) ging ik aan de slag.
Aan de onderkant werden twee koperdraadjes geboord/gelijmd voor de stroomafname van beide assen:
Een rode smd led (0603) werd van koperlakdraadjes voorzien en op het bordes gelijmd.
In de diverse laatjes met elektronica vond ik al snel de benodigdheden: een LM334M ic voor het regelen van de stroom en wat zaken er omheen zoals een weerstand (150 Ohm, wat een stroom van 0,5 mA door de led oplevert, elco’s (2x 220 uF/16 volt) en bruggelijkrichter.
De elektronica werd dusdanig aan elkaar gesoldeerd dat deze in de wagon paste (en ook nog door de bovenkant naar binnen kon):
Met wat opgerolde reepjes keukenpapier werd de schakeling vervolgens op z’n plek gehouden:
De bewegende klep bovenop de wagon werd weer gemonteerd, en de koppeling aan de achterzijde werd verwijderd. Daarmee was de wagon klaar om de baan op te gaan.
Hiervan gelijk maar een kort filmpje gemaakt:
Tot zover dit project.
Nu eens kijken wat er voor deze week nog aan inspiratie en tijd beschikbaar is…
Groets, Hans
PS
De kunststof beugels aan de zijkant voor de bediening van de kleppen aan de onderkant van de wagon steken soms wat te ver uit. Dat merkte ik toen de trein door het station reed en een aantal beugels langs het perron schuurden (of er soms zelfs bleven haken waardoor de trein abrupt tot stilstand kwam). Door deze beugels subtiel te verwarmen (soldeerbout voorzichtig in de buurt houden) kon ik deze vervolgens wat naar binnen buigen.
@All,
Allereerst: allemaal een gezegend 2022 toegewenst!
Nog even terugkijkend naar 2021 een update over een ander projectje.
Dit werd getriggerd doordat ik onlangs op een beurs twee zelflossers op de kop kon tikken. Thuis gekomen ontdekte ik dat er wel wat los zat en een trap ontbrak , maar dat was allemaal te fixen.
Nadat ik de wagons ‘wat minder glanzend-af-fabriek’ had gemaakt, pasten beiden bij de andere reeks die ik al had.
Maar, ik vond dat er toch nog wat ontbrak, namelijk een sluitlicht.
Met dezelfde schakeling als voor wagon binnenverlichting (zie hier) ging ik aan de slag.
Aan de onderkant werden twee koperdraadjes geboord/gelijmd voor de stroomafname van beide assen:
Een rode smd led (0603) werd van koperlakdraadjes voorzien en op het bordes gelijmd.
In de diverse laatjes met elektronica vond ik al snel de benodigdheden: een LM334M ic voor het regelen van de stroom en wat zaken er omheen zoals een weerstand (150 Ohm, wat een stroom van 0,5 mA door de led oplevert, elco’s (2x 220 uF/16 volt) en bruggelijkrichter.
De elektronica werd dusdanig aan elkaar gesoldeerd dat deze in de wagon paste (en ook nog door de bovenkant naar binnen kon):
Met wat opgerolde reepjes keukenpapier werd de schakeling vervolgens op z’n plek gehouden:
De bewegende klep bovenop de wagon werd weer gemonteerd, en de koppeling aan de achterzijde werd verwijderd. Daarmee was de wagon klaar om de baan op te gaan.
Hiervan gelijk maar een kort filmpje gemaakt:
Tot zover dit project.
Nu eens kijken wat er voor deze week nog aan inspiratie en tijd beschikbaar is…
Groets, Hans
PS
De kunststof beugels aan de zijkant voor de bediening van de kleppen aan de onderkant van de wagon steken soms wat te ver uit. Dat merkte ik toen de trein door het station reed en een aantal beugels langs het perron schuurden (of er soms zelfs bleven haken waardoor de trein abrupt tot stilstand kwam). Door deze beugels subtiel te verwarmen (soldeerbout voorzichtig in de buurt houden) kon ik deze vervolgens wat naar binnen buigen.
Dachbodenheim - zijlijn in N-spoor, bestuurd met eigen software, via HCCM hardware (blokgestuurd)
-
- Berichten: 44
- Lid geworden op: 03 jan 2019 18:07
Re: Dachbodenheim
Prachtig Hans, Inspiratie heb je vast wel...tijd misschien minder. Maar leuk je weer actief hier te zien.
