[Station Gilze-Rijen anno 1980] en [Tilburg Goederen] in aanbouw...

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4685
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: West Brabant
Contacteer:

Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] De baan is verhuisd!

Bericht door Hoontje »

Neen, vandaag kwamen er enkele dingen met prioriteit tussen. Ik ga dit weekend contact met ze zoeken.
Dank voor de contactgegevens. Ik hou jullie op de hoogte.

Met groet,

Hoontje


Gebruikersavatar

CC72000
Berichten: 1284
Lid geworden op: 14 jan 2011 10:33
Locatie: Noord Brabant

Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] De baan is verhuisd!

Bericht door CC72000 »

Hoontje schreef:@Roger, ja het tekenen is erg leuk. Toch een beetje technisch bloed hier denk ik...

@jac. Jup dat is hem. Helaas rijdt het beestje niet. De stroomafname lijkt het probleem...... Erg zuur, was prijzig beestje!
Heb jij toevallig contactgegevens van dat atelier? Kan ik eens vragen naar de mogelijkheden.

Groetjes

Hoontje
Techniek is een Arnold onderstel. Zou op zich niet zo ingewikkeld moeten zijn. Een schoonmaakbeurtje is op zijn plaats denk ik. Ik heb een BB12000 van Guarniero. Ook Arnold techniek. En Guarniero is geschikte vent die vast wel met nazorg kan helpen.


Diederik - Lid AFAN.FR - specialdesigntrains
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4685
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: West Brabant
Contacteer:

Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] De baan is verhuisd!

Bericht door Hoontje »

Bouwupdate:

Afgelopen tijd vooral bezig geweest met het terug opbouwen van de baan. [Module Station Rijen anno 1980] kreeg zijn nieuwe dragers, zodat hij op hoogte staat met [Module Venneweg]. Terwijl de modules loslagen ook allerhande kleine zaken herstelt aan de electra en netter gemaakt. Enkele foto's:

Afbeelding

Op de [Module Station Rijen anno 1980] is het laatste (dwerg)sein geplaatst, namelijk aan spoor 4, voor verkeerd spoor rijdende treinen als ze de overweg in de Julianalaan naderen. Ook is dit sein meteen ingeregeld en opgenomen in het spoorplan. De scenery en afwerking eromheen moeten nog zoals je ziet...

Afbeelding

Ook het vertreksein naast spoor 3 is vervangen voor een kloppend sein (Mafen). Het is in de 1:1 versie namelijk Geel boven - Rood midden - Groen onder. Dat is in model nu ook zo! De achterliggende AOB over spoor 3 en het wachtspoor richting Oosterhout Vijf Eiken is ook opnieuw geprogrammeerd en getest. Om een of andere reden werkte hij niet meer. Nu weer wel!

Andere grote klus was de werkverlichting in het schaduwstation op orde te krijgen. De modules lagen nu los, dus dit was m'n kans. Gauw een Vuren houten balkje gehaald (30 x 30 mm) en een 5/8' PVC buis. Zij zouden samen de drager van de LED-strip worden. Hoe er dat uitziet? Nou zo:

Afbeelding

Het balkje (30 x 30 x 1100mm) met daarop de LED-strip geplakt en aan de andere zijde in klemmen de PVC buis...

Afbeelding

Een van de PVC-buis klemmen, hier gemonteerd onder de modulebak...

Afbeelding

De klemmen van het balkje en de modulebak grijpen vlakbij elkaar om de PVC-buis, daardoor kan de balk nog wat gericht/gedraaid worden voor optimale verlichting...

Afbeelding

De verlichting uitgeschakeld, de NS 1202 is slecht te zien...

