Pagina 43 van 67

Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] Afbouwen hobbykamer...

Geplaatst: 26 nov 2017 00:12
door Stanley
Gewoon wauw.. :shock: Succes met aansluiten!

Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] De baan is verhuisd!

Geplaatst: 02 dec 2017 20:41
door Hoontje
Bouwupdate:

Vandaag weer druk aan de knutsel. Eerste herstelwerkzaamheden onder de baan; opnieuw aansluiten van de bekabeling etc.
Daarnaast de verlichting in de kamer verder uit kunnen meten en opgehangen.
Naast het Dynamic White LED paneel boven mijn nieuwe werkplek, hangt er nu ook een Dynamic White LED paneel van 120 x 30 cm midden boven de kamer. Ook deze is weer te sturen met een app op de telefoon en met een wandcontrole-unit. De lichtrange is 2200K - 6000K wit licht, dus van zeer warm wit naar koud wit/daglicht wit.

Afbeelding

Zonder licht wordt het snel donker in de kamer. Deze foto is omstreeks 15:30u vanmiddag genomen...

Afbeelding

Nu, op 50% sterkte, schijnt de zon vol op!

Van de week ook even ergens blauwe plaat vandaan halen zodat de [Module Helix Tilburg] aangesloten kan worden op het schaduwstation. Ook moet ik het onderstel voor de [Module Keerlus] nog helemaal in orde maken, dus genoeg te doen voordat er een trein gaat rijden.

Tot zover,

Groetjes,

Hoontje

Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] De baan is verhuisd!

Geplaatst: 09 dec 2017 19:17
door Krab
Hoi Alwin ,
dat is een hoop licht boven je baan ik heb enkel wat tl lampen erboven hangen .
Ben benieuwd naar je vorderingen als je er nog tijd voor heb :o .


mvg Sjaak

Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] De baan is verhuisd!

Geplaatst: 26 dec 2017 00:40
door Hoontje
Bouwupdate:

Afgelopen 3 dagen 'plots' vrij. Dus lekker weer aan de baan kunnen knutselen. Het is gelijk merkbaar, nu hij gewoon hier thuis staat, klust het lekker door. "Even naar boven" en voor je het weet ben je een paar uur en flink aantal klussen verder! :D

Afgelopen dagen vooral bezig geweest met het verder afwerken van de [Module Helix Tilburg]. Qua sporen etc. was hij al klaar, alleen nog enkele draden aansluiten en de nieuwe blokindeling invoeren in iTrain moest nog gebeuren. Ook de wisselstraat richting de stamlijn moest voorzien worden van een relaisschakeling, omdat dit een soort uitvergroot kruiswissel is.
Dat werd dus in een krappe kleine ruimte solderen, draden trekken en werken... :? Maar het is goed gegaan en de treinen rijden er inmiddels overheen!
Dus heb ook enkele filmpjes gemaakt...

Foto's! :D

Afbeelding

De wisselstraat waarvoor een relaisschakeling is aangelegd. Uiterst links en uiterst rechts zie je de 2 wissels die samen het 'kruiswissel' vormen en dus niet bij een blok horen. Het wissel erboven hoort tot de buitenbocht van de helix en heeft dus geen relaisschakeling nodig...

Afbeelding

De documentatie van de baan, daardoor wist ik weer welke draadjes waar aangesloten zaten. Op [Module Venneweg] hing een 25-polige stekker richting de voorganger van deze helix. Maar ja, waar al die draden voor waren wist ik niet meer precies natuurlijk! Dan ben je blij met zo'n tabelletje. En een multimeter om alles toch even na te meten. Zo ontdekte ik dus dat de groene draad voor de wisselstraat geen verbinding heeft mét de spoorstaaf. Dat wordt een keer [Module Venneweg] losmaken en nakijken...

Afbeelding

Zoveel ruimte in de kamer, en dan ga ik hier tussen gewrongen proberen te solderen... Het ging eigenlijk best vlot...

Afbeelding

Ooit afgekeken bij de Delftse Modelbouw Vereniging; printplaatjes waaraan de 25-polige stekkers zitten gesoldeerd. Nu was het draadje op het juiste stripje, aantikken met de soldeerbout en klaar is Hoontje!