Heilko
Heilko
-
- Berichten: 1302
- Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
- Locatie: Rotherham (UK)
Re: Dachbodenheim
Wow dat heb je mooi gedaan Hans! Doe gerust weer meer foto's / filmpjes van je mooie baan en bezigheden. Altijd mooi om te zien.
I like sitting in my hottub with a beer or two…...
-
- Berichten: 3225
- Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
- Locatie: Loosbroek
Re: Dachbodenheim
Hans,
Effe wat projectjes bij je bekeken.
Die met die sluitlichten zijn mooi gemaakt en geeft toch wel een heel apart effect zo aan het einde van een sleep goederen wagens.
Prima idee om eens mee verder gegaan.
mvrgr Bob
Effe wat projectjes bij je bekeken.
Die met die sluitlichten zijn mooi gemaakt en geeft toch wel een heel apart effect zo aan het einde van een sleep goederen wagens.
Prima idee om eens mee verder gegaan.
mvrgr Bob
Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
-
Onderwerp starter - Berichten: 101
- Lid geworden op: 07 sep 2011 09:28
Re: Dachbodenheim
@All,
In een vrij half uurtje heb ik even iets grotere ledjes ter hand genomen: warmwitte 3 mm exemplaren.
Ik had nl. nog een V100 die nog voorzien was van de standaard lampjes. En als analoge rijder vraag je je bij lage snelheden van de lok soms af of het lampje niet defect is.
Dus ook deze lok was aan de beurt voor een upgrade naar ledverlichting – dat is tenslotte ook veel duurzamer…
Deze upgrade heb ik al bij vele andere loks gedaan, maar nog niet handig genoeg: als bij onderhoud de print van het frame moet om de motor schoon te maken, dan is het nogal klungelen om de leds er goed uit en weer in te krijgen. Dus dat moet anders.
Daarom eerst de lampjes eruit, met de lipjes en diodes.
Vervolgens het contactvlak van de diode door midden geslepen, en ook losgeslepen van de verbonden printbaan – zie rechts op onderstaande foto.
Vervolgens de led aan weerskanten ietsje afgevijld, zodat deze soepel in de uitsparing in het frame past.
Daarna de pennen van de led haaks op de led gebogen, led in het frame houden en de pennen plat op het contactvlak vouwen en vast solderen.
Tot slot een smd weerstandje van 1k Ohm naar de printbaan en de boel is klaar. Oh ja, ook de andere kant van de lok doen natuurlijk.
Voordeel is dat je nu de printplaat samen met de leds voor en achter in een keer van het frame kunt halen en terugplaatsen.
Oh ja, en ook bij zacht rijden lichten de frontseinen nu mooi op!
Groets, Hans
In een vrij half uurtje heb ik even iets grotere ledjes ter hand genomen: warmwitte 3 mm exemplaren.
Ik had nl. nog een V100 die nog voorzien was van de standaard lampjes. En als analoge rijder vraag je je bij lage snelheden van de lok soms af of het lampje niet defect is.
Dus ook deze lok was aan de beurt voor een upgrade naar ledverlichting – dat is tenslotte ook veel duurzamer…
Deze upgrade heb ik al bij vele andere loks gedaan, maar nog niet handig genoeg: als bij onderhoud de print van het frame moet om de motor schoon te maken, dan is het nogal klungelen om de leds er goed uit en weer in te krijgen. Dus dat moet anders.
Daarom eerst de lampjes eruit, met de lipjes en diodes.
Vervolgens het contactvlak van de diode door midden geslepen, en ook losgeslepen van de verbonden printbaan – zie rechts op onderstaande foto.
Vervolgens de led aan weerskanten ietsje afgevijld, zodat deze soepel in de uitsparing in het frame past.
Daarna de pennen van de led haaks op de led gebogen, led in het frame houden en de pennen plat op het contactvlak vouwen en vast solderen.
Tot slot een smd weerstandje van 1k Ohm naar de printbaan en de boel is klaar. Oh ja, ook de andere kant van de lok doen natuurlijk.
Voordeel is dat je nu de printplaat samen met de leds voor en achter in een keer van het frame kunt halen en terugplaatsen.
Oh ja, en ook bij zacht rijden lichten de frontseinen nu mooi op!