Afbeelding

De verlichting ingeschakeld, de NS 1202 is nu te zien als schaduw door het tegenlicht. Het publiek ziet de treinen wel beter als ze in het schaduwstation staan te wachten. Ook het op de rails zetten in het schaduwstation is nu makkelijker. Ook ik begin oud te worden :lol:

Afbeelding

Afbeelding

Bediening geschiedt door drukknoppen op de verschillende scenery modulebakken, elke scenery modulebak krijgt een eigen knop. Zo kan de verlichting makkelijk aan en uitgeschakeld worden in de sectie waar het nodig is. Op termijn zet ik er ook nog een schakelaar tussen die de verlichting onder alle modulebakken in 1x schakelt.
De drukknoppen komen van de Chinese webwinkel GEEK... Ik heb ze inmiddels al bijna een jaar in huis, dus een link kan ik je niet geven.

Nog wat overzichten ter verduidelijking.

Afbeelding

Verlichting uitgeschakeld...

Afbeelding

Afbeelding

Verlichting ingeschakeld...

Tevens heb ik een relaisschakeling hersteld, had er 2 draadjes omgewisseld, dan wilt het niet werken! Nu testrijden en hopen dat het werkt!

Tot zover,

Groetjes,

Hoontje


Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4945
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] De baan is verhuisd!

Bericht door martindomburg »

Ziet er steeds strakker uit maatje!


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4685
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: West Brabant
Contacteer:

Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] Verder met de scenery!

Bericht door Hoontje »

Bouwupdate:

Zo, na alle verhuisperikelen en de weinige tijd door alle andere belangrijke zaken des levens, afgelopen week een belangrijke mijlpaal bereikt!

De baan rijdt weer!!!

Enkele tegenslagen en tijdgebrek verhinderden dit lange tijd, echter de afgelopen week werd succes op succes geboekt, met als resultaat dat er voor het eerst sinds ruim een jaar weer een trein het station Gilze-Rijen aandeed!

Afbeelding

Afbeelding

De NS 1145 met een bonte verzameling rijtuigen, namelijk 1x Plan W, 1x ICK, 1x Plan E RD en 2x plan E, naar het grote voorbeeld in 1983. Naast dat dit dus de eerste trein sinds ruim een jaar is, is het tevens de eerste passagierstrein die in realistische samenstelling op mijn baan te vinden is. Het doel is al mijn (getrokken) IC's, sneltreinen en stoptreinen zo realistisch mogelijk te maken. Gezien de kosten zal dat niet snel gaan echter...

Zoals gezegd waren er enkele tegenslagen, de grootste was wel de volgende;

Afbeelding

De modelbaan lap-top is aan het einde van zijn latijn zo te zien. Hij startte na dit scherm wel gewoon automatisch door, maar het aantal storingen en 'vastlopers' in iTrain en Decoderpro, frustreerden me al langer. Dus, zoals zo vaak, bracht mijn ega direct een oplossing, namelijk:

Afbeelding

De 'huisPC' naar de mancave!!! Deze is vele malen krachtiger dan de laptop. De koelkast mocht helaas niet naar boven, anders had ik echt geen reden meer om ooit uit de kamer te komen... Flauw hoor :lol:
Nadat alles aangesloten en geinstalleerd was, kon er begonnen worden aan een nieuw iTrain bestand. Hierin is de afgelopen jaren zoveel veranderd, aangepast etc. etc. dat het bestand zelf vervuild is. Om zoveel mogelijk storingsvrij te werken, dus opnieuw begonnen met tekenen en treinen invoeren.

Afbeelding

Het nieuwe iTrain bestand, maagdelijk leeg qua aantallen locs. Het fijne van het helemaal opnieuw opbouwen, is ook nog dat de gehele collectie treinen door m'n handen gaat. Wat heb ik veel verzameld de afgelopen 5 jaar!!!

Naast deze tegenslag, zat er ook nog een grote storing in de baan zelf. Met de komst van de nieuwe module [Helix Tilburg], zijn de electrische aansluitingen tussen [Module Venneweg] en de [Schaduwstationbak-1] vernieuwd en waar nodig aangepast. Natuurlijk niet foutloos leek het, want de wisselstraat in het schaduwstation werkte niet meer...

