Pagina 5 van 172

Re: GEINBAAN

Geplaatst: 17 dec 2012 13:58
door janiegein
Hiep hiep hoera :P

Het solderen gaat nu zoals het hoort te gaan denk ik alles wil pakken nu alleen nog effe netjes leren solderen.

Dus we gaan met frisse moed verder.

En het eerste foutje ook al gemaakt de plus en min verkeerdom gesolderd en natuurlijk kortsluiting :oops:

Maar hou jullie op de hoogte

gr jan

Re: GEINBAAN

Geplaatst: 17 dec 2012 15:02
door Hookies
Draai je je rail toch om? O nee, dit is een analoog verhaal en daar weet ik niets van af.

Re: GEINBAAN

Geplaatst: 19 dec 2012 11:46
door janiegein
problemen!!!!

bij het opbouwen van de helix kom ik op het volgende probleem, proefrijden doe ik met mijn lichtste locje omdat de grotere locs meer klimvermogen heben en zwaarder zijn.

het lichte locje loopt alleen op zijn gemakkie de eerste lus naar boven goed, echter hang ik er wat ( 10 stuks ) twee wielige kolenwagentjes achter dan komt ie nog niet door de tweede draai heen en dat is de eerste draai van de echte klim en is de helix ongeveer anderhalve centimeter gestegen. De Hekix moet voor de volgende draai en uitkomend daarvan op zes centimeter hoogte komen, dat gaat dus niet werken. Moet denk daarom de helx een ander figuur voor bedenken die qua draai een grotere diameter heeft en daardoor meer ruimte voor een langzamere stijging. Ik denk dan aan een meer vierkant geval inplaats van een ovaal.


wat denken jullie als mijn gedachte is als de kleinere locs omhoog kunnen komen moeten de grotere dat met gemak doen of zie ik dat verkeerd voor ik vanalles afbreek en weer verkeerd opnieuw begin.

ik hoor graag


gr Jan

Re: GEINBAAN

Geplaatst: 19 dec 2012 11:53
door Sweex
Heeft je kleine locje anti-slip bandjes?

Re: GEINBAAN

Geplaatst: 19 dec 2012 12:05
door janiegein
ik heb vijf van die kleintjes en nee die heben geen a.s.bandjes en kunnen er ook niet op zo te zien.

gr jan

Re: GEINBAAN

Geplaatst: 19 dec 2012 13:15
door janiegein
:idea: ?
zou het wat uitmaken als ik de helix die nu rechtsom draaid linksom maak ?

Dan wordt de stijgende lijn de buitenbaan wat nu de binnebaan is.

Heeft volgens mij niet echt met hoogte verschil te maken maar wel met minder scherpe bochten wat wel invloed zou kunnen hebben op trekkracht om door de bocht te komen.

gr jan

Re: GEINBAAN

Geplaatst: 19 dec 2012 13:19
door D-Mon
Lijkt me geen gekke gedachte,

een minder scherpe bocht lopen de wagonnetjes niet zo aan en bijkomend is de weg omhoog dan langer wat feitelijk de klim minder stijl maakt.

Re: GEINBAAN

Geplaatst: 19 dec 2012 13:22
door janiegein
blijft natuurlijk wel dat ik in één draaironde toch zeven centimeter hoogteverschil max moet overbruggen.

gr jan

Re: GEINBAAN

Geplaatst: 19 dec 2012 15:11
door Zolderspoor
Dat klopt. Maar je hebt er nu wel meer rijlengte voor beschikbaar.

20 assen in 2-assertjes is relatief zwaar. Heb je als eens gekeken met hoeveel wagentjes het wél lukt?
En hoe lopen die 2-assers? Pluisjes en haren in de aspotten maakt een wereld van verschil, zeker voor een klein lokje. Trouwens, wat zijn die "kleine lokjes"? 't Is gewoon nieuwsgierigheid, maar heb je er een plaatje van?

Re: GEINBAAN

Geplaatst: 19 dec 2012 15:39
door shoven
In een helix is het altijd verstandig de buitenbaan de stijgende te maken. Je hebt dan gewoon meer meters af te leggen om het hoogteverschil te overbruggen.
Jan, probeer om het stijgingspercentage onder de 3% te houden, liefst nog wat lager.
Hoe ziet je helix er uit? Hoeveel cm stijgt hij per rondje en hoe groot is een rondje?

