Pagina 5 van 41

Re: Baan van Steven

Geplaatst: 30 jan 2010 21:09
door Rob Fongers
Hee Steven,

Ziet er goed uit man. Toppie

Grtzz Rob

Re: Baan van Steven

Geplaatst: 18 mar 2010 21:11
door shoven
Tijd voor een update.
Er is aardig wat gebeurd intussen. De baan is helemaal aangesloten op ringleiding + bezetmelders (Henry je bent dus niet de enige die zich blauw heeft gesoldeerd :mrgreen: ).
Alle wissels zijn aangesloten op wisseldecoders. Had een nieuwe Lenz LS150 gekocht, blijken er 2 poorten niet te werken! Gelukkig had ik ze niet allemaal nodig, maar dit is wel balen. Zal hem maar omruilen.
Vervolgens het hele zwikje ingevoerd in Koploper, 25 blokken. Dat had ik gelukkig al eens uitgedokterd, dus dat ging vrij snel.
En dan rijden. Gestart met de best rijdende locs die de allerergste kinderziektes eruit moeten halen.
Het spul rijdt nu een paar dagen. Ik heb een paar kleine aanpassingen aan de baan moeten doen, maar dat betrof vooral knikken op hellingen waardoor wagons loslieten. Eén wissel deed vervelend, die heb ik vervangen door een beter exemplaar. De rails in de spiraal en het schaduwstation lag er al een tijd. Die ligt vastgelijmd, maar de rest ligt dus nog los zodat ik eenvoudig nog dingen kan wijzigen. Betekent ook wel dat rails af en toe losgereden worden, maar dat is te overzien. In de komende weken wordt het dus flink rijden en fijnslijpen. Op het moment rijdt het vrij goed en gaat er niet al te vaak iets mis. Wel heb ik al een lijstje met kleinere door te voeren wijzigingen (een paar blokken alsnog splitsen, inhaalspoortje erbij en nog wat van die dingen). Zo rijden de treinen nog wat hard (let op de grijze Klaas in het filmpje), maar dat is simpel te verhelpen.

Een kleine impressie in dit filmpje. 8-) Het licht is niet echt geweldig, komt door het kunstlicht waarbij is gefilmd. Maar goed, je ziet wat er gebeurt.
Langzaam aan ga ik meer locs op de baan zetten en kijken hoe zij het doen. Er rijden er nu 7 tegelijk rond en ik ben benieuwd hoeveel de Multimaus er aankan.

Re: Baan van Steven

Geplaatst: 18 mar 2010 21:27
door Rob Fongers
Mooi, moet maar eens gauw komen kijken

Re: Baan van Steven

Geplaatst: 18 mar 2010 21:40
door Jos
Mooi filmpje hoor Steven! Leuk he, als alles begint te rijden :D
1 vraagje, het hoogstgelegen spoor daalt zo te zien we heel abrupt (bijna tegen de muur). Het lijkt erop alsof je ruim 6 cm daalt op 60 cm. Zelfs de cruisecontrol van de decoder kan het niet bijhouden zo te zien.

Groetjes,
Jos

Re: Baan van Steven

Geplaatst: 18 mar 2010 21:48
door henry
steven dat ziet er weer goed uit man, dus jij bent ook verlost van de soldeerbouw.
je filmpje ziet er leuk uit.
groetjes henry

Re: Baan van Steven

Geplaatst: 18 mar 2010 22:03
door shoven
Jos schreef:Mooi filmpje hoor Steven! Leuk he, als alles begint te rijden :D
1 vraagje, het hoogstgelegen spoor daalt zo te zien we heel abrupt (bijna tegen de muur). Het lijkt erop alsof je ruim 6 cm daalt op 60 cm. Zelfs de cruisecontrol van de decoder kan het niet bijhouden zo te zien.

Groetjes,
Jos
Ja dat klopt. Dat is eigenlijk de enige schoonheidsfout die erin zit. Ik zoek nog naar een oplossing maar voorlopig hou ik het op een snelheidsbeperking (anders vliegen de wagons de bocht uit).

Re: Baan van Steven

Geplaatst: 18 mar 2010 22:31
door Saraan
Steven,

erg leuk filmpje! Ik heb ervan genoten. Alles rijdt zo mooi en vlot. Knap werk! En ik ben toch wel benieuwd hoe de baan aangekleed eruit gaat zien.

groetjes,

Re: Baan van Steven

Geplaatst: 18 mar 2010 22:57
door marco
Ziet er fantastisch uit steven.
Je treinen rijden wel erg snel maar ze ontsporen niet dus ligt de rails goed :D
Ik zou ze later wel langzamer laten rijden dat vind ik persoonlijk mooier.
Kun je overal nog goed bij later met het landschap?

Ik blijf het volgen groetjes marco

Re: Baan van Steven

Geplaatst: 19 mar 2010 08:19
door william
Inderdaad een erg leuk filmpje.
Mooi he, als het allemaal rijdt?
Ziet er goed uit en - net als Marco - zou ik de treinen wat langzamer laten rijden dat vind ik ook mooier.