Afbeelding

De wisselstraat wordt door middel van een relais aangestuurd. De bedrading loopt inmiddels dus over 3 modules, waarbij lang gedacht werd dat hierin de fout zat. Na veel doormeten en testen van stukken draad, werd er geen sluiting gevonden. In het nieuwe iTrain bestand werkte het echter allemaal niet en werd er steeds een bezetmelder geactiveerd. Een teken van sluiting ergens in het net. Wat bleek?! Een vuiltje in een van de 2 25-polige stekkers!!! Toen dit verwijderd was, werkte alles gewoon weer.
Tevens bleken tijdens de verhuis en het latere opbouwen van de baan toch ook wel wat draadjes los gegaan te zijn of net niet lekker in hun socket op een printplaat te zitten, nadat alles nagelopen was, kon de treinenloop hervat worden. Laatste 'technische' project is het op hoogte brengen van de module [Keerlus Boven]. Doch, na deze weken van technisch geneuzel, wil ik veel liever even scenery knutselen en m'n hoofd verder breken over dergelijke projecten! Helaas heeft m'n ega haar laptop nodig voor haar stage, dus het tekenen van de goederenloods ligt tot nader orde stil. Maar er zijn inmiddels 3 modules die ik aan kan pakken, dus genoeg te doen!

Tot zover,

Hoontje



Stanley
Berichten: 243
Lid geworden op: 18 dec 2016 13:48
Locatie: Rosmalen

Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] Verder met de scenery!

Bericht door Stanley »

Lekker bezig Alwin 8-) Trouwens, herkenbaar rijtuig (ICK) in jouw stammetje IC van 1983 :P Fijn dat er weer een trein rijd!
Keep it up, ik volg je met plezier


Met vriendelijke groet,
Stanley

''Less is more''
De mooiste treinen vind ik van de DB tijdperk IV

Mijn progressie: viewtopic.php?f=14&t=10613

Rick
Berichten: 1700
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] Verder met de scenery!

Bericht door Rick »

Hoontje schreef:De NS 1145 met een bonte verzameling rijtuigen, namelijk 1x Plan W, 1x ICK, 1x Plan E RD en 2x plan E, naar het grote voorbeeld in 1983. Naast dat dit dus de eerste trein sinds ruim een jaar is, is het tevens de eerste passagierstrein die in realistische samenstelling op mijn baan te vinden is.
ICK is van 2003, voor een trein uit 1983 heb je een ICR of plan W nodig. ;)
.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4685
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: West Brabant
Contacteer:

Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] Verder met de scenery!

Bericht door Hoontje »

ICR moet het zijn, maar die heb ik niet in model gevonden. Dus hangt er een blauw gele ICK die ik overgenomen heb van Stanley tussen. De andere ICK's hangen in het stammetje van 2005, maar oh nee! Daar hangt een niet bestaande 1700 voor! :lol:

Zodra ik een ICR vind, komt die erbij.



Stanley
Berichten: 243
Lid geworden op: 18 dec 2016 13:48
Locatie: Rosmalen

Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] Verder met de scenery!

Bericht door Stanley »

Een klein beetje eigen inbreng in de IC van 1983 dat langs Gilze-Rijen reed :mrgreen: prima toch :) Ben benieuwd naar je andere samenstellingen!


Met vriendelijke groet,
Stanley

''Less is more''
De mooiste treinen vind ik van de DB tijdperk IV

Mijn progressie: viewtopic.php?f=14&t=10613
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4685
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: West Brabant
Contacteer:

Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] Verder met de scenery!

Bericht door Hoontje »

Bouwupdate:

Terwijl de baan testrondjes draait, begint het enorm te kriebelen om aan de scenery te beginnen. Het hoofd draait overuren met nadenken over de mogelijkheden en scenes die ik uit wil beelden. Zoals altijd beperk ik dat door:

1. te kijken bij het 1:1 voorbeeld
2. de oppervlakten van de scenery modules in een raster van ongeveer 20 x 20 cm te verdelen. Zeg maar ´per perceel´ ga ik dan aan de slag.

