Pagina 5 van 40
Verder na de zomerstop
Geplaatst: 02 sep 2011 15:19
door Lemland
Flink wat weken niet aktief geweest hier. Maar de zomervakantie is voorbij en Lem is al weer wat daagjes na zeven weken weer thuis dus tijd om weer verder te klussen.
Lem heeft een baanplan gemaakt voor het goederenstation (Lemstad Goederen), ik heb de planning voor de komende tijd gemaakt. Op volgorde:
- 1. De twee sporen van Davydorp moeten stroomloos geschakeld kunnen worden door middel van een relais. Die relais zijn al gemonteerd en daar moeten dus draden naartoe van onder Davydorp uit.
2. Die draden moeten vervolgens langs de detectie voor de overweg bij Florienburg.
3. Alle draden moeten vervolgens aan decoders worden geknoopt
4. De hoofd- en voorseinen moeten ook aan de relais vast, zodat 'stroomloos' leidt tot een rood sein
5. Rails ballasten
6. Rest van de scenery van Davydorp (perronbekleding, groen etc) afmaken
7. De rails in de helix van extra voeding voorzien. Draadjes solderen dus!
8. De backstageverlichting onder Florienburg aansluiten (kunnen we later lastig bij)
9. De rails van Lemstad Goederen leggen volgens het plan van Lem
10. Viaduct maken (pijlers) + helix laag twee iets hoger (zodat het viaduct netjes aansluit)
11. Locloods maken (die komt half onder het viaduct)
12. Viaduct voltooien tot aan de tweede laag van de helix.
14. 13. Tunnelportalen aanpassen bij Lemstad aansluiting oost.
15. Camera's plaatsen backstage
16. Gipsen bij Davydorp en het hele rechter bergdeel
17. Verder aan de helix.
Dan zijn we wel weer een paar maanden verder denk ik... Nu verder gegaan met de bedrading (stap 1 uit de lijst dus)
Van opzij ziet dat er zo uit:
Met de verlichting backstage aan:
Dit weekeinde verder met afronden stap 1, 2 en misschien wel 3.
Bart
Re: Lemland
Geplaatst: 02 sep 2011 15:24
door Lemland
Mctrain schreef:Hoe is die plaat dan ooit op de zolder gekomen???
Die was al op zolder toen nadien de zoldertrap, wanden, dak en nog zowat zaken eromheen zijn gebouwd...
Re: Lemland
Geplaatst: 04 sep 2011 22:14
door Lemland
Vandaag twee uurtjes kunnen klussen.
Lem aan het schetsen en uitproberen.
Passen of de locloods straks past.
Als wij het maar begrijpen
Passen en meten..
Re: Lemland
Geplaatst: 04 sep 2011 22:46
door Cybertinus
Leuk dat er hier ook weer voortgang in zit. Ik vind dat jullie best een leuk baantje hebben, zo met z'n tweeën. En voorlopig nog genoeg te doen, als ik zo naar de planning kijk
.
Baanplan
Geplaatst: 12 sep 2011 10:35
door Lemland
Dit is overigens het baanplan dat Lem getekend heeft voor Lemstad Goederen. We willen niet teveel rails in die hoek zodat we nog ruimte hebben voor een beetje stad en andere scenery. Een locloods en opstelsporen (of bediening van een fabriekje, daar zijn we nog niet over uit). Nadeel is dat we bijna geen ruimte hebben om iets te stallen, maar dat zijn keuzes die je moet maken op een gegeven moment.
- baanplan_LstGdn.jpg (49.96 KiB) 6416 keer bekeken
O, en die diagonaal is een enkelspoors viaduct, op een hoogte van ongeveer 14 cm. Zie ook het baanplan waar we mee begonnen zijn,
hier.
Re: Lemland
Geplaatst: 12 sep 2011 23:00
door Lemland
Vandaag eindelijk de relais werkend gekregen, leuke verrassing als Lem morgen weer thuis komt. Eerst werden de relais, volgens ons schakelschema, vanuit de baanspanning geschakeld. Maar dat bleek net te weinig spanning te bieden om de relais netjes om te krijgen. Daarom is er afgetapt van een aparte transformator. Nu gaan ze wel netjes om. Wel is er nog een probleem met de straatverlichting: als je een rail spanningsloos schakelt levert dat blijkbaar zo'n puls op dat de straatverlichting spontaan aan of uit gaat. Daar moeten we nog wat op verzinnen...
Volgende stap: seinen plaatsen en aansluiten!
Bart
Re: Lemland
Geplaatst: 13 sep 2011 16:23
door spoor65
Bart,
Straatverlichting mss gewoon op een eigen transformator aansluiten, dus los van die welke de rails van stroom voorzien?
mvg
Freddy
Re: Lemland
Geplaatst: 16 sep 2011 12:04
door Lemland
Freddy,
Dank voor de suggestie maar die zit al op een aparte trafo, ook anders dan die van de seinen.