Re: GEINBAAN

Geplaatst: 19 dec 2012 15:46
door janiegein
rob;
hieronder fotootje van een paar van mijn "kleine" lokjes.

Afbeelding


steven;

zoals je misschien terugziende op de foto,s op blad 3 van dit draadje ben ik vanuit schaduwstation welke nu langs de muur loopt linksom de helix ingegaan en vervolgens rechtsom klimmen..

Ga nu vanaf langs de muur al omhoog naar einde baan en linksom de helix in en blijf dan klimmen.
Voordeel wordt dat ik vanaf schaduwstation al een stijgende beweging kan gaan maken .

de maat van de helix is gebonden aan mijn tafelmaat daar en die is 60 x 90 cm


gr jan

Re: GEINBAAN

Geplaatst: 19 dec 2012 18:39
door Marcel
Leuke lokjes,de diesel werklok (midden) (Fleischmann nr.7218) is gevoelig voor kleine stroomonderbrekingen en is daarom ideaal voor het testen van baanstukken,maakt wel veel motorlawaai,het stomertje rechts (Fleischmann nr.7000) mist helaas wat drijfwerk aan de wielen aan de linkerkant.

Re: GEINBAAN

Geplaatst: 19 dec 2012 18:48
door janiegein
hoi marcel,

dat locje rechts mist rechts ook alles maar ja 20 jaar oud he. is gewoon een nog werkend kneusje maar verdiend het om nog lekker mee te draaien.

volgens mij is dit Flm. 7000 Dr Black Anna 0-2-0 tank loco

gr jan

Re: GEINBAAN

Geplaatst: 19 dec 2012 19:42
door Marcel
Natuurlijk,waarom niet,zolang het motortje goed is moet je er gewoon gebruik van maken,en anders een keer opkanappen met een donor-lokje.

Re: GEINBAAN

Geplaatst: 19 dec 2012 20:22
door Wim
Grappige locjes Jan.

Re: GEINBAAN

Geplaatst: 19 dec 2012 20:27
door janiegein
Hoi Wim,

ja inderdaad grappige dingetjes, ze zijn dan wel oud en mankeren zo links en rechts wel wat maar ja wat wil je, ik ben er tevreden mee en zoals hierboven al besproken ze zijn lekker gevoelig voor storingen en oneffenheden dus als deze goed rond gaan volgt de rest vanzelf op de juiste manier.

Maar voorlopig druk met de helix want dat wil niet echt lukken, maar geduld en met een hoop vertrouwen in mezelf moet het toch wel gaan lukken.

Ik neem er iedergeval de tijd voor om zoveel mogelijk fouten te vermijden en elk gelegd stukje rail te testen.

gr jan.

Re: GEINBAAN

Geplaatst: 20 dec 2012 20:30
door janiegein
hallo dan effe update tot zover.

Veel puzzelen, rekenen en diverse keren achter de oren gekrabt.

Inderdaad de helix linksom wordt nu één hele draai feilloos door alle locs bereden.

oke die kleinere locjes heben dan niet de kracht om bijvoorbeeld 10 tweeassers naar boven te trekken maar 7 wordt gehaald.

hieronder een paar fotootjes van de gang van zaken tot zover.

Afbeelding

Afbeelding

url=https://postimg.cc/image/izchmqr1n/]Afbeelding[/url]


nog de bovenste laag afwerken en dan verder met nivau 0
gr jan

Re: GEINBAAN

Geplaatst: 21 dec 2012 13:31
door janiegein
Hallo allemaal,

Via deze weg wilde ik iedereen een hele fijne feestdagen toewensen en voor het nieuwe jaar een onwijs gaaf bouwjaar waarin we al onze ideën en frustraties kwijt kunnen en mega kunnen genieten van onze o zo mooie hobby met daarnaast natuurlijk voor een ieder heel veel geluk en gezondheid.