Groets, Hans
Dachbodenheim - zijlijn in N-spoor, bestuurd met eigen software, via HCCM hardware (blokgestuurd)
-
Onderwerp starter - Berichten: 101
- Lid geworden op: 07 sep 2011 09:28
Dachbodenheim - eine kleine Baustelle
@All,
Na het ‘grofstoffelijke 3mm ledwerk’ is het tijd voor iets fragielers: smd-ledjes, type 0402.
Onlangs had ik hier een tiental gele exemplaren van aangeschaft, wellicht getriggerd door een eerdere opmerking die nog ergens in m’n achterhoofd zat:
De eerste uitdaging is: krijg ik überhaupt die kleine leds wel voorzien van draad?
Met 0603 ledjes is dat een gepriegel, maar wel te doen. Maar of dat met het nog kleinere broertje ook lukt? Ze zijn wel bedraad verkrijgbaar, maar die zijn flink aan de prijs en met voor mijn doel te dikke draden.
Maar met wat tape ruggelings op m’n werkblad om de ledjes op hun plek te houden, wat dun draad van een spoel en een lamp met vergrootglas is het gelukt.
En daarmee komt de volgende stap in beeld: een paaltje fabriceren waar het ledje op moet.
Op papier heb ik een aantal ‘uitgevouwen’ paaltjes geprint. Op het gele deel moet aan een kant het ledje gaan landen.
Het paaltje zelf maak ik van een (grijs geverfde) kopspeld die ik op maat heb geknipt.
Nadat ik het ledje op het papier heb geplakt, plak ik het papieren bord eerst aan een kant tegen het paaltje met secondenlijm. Dan vouw ik het papier over de kop van het paaltje heen en plak het ook aan de andere kant vast.
Dan worden de draadjes nog wat tegen het paaltje aan geduwd, en dan ziet het er zo uit:
Voor m’n ‘Baustelle’ denk ik met vijf ‘paaltjes-met-lamp’ uit de voeten te kunnen. En dat aantal is eenvoudig aan te sturen met een Digispark (het kleine broertje van de Arduino). Hierop zitten 6 in-/uitgangen, dus voldoende voor mijn project.
Een ‘klusprintje’ waar ik de Digispark en paaltjes makkelijk op kan aansluiten is snel in elkaar gezet. En ook het programmeren van de Digispark om vijf ledjes achter elkaar aan te sturen is geen rocket science.
Als dat is gebeurd, dan is het tijd voor de eerste ‘proof of the pudding’:
Wat mij betreft is dit voldoende resultaat voor het vervolg: nog vier ‘paaltjes-met-lamp’ in elkaar prutsen. Het aansluiten van de vier smd-ledjes is inmiddels gelukt, dus de volgende stap is weer ‘creatief met speld, papier en lijm’.
Wordt vervolgd.
Groets, Hans
Na het ‘grofstoffelijke 3mm ledwerk’ is het tijd voor iets fragielers: smd-ledjes, type 0402.
Onlangs had ik hier een tiental gele exemplaren van aangeschaft, wellicht getriggerd door een eerdere opmerking die nog ergens in m’n achterhoofd zat:
Bij zo’n ‘Baustelle’ zouden dan een aantal wegmarkeringspalen moeten staan met gele lamp erop, die achter elkaar oplichten.Hansepansje schreef: ↑25 mar 2021 20:12
Deze laatste foto triggert gelijk een nieuw idee: Het gedeelte links vooraan is wellicht een aardige plek voor een kleine ‘Baustelle’ (want daar grossieren onze oosterburen ook in). We zullen zien.
De eerste uitdaging is: krijg ik überhaupt die kleine leds wel voorzien van draad?
Met 0603 ledjes is dat een gepriegel, maar wel te doen. Maar of dat met het nog kleinere broertje ook lukt? Ze zijn wel bedraad verkrijgbaar, maar die zijn flink aan de prijs en met voor mijn doel te dikke draden.
Maar met wat tape ruggelings op m’n werkblad om de ledjes op hun plek te houden, wat dun draad van een spoel en een lamp met vergrootglas is het gelukt.
En daarmee komt de volgende stap in beeld: een paaltje fabriceren waar het ledje op moet.
Op papier heb ik een aantal ‘uitgevouwen’ paaltjes geprint. Op het gele deel moet aan een kant het ledje gaan landen.
Het paaltje zelf maak ik van een (grijs geverfde) kopspeld die ik op maat heb geknipt.
