Pagina 44 van 139

Re: Feldberg-Bahn

Geplaatst: 21 jun 2013 22:46
door bob vermeulen
Hallo,

Vanavond een mijlpaal: alle 89 terugmelders van het schaduwstation zijn aangesloten.
Dat betekent dat ik vanaf nu het schaduwstation kan gaan gebruiken want alle wissels werken ook al.
Nu nog de 11 ontkoppellaars aansluiten en dan is het in zijn geheel af.

Afbeelding

De LDT terug melders zijn allemaal overzichtelijk bij elkaar op een plaat gemonteerd er is nog plaats voor 3 nieuwe modules.
Dan heb ik in totaal nog, op dit bord, 31 terug melders (24 + 7 die ik nog over heb op de laatste reeds gemonteerde module) voor het station en de aansluiting naar het station op deze kant van mijn baan. Dat moet goed komen

mvrg bob

Re: Feldberg-Bahn

Geplaatst: 22 jun 2013 11:46
door Hookies
Impressive werk Bob!

Re: Feldberg-Bahn

Geplaatst: 22 jun 2013 13:16
door maarten
Tjonge, da's nog eens professioneel bekabelen! :o Chapeau!

Re: Feldberg-Bahn

Geplaatst: 22 jun 2013 16:28
door Ad_M
Ziet er strak uit!!

Mvg,
Ad

Re: Feldberg-Bahn

Geplaatst: 22 jun 2013 17:56
door FidOo
Dat ziet er superstrak uit! Alsof je dit als werk gedaan hebt/doet..!

Zie mooie kabelgootjes en dinrailtjes met miniklemmen! Das professioneel hoor!

Re: Feldberg-Bahn

Geplaatst: 23 jun 2013 07:26
door evo
Wow, de PNEM zou er jaloers op zijn. Gaan bij jou in huis de lampen minder fel branden als je de baan aanzet? :D
Is dit het laatste stuk rails van je baan voor je weer verder gaat met scenery?

Re: Feldberg-Bahn

Geplaatst: 23 jun 2013 07:35
door Maurits71
tja er wordt weer een standaard neergezet :o

Re: Feldberg-Bahn

Geplaatst: 24 jun 2013 07:39
door bob vermeulen
Heren, bedankt voor jullie leuke reacties.

Nee, het is voor mij geen dagelijkse kost om zulke aansluitingen (montage) te bouwen. Wel heb ik er zijdelings mee te maken maar dan meer omdat het in machines ook zo gedaan wordt (van een bedrijf waar ik aan verbonden ben) die de machines over de hele wereld verkoop dan moeten dit soort dingen er goed en netjes uit moeten zien.

Nee ben voorlopig nog druk met de techniek, moet nog z'n 100 meter rails leggen en dan zijn de twee bannen die ik nu heb aan elkaar verbonden en kan ik rond rijden.

mvrg bob

Re: Feldberg-Bahn

Geplaatst: 24 jun 2013 08:00
door Michiel
Bob, erg indrukwekkend bedradingswerk! Voor mij zeker een inspiratie om ook de spagetti onder controle te krijgen. Super! Thanks!

Re: Feldberg-Bahn

Geplaatst: 24 jun 2013 18:36
door martindomburg
Strak werk Bob, netjes (mis een dikke duim icoon, dan maar deze) :D

Re: Feldberg-Bahn

Geplaatst: 26 jun 2013 12:56
door bob vermeulen
Hallo,

Nu mijn grote (en laatste) schaduw station af is en ik er mee kan gaan rijden werd het tijd dat ik mij eens serieus met de layout van het zichtbare gedeelte van de baan ging bezich houden. Het is nog al een aardig opervlak en dus legio mogelijkheden.

Voorop stond dat ik een stadsdeel wilde hebben en een aardig baanwerk. Ook moet er een "parade" traject zijn.
Veel gelezen en schetsen gemaakt en elke keer weer weg gedaan met niet tevreden.
Nu denk ik dat ik een ontwerp heb waar ik mee uit de voeten kan en waar alle elementen in zitten die ik graag wil hebben. Heb het aantal sporen van mijn station terug gebracht (less is beter) en het station is in een bocht gekomen. Ook is er plaats voor wat industrie (runderslachterij en fabriek), postafhandeling en een goederen afhandeling met laadperron.

Afbeelding

Ik denk dat het plan er aardig uitziet ben er zelf wel te vreden mee ben benieuwd wat jullie er van vinden.

mvrg Bob

Re: Feldberg-Bahn

Geplaatst: 26 jun 2013 13:36
door matthijskuiper
Ziet er goed uit,
de punten die ik zo zie:

Het uisje onder de kerk zou ik weg halen en een poort voor neer zetten. zodat je je klimspiraal netjes uit het zicht weg loopt.

de wisselstraat links boven ziet er op het eerste gezicht wat gekunsteld uit. Ik kan zo niet zien of die klopt, maar het voelt niet compleet.