Groeten,
William

Re: Baan van Steven

Geplaatst: 19 mar 2010 09:16
door Jerome
shoven schreef:Had een nieuwe Lenz LS150 gekocht, blijken er 2 poorten niet te werken! Gelukkig had ik ze niet allemaal nodig, maar dit is wel balen. Zal hem maar omruilen.
Steven, Leuke film hoor en een mooie baan. Over die LS150, je kan em ook nog proberen te resetten. Ik heb zelf 7 Ls150 in dienst (nog 4 te gaan) en ik heb bij stuks hetzelfde gehad waar een uitgang niet werkte. Na een reset was het probleem opgelost. Zie pagina 28 van de handleiding

Mvg, Jeroen

Re: Baan van Steven

Geplaatst: 19 mar 2010 11:08
door shoven
Over de snelheid: ik checkte het even en de standaard max snelheid in Koploper had ik op 140 gezet. Dat is wat royaal, dus die gaat omlaag naar 100 of zo en dan maar eens kijken. Ook in de stations mag het nog wel een tandje rustiger. 8-)

De aankleding is nog even niet aan de orde; daar ga ik nog over nadenken. Belangrijk punt wordt wel hoe het allemaal bereikbaar blijft. Je ziet links en rechts wat mangaten waardoor ik nu overal bij kan. Dat moet met scenery nog steeds kunnen, dus ik ga denk ik iets van afneembare elementen maken die bij calamiteiten aan de kant kunnen worden gezet. Suggesties zijn zeer welkom.

Aan de baan zelf zal ook nog wel wat worden geknutseld. Ik zal over een tijdje wat wissels nog vervangen door Peco's (code 80), aangestuurd door de ServoSwitch van Karst Drenth, ik heb er daar nog 7 van weten te bemachtigen. Nu nog wat wissels bestellen, met geleidend hartstuk. 8-)
Een paar blokken zullen nog worden gesplitst, sommige zijn nog wat lang (3 meter of meer, de langste is een meter of 5) waardoor te lange wachttijden ontstaan. De snelheid wordt dan ook wat beter regelbaar.
In het schaduwstation liggen wisselstraten met 3 wissels achter elkaar, ik heb een paar locs (allen Minitrix by the way :? ) die er heel soms stroomloos op blijven stilstaan. Daar moet ik ook nog wat op vinden, want daar heb ik de pest aan.
Al met al valt het niet tegen, zeker als je in aanmerking neemt dat al mijn rails tweedehands Flm Piccolo is, ook de wissels en aandrijvingen.

Re: Baan van Steven

Geplaatst: 19 mar 2010 11:09
door shoven
Jerome schreef:Steven, Leuke film hoor en een mooie baan. Over die LS150, je kan em ook nog proberen te resetten. Ik heb zelf 7 Ls150 in dienst (nog 4 te gaan) en ik heb bij stuks hetzelfde gehad waar een uitgang niet werkte. Na een reset was het probleem opgelost. Zie pagina 28 van de handleiding

Mvg, Jeroen
Kijk, daar heb ik wat aan! Ga ik proberen, bedankt voor de tip.

Re: Baan van Steven

Geplaatst: 31 mar 2010 23:08
door Rob Fongers
Steven,

Was ff leuk om bij je te zijn en je bouwwerk te aanschouwen. wat me vooral opviel was dat eigenlijk alles heel goed liep en je koploper het werk liet doen zonder te hoeven ingrijpen.

Re: Baan van Steven

Geplaatst: 01 apr 2010 19:44
door shoven
Thanx!
Ja nu druk aan het rijden, weinig storingen. De komende tijd gaat er nog materieel op dat nu nog aan de kant staat en wat minder goed rijdt. Dan komen er ongetwijfeld weer dingen bovendrijven. Verder gaan er wat Peco wissels in met servo-aandrijving, en worden er nog een paar blokken gesplitst. Ik ben benieuwd.

Re: Baan van Steven

Geplaatst: 06 apr 2010 21:17
door shoven
De eerste wijziging. Twee Peco wissels (code 80) ingebouwd om een extra shortcut in de baan te maken met een extra rijmogelijkheid als gevolg. Deze twee wissels worden aangedreven door servo's, aangestuurd door servodecoders (filmpje - hij schakelt nog wat snel).

Ingebouwde Peco wissel:
Afbeelding

En die leidt hierheen, tweede wissel:
Afbeelding

Het gevolg is dat je nu het volgende baanplan krijgt, de nummers 1 en 2 zijn de nieuwe wissels.

Afbeelding

Voor het station kun je dus nog kiezen een andere route te rijden.
Later zullen nog de wissels 3 en 4 worden geplaatst, zodat je niet alleen van binnen naar buiten kunt maar ook omgekeerd.

Re: Baan van Steven

Geplaatst: 13 apr 2010 10:48
door shoven
Aan de baan is weer wat gewijzigd. Onder het station zat nog een overloopwissel die me niet beviel. Eigenlijk gewoon een ontwerpfout.