Nadat ik het ledje op het papier heb geplakt, plak ik het papieren bord eerst aan een kant tegen het paaltje met secondenlijm. Dan vouw ik het papier over de kop van het paaltje heen en plak het ook aan de andere kant vast.
Dan worden de draadjes nog wat tegen het paaltje aan geduwd, en dan ziet het er zo uit:
Voor m’n ‘Baustelle’ denk ik met vijf ‘paaltjes-met-lamp’ uit de voeten te kunnen. En dat aantal is eenvoudig aan te sturen met een Digispark (het kleine broertje van de Arduino). Hierop zitten 6 in-/uitgangen, dus voldoende voor mijn project.
Een ‘klusprintje’ waar ik de Digispark en paaltjes makkelijk op kan aansluiten is snel in elkaar gezet. En ook het programmeren van de Digispark om vijf ledjes achter elkaar aan te sturen is geen rocket science.
Als dat is gebeurd, dan is het tijd voor de eerste ‘proof of the pudding’:
Wat mij betreft is dit voldoende resultaat voor het vervolg: nog vier ‘paaltjes-met-lamp’ in elkaar prutsen. Het aansluiten van de vier smd-ledjes is inmiddels gelukt, dus de volgende stap is weer ‘creatief met speld, papier en lijm’.
Wordt vervolgd.
Groets, Hans
Dachbodenheim - zijlijn in N-spoor, bestuurd met eigen software, via HCCM hardware (blokgestuurd)
-
Onderwerp starter - Berichten: 101
- Lid geworden op: 07 sep 2011 09:28
Dachbodenheim - eine kleine Baustelle
@All,
Omdat ik papier, lijm en pincet toch weer ter hand nam, kon ik gelijk een ander bord op z’n plek zetten. Nu is tenminste duidelijk hoe het genabuurde dorp heet.
Dan is het tijd voor de andere vier ‘paaltjes-met-lamp’ die gefabriceerd moeten worden. Het blijft prutsen, maar met vier achter elkaar begint het op seriematig werken te lijken en krijg je er een beetje meer handigheid in.
‘Halverwege’ de productie van een paaltje ziet het er als volgt uit. Het ledje is dan al op het papier gelijmd, net als de naald die als paaltje fungeert. Het blijkt handiger nu al de draadjes tegen de naald aan te werken, voordat de andere helft van het papier (wat in de pincet geklemd zit) er overheen gevouwen/gelijmd wordt.
En als dan alle vijf waarschuwingspalen klaar zijn, kan er ‘elektronisch proefgedraaid’ worden. Misschien dat ik nog iets aan de timing ga doen, maar de volgorder van knipperen is in ieder geval goed.
Wordt vervolgd.
Groets, Hans
Omdat ik papier, lijm en pincet toch weer ter hand nam, kon ik gelijk een ander bord op z’n plek zetten. Nu is tenminste duidelijk hoe het genabuurde dorp heet.
Dan is het tijd voor de andere vier ‘paaltjes-met-lamp’ die gefabriceerd moeten worden. Het blijft prutsen, maar met vier achter elkaar begint het op seriematig werken te lijken en krijg je er een beetje meer handigheid in.
‘Halverwege’ de productie van een paaltje ziet het er als volgt uit. Het ledje is dan al op het papier gelijmd, net als de naald die als paaltje fungeert. Het blijkt handiger nu al de draadjes tegen de naald aan te werken, voordat de andere helft van het papier (wat in de pincet geklemd zit) er overheen gevouwen/gelijmd wordt.
En als dan alle vijf waarschuwingspalen klaar zijn, kan er ‘elektronisch proefgedraaid’ worden. Misschien dat ik nog iets aan de timing ga doen, maar de volgorder van knipperen is in ieder geval goed.
Wordt vervolgd.
Groets, Hans
Dachbodenheim - zijlijn in N-spoor, bestuurd met eigen software, via HCCM hardware (blokgestuurd)
Re: Dachbodenheim
Vet!
Groeten,
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Re: Dachbodenheim
Hans,
Knap gedaan hoor! Geeft een leuk effect en leuke scene op de baan.
Greetz,Jeroen.
Knap gedaan hoor! Geeft een leuk effect en leuke scene op de baan.
Greetz,Jeroen.
-
- Berichten: 1302
- Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
- Locatie: Rotherham (UK)
Re: Dachbodenheim
Mooi gedaan Hans. Dat gaat er wichtig uitzien.
I like sitting in my hottub with a beer or two…...