Elk deel van de scenery heeft zijn eigen trafo:
IMG00593-20101127-2236-400.jpg
Bart
Re: Lemland
Geplaatst: 27 sep 2011 22:31
door Lemland
In Lemland is er weinig beweging de laatste weken. Lem is naar de brugklas en moet nu flink in de boeken. "TEVEEL boeken!" aldus Lem, Bart heeft het druk op z'n werk.
Maar we bouwen wel door, tussen alles in.
We hebben twee seinen nu aangesloten aan de relais, een hoofd- en een voorsein. We gebruiken de seinen geheel naar eigen inzicht, ze staan er meer voor de sier dan dat het een natuurgetrouwe installatie is. We rijden straks niet met een blokstelsel. Eigenlijk is het heel simpel: als een spoor in het station stroomloos is, staat het sein op rood en het voorsein op geel. En dan het linker gedeelte voor het linkerspoor en rechtser deel voor het rechterspoor. Simpel en het ziet er leuk uit.
Even een paar plaatjes, met de mobiel van Bart dus niet denderend van kwaliteit, maar genoeg voor een klein verslagje.
Station Davydorp, met helemaal aan het einde van spoor 1 het sein op rood. Geen spanning op de rails.
Spoor 1 onder spanning, sein op groen.
Voorsein, komt straks vlak voor een overweg. Spoor 1 onder spanning, 2 nog niet.
De twee relaiskasten, één per spoor. Draden gaan we de volgende keer wegwerken.
De dradenboel onder Davydorp:
Lem & Bart
Re: Lemland
Geplaatst: 08 okt 2011 21:12
door Lemland
Vandaag vooral veel opgeruimd. Nieuwe draden getrokken & de rest van de decoderkastjes gemonteerd.
Nee dat is geen berg, dat is Bart.
Het wordt al goed vol zo.
Tot slot nog ff een plaatje van ons dieselstel:
Re: Lemland
Geplaatst: 09 okt 2011 20:17
door Lemland
Vandaag wat bedradingsellende opgelost (en een nieuwe veroorzaakt blijkbaar). Wel nog wat plaatjes geschoten met een nieuwe camera. Pakjes op spoor 2.
Re: Lemland
Geplaatst: 09 okt 2011 21:04
door Rob Fongers
Er hangt een geweldige sfeer!!
Re: Lemland
Geplaatst: 09 okt 2011 21:41
door Jos
Inderdaad, mooie sfeerplaatjes.
Groetjes,
Jos
Re: Lemland
Geplaatst: 17 okt 2011 09:29
door Lemland
De afgelopen dagen zijn onder andere besteed aan het overzetten van onze website
http://www.lemland.nl/lemland.nsf naar een echte blog-omgeving. Er komen steeds meer verslagen en met meer plaatjes en daarmee was de oude omgeving wat beperkt. De site is voor ons heel belangrijk omdat de helft van ons bouwteam om de week ergens anders woont & dan is het handig om een centrale plek te hebben om te delen. Met de nieuwe omgeving hebben we meer zoekmogelijkheden, meer beheer qua bijlagen en plaatjes en zaken als een RSS feed en zo. De nieuwe site is geheel met een standaard IBM Lotus blog template gemaakt. Het draait op een cluster van servers naast Lemland, waar het daardoor altijd lekker warm is.
De komende tijd zullen we ook de oude posts overzetten, zodat we alles weer bij elkaar hebben.
Er is natuurlijk ook gebouwd. Gisteren hebben we twee verdeelstrips (waar losse pinnetjes in moeten) vervangen door de verdeelplaatjes van TrainTech.
In de onderste ring van de helix hadden we even de 120 neergezet als spanningstester. En jawel: spanning.
Nu is het herfstvakantie en door omstandigheden blijven we in 't land, wat ons de kans geeft wat extra uren te knutselen. Woohoo!
Re: Lemland
Geplaatst: 17 okt 2011 23:14
door Lemland
Vanavond hebben we drie klusjes gedaan: verder met de voeding van de helix, monteren van backstage-verlichting en een eerste proefje met balasten.
Eerst dus verder met de voeding, die gisteren al gesoldeerd was en doorgevoerd.
En vandaag vastgemaakt aan een verdeelplaatje en een kroonsteentje.
Zelfde geldt voor de reeds gemonteerde ledstripjes. Dat zijn eigenlijk van die deelbare rijtuig ledstripjes, verbruiken weinig en worden niet warm en makkelijk te monteren. Zo zijn straks alle ruimtes onder en achter bergen netjes verlicht en zelfs aan- en uit te schakelen via een decoder. Handig bij ontsporingen maar ook met een camera of cameratrein later.
Doorvoeren en monteren.
Vastmaken aan de backstage-backbone:
Even testen en hoera, het werkt!