Re: Feldberg-Bahn

Geplaatst: 26 jun 2013 13:52
door bob vermeulen
Matthijs,

Hierbij een uitvergroting van dat deel wat je bedoelde:

Afbeelding

Het is overigens wel zo dat e.e.a. geoptimaliseert zal worden wanneer ik eenmaal rails aan het leggen ben want dan moet het wel mooi vloeiend worden zlas je al aangaf. Je bouwd per slot van rekening maar 1x z'n station (althans ik) en dan moet het er wel goed uit zien.

Bedankt voor je snelle reactie overigens :D

mvrg bob

Re: Feldberg-Bahn

Geplaatst: 26 jun 2013 16:00
door gek op stoom
Bob ik vind het station heel mooi in een boog liggen

Re: Feldberg-Bahn

Geplaatst: 26 jun 2013 17:59
door Ad_M
Hoi Bob,

Heel mooi en leuk doordacht
Ik heb echter een opmerking, je buitenste spoor ring onderin van het station
Komt het spoor niet te dicht samen zodat treinstellen elkaar mogelijk in de weg gaan zitten?

Mvg,
Ad

Re: Feldberg-Bahn

Geplaatst: 26 jun 2013 22:27
door matthijskuiper
het is matthijs, niet martijn.

maar goed, het enige wat ik direct kan vinden is dat het buitenste perron alleen maar gebruikt kan worden voor doorrijden en niet rangeren.
Je post sporen kan je niet weg komen zonder te steken.

Verder kriebelt het nog steeds iets te vinden waarom ik denk dat het niet klopt.
Maar moet eerlijk toegeven ik zit de afgelopen twee weken ook al te puzzelen op een zelfde stukje wissel straat voor een kopstation.

Re: Feldberg-Bahn

Geplaatst: 26 jun 2013 22:39
door René
Ik vind het een indrukwekkend plan met van alles wat. Misschien een optie om er iets van een riviertje en/of een meertje bij te plannen.

Re: Feldberg-Bahn

Geplaatst: 27 jun 2013 05:51
door bob vermeulen
matthijskuiper schreef:het is matthijs, niet martijn.

maar goed, het enige wat ik direct kan vinden is dat het buitenste perron alleen maar gebruikt kan worden voor doorrijden en niet rangeren.
Je post sporen kan je niet weg komen zonder te steken.

Verder kriebelt het nog steeds iets te vinden waarom ik denk dat het niet klopt.
Maar moet eerlijk toegeven ik zit de afgelopen twee weken ook al te puzzelen op een zelfde stukje wissel straat voor een kopstation.
excuus voor de naam fout, is gewijzigd :oops:
klopt de 2 buitenste sporen zijn voor de goederen treinen. Het is niet zo zeer de bedoeling om te rangeren.

bedankt Bob

Re: Feldberg-Bahn

Geplaatst: 27 jun 2013 05:55
door bob vermeulen
Ad_M schreef:Hoi Bob,

Heel mooi en leuk doordacht
Ik heb echter een opmerking, je buitenste spoor ring onderin van het station
Komt het spoor niet te dicht samen zodat treinstellen elkaar mogelijk in de weg gaan zitten?

Mvg,
Ad

Dat spoor is inderdaad wat te dicht tegen het andere spoor getekend. Als ik het spoor aanleg komt dat niet zo dicht te liggen tegen dat andere spoor het is overigens voor de goederen treinen en eventueel als de sporen aan de perrons volstaan voor doorgaande treinen.

mvrg bob

Re: Feldberg-Bahn

Geplaatst: 27 jun 2013 05:57
door bob vermeulen
René schreef:Ik vind het een indrukwekkend plan met van alles wat. Misschien een optie om er iets van een riviertje en/of een meertje bij te plannen.
Rene, goede optie dat water. Zal eens kijken hoe dat geïntegreerd kan worden in de scenery. Overigens is mijn baan groter dan dit wat ik hier getekend heb en daar is ook een stuw met een meertje bedacht.

mvrg Bob

Re: Feldberg-Bahn

Geplaatst: 27 jun 2013 06:50
door evo
Hoi Bob,
Even een reactie op je baanplan. Ik vind het er erg goed uitzien. Het is erg druk met sporen, maar op een goede, logische manier (geen kris-kras spaghetti). Overal zitten mooie grote boogstralen, maar op 2 plaatsen zou ik de scherpe bochten uit het zicht halen:
- het stukje dubbelspoor rechtsonder zou ik bij het viaduct op laten houden, het viaduct wordt dan feitelijk een tunnelingang, maar je bent het scherpe stuk erna kwijt. Je zou zelfs kunnen overwegen om het laatste opstelspoortje weg te laten, waardoor je het stuk bocht voor het viaduct nog een veel grotere raduis kunt geven.
- het stuk enkelspoor rechtsboven zou ik ruim voor de scherpe bogen een tunnel in laten duiken.
Verder ziet het er zeer fraai uit en wacht ik met smart op de uitvoering :)

Re: Feldberg-Bahn

Geplaatst: 27 jun 2013 08:15
door Zolderspoor
Hoi Bob.

