Pagina 5 van 38
Re: De bouw van Stadt Schellenbach
Geplaatst: 09 jul 2015 13:16
door BenQ
Martin,
Kan je nog een film maken met de Metronoom waar deze mis gaat ?
Re: De bouw van Stadt Schellenbach
Geplaatst: 09 jul 2015 13:25
door martindomburg
Zal ik vanavond ff doen. Krijg zo visite
Re: De bouw van Stadt Schellenbach
Geplaatst: 13 jul 2015 00:15
door martindomburg
Het probleem is inmiddels opgelost Ben, Er miste een vinkje bij de stam "gedetecteerd"
Ondertussen ben ik druk geweest om het schaduwstation te vullen zodat er maximaal getest kan worden:
Ik kan nu nog 5 treinstellen kwijt en 1 lange trein.
Tot op heden rijdt alles super, iTrain heeft het helemaal onder controle. Wel heb ik nog een paar to-do-fixes:
1 wissel is niet lekker en die moet ik gaan vervangen
1 servoarm moet opnieuw bevestigd worden
de GND tussen de RMU en Dinamo verbeteren met een 10Ohm weerstand in de Ground
Maar voor de rest ben ik zeer tevreden!!!!
Dinsdag komt Alwin een dagje klussen en dan gaan we beginnen aan de tweede laag en de eerste delen van de twee helixen
Stay Tuned
Re: De bouw van Stadt Schellenbach
Geplaatst: 13 jul 2015 00:56
door Jos
Indrukwekkend hoor!
Groetjes,
Jos
Re: De bouw van Stadt Schellenbach
Geplaatst: 13 jul 2015 01:19
door Prutsert
Ziet er mooi uit en ook een mooie verzameling treinen.
Groet Hans
Re: De bouw van Stadt Schellenbach
Geplaatst: 13 jul 2015 07:12
door Maurits71
jaha, en toen zag je treinen. cool man
Re: De bouw van Stadt Schellenbach
Geplaatst: 13 jul 2015 08:15
door Jeroen
Holy Mac wat een zooi treinen. Gaaf dat het allemaal werkt.
Maarre...ik dacht dat jij meer van die stomers was, Domb?
J.
Re: De bouw van Stadt Schellenbach
Geplaatst: 13 jul 2015 08:17
door Maurits71
Re: De bouw van Stadt Schellenbach
Geplaatst: 13 jul 2015 09:13
door BenQ
Martin,
Mooi dat je het opgelost hebt, zal je mijn baanplan met een probleem opsturen.
Maar het is een mooie vulling van het schaduwstation.
Re: De bouw van Stadt Schellenbach
Geplaatst: 13 jul 2015 10:43
door martindomburg
Is goed Ben zal der eens naar kijken
@Flyboy J
Stiekem vind ik alles mooi. Er staan er nu twee tussen maar er komen er straks veel meer.
@Mauritsssssss
Yep, al is dat meer en gevalletje papa is gefrustreerd hup kapot moet het.
Maar natuurlijk krijg ik dat gevoel nooit van computers
P.s.: omdat deze gozer niet goed snik is en nu vakantie heeft kan hij zijn energie niet goed met kwijt dus heeft hij vannacht maar ff de wissel vervangen, paar servo armen bevestigd en nog wat treinstellen geijkt. .....
Heul apart
Cheerz
Re: De bouw van Stadt Schellenbach
Geplaatst: 13 jul 2015 11:32
door Ron
Mooi hoor
Wel mooi dat je vakantie hebt, weet zeker dat je baan dan over 2 weken af is
Bijdewee, we moeten nog eens afspreken.
gr. Ron.
Re: De bouw van Stadt Schellenbach
Geplaatst: 13 jul 2015 12:13
door martindomburg
Ja absoluut kerel!!!!!
Zal je straks ff pb doen
Greetz
Re: De bouw van Stadt Schellenbach
Geplaatst: 14 jul 2015 23:03
door martindomburg
Ola mensen,
Vandaag was het een klein feestje bij mij in de schuur want Alwin (hoontje) is mij een dag komen helpen met de bouw van Schellenbach. Samen hebben we het project letterlijk naar een hoger niveau gebracht door de laag van het tweede schaduwstation aan te leggen. Daarnaast hebben we ook de twee helixen helemaal voorbereid.
Alwin druk aan het werk
En hij heeft er nog schik van ook. Ik heb hem geholpen met de plaatsing van de 12mm multiplex en de versteviging hiervan. Daarna heeft hij alles voorzien van kurk en achterwand. Het ligt er echt mega strak bij allemaal, daar kan een mooi schaduwstation gebouwd worden!!!
Ondertussen ben ik verder gegaan met het voorbereiden van de twee helixen. De beide helixen hebben een totale hoogte van 75 cm maar voor nu hoef ik aan beide zijden maar 32,5 cm te overbruggen. Hiervoor ga ik 6 lagen aanbrengen aan weerszijden van 120x60 cm. Dit zal een hellingspercentage gaan geven van net geen 2 procent
Als materiaal gebruik ik 6mm populieren multiplex
Door een mal te maken kan ik meerdere lagen tegelijk zagen
Als bodem heb ik 12mm multiplex die Alwin heeft voorzien van een stevige balken bodem. Hierdoorheen steken per helix 12 8mm draadeinden.
