Pagina 5 van 20

Re: René's N-baan

Geplaatst: 23 mei 2012 13:22
door Hookies
Dat loopt allemaal prima René. Ik mis alleen nog het panoramarijtuig achter de 103. Welke wagons heb je achter de 103 hangen? Er schijnt nogal wat lengteverschil te zijn als je de Trx-variant vergelijkt met de Flm-variant. Misschien kun je eens meten hoe lang jouw versie is?

Re: René's N-baan

Geplaatst: 23 mei 2012 15:07
door bob vermeulen
Hallo rene,

Heb net naar je film zitten kijken. Wat een rijlengten zijn dat :o :o
Heb me alleen afgevraagt wat komt er allemaal in het zicht, want veel van dat moois zal wel niet meer zichtbaar zijn als je er landschap gaat aanbrengen.

mvrg Bob vermeulen

Re: René's N-baan

Geplaatst: 23 mei 2012 16:41
door pp4trains
Mooie vloeiende bogen. en mooi lengtes.

Leuk filmpje

Groeten,
Patrick

Re: René's N-baan

Geplaatst: 25 mei 2012 11:32
door evo
Hookies schreef:Welke wagons heb je achter de 103 hangen? Er schijnt nogal wat lengteverschil te zijn als je de Trx-variant vergelijkt met de Flm-variant.
Mtx heeft van die oude jaren 70 vuilnisbak-modellen die veel te kort waren (ala H0), ik denk dat je die bedoelt. Die zijn niet op schaal en moet je dus gewoon vergeten :D. Nieuwere Mtx TEE wagens zijn wel de juiste lengte en errug fraai :!:
bob vermeulen schreef:Heb me alleen afgevraagt wat komt er allemaal in het zicht, want veel van dat moois zal wel niet meer zichtbaar zijn als je er landschap gaat aanbrengen
Zie vorige pagina Bob, daar heeft René een foto bewerkt om een idee te geven.

Re: René's N-baan

Geplaatst: 25 mei 2012 23:05
door René
Bedankt voor de leuke reacties. :)

@Hookies: Het panoramarijtuig achter de 103 gaat er nog wel komen. Tot die tijd is dit gewoon een soort intercity. Dit zijn wagonnen van Fleischmann. De lengte van de wagonnen is 16,5 cm.

@Bob: Veel van de baan zal overdekt worden met bergen en landschap. Alle spiralen en scherpe bochten in de hoeken zullen overdekt worden. Het is op sommige plekken al enigszins te zien aan de tunnelportaaltjes die ik her en der heb neergezet. Wat in het zicht blijft is het beste te zien op pagina 1 en pagina 7 van deze draad, op de tekeningen van het baanplan.

Re: René's N-baan

Geplaatst: 27 mei 2012 15:01
door René
Goeiemiddag.

Twee aanwinsten op m'n baan.
Een 2e hands Flm BR212, gedigitaliseerd.
En een 2e hands Roco V200, gedigitaliseerd, met nieuwe Faulhaber-motor.
met name de V200 rijdt als een zonnetje met de nieuwe motor.

Afbeelding

Re: René's N-baan

Geplaatst: 27 mei 2012 15:05
door Glaskast189
Ik heb ook zo'n V200 roco met faulhabermotor.
En rij eigeschappen zijn super!

Bruce

Re: René's N-baan

Geplaatst: 27 mei 2012 23:50
door René
Oh das ook toevallig Bruce. Heeft die van jou ook van die vage verlichting? Er komt bijna geen licht uit de lampen. M'n leverancier zei dat dat bij deze Roco altijd standaard zo is.

Re: René's N-baan

Geplaatst: 29 mei 2012 14:04
door René
Vandaag al de onderstellen van de loks schoongemaakt. Nu niet met wasbenzine maar met een penseeltje met contactspray. Het bleek perfect te werken. Alles rijdt weer soepel in twee richtingen. Zelfs bij het stuurstandrijtuig die erg gevoelig is voor stof en vuil brandt de verlichting weer mooi constant. Ik denk dat wasbenzine niet optimaal werkt en mogelijk een vettig laagje achterlaat. Ik ga voortaan voor contactspray :)

Re: René's N-baan

Geplaatst: 29 mei 2012 15:19
door Michiel
Ik weet niet welke contactspray je hebt gebruikt, maar over het algemeen laten contactsprays een agressief residu achter dat erg kleverig en bijtend is. Het metaaloppervlak wordt van oxide ontdaan, maar wordt tevens aangetast, en stof plak op den duur in de residu. Contactspray is enkel aan te raden bij laatste hoop en een ultieme poging. Wasbenzine is veel minder agressief en laat geen residu achter. Je moet wel iets harder schrobben bij aangeplakte koek. Roest en oxidatie neemt wasbezine niet weg. Maar met een stukje hout of railblokje krijg je de sporen of wielen weer blinkend schoon.

Dit is louter mijn ervaring en wetenschap. Ik sta open voor elke ander voorstel natuurlijk.

Re: René's N-baan

Geplaatst: 29 mei 2012 15:46
door René
Bedankt voor je bericht Michiel. Als het klopt wat jij zegt is het dus geen ideaal middel.

De contactspray is van het merk Griffon, een submerk van Bison, en er staat bij: "niet corrosief, tast metaal en synthetische materialen niet aan".

Ik gebruik het na een tip van een prof op modelspoorgebied.

Misschien hebben anderen er ook slechte of goeie ervaringen mee. Ik hoop dan op wat reacties hier.