Dit alles wordt jullie met de hartelijk groeten toegewenst door

Janiegein, bouwer van de geinbaan

Re: GEINBAAN

Geplaatst: 22 dec 2012 13:22
door janiegein
teleurstelling;

bouwende aan de helix kwam ik er achter dat ik qua hoogte niet uitkwam met betrekking tot stijgingspercentage op een relatief klein ovaaltje.
De praktijk bleek anders dan uitgedacht. Betekend dat ik de helix ga afbreken en onderdelen hergebruik in een andere opstelling waarmee ik beter hoop uit te komen.

Heb op scram wat zitten vogelen en kwam met tot het plan om uit te werken wat er op neer komt dat je twee SSen neerlegt waarvan één tegendraads met als voordeel dat ik geen kruisende verdiepingen heb waar door stijglijn minder steil hoeft te zijn.
Ergens heb ik gelezen dat je in scram hoogte verschillen kan aangeven en dat het program dit zelf berekend maar kon dat niet vinden dus ga ik dat al bouwend proefondervindelijk uitvogelen.

In voorgaande adviezen gaven jullie aan dat de stijgende rail altijd ( het liefst ) in de buitenbaan behoort te liggen en in mijn nieuw idee gaat dit op op de laatste bocht na maar daar ligt het als het goed gaat al bijna vlak dus de remmende werking zal daar hopelijk meevallen.

graag jullie commentaar voor ik een hoop werk op mijn nek haal wat ook niet blijkt te werken.

[url=https://postimg.cc/image/4u6okxi0b/]Afbeelding[/url


ik hoor graag

Re: GEINBAAN

Geplaatst: 22 dec 2012 13:50
door Jelle
janiegein schreef: Ergens heb ik gelezen dat je in scram hoogte verschillen kan aangeven en dat het program dit zelf berekend maar kon dat niet vinden dus ga ik dat al bouwend proefondervindelijk uitvogelen.

gr jan
Jan,

In SCRAM kan je de hoogte inderdaad aanpassen. het handigste is dan om in te zoomen op het stuk rail.
Je selecteert dan de rail die je wil verhogen en aan het uiteinde (waar het pijltje of de verbinding is) zie je een nummer in een hokje staan. Als je nu op dit hokje klikt wordt die rood en kunt je met het scrollwiel van je muis de hoogte instellen (in milimeters) Daarnaast zie je dan gelijk een getal oplichten die de stijging aangeeft.

Re: GEINBAAN

Geplaatst: 22 dec 2012 14:06
door janiegein
ik kan dat ontwerpje in scram niet hier geplaatst krijgen omdat dit progr geen ext scram kent en ik kan dat in scram niet met andere ext oplaan.

maar jelle heb gedaan wat jij zegt en kom dan op 3% stijging.

das dus net te veel dus moet ik gaan verlengen om onder die drie procent te komen toch.

ik hoor wel weer

gr jan

Re: GEINBAAN

Geplaatst: 22 dec 2012 15:24
door Jelle
Dat is een beetje afhankelijk met welke locs je gaat rijden en wat er achter komt te hangen.
Er zijn locs genoeg die 3% stijging aankunnen, maar 'helaas' ook genoeg die daar grote moeite mee hebben.

Zelf heb ik aangehouden om niet sterker te stijgen/dalen dan 2,5% en dan nog zijn er locs die er moeite mee hebben. :?

Maar ik vind SCRAM daarmee toch wel een mooi hulpmiddel.

Re: GEINBAAN

Geplaatst: 22 dec 2012 15:32
door Wim
Hoi Jan,

hoe groot is de afmeting van de dubbele S
ik bedoel de afmeting van het hout............

Ik kan goed uit de voeten met Scarm.

Re: GEINBAAN

Geplaatst: 22 dec 2012 16:05
door Wim
Ik heb een basisplaat van 90 x 60 cm gebruikt.
Bochten 14922 voor de buitenbocht
en 14912 voor de binnenbocht
met hier en daar een stukje rechte rail.

Kan in Scarm dan 98mm stijgen met 3%

Afbeelding

Afbeelding

Re: GEINBAAN

Geplaatst: 22 dec 2012 16:10
door janiegein
Hoi Wim,

ik gebruik de bestaande bochtstukken en verleng die met ongeveer 70 cm dan krijg buitenbocht verlenging buitenbocht en dat wordt totaal 130 cm

hoop dat tekeningetje iets verduidelijkt

Afbeelding


gr jan