In het 1e plaatje zie je het ontwerp dat aangelegd is. In de cirkel zit een overloopwissel. Die zit daar natuurlijk niet slim, je kunt nu vanuit het binnenste groene spoor alleen naar het onderste stationsspoor. Bovendien ziet het er minder fraai en vloeiend uit.

Afbeelding

In het bijgestelde ontwerp is dit aangepast. In de cirkels zie je de 2 nieuwe wissels (nr 3 en 4 uit de vorige post), de oude overloopwissel is weg. Links in het plaatje zie je een nieuwe verbinding die in de vorige post getoond is.
Afbeelding

De 2 nieuwe wissels zijn Peco electrofrogs code 80, aangedreven door een servo. Werkt als een trein. Installatie is even een gedoe en wat meer inregelwerk dan een gewone Flm wissel, maar het is de moeite. Het railbed is uiteraard anders, dat wordt bij het ballasten weggewerkt. Je ziet hier overigens nr 3 bij de ingang van het station, waar Flm, Peco en Roco rails zonder problemen aan elkaar geknoopt zijn.
Ik denk er nog over om de driewegwissel te vervangen door 2 Peco's.

Afbeelding

En de andere wissel (nr 4, de meest rechtse in het schema).
Afbeelding

Om een indruk te krijgen van hoe dat zit hier nog een sfeerplaatje van de servo (op zijn rug gezien) bij wissel 1 die aan 2 blokjes hout is vastgemaakt om hem op zijn plek te houden. Rechts ervan zit de ServoSwitch die het ding bestuurt. Het ding hangt -behalve aan de servo- aan 5 verbindingen: rood en zwart voor de voeding (14V AC), geel en bruin voor DCC en de paarse draad zit aan het puntstuk van de wissel vast en schakelt mee met de wissel om kortsluiting te voorkomen. De servo beweegt een draad van verenstaal die de wissel omzet.

Afbeelding

Re: Baan van Steven

Geplaatst: 13 apr 2010 11:37
door Michiel
Los van het feit dat ik die lus wat vreemd vind, vind ik het toch knap dat je die servo techniek eigen hebt gemaakt. Bij mij zit het nog allemaal in de pijplijn, maar jij hebt al een werkend model (of twee). 8-) 8-) 8-) Geen stijve nek na 2 dagen onder die baan te hebben gelegen? :D

Re: Baan van Steven

Geplaatst: 13 apr 2010 11:42
door evo
Steven,
Waarom boor je de gaten voor de draadjes zover van de rails? Ik boor ze in het stukje tussen de bielzen en de rails, steek daardoor het vertinde draadje naar boven en soldeer rechtstreeks aan de rails, onzichtbaar.
Groeten,
Edwin

Re: Baan van Steven

Geplaatst: 13 apr 2010 11:55
door Hookies
Kun je daar eens een foto van laten zien Edwin?

Re: Baan van Steven

Geplaatst: 13 apr 2010 12:01
door shoven
evo schreef:Steven,
Waarom boor je de gaten voor de draadjes zover van de rails? Ik boor ze in het stukje tussen de bielzen en de rails, steek daardoor het vertinde draadje naar boven en soldeer rechtstreeks aan de rails, onzichtbaar.
Groeten,
Edwin
Dat heeft ermee te maken dat alles nog los ligt. Er schuift wel eens wat heen en weer, en zo hou ik wat speelruimte. Als het definitief wordt komt alles strakker te zitten, tenminste bij de zichtbare delen. De ballast zal ook eea verbergen. En de meeste rails is Flm Piccolo, daar kun je niet tussen de bielzen door...

Re: Baan van Steven

Geplaatst: 13 apr 2010 12:32
door shoven
Intussen wordt er ook nog gereden. Er staan nu 9 locs op de baan die soms allemaal tegelijk rijden. De Multimaus trekt dat nog goed. Voor de zekerheid is in Koploper een maximum van 10 rijdende treinen ingesteld.

Re: Baan van Steven

Geplaatst: 13 apr 2010 13:05
door evo
Hookies schreef:Kun je daar eens een foto van laten zien Edwin?
Natuurlijk:
soldering2041.JPG
soldering2041.JPG (119.15 KiB) 4974 keer bekeken

Re: Baan van Steven

Geplaatst: 13 apr 2010 13:59
door Hookies
Ah, maar dat krijg je met die Flm Piccolo's niet voor elkaar. Die hebben immers nog een eigen bedding.

Re: Baan van Steven

Geplaatst: 13 apr 2010 15:18
door Krab
Hoe zo niet Martin ,dat lukt toch wel met fleischmann .
P1070142.JPG
P1070142.JPG (45.97 KiB) 4954 keer bekeken
en zo kun je het aan de zijkant rail ook doen ,
je moet er enkel een gaatje in de bedding boren .

groetjesss sjaak

Re: Baan van Steven

Geplaatst: 13 apr 2010 17:20
door shoven
Hm.
Dat van Edwin ziet er toch strakker uit. Maar goed, dat is het voordeel van rails zonder bedding. Ik ben wel benieuwd naar het plaatje met ballast, want dat verbergt ook veel...