Om het overzicht niet kwijt te raken, begin ik gewoonweg aan de meest linkse zijde van de baan; de module [Helix Tilburg]. Hier moet nog veel gebeuren. De spoorwegovergang heeft de verhuis niet geheel overleefd, dus daar moet een en ander vervangen worden. Daarnaast is er veel meer scenery ruimte dan gedacht! Dus komen er nog enkele percelen bij. Wellicht is er ruimte voor het kenmerkende witte boerderijtje tussen Tilburg en Hulten...
Daarnaast is Fred/3dBuilder goed bezig geweest en heeft hij enkele bovenleidingsportalen ontworpen. Deze komen natuurlijk op dit stuk van de modulebaan!
Doch, voordat die er kunnen staan, moeten er nog wat ballastwerkzaamheden plaatsvinden...

Afbeelding

De basis voor de ballast en het 'jaagpad' ernaast. Een hele fijne soort 'zandkorrel' van BUSCH, nummer is helaas vervaagd, dus dat weet ik niet meer...

Afbeelding

De basis met daarbovenop de bruine ballast. Deze ballast ligt er al jaren, dus is lekker vies. Straks als de lijm gedroogd is, dan ga ik e.e.a. weatheren en verder aankleden. Ook zullen dan de spoorstaven geverfd worden...

Afbeelding

Ook het ballasten gebeurd in stukken van 20 - 30 cm per keer... Zo'n stuk neemt al snel een hele avond in beslag namelijk...

Verder dus ook bezig met de spoorwegovergang van de Moerstraat. De AKI die er nu staat is eigenlijk te modern en heeft dus de verhuis niet overleefd. De bedrading is tussen de paaltjes en de schilden gebroken. Hij moet weer uit elkaar om dat te fixxen. Nu bleek uit nader onderzoek dat deze AKI's pas eind jaren '80 er kwamen. Mitchell (van Spoorobjecten.nl) tekende ooit een oudere AKI in H0, na een PB'tje is die er nu ook gewoon in 1:160.

Afbeelding

Let op, deze foto vertekend héél erg door de maximale zoom. (slecht genomen I know). De dradenbundel paste niet door het paaltje, dus ligt erbuiten. Met een stukje tape waarop ik de rood-witte belijning heb geverfd, verdwijnen de draden. Op de foto lijkt het een enorm dikke paal geworden, maar dat komt door mijn 'tape-plak-skills'. Inmiddels is een en ander strakker aangetrokken en heb ik een mooi slank paaltje!

Wat we ook vaak zien bij spoorwegovergangen zijn auto's die staan te wachten. Dat gaat hier ook gebeuren. Er komt een gepimpte Mercedes voor te staan. Wanneer de 'belletjes rinkelen' zullen de remlichten even kort oplichten. Daarvoor moest er natuurlijk ook wel een bestuurder / -ster in de auto!

Afbeelding

Tadaa... Een poppetje uit de 1000-dezelfde-goedkope-pupkes-zak is nu de trotse bestuurster van deze bolide. De auto zelf is van nature plastic-oranje. Nu met metalic lak (Revell 399 Car-metallic) dus deze kleur. Verder zijn de accenten met Humbrol 91 en Revell 191 chrome silver aangezet. De rest met Humbrol 33 mat-zwart afgewerkt, zoals banden en bodemplaat. Wat rest zijn de nummerplaten en antenne...

Al dat moois gebeurd natuurlijk in de natuur. Nu was mijn voorraad bomen helemaal uitgedund. Dus is er maar weer een hele batch nieuwe gedraaid...

Afbeelding

De basis is gewoon koperdraad wat over is van al het technische geneuzel in onze hobby. Verschillende diktes draai ik door elkaar heen om verschillende dikten in stam en takken te krijgen. De gemiddelde start lengte van mijn draden is 10 cm. Al bij al komt er een boompje uit met een hoogte van ongeveer 7 - 8 cm. Hier zijn ze ook al voorzien van Anita schorspasta. Erg licht en makkelijk verwerkbaar...

Afbeelding

De basis kleur is een soort oker / rood. Hier komen nog strooiseltjes en washjes overheen...