Afbeelding

De doorvoer en het achterliggende PVC buisje zitten aardig vol draadjes. Daar moet binnenkort, als ik een ringleiding voor m'n verlichting aan ga leggen maar een gaatje naast...

Afbeelding

Alle draden op een zwarte en witte na, aangesloten, dus de boel intekenen en test rijden!
Tijdens het testrijden viel het erg op dat de rolweerstand van wagonnetjes echt heel erg van invloed is op het trekkend vermogen. Mijn Startrain 1300 heeft de grootste moeite om 3 Fleischmann plan W's, 4 plan D's van Arnold en een THS Plan D omhoog te trekken, terwijl een sleep van 7 Minitrix IC rijtuigen geen belemmering lijken te zijn. Terwijl hun gewicht meer is dan de eerstgenoemde rijtuigen.
Ook de GEFCO Autotransportwagons van MFTrain gaan nog niet soepel omhoog. Ze ontkoppelen snel en lopen erg snel uit de rails. Erg balen, want om die trein gaat het nu nét! Dat waren de goederentreinen die ik vroeger door het bos zag blazen! Dus nog veel testen voor de boeg! De IC Den Haag - Venlo anno 2005 rijdt in elk geval soepel omhoog, dus er is ook zeker succes! :D

Enkele filmpjes:


IC Den Haag - Venlo anno 2005


NS 1202 met 7 IC rijtuigen


NS 1306 met 7 IC rijtuigen


NS 6503 met 7 IC rijtuigen

Terwijl zij testrijden, zit ik me te verwonderen over het volgende...

Afbeelding

Beneden aan de andere zijde van de Helix stuit ik opnieuw op een stekker. Ik heb slechts 2 draden over, een zwarte en witte... Maar waar moeten de andere 4 draden dan aangesloten worden? Die stonden niet op het schema. Wat blijkt, het zijn de wisselvoeten zodat die ook gevoed worden, die behoren namelijk bij de beginblokken van de helix. Morgen nieuwe stekker maken en gauw nog 4 draden extra trekken. Dan is de [Module Helix Tilburg] technisch voor nu helemaal klaar!

Tot zover,

Groetjes,

Hoontje

Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] De baan is verhuisd!

Geplaatst: 26 dec 2017 09:00
door OBBinN
Drukdrukdruk! Altijd handig om duidelijk te noteren welke pin van welke stekker waar vandaan komt en waar die naar toe gaat! In geval van storingen kan je veel gelijk uitsluiten!

Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] De baan is verhuisd!

Geplaatst: 26 dec 2017 10:47
door martindomburg
Fijn hé zo'n multimeter :)

Mooie filmpjes kerel. Die 1200 stam is ook erg mooi zo.

Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] De baan is verhuisd!

Geplaatst: 26 dec 2017 11:20
door erik-n-fan
Leuke filmpjes inderdaad!!

Ik kies ervoor een paar tientjes extra uit te geven voor een extra (terugmeld)module af en toe. Zo hoef ik modules maar te koppelen met voeding (dcc) en wisselspanning. Daarnaast de terugmelders met utp door te verbinden en “klaar”. (Ik heb geen plek voor een vaste baan dus alles gaat keer op keer in en uit elkaar. Simpele verbindingen zijn dan essentieel.)

Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] De baan is verhuisd!

Geplaatst: 26 dec 2017 11:50
door Hoontje
Dank allen.
@Eric zo is mijn baan ook opgebouwd. Alleen de relaisschakeling zit verdeeld over enkele modules, omdat deze op beide modules nodig is, dus moeten er stekkers tussen. Meeste modules hebben eigen blokkaarten en oc32's. Dus daar ontbreken de stekkers ook.

Groetjes


Hoontje

Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] De baan is verhuisd!

Geplaatst: 26 dec 2017 13:02
door Marksintpancras
Lekker bezig kerel :D , ach ja, dat probleem ken ik ook van uit de rails lopen, ontkoppelen en te veel rolweerstand. Heb ook nog hele stammen staan ter verbetering. :D

Het ontkoppelen kan je gebruik maken van de NME koppelstangen, dit zijn vaste koppelingen. Ik gebruik ze tegenwoordig voor mijn vaste stammen, scheelt een hoop geklopt.