Het eindresultaat inclusief eerste laag
Ik ga op de helix geen kurk leggen. Waarom niet? a) is me teveel werk en teveel snijafval b) heb gezien dat in de helix er m.i.z. minimaal verschil is in geluid tussen wel/geen kurk c) scheelt toch weer 3mm hoogte waardoor hopelijk de panto's omhoog kunnen blijven.
En ook meteen het eindresultaat van de nieuwe SS
De komende tijd ga ik me weer druk houden met rails leggen en draadjes trekken
Joepie
Groetjes Martin
Re: De bouw van Stadt Schellenbach
Geplaatst: 15 jul 2015 04:35
door mdedeugd
Stel nou dat er strakjes op de helix of elders iets gebeurt, hoe ga je daar ooit bijkomen als het is dicht gebouwt ?
Martin de Deugd
Re: De bouw van Stadt Schellenbach
Geplaatst: 15 jul 2015 07:08
door Timtrein85
Lekker productief! Ik neem aan dat die koelkast daar links vol met bier ligt
Re: De bouw van Stadt Schellenbach
Geplaatst: 15 jul 2015 07:32
door FidOo
Tim, Martin mag helemaal geen bier, gaat ie raar van praten.
Jullie hebben flink jullie best gedaan. Netjes hoor..
Nou de volgende 2 draadjes ff, dan kun je behalve rondrijden ook omhoog en naar beneden rijden!
Re: De bouw van Stadt Schellenbach
Geplaatst: 15 jul 2015 10:27
door Traibergen
Dat wordt een grote modelspoorbaan!
Re: De bouw van Stadt Schellenbach
Geplaatst: 15 jul 2015 10:50
door martindomburg
Ja best wel hè
moet ook hihi
@Martin alle delen boven de helix worden uitneembaar. Zo kan ik altijd van bovenaf erbij. Daarbij word de helix ook uitneembaar
Groetjes
Re: De bouw van Stadt Schellenbach
Geplaatst: 15 jul 2015 12:20
door BenQ
FidOo schreef:Tim, Martin mag helemaal geen bier, gaat ie raar van praten.
Joost,
Ik denk dat je het verschil niet hoort.
Re: De bouw van Stadt Schellenbach
Geplaatst: 19 jul 2015 11:11
door martindomburg
Ohhh dus ik ben raar
klopt
De eerste helix is gereed, heerlijk zo'n vakantie
Het opbouwen viel niet mee, 12 draadeinden van 1 meter en bij elke laag 2 moertjes per draadpen. Dankzij een handige tip met een pvc buis een verlengde moerendraaier gemaakt. Dat werkte goed. Maar het afstellen van de hoogtes is een beste kriem. Met name gaat dat om de bepalende eerste laag. Omdat de draadeinden niet precies even ver van elkaar staan heb ik maar 4 stelpunten die exact zijn, de andere zijn te berekenen maar niet precies genoeg. De punten ertussen heb ik op het oog moeten richten. Ik ben tevreden maar wacht wel de eerste testen even af of het zo goed is verdeeld.
De onderlinge hoogte tussen de lagen heb ik gezet op 56 mm, hierdoor kunnen pantografen vrij omhoog staan zonder het hout te raken. Dit geeft een stijgingspercentage van 2,1 % wat acceptabel is voor mijn lange slepen.
Ik heb de 6 lagen verdeeld in 8 blokken op aanraden van Maurits. Zijn idee vond ik wel interessant. De bovenste en onderste laag hebben in elke richting een blok. De 4 tussenlagen hebben per twee lagen een blok.
Het resultaat
Nu nog een bovenleiding vanger plaatsen bij de ingang en de blokken afwerken op een Sub-D connector en we kunnen gaan testen. Gaan de testen goed dan ga ik verder met de tweede helix.
Groetjes!
Re: De bouw van Stadt Schellenbach
Geplaatst: 19 jul 2015 12:37
door Bart51
Martin,
Die helix is helemaal top.
Kan jij aangeven wat de maat is van de bodemplaat? (kan natuurlijk vanuit de 2,1 % stijging uitrekenen wat de lengte is van 1 omwenteling en dan via Pi terugrekenen naar de lengte van het onderstel, maar ik ben nog een beetje brak dus vraag ik het maar aan jou.)
Alvast dankjewel!
Groetjes Bart
Re: De bouw van Stadt Schellenbach
Geplaatst: 19 jul 2015 12:55
door martindomburg
Hoi Bart.
122x61 binnenbocht is radius 230 en buiten 265 ongeveer. Tussenstuk is 50 cm
Groetjes
Re: De bouw van Stadt Schellenbach
Geplaatst: 19 jul 2015 16:32
door Bart51
Dankjewel, ik ga ermee aan de slag!
Re: De bouw van Stadt Schellenbach
Geplaatst: 19 jul 2015 17:10
door Andre de Ruiter
Dit wordt een indrukwekkende baan. Blijf je volgen.
Re: De bouw van Stadt Schellenbach
Geplaatst: 19 jul 2015 21:09
door barryd
Ben benieuwd hoe het helemaal gaat worden, je hebt er een volger bij
Groet, Barry.