Afbeelding

Afbeelding

Het bladerdak bestaat uit HEKI mikroflor-matjes. Hier kleine stukjes uitknippen van 1 x 1 cm en deze met de vingers helemaal uit elkaar trekken. Dan over de bomen draperen. Sommige krijgen 1 kleur, anderen meerdere...

Daarna volgt een bekleding/besprenkeling met Woodland scenics fine turf in verschillende tinten groen en bruin. Dat is hier nog niet gedaan, aangezien m'n matte blanke lak op is om een en ander te kunnen fixeren...

Afbeelding

En ondertussen wordt de vloot geijkt. Het schaduwstation is echt veel te klein zo...

Tot zover,

Groetjes,

Hoontje



Stanley
Berichten: 243
Lid geworden op: 18 dec 2016 13:48
Locatie: Rosmalen

Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] Verder met de scenery!

Bericht door Stanley »

Dan zijn nog eens vorderingen, nice 8-)
Die boompjes van je zien er wel echt toppie uit, veul beter dan de standaard boompies.


Met vriendelijke groet,
Stanley

''Less is more''
De mooiste treinen vind ik van de DB tijdperk IV

Mijn progressie: viewtopic.php?f=14&t=10613

Rem_Brand
Berichten: 408
Lid geworden op: 28 okt 2016 10:05

Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] Verder met de scenery!

Bericht door Rem_Brand »

Leuke update, ziet er goed uit :)


Groetjes, Rembrand

Mijn baan op het n-spoor forum Arendsnest Bergspoor

iTrain | Peco 55 | Z21| OC32 met DTS HPP4 | Rosoft |L.net s88sd16-n|s88sd16-n|Xtremekeerlus
Gebruikersavatar

Traibergen
Berichten: 595
Lid geworden op: 25 aug 2013 18:20

Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] Verder met de scenery!

Bericht door Traibergen »

Mooie vorderingen!


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4685
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: West Brabant
Contacteer:

Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] Verder met de scenery!

Bericht door Hoontje »

@ allen, dank voor de complimenten.

Bouwupdate:

Vanavond begonnen met de eerste 10 cm. groen. Even kijken of ik het nog 'kan' zeg maar. Bedoeling is een verdwijnpunt te creeëren voor de treinen die hier de daadwerkelijke Helix induiken, of uitkomen, net welke kant ze opgaan...
Ondertussen zijn verschillende bestellingen gedaan op Shapeways en andere toeleveranciers, dus weldra kunnen de electrische locs ook naar boven tuffen!

Ben benieuwd naar jullie meningen...

Afbeelding

De basislaag ballast is op dit stuk gedroogd. In de verte is de eerste scenery alweer geplaatst. Hier is de aanmeldsectie voor de verderop gelegen spoorwegovergang en het 'beginpunt' van mijn modelbaan. Het bordje is zelfbouw, de relaiskast van Artitec...

Afbeelding

Close up van de scene in wording. Er komen nog potjes langs het spoor en van die grote metalen kleppen etc...

Afbeelding

Onderin de foto zie je nog net het 'dak' van de helix. Hier verdwijnen de treinen (of komen tevoorschijn) en wil ik een mooi verdwijnpunt maken. Er komt een wat wilde bossage en enkele bomen die de trein aan het zicht ontrekken. Eventuele foto's die gemaakt worden van de tegenoverliggende spoorwegovergang Moerstraat, hebben zo hopelijk een wat mooiere achtergrond...

Afbeelding

Preiser-view de Helix uitkomende... (Rechterzijde foto = publiekszijde)

Afbeelding

Preiser-view de Helix inrijdende... (Linkerzijde foto = publiekszijde)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Drie foto's die voor het publiek vaak niet mogelijk zullen zijn te maken. Je kijkt hier richting de publiekszijde namelijk. Er staan op de achterkant geen bomen, omdat ik hier mogelijk nog iets met een achtergrondplaat wil gaan doen en dan krijg je rare schaduwen enzo... Daarnaast, de bestuurder van de baan wil ook een mooi zicht natuurlijk! De moer blijft zichtbaar aan deze kant, zodat, mocht het nodig zijn ik er nog bij kan. Vanaf de publiekszijde is hij niet zichtbaar...