Rolweerstand ben ik nog aan het onderzoeken, maar ik denk dat ik de punten van de wielassen ga bij slijpen.

Tevens, uit de rails lopen, is denk ookneen probleem van bepaalde wielstellen, ik het vermakelijk bij minitrix rijtuiffen en de MU wagons, deze ga ik eens goed na lopen en denk om ook hier de assen aan te passen qua wielen. Even een goede schuif naar kopen.

Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] De baan is verhuisd!

Geplaatst: 27 dec 2017 01:10
door Hoontje
Bouwupdate:

Vandaag de Helix electrisch verder in orde kunnen maken. Geen foto's van gemaakt; alleen maar draden en troep... Die is inmiddels opgeruimd en ik ben druk aan het test rijden. En dus ook tijd voor wat foto's. ;)

Een tweetal plaatjes die de sfeer welke ik voor ogen heb, uit beginnen te stralen. Hopelijk zijn jullie het met me eens?!

Afbeelding

De NS 2520 met aan de haak een aantal wagons vanuit Italië beladen met witgoed ten behoeve van de Bauknecht op Oosterhout Vijf Eiken, passeert hier de spoorwegovergang in de polder bij Hulten... (Zou zomaar rond de jaren '90 van de vorige eeuw kunnen zijn!)

Afbeelding


De NS 2520 komt retour richting Tilburg Goederen met een lege GEFCO Autotrein en passeert ook nu weer de spoorwegovergang in de polder nabij Hulten...


Owjah en natuurlijk was deze schone ook aan het testen in de [Module Helix Tilburg].



Op het filmpje lijkt het een straaljagertje, dat komt omdat het beestje nog niet geijkt is en dat dan op filmpjes 10x zo erg opvalt ;D

Tot zover,

Groetjes,

Hoontje

Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] De baan is verhuisd!

Geplaatst: 27 dec 2017 11:19
door maarten
Mooie foto Alwin! (Het is wel 2x die van Gefco ;))

Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] De baan is verhuisd!

Geplaatst: 27 dec 2017 16:00
door Krab
Is ook een mooi lokje Alwin ;)
En vooral die Gefco wagons die zie je niet veel op internet .


mvg Sjaak

Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] De baan is verhuisd!

Geplaatst: 27 dec 2017 18:10
door Hoontje
@Maarten, ik zie toch echt 2 verschillende foto's?

@Sjaak, zeker. M'n eerste echte Phildie.

Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] De baan is verhuisd!

Geplaatst: 27 dec 2017 18:43
door maarten
Vreemd, nu zie ik wel 2 foto's. Leuk hoekje zo! ;)

Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] De baan is verhuisd!

Geplaatst: 27 dec 2017 19:53
door The Railroader
Leuk die Gefco wagons, veel gezien in Spanje. Is toch ook van een Spaans merk? Hier in de Sloe willen ze ook nog wel eens komen. Wel overal uitverkocht geloof ik.

Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] De baan is verhuisd!

Geplaatst: 31 dec 2017 00:47
door Hoontje
@Maarten, hickup bij postimg.com denk ik...

@ railroader, jup komen uit Spanje, van MFTrain. Heb ze een jaar geleden via de Deutsche Ebay kunnen kopen voor een prikkie, ben er heel blij mee, ondanks de waardeloze rijeigenschappen...

Bouwupdate:

Op het einde van dit jaar is het dan toch nog gelukt! :D De gehele baan staat in de nieuwe woning op zijn nieuwe pootjes!!! Dus nu kunnen de treinen in elk geval in het schaduwstation én de [Module Helix Tilburg] rondrijden. En belangrijker, het ijkspoor is nu ook weer intact, dus kan ik al m'n nieuwe aanwinsten uit 2017 gaan ijken.
Maar eerst moest daarvoor dus de laatste module op zijn pootjes gezet worden...

Afbeelding

De [Module Keerlus] op zijn kant. Duidelijk zijn de nieuwe, aluminium U-profielen van 30x30mm te zien. De 2 schragen ervoor klikken in de U-profielen en dan staat het geheel als een huis.

Afbeelding

De [Module Keerlus] op zijn plaats. De bovenste module moet nog nieuwe steunen krijgen, het geheel is nu een cm of 3 te laag...

