Afgelopen zaterdag 1 oktober was het zover. Mijn baan stond op de digitale infodagen in Ermelo.
Nadat donderdag daarvoor de gehuurde bus was ingeladen en vrijdag ik op pad ging richting het midden van het land
was ik ruim op tijd bij mijn bestemming.
De bus met inhoud. Toch wel veel onderdelen die mee gaan.
Om 15.00 uur kon er uitgeladen geworden en opbouwen in de zaal waar de modelbanen gingen staan.
Het opbouwen en aansluiten deed ik vrijwel alleen en dat ging voorspoedig. Aangezien ik bijna genezen ben van mijn rugblessure
was ik heel blij dat mijn modules niet zwaar van gewicht zijn.
Om 18.00 uur reden de eerste treinen hun proefrondje. En toen was het tijd voor eten, was ik wel aan toe zeg.
Opbouw van de baan in de zaal.
Na het eten was het tijd om de schaduwstations vol te zetten en de resterende achtergronden te plaatsen en samen met de verlichting aan te sluiten.
Ook het geluid moest nog gepositioneerd worden en zo werd het al gauw 20.30 uur.
Baan in de volle lengte volledig operationeel.
Na een showtje gegeven aan het DTS-team (het licht was uit gedaan in de zaal) hoe het onweer er uit zag met bliksem en donder was het tijd
om naar het hotel te gaan. Helaas zijn er geen beelden van gemaakt van het onweersgeweld, was ik vergeten.
Zaterdag was ik om 08.00 uur in de ochtend weer aanwezig. Na een paar bakken koffie weer aan de slag.
De rails kreeg nog een laatste poetsbeurt en de rok moest nog opgehangen worden onder de baan.
Deze rok is nieuw en heeft nog niet eerder er onder gehangen, ja om te testen of de maten kloppen maar dat tel ik even niet mee.
De rok onder de baan over de hele lengte maakt het wel af. De rommel zie je ook niet meer.
De deuren gingen om 10.00 uur open en het was al gelijk druk met bezoekers. Die hadden gelijk wat vragen over de baan en de werking
van iTrain wat ik natuurlijk probeerde te antwoorden waar ik dat kon. Echter de technische kant verzocht ik ze naar Xander van iTrain te gaan,
die stond immers ook op de infodagen.
Ik liet alleen de uitvoering zien wat je bijvoorbeeld kan doen met iTrain.
Wat mij opviel en eigenlijk ook snap is dat de bezoekers graag naar de achterzijde van de baan gingen kijken hoe de schaduw stations werkten. Het is ook een mooi gezicht hoe de treinen langs elkaar schuiven/rijden in de schaduw stations.
De voorzijde is het paradestuk waar de treinen in volle lengte aanschouwd konden worden maar zonder scenery ben je snel uitgekeken.
De treinen reden wel er mooi dat maakt een hoop goed vond ik.
De lange treinen in aan de voorzijde.
Ik had deze twee even stilgezet voor de foto.
Een Hondenkop 4, omdat het kan.
Voor ik het in de gaten had was het al 13.00 uur en kreeg wel trek in eten. Maar ik was alleen om de baan te bestieren.
Gelukkig was Kelvin Terlage zo behulpzaam om voor mij in te vallen mits er iets mis ging.
Zal je net zien, ben je even weg ontspoort net even een loc die de dienstregeling in de war schopt.
Sowieso op het einde van de dag kwamen er toch wat meer haperingen in het treinverkeer want de rails werd toch erg vies na een volle dag rijden. Dus Kelvin als je dit leest, nogmaals dank voor je assistentie.
Om 16.00 uur was het afgelopen maar niet voordat ik nog een onweer showtje weg gaf voor de laatste bezoekers.
Blijft toch gaaf om te zien en vooral te horen (en voelen) en dat vonden de bezoekers ook.
Daarna was het weer inpakken, dank Lennard voor het mee helpen, en richting huis maar niet voordat we samen
met het DTS-team gezamenlijk gingen eten om de dag af te sluiten.
Zondag de bus weer terug naar de verhuurder gebracht en tijdens het schrijven van dit verslag staat de baan al weer half in elkaar.
Tot slot.
Het was heel gezellig maar heel vermoeiend. Dank aan de mede modelbanen die er stonden zoals Joost van Dijk,
Ronald Halma, Kelvin Terlage en zijn vader (dioramaβs) en de heren van HCCm met hun baan. Die namen ben ik even kwijt.
Leuk om met jullie persoonlijk kennis te maken.
Ook dank aan het hele DTS-team voor de hele gezellige dag in Ermelo en de fijne medewerking en om te helpen om de bus weer in te laden,
die was in een recordtijd weer gevuld.