Afbeelding

Dit is het zicht vanaf de publiekszijde. Je ziet hier al op enkele plaatsen stukjes rails zichtbaar, dus leuke doorkijkjes! De foto is schuin van voren genomen, met zoom vanaf [Module Venneweg] kijkende richting de meest rechterpunt van de module [Helix Tilburg]...

Wat vinden jullie ervan?

Tot zover,

Groetjes,

Hoontje


Gebruikersavatar

Ronald2016
Berichten: 993
Lid geworden op: 22 aug 2016 12:14
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] Verder met de scenery!

Bericht door Ronald2016 »

Het komt tot leven. Top.


Met vriendelijke groet,
Ronald

N-spoor liefhebber
Bouw projecten: Brug bij oosterbeek, O+K MEC502, BAM Meetrijtuig, Stalen D, bagagerijtuig
Lid van: Delftse Modelbouw Vereniging

Stanley
Berichten: 243
Lid geworden op: 18 dec 2016 13:48
Locatie: Rosmalen

Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] Verder met de scenery!

Bericht door Stanley »

Leuke plaatjes! Is toch wel op te merken dat je zelfs de moertjes van de helix in de natuur laat in ''blenden'' ... Aan alles gedacht laat je zo zien.


Met vriendelijke groet,
Stanley

''Less is more''
De mooiste treinen vind ik van de DB tijdperk IV

Mijn progressie: viewtopic.php?f=14&t=10613
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4685
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: West Brabant
Contacteer:

Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] Verder met de scenery!

Bericht door Hoontje »

Bouwupdate:

Na vandaag de overige 180cm van de sporen in de ballast te hebben gelegd, was het tijd om de module [Helix Tilburg] verder aan te kleden. Morgen komen hopelijk de bovenleidingsportalen van Shapeways binnen, dus dan kan ik daarmee verder. Tot die tijd wilde ik met groen spelen!
Op het buurforum kreeg ik een tip voor de aankleding die ik erg origineel vond! In plaats van het aloude viaduct of tunnel, een ecoduct of wildpassage! Dit om een verdwijnpunt te creeëren...

Zo gezegd zo gedaan! Na wat googlen en het bezoeken van zo'n ecoduct hier in de buurt, had ik voldoende inspiratie. Zoveel, dat ik vergeten ben tussendoor foto's te maken, sorry!
Dus hier plaatjes van het resultaat tot nu toe. Alles is nog nat en glimmend, dat is hopelijk na een nachtje drogen over!

Afbeelding

Eerst begonnen met het verven van de toplaag van de helix. Acrylverf van de Action, gewoon egaal bruin. Dat is een mooie basis om op verder te bouwen...

Afbeelding

De in/uitgang ziet er nu als volgt uit. Met styreen plaat en H-profiel heb ik een ingang gefabriekt. Van dat grauwe, prefab beton zoals ze wel vaker gebruiken bij dit soort bouwkundige hoogstandjes. Rechts is een vluchtdeur te zien met een klein bordes en enkele bordjes. Deze komen van de oude Spoorstaaf modules...
De witte letters komen ook van de Action, ongeveer 10mm hoog vormen zij een soort kunstzinnige barrière voor al te avontuurlijke dieren. En is gelijk duidelijk wat ik uit probeer te beelden hier...

Afbeelding

Preiserview vanuit een cabine van een loc richting het schaduwstation...

Afbeelding

Luchtfoto's en het bezoek aan het ecoduct hier in de buurt leerde dat er veel verschillende soorten grond worden gebruikt. Er moeten immers allerhande dieren over kunnen steken... Zo is er drassige/natte grond voor amfibieachtigen en reptielen, droge zand en grasgrond voor grazers en grotere dieren en hoog gras en bossages voor de kleinere dieren. Bomen zie je amper, deze kunnen de bouwkundige structuren met hun wortels flinke schade toe brengen...
Hier zie je mijn interpretatie van de grasgrond met bossages. Opgebouwd uit verschillende strooisels, clumpfoliages en fine turf...