Nu de baan toch uit elkaar lag en er nog van alles aan gedaan moet worden, besloten om per module te gaan werken. He schaduwstation is nu weer compleet, dus kan het verder afgemaakt worden.

Afbeelding

Begonnen is om op deze module, [Module Schaduwstationbak-2] de relaisschakelingen voor de 8 opstelsporen aan te sluiten. 1 Bundel van 4 was al aangesloten, de andere bundel nog niet. Hiervoor ook gelijk nieuwe 25-polige stekkers kunnen solderen, want degene onder de modules zitten allebei al helemaal vol! :shock:
Ook de sporen eens goed schoongemaakt en enkele afgebroken moduleovergangen opnieuw gesoldeerd...

Afbeelding

Daarna begonnen de wisselstraat verder af te werken. De laatste 5 wissels waren nog niet voorzien van servo's etc. Met de vrijgekomen spullen van mijn voormalige MC de Spoorstaaf modules, had ik gelukkig ruim voldoende materialen voor handen.
Ook de wisselstraat net voor de [Module Helix Tilburg] voorzien van nieuwe servo beugels. Deze waren tijdens de verhuizing afgebroken. Er zitten nu aluminium dragers onder, in plaats van de MDF-variant. Iets steviger en belangrijker, ruim voldoende op voorraad!

Afbeelding

Afbeelding

Kortom, afgelopen 2 dagen vooral op mijn rug onder de baan doorgebracht. Hier zie je enkele nieuw aangebrachte printen en servo's...

Morgen oudjaar vieren, dus zal er niet veel meer aan de baan gebeuren vrees ik. Doch, volgende week vrij, dus dan kunnen we echt meters gaan maken! :D

Allemaal een goed, veilig uiteinde en tot volgend jaar!

Tot zover,

Hoontje

Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] De baan is verhuisd!

Geplaatst: 31 dec 2017 11:10
door The Railroader
Wat is er zo waardeloos aan de rijeigenschappen?

Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] De baan is verhuisd!

Geplaatst: 04 jan 2018 21:15
door Hoontje
@Fred, ze wringen zeer snel uit een boog krapper dan 27,5mm en bij het minste of geringste hobbeltje schieten ze uit de rails. Daarnaast is de loopweerstand gewoon heel groot. Ooit ga ik me erin verdiepen hoe ik het kan verbeteren.

Bouwupdate:

Na alle draadjes van de afgelopen dagen, is het merendeel wat ik aan kon sluiten, aangesloten. Dus was het tijd om me te beraden op een nieuw project. Want de electra komt me even m'n neus uit...
Zoals meestal, ging ik ook nu nog wat internet surfen op zoek naar plaatjes van Rijen en het stationsplein anno 1980. Plots viel mijn oog op enkele foto's waarop de goederenloods goed te zien is. Belangrijke details zoals de borstweringen, metselmotieven etc. weet ik nu weer iets beter. Helaas ontrafelen de foto's niet alles :(
Desalniettemin werd het vlammetje om de loods nu eindelijk eens te gaan bouwen weer onverminderd te woekeren! Mede ook omdat een bevriend Spoorstaaf lid zich momenteel aan het bekwamen is in het zelfbouwen van een huisje. "Zien eten, doet eten" zeggen ze hier weleens...

Mijn ega is deze dagen gewoon bikkelen op stage, wat betekent dat haar lap-top beschikbaar is en laat zij nou beschikken over allerlei fancy teken- en ontwerpsoftware vanwege haar opleiding!
Aangezien ik verder wilde met de scenery, maar hierin een beetje vastloop, aangezien de gebouwen die ik wil nabouwen, steevast mislukken, ben ik eens gaan kliederen in SolidWorks. Een technisch tekenprogramma waarin je zowel 2D als 3D en technische tekeningen kunt maken.

Als startobject heb ik wat tutorials doorlopen en een of andere 'drukplaat' getekend, daarna de stoute schoenen aan en begonnen met het tekenen van het casco van de goederenloods.
Gekozen is voor een casco van 1,5 mm MDF, lekker robuust en hufterproof voor onze schaal. Daaroverheen komt dan een laagje 'steentjes karton' a la Markenburg en wordt het gebouw aangekleed.