Fraai plan en mooi gedetailleerd getekend.
Mijn opmerkingen gelden de aansluiting van het raccordement en depot alsmede het uithaalspoor voor de fabrieken. Om met dat laatste te beginnen: het uithaalspoor komt wel heel erg dicht bij de draaischijf. Is het een optie om het paradespoor dat onder de lokloods verdwijnt al eerder (in de buurt van het enkele bosje) te vertunnelen, zodat dit uithaalspoor van de schijf weg kan komen te lopen?

De aansluiting van de depots vindt plaats via een enkel wisseltje, en ook nog direct vanaf de hoofdbaan. In het grootbedrijf was men er zich terdege van bewust dat als er ook iets op zo’n wissel gebeurde, het gehele depot was afgesloten. Veelal was er daarom een tweede aansluiting als alternatief. Daarnaast is de huidige situatie niet beveiligd tegen een ontsnappende lok. Die komt nu direct op de hoofdbaan terecht. Is het een optie om een derde spoor aan te leggen als extra aansluiting resp. opvangspoortje? Bijkomend effect is dat het geheel daar wat meer vlees op de botten krijgt.

Re: Feldberg-Bahn

Geplaatst: 27 jun 2013 17:07
door bob vermeulen
@Edwin, bedankt voor je reactie de tekening is aangepast ten aanzien het verdwijnen van de trein achter het bruggetje. Dat was ook de bedoeling maar ik wilde eigenlijk ook wel een soort verdwijning achter de huizen bouwen maar om het achter de brug te doen is beter heb ik ook wat meer ruimte bij de kerk gecreëerd.

het gedeelte van de zijlijn daar ben ik nog niet over uit dat ga ik bekijken als ik aan het bouwen ben in die hoek.

@Rob, Het uithaal spoor heeft ook mijn attentie. Ik weet ook hier nog niet goed wat ik er mee aan moet. Waarschijnlijk ook hier pas weer bepalen als ik aan het bouwen ben. (misschien de lokloods inkrimpen :roll:)

Wat betreft het aan sluit spoor naar het bahnwerk daar weet ik niet wat je bedoel. Wat bedoel je met een 2e aansluiting?
Misschien een domme vraag maar wat is een ontsnappende lok?
Ik kan dar best wel wat anders verzinnen en als je denkt aan wat meer wissels dat is ook niet zo moeilijk maar ik heb dit juist bedacht met less is beter

mvrg Bob

Re: Feldberg-Bahn

Geplaatst: 27 jun 2013 21:00
door Zolderspoor
Hoi Bob.

Domme vragen bestaan niet! Hoogstens domme antwoorden. Zelfs al klinkt een vraag dom, bedenk dan dat iemand iets vraagt omdat hij het antwoord niet weet.

Ik bedoel met een ontsnappende lok in 1:1 een lok die doorglijdt bij het afremmen of te laat danwel onvoldoende afremt, de gevreesde STS-passage (Stop Tonend Sein). Zelfs een Indusi-magneet zou op deze korte afstand waarschijnlijk niet effectief zijn. In 1:160 is iedere lok die niet geheel stroomloos komt te staan een gevaar. En loks met Schwungmassa zijn regelrechte instinkers! Vandaar dat een opvangspoortje volgens mij niet misstaat.

Voor zover mijn herinneringen gaan, waren bij DB en ÖBB depots altijd op meer dan één punt aangesloten. Zou er namelijk op zo’n punt iets gebeuren (ontsporing, gebroken wisseltong oid) dan was gelijk het gehele depot afgesloten. Vandaar een tweede aansluitpunt, kon wel eens wat lastiger te bereiken zijn, maar dan was er in ieder geval wel een alternatief.
En dat mis ik eigenlijk bij jouw (overigens prima) plan. Als er iets fout gaat op het engelse wissel of het wissel ten noordoosten daarvan, dan is het gehele depot van de buitenwereld afgesneden. Ik ga niet kladderen in jouw tekening, maar probeer er iets meer van te maken. Een derde spoor met eventueel een uithaalspoor langs de hoofdbaan.
Bedenk dat denken/ontwerpen/tekenen het goedkoopste stukje modelbouw is: je kan je uitleven zonder dat het geld kost.

Re: Feldberg-Bahn

Geplaatst: 28 jun 2013 09:57
door bob vermeulen
Rob,

Bedankt voor je uiteen zetting. Ik begrijp wat je bedoel en heb er ook naar gekeken maar ik denk dat ik het laat zoals het is op het punt van een 2e aansluiting voor het BW. In werkelijkheid is het ook zo zoals je omschrijf maar door plaats gebrek denk ik dat ik het achter wegen laat. Ik zou te veel ruimte kwijt zijn om dat spoor te realiseren en dan moet je keuzes maken en dan kies ik toch voor een industrie terreintje.
Ga wel kijken of ik de wisselstaat aan die zijde wat meer "body" kan geven eens kijke of ik een kruis wissel kan vervangen door slanke wissels.

Bedankt voor het mee denken

mvrg bob