In het donker ziet dat er zo uit:
Lem is begonnen met balasten. Een proefstukje. Korreltjes wegvegen dus!
Dan het bekende mengsel van water/houtlijm/afwasmiddel erop.
Van dichtbij ziet het er nu zo uit, eens kijken hoe dat morgen eruit ziet als het droog is
Re: Lemland
Geplaatst: 18 okt 2011 07:26
door bob vermeulen
Hallo,
Leuke oplossing die verlichting
Is het niet een erg dure oplossing om het zo te doen?
Bob
Re: Lemland
Geplaatst: 18 okt 2011 09:16
door Lemland
Ja.
Re: Lemland
Geplaatst: 18 okt 2011 11:13
door Rob_Lochem
De SMD LED-strip van Conrad voor € 3,59 werkt ook goed.
Bijvoorbeeld bestel nr. 186666 koud wit. In diverse kleuren leverbaar met aansluitkabel van 20cm.
Mvgr.
Rob.
Re: Lemland
Geplaatst: 18 okt 2011 21:27
door Lemland
In de ochtend bleek het proefstukje heel mooi opgedroogd te zijn, hoewel de kleur iets te licht was. Reden om te ontbijten met geballaste bolletjes.
Daarna, tijdens een uitje in de stad, een plantenspuit, pipetjes en ballast (wat meer donkerbruin) gekocht.
Thuis weer verder. En een foutje: ik besloot eerst wat plekjes met bruine verf bij te werken.
Vervolgens is daar het nieuwe ballast (van Woodland) op aangebracht. Waabij de korreltjes direct (ook) aan de natte verf gingen plakken... Dat was dus niet zo slim en daar hebben we weer van geleerd!
Op de ballast, die iets te grof bleek, is het bekende waterlijmmengsel gegaan met een pipetje.
Ruim op tijd voor het wissel gestopt.
Overigens ligt het meeste van dit deel straks in een tunnel, de diagonale lijn die je op de foto boven aan de linkerkant ziet, wordt straks de rand van een berghelling.
Dat maakt dit tot een ideaal oefenstukje.
Tijdens het drogen zijn nog even de laastste draden vastgemaakt onder de tafel. Morgen weer kijken hoe deze ballast erbij ligt!
Re: Lemland
Geplaatst: 18 okt 2011 22:19
door Rob Fongers
Nou ziet er keurig uit hoor.
En wat die foutjes betreft..
.. Shit happends
Re: Lemland
Geplaatst: 19 okt 2011 22:52
door Lemland
De donkerbruine medium Woodland ballast blijkt na een nachtje drogen (en nadenken) te grof, wat ook uit bijvoorbeeld dit plaatje blijkt.
Verder dus met een fijnere korrel. Maar eerst de ruimte tussen en langs het kurk ophogen met Das-klei. Dat ziet er beter uit en kost minder ballast.
Hier vult Lem de ruimte tussen spoor 1 en 2 op.
En hier doe ik dat aan de westkant van het perron.
Daarna een donker bruingroen verfje erover om te voorkomen dat het grijs later ergens gaat doorschijnen.
Tussen de sporen:
En bij het perron.
Voor we alle ballast aanbrachten, hebben we nog een overpad gemaakt van delen van een Faller bouwdoos. Delen zijn versneden met een mesje, en ook de kopkanten zijn iets ingesneden om de plankjes echt te doen lijken. Daarna verdunde zwarte en bruine verf aangebacht om te verouderen en de nerfjes beter zichtbaar te maken.
Daarna alles ballasten, met tussen spoor 1 en 2 een iets lichtere kleur ballast (deels Woodland en deels Busch). Alles goed leggen en met het bekende houtlijm-mengsel gefixeerd. Bij de westkant van het perron was toen eigenlijk alles verder klaar, dus daar hebben we de details al aangebacht. Telefoon en schakelkasten zijn van Artitec, bijv.
dit setje.
Later op de avond zag het er zo uit allemaal:
Re: Lemland
Geplaatst: 20 okt 2011 11:42
door shoven
Lemland schreef:De donkerbruine medium Woodland ballast blijkt na een nachtje drogen (en nadenken) te grof, wat ook uit bijvoorbeeld dit plaatje blijkt.
Ik vind dit wel meevallen hoor. In het echt zie je ook veel verschillende korrelgroottes.
Re: Lemland
Geplaatst: 20 okt 2011 12:38
door bob vermeulen
De ballast is wel erg homogeen van kleur (rood/bruin). Een beedje meer afwisseling van kleur doet ook wonderen.
Misschien een met pigment wat bijkleuren.
mvrg Bob
Re: Lemland
Geplaatst: 20 okt 2011 12:43
door jdoublev
Dat ziet er prachtig uit. Ik blijf dit draadje zeker volgen.
Re: Lemland
Geplaatst: 20 okt 2011 15:19
door gek op stoom
hoi Lem en Bart
dat ziet er prachtig uit
Gr andy