De eerste probeersels:

Afbeelding

De kopsekant aan de stationsgebouwzijde. Duidelijk missen hier nog vele zaken, inmiddels ben ik bij versie 3 aanbeland en raak ik tevreden...

Afbeelding

De gevel aan de straatzijde. Hier zijn alweer meer details zichtbaar en alle ramen en deuropeningen reeds uitgesneden...

Zo ploeter ik rustig voort. Het is verslavend leuk en eigenlijk, als je de truucjes van het programma doorhebt en de tijd neemt om zo'n tutorial te doorlopen, betrekkelijk eenvoudig. Wel veel werk en je moet goed nadenken inzake wat komt waar etc. maar dat mag de pret niet drukken! :D

Sluiten we af met een sfeerplaatje,

Afbeelding

Zoals wel vaker, liep ook vandaag weer een NS 1000, ditmaal de NS1008 binnen op het wachtspoor te Gilze-Rijen. De loc is hier op weg naar de Hoofdwerkplaats in Tilburg omdat een van de assen is vastgelopen. Hij wordt even naar de kant gehaald zodat de IC en Sneltrein hem kunnen passeren. Rokend en stinkend staat de eloc uit te puffen terwijl de machinist bij zit te komen in de stationsrestauratie... Gilze-Rijen, 1981 [Nieuwe aanwinst dus]

Tot zover,

Hoontje

Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] De baan is verhuisd!

Geplaatst: 04 jan 2018 21:48
door RogerB
Goed bezig hoontje !

Zelf hoop ik ook binnenkort te kunnen starten met de zelfbouw van gebouwen. Dat was ook één van de redenen waardoor ik ben gestart met deze leuke hobby. Gelukkig gebruik ik dagelijks beroepsmatig al verschillende ontwerpsoftwareparketten.

Groeten, Roger

Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] De baan is verhuisd!

Geplaatst: 04 jan 2018 22:36
door JacZ
Alwin, die 1000 (is dat de nieuwe aanwinst?) komt mij bekend voor, stond die een week geleden niet op Catawiki? Als jij de koper bent dan feliciteer ik je. Ik prijs mij ook gelukkig er een te hebben. Is hij al gedigitaliseerd? Bij mij heeft Francis Guarniero himself dat gedaan.

mvg
Jac

Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] De baan is verhuisd!

Geplaatst: 05 jan 2018 00:13
door Hoontje
@Roger, ja het tekenen is erg leuk. Toch een beetje technisch bloed hier denk ik...

@jac. Jup dat is hem. Helaas rijdt het beestje niet. De stroomafname lijkt het probleem...... Erg zuur, was prijzig beestje!
Heb jij toevallig contactgegevens van dat atelier? Kan ik eens vragen naar de mogelijkheden.

Groetjes

Hoontje

Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] De baan is verhuisd!

Geplaatst: 05 jan 2018 00:15
door Arend
Beste Hoontje,

Situerende aanwinst die NS 1000 serie.
Blijft een bijzonder markante lok.

Gegroet Arend

Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] De baan is verhuisd!

Geplaatst: 05 jan 2018 02:43
door Henk van de Weerdt
Hallo Alwin,
Hoontje schreef:Heb jij toevallig contactgegevens van dat atelier? Kan ik eens vragen naar de mogelijkheden.
Misschien heb je hier iets aan.

http://guarniero.nl/contact-us/

Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] De baan is verhuisd!

Geplaatst: 05 jan 2018 22:22
door JacZ
Alwin, stuur een mailtje naar info@guarniero.nl met de vraag of zij er eens naar willen kijken. Ik heb goede ervaringen met hen, ze zijn zeer bereidwillig om te helpen. Je mag mijn naam noemen als referentie. Ik zie dat ze een nieuw adres hebben, voorheen zaten ze in Sassenheim. Waarschijnlijk antwoordt Hetty, de (Nederlandse) vrouw van Francis.

mvg
Jac Zwart

Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] De baan is verhuisd!

Geplaatst: 05 jan 2018 22:47
door JacZ
In aanvulling op bovenstaande: ik herinner mij dat jouw NS1000 werd aangeboden namens poldermodelspoor. Heb je al bij hen gereclameerd? Zij horen werkende artikelen te verkopen, ook al is het via Catawiki.

mvg
Jac