Re: René's N-baan

Geplaatst: 29 mei 2012 16:32
door Michiel
Het is goed mogelijk dat het product dat je gebruikt inderdaad zonder schade kan gebruikt worden. Ik ken het niet, maar als op het etiket staat "niet agressief" en "tast metaal niet aan", dan zou dat ook zo moeten zijn. In dat geval, prima spul. ;)

Re: René's N-baan

Geplaatst: 27 okt 2012 16:56
door René
Gisteravond een decoder ingebouwd in m'n pas aangeschafte (2e-hands) Fleischmann BR218. Vanmiddag ineens knipperende verlichting en geen beweging meer. Waarschijnlijk lichte kortsluiting in de motor die mogelijk nog maar weinig heeft gedraaid en wat inloopvuil heeft afgezet. Motor eruit en laten draaien op een 9 volt-batterij. Dat rookte eventjes... waarschijnlijk het vuil nu verbrand en de atmosfeer in. Vervolgens weer alles gemonteerd en verdomd, de BR218 rijdt weer netjes zijn rondjes. :-)

Afbeelding

Re: René's N-baan

Geplaatst: 06 nov 2012 14:04
door René
Eindelijk het achtergrondpaneel gemonteerd.
Deze loopt rond met een straal van 70 cm, dus lekker ruim. Visueel het meest fraai.
Dit heeft ook als voordeel dat de hoek zodanig is afgesneden dat de bereikbaarheid achterin geen probleem meer is.
Boven de lus een uitsparing, zodat ik met m'n hoofd van onderuit zo hoog mogelijk kan komen.
Tegen het paneel ga ik uiteraard de bergen boetseren. Nadat de grove bergvormen klaar zijn ga ik het paneel eerst afsmeren/plamuren en hemelsblauw verven, en daarna de berg verder afwerken.

Op de foto's is ook te zien dat ik ben begonnen met bovenleiding.
Ik ben dolenthousiast over de degelijkheid van het Viesmann-spul. Ik heb inmiddels weer een bestelling lopen voor uitbreiding.
Detailfoto's daarvan komen later.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Re: René's N-baan

Geplaatst: 06 nov 2012 14:52
door mdedeugd
Hallo Rene.

Sjiek :D
Super goed bezig. ;)


Martin de Deugd

Re: René's N-baan

Geplaatst: 08 nov 2012 23:38
door Schachbrett
Hallo Rene,

Ziet er goed uit!
Dat zijn heel wat meters spoor die je tot je beschikking hebt!

Gr Chris

Re: René's N-baan

Geplaatst: 11 nov 2012 20:45
door René
Dank heren. :)
Ben volop bezig met de bovenleiding momenteel en het geheel moet maar eens een mooie naam krijgen.

Re: René's N-baan

Geplaatst: 16 nov 2012 12:47
door René
Ik heb de ondergrond van de bocht, tevens het brugdek voor de toekomstige stenen brug, volledig vernieuwd.
Hij moest breder worden vanwege de benodigde ruimte voor de bovenleidingmastjes. Nu heb ik ook gelijk de gehele bocht plus de rechte stukken uit één paneel gezaagd. Bij het monteren heb ik de hoogteverschillen tot op de millimeter afgesteld. Het geheel loopt al met al mooier en gladder dan zoals het eerst was. Straks ga ik de rails weer terugleggen.

Afbeelding

Re: René's N-baan

Geplaatst: 16 nov 2012 14:31
door Paul B
Ik zou als ik jou was gewoon de scenery niet doen. Ik vind de baan zo met al die spiralen schitterend om te zien!

Neu-Axburg-Süd

Geplaatst: 16 nov 2012 18:28
door René
Haha Paul, ja het heeft wel wat... Maar ik kan haast niet wachten met het aanleggen van de bergen. Maar ja, ik moet eerst de bovenleiding hebben staan, dan ballasten, rails verven en wat groen aanbrengen, dan de tunnelportalen monteren en dan.... eindelijk....

Ik heb overigens een naam bedacht voor het geheel. Het klinkt lekker Duits en het is daarbij opgedragen aan m'n lieve echtgenote...
Bij deze doop ik de baan en daarbij het toekomstige station tot:...8-)...*tromgeroffel*...... Neu-Axburg-Süd

Re: Neu-Axburg-Süd

Geplaatst: 16 nov 2012 19:22
door rien
een goede naam
bouw rustig verder

gr rien

Re: Neu-Axburg-Süd

Geplaatst: 16 nov 2012 19:44
door Wim
Mooie naam. En nog een mooiere baan.

Re: Neu-Axburg-Süd

Geplaatst: 16 nov 2012 19:52
door Maurits71
zoo, moest ff bijlezen maar je hebt je uitgeleeft. neem aan dat je wat goed te maken had om de baan naar je vrouw te noemen :lol: :lol:

Re: Neu-Axburg-Süd

Geplaatst: 17 nov 2012 11:33
door René
Bedankt voor de leuke reacties. :-) De bovenleiding vordert aardig. Daarna testrijden met de panto's omhoog! Altijd spannond. Binnenkort even een foto hiervan posten.

Re: Neu-Axburg-Süd

Geplaatst: 17 nov 2012 22:21
door René
De bovenleiding (Viesmann):

Ik heb speciale rijdraden gemaakt om een begin- of eindpunt te hebben. Dit eind of begin hangt in een tunnel, vlak achter een tunnelportaal. De panto kan hier vanuit z'n uitgeklapte positie opgevangen worden om netjes onder de rijdraad te komen. Tevens is dit een punt waar ik de draad onzichtbaar heb kunnen afspannen.

Afbeelding

Ik heb het zojuist gemonteerd en direct getest. Het werkt perfect. :D
Het tunnelportaal staat nog los en moet nog op maat gemaakt worden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding