Pagina 5 van 28
Re: Sprinkbaan
Geplaatst: 27 dec 2015 22:11
door Reindier
Hallo, wat een mooie baan ben je aan het maken! Vond je filmpje erg mooi om te zien hoe ze allemaal vanzelf rijden en stoppen, ik ben beginner dus ga je baan volgen maar moet nog een hoop leren... Ga nu googelen naar koploper
wat het precies doet en waarmee je dit doet.
P.s. Is het mogelijk een wat langer filmpje te maken zodat je op een vast punt echt goed kan zien dat de treinen wachten en weer door mogen rijden?
Ik ga je volgen en suc6 verder met de bouw
Gr reinier
Re: Sprinkbaan
Geplaatst: 27 dec 2015 23:01
door shoven
Zo'n filmpje kan ik wel maken Reinier, maar dat zou erg saai worden vrees ik. Als je op de links onderaan mijn handtekening klikt kom je op mijn Youtube kanaal, waar veel filmpjes van de vorige baan staan. Die zijn interessanter.
Als je meer over Koploper wilt weten kun je terecht op het koploperforum,
www.koploperforum.nl . Daar vind je ook een beginnerscursus, Maliebaan geheten. Erg nuttig vond ik zelf.
Re: Sprinkbaan
Geplaatst: 27 dec 2015 23:47
door shoven
Dit weekend de eerste tegenslag. Ik was druk bezig met het testen met grote slepen door de helix. Een aantal locs heeft daar toch problemen mee. Dus eerst de tussenruimte wat verminderd met 0,5cm (dat is het grote voordeel van de draadeinden, je verstelt gewoon de moeren). Dat hielp wel, maar net aan. Een Class 66 trekt de testsleep (18 kolenbakken) omhoog, maar mijn BR285 net niet (later zag ik dat het kreng maar 1 antislipbandje heeft - is er 1 kwijt...
).
Wat nu?
De tussenruimte nog verder verlagen creëert namelijk het volgende probleem: panto's. Op de foto zie je de panto-testloc, een Minitrix Taurus. Met panto omhoog meet het ding ruim 5 cm incl. rails. De ruimte tussen de lagen was nu 6cm incl. 6mm voor de mdf-plaat. Zit al aardig op het randje dus. Dat betekent dat ik daar dus weer wat op moet verzinnen, een panto-vang-installatie, zoiets.
Dat zijn me wat teveel nadelen bij elkaar. Ik wil dat elke loc en trein door de helix kan, en de meesten met een flinke sleep. En ik heb geen trek in panto-vang-dingesenofhoediezooiookheet. Dus besloten de helix aan te passen. Elk rondje wordt in tweeën gezaagd, en er komt een stuk van 40cm tussen de 2 helften, zodat de rijlengte groter wordt en daarmee het stijgingspercentage daalt.
Elk rondje is nu 235cm, daar komt dus 80cm bij en dan kom je op een helling van 1,9% ipv 2,55%. Dat geeft meer marge. Zojuist wat extra mdf gehaald, morgen aan de slag... Is een rotklusje natuurlijk, maar als ik dit niet nu aanpas krijg ik spijt, hier blijf je last van houden.
Panto raakt het plafond.
Ruim 5 cm! (plm. 5,2, fotoperspectief vertekent iets)
Re: Sprinkbaan
Geplaatst: 28 dec 2015 06:00
door fiona
Hallo Steven.
Bij mijn baan wil ik dat de e locs ook met de pantograaf omhoog rijden.
Ik zit te denken om ze in een bepaalde stand te fixeren.
Misschien ook een ideetje voor je.
Groet Dirk
Re: Sprinkbaan
Geplaatst: 28 dec 2015 06:17
door fiona
Hallo Steven.
Zelf gebruik ik hechthout met een dikte van 4 mm.
Scheelt ook weer hoogte.
Groet Dirk
Re: Sprinkbaan
Geplaatst: 28 dec 2015 08:28
door Ron
Dat is balen en inderdaad een k**klus.
Heb je nog voldoende ruimte om het aan te passen?
gr. Ron.
Re: Sprinkbaan
Geplaatst: 28 dec 2015 10:49
door shoven
Ja, ruimte is het probleem niet. Ik ben alleen in de breedte beperkt tot 80cm, omdat de helix niet moet uitsteken, de hele baan is nl. 80 breed. Maar ik heb wel speling, de onderste laag bepaalt immers de voetafdruk van het ding en je kunt natuurlijk slim kiezen hoe die aansluit op het schaduwstation. En aan de bovenkant zie ik wel weer.
Ik rommel tenslotte ook maar wat aan.
Re: Sprinkbaan
Geplaatst: 28 dec 2015 11:29
door Maurits71
heel herkenbaar,
maar inderdaad de enige beslissing.
wat je wel nog even kan overwegen is de loks die moeite hebben een extra bullfrog bandje te geven, dat scheelt zo mar 30 % trek kracht.
Re: Sprinkbaan
Geplaatst: 28 dec 2015 11:45
door DRV
ff stom gedacht misschien maar kan je er geen antislipbandje opzetten anders ?
MVG
Re: Sprinkbaan
Geplaatst: 28 dec 2015 13:35
door Marksintpancras
Ach, dat resultaat van het rommelen mag er wezen
Wordt wel een geweldige baan, zeker balen van de helix.
Ik ken het gevoel, daarom me vorige baan gesloopt. Maar ja, wel weer wat wijzer.
Ik merk dat er veel verschil in de locomotieven qua trekkracht / vermogen. Zeker nu ik de snelheidsmeting doe met iTrain.
Succes met het aanpassen van de helix
met vriendelijke groet,
Mark
Re: Sprinkbaan
Geplaatst: 28 dec 2015 14:45
door shoven
Antislipbandje kan helpen, en ik zal er ook bestellen voor de BR285, maar ook de Class 66 ging niet van harte naar boven, met 2 asb's...
En ik kies het liefst voor structurele oplossingen.
Trekkracht verschilt inderdaad fors per loc. Sommige hebben het al moeilijk op de vlakke baan. Een beetje van dat bullfrog snot spul zal ook wel helpen.
Eerst die helix maar eens aanpassen. Eerste stukje zit erin, nog 7 te gaan...
Re: Sprinkbaan
Geplaatst: 28 dec 2015 20:48
door traiNiac
Hallo Steven,
Net je draadje van je nieuwe baan doorgelezen. Wat een werk is dat toch, zo'n schaduwstation. Maar ja, al je treinen in een vitrine is het ook niet
Goede keuze om nu je helix nog aan te passen. Wat is trouwens een bullfrog bandje waar Maurits en jij het over hebben?
Re: Sprinkbaan
Geplaatst: 28 dec 2015 22:26
door shoven
Bullfrog snot is een of ander gel-achtig spul dat je op de wielen van je loc kunt smeren. Daardoor ontstaat een laagje dat de adhesie tussen rails en wiel bevordert, en daarmee de grip en de trekkracht van de loc.
Het wordt meestal gebruikt bij locs zonder anti-slipbandjes.
Re: Sprinkbaan
Geplaatst: 28 dec 2015 23:46
door shoven
Vandaag dus een begin gemaakt met de aanpassing van de helix. Vanochtend eerst 8 tussenstukken gezaagd. Ook heb ik de cirkels in tweeën gezaagd.
Met metalen verbindingsplaatjes heb ik de tussenstukken tussen de 2 helften van de 1e cirkel geplaatst, en vervolgens 2x 40cm rails ertussen geprutst. Lekker werkje...
Vanavond heb ik even testgereden, hierbij een
kort filmpje. Zoals je ziet trekt de Hercules 18 kolenbakken zonder problemen omhoog, op lage snelheid. Mooi!
Re: Sprinkbaan
Geplaatst: 29 dec 2015 00:32
door Henk van de Weerdt
Hallo Steven,
Ziet er goed uit, alleen jammer van al dat extra werk.
Re: Sprinkbaan
Geplaatst: 29 dec 2015 09:01
door traiNiac
shoven schreef:Bullfrog snot is een of ander gel-achtig spul dat je op de wielen van je loc kunt smeren. Daardoor ontstaat een laagje dat de adhesie tussen rails en wiel bevordert, en daarmee de grip en de trekkracht van de loc.
Het wordt meestal gebruikt bij locs zonder anti-slipbandjes.
en nemen de contactvlakken tussen wiel en rails navenant af? Of geleidt het spul?
Leuk filmpje trouwens
Re: Sprinkbaan
Geplaatst: 29 dec 2015 09:53
door DRV
Zoals je bezig bent bevalt me wel, ik zet alleen mijn eigen helix weer in twijfel als ik dit zo zie.
Andermans problemen kunnen ineens handig zijn
MVG
Re: Sprinkbaan
Geplaatst: 29 dec 2015 10:57
door shoven
Gewoon flink testen Dennis, zodat je er nog een beetje op tijd achter komt. Als ik dit moest doen als dat ding helemaal ingebouwd zit baalde ik veel meer, dit is nog goed te overzien.
Re: Sprinkbaan
Geplaatst: 29 dec 2015 11:28
door Jeroen
Steven, hier kunnen de meesten wat van leren. Grappig dat je achter dingen komt waar ik ook achter ben gekomen ooit, en waar ik het hier op t forum wel eens fout zie gaan.
Jij denkt nu: rigoreus de zaag er maar effe in. Nu doet het even pijn maar straks heb je enkel profijt van je beslissing nu.
Zelf heb ik twee loks die ook lopen te bitchen in mijn spiraal. Hier frommel ik er nog wel een pantovangertje in. Het zit op één bepaald plekje....
J.
Re: Sprinkbaan
Geplaatst: 29 dec 2015 18:39
door adg
Hallo Steven,
Even een vraagje, dat tangetje met die rode handvaten op je 2e laatste foto, is dat zo'n ding om rail door te knippen?
Ik ben eigenlijk op zoek naar zo'n tangetje.
Trouwens leuk om je draadje weer te volgen, ziet er weer prefect uit. Ben zelf alleen nog maar draadjes aan het bakken in het "s" station.
Overigens wordt hij niet zo groot, ik heb die ruimte er niet voor.
Mvg,
Ad
Re: Sprinkbaan
Geplaatst: 29 dec 2015 19:01
door Henk van de Weerdt
adg schreef:dat tangetje met die rode handvaten op je 2e laatste foto, is dat zo'n ding om rail door te knippen?
Ik ben eigenlijk op zoek naar zo'n tangetje.
Als ik het goed zie is dat een (draad)kniptangetje, met aan de andere kant een draadstripper.
Re: Sprinkbaan
Geplaatst: 29 dec 2015 22:00
door shoven
Dat heb je goed gezien, het is een draadknipper met stripper.
Re: Sprinkbaan
Geplaatst: 01 jan 2016 17:00
door shoven
Pff, het kreng is klaar. Nu ben ik bezig hem op zijn plek te plaatsen. Uiteraard weer wat onvoorziene situaties. De helix is breder dan gepland omdat de ruimte voor de later ertussen geplaatste delen iets breder is vanwege het stukje waar het draadeind in zit. Niet erg, maar hij steekt een klein stukje uit. Ik heb hem iets schuin geplaatst, dat maakt het ook makkelijker om de helix aan te sluiten op het schaduwstation.
Ik liep nog tegen iets irritants aan. Bij het doorslijpen van een deel schoot een stuk rails uit de bedding. Dat was niet te herstellen, dus nieuw stukje erin. Ik had nog wat oude Minitrix railstukken liggen. Hup, erin gezet en toen moest ik alleen nog een draadje eraan solderen... En dat ging dus niet. De soldeer pakte gewoon niet. Soldeerbout nog wat heter gestookt, maar noppes. Toen maar eens gegoogled, en wat bleek? Sommige oudere rails van Minitrix is van een zodanig materiaal (RVS) dat soldeer gewoon niet pakt (tenzij je aan de slag gaat met s39, zuren of dat soort troep). Grrr.
Dus railstuk er weer uit, enkeltje prullenbak, en vervangen door een oud Roco stuk dat zich wel weet te gedragen.
Maar goed, nu aansluiten op het schaduwstation, een keerlusje op niveau 0 maken, bezetmelders aansluiten en dan uitgebreid testrijden en stellen (daarbij is de constructie met draadeinden ideaal).
Gisteren ook nog wat extra spul gekocht. Ik moest in Vlaardingen zijn bij wat vrienden, en in het verlengde van hun straat zit MTE. Uiteraard ben ik even langs gegaan, en heb de eerste stukken Peco code 55 gescoord (de code 80 was op, 75 stuks zitten erin!), en ook nog een extra Multimaus. Die laatste ga ik gebruiken voor het programmeerspoor en als reserve centrale. De baan draait straks namelijk op 2 MM centrales, 1 voor het schaduwstation en 1 voor de rest, waarbij een van de twee als booster wordt gebruikt.
Re: Sprinkbaan
Geplaatst: 01 jan 2016 20:29
door Reindier
Zozo je bent wel weer druk geweest ben benieuwd naar de foto's van al je inzet, volg je project op de voet
suc6 en de beste wensen voor 2016! Voor iedereen natuurlijk hier.
Gr Reinier
Re: Sprinkbaan
Geplaatst: 01 jan 2016 21:02
door Marksintpancras
Beste Steven,
Je gebruikt je vrije tijd weer nuttig, lijkt soms wel de wet van Murphy bij jouw.
Ik had op de valreep van 2015 ook nog een prorail ict storing, maar veel sneller opgelost dan het groot bedrijf ivm had wel de kennis en de kunde.
Maar ben nu wel benieuwd naar het eindresultaat van jouw ingreep, dus foto's
Met vriendelijke groet,
Mark