Afbeelding

De andere helft heeft wat zandgrond (gezeefd zand + Busch) hogere plukken gras (NOCH) en donkerdere 'natte/drassige' grond. Deze is gemaakt van donkere fine turf van Woodlands. Ook nog wat toefjes clumpfoliage om het geheel wat relief te geven...

Afbeelding

Een overzicht/helikopterview van de wildpassage...

Afbeelding

In de andere hoek, die tegen module [Venneweg] aan, heb ik een begin gemaakt van een bos en wat hoger groen. Dit om een overgang te creeëren naar de verdere scenery vooraan deze module en [Module Venneweg] waar beduidend meer bomen op komen te staan. Ook deze ondergrond is opgebouwd uit fine-turf, verschillende strooisels en clumpfoliage. De bomen zijn zelfbouw, zoals eerder aangegeven...

Afbeelding

Doorkijkje richting de publiekszijde van de baan. Hoewel vlak, lijkt er hier door de verschillende hoogtes in het groenwerk wat speels relief te ontstaan. Voor later meer diepte etc. te krijgen is een achtergrond foto overigens wel noodzakelijk. Zeker als ik vanaf de publiekszijde foto's maak, mis ik die enorm. Dus daar moet ik nog wat op bedenken!

Afbeelding

Detailopname van een houtwal welke de scenery scheidt tussen het bos en de wildpassage. De takjes komen uit een doosje van Anita Decor wat ik ooit gekocht heb als probeersel om boompjes mee te maken. Dat lukt niet zo goed, maar een houtwal vlechten kennelijk wel dus...

Nou, hopelijk morgen al vroeg in de middag het pakketje van Shapeways, zodat we ons daarop kunnen gaan richten! Helaas begint het werkende leven overigens ook weer, dus zullen de updates wel wat trager gaan volgen op elkaar...

Tot zover,

Groetjes,

Hoontje



stejaap
Berichten: 218
Lid geworden op: 22 dec 2011 21:11
Locatie: Capelle aan de IJssel

Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] Verder met de scenery!

Bericht door stejaap »

Ha Alwin, leuke oplossing zo, ziet er top uit!


Groeten,
Jaap

{{Königlich Bayerische Staatseisenbahn, Königlich Preußische Eisenbahn-Verwaltung, Deutsche Reichsbahn Gesellschaft}}
Gebruikersavatar

Alfred
Berichten: 176
Lid geworden op: 29 nov 2016 15:07

Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] Verder met de scenery!

Bericht door Alfred »

Goede tip zo'n wildpassage! En het ziet er meteen ook heel natuurlijk uit met die verschillende soorten ondergrond. En het wild zelf? Dat komt vanzelf? :)


Baanplan op dit forum
Project op dit forum
Website Vuursche Hoek

Configuratie: DR5000 centrale, DR4018, DR5088rc, DR4088LN, LDT Keerlusmodules (2x), iTrain
Spoor: Fleischmann piccolo, Peco code80 en code55
Gebruikersavatar

Traibergen
Berichten: 595
Lid geworden op: 25 aug 2013 18:20

Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] Verder met de scenery!

Bericht door Traibergen »

Leuke manier om de overgang weg te werken!


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6103
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: [Empl. Oosterhout Vijf Eiken] Verder met de scenery!

Bericht door shoven »

Alfred schreef:Goede tip zo'n wildpassage! En het ziet er meteen ook heel natuurlijk uit met die verschillende soorten ondergrond. En het wild zelf? Dat komt vanzelf? :)
Als je wilt weten hoe het zit is deze site heel handig. Hier vind je informatie over het Meerjaren Programma Ontsnippering, waar men faunapassages en dat soort dingen uit financiert. Je kunt er ook de leidraden downloaden, die uitleggen hoe dit soort dingen in elkaar moeten zitten voor welke soorten beestjes. Zoals het een goed ambtelijk stuk betaamt zijn de leidraden lekker dik. :mrgreen:


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Traibergen
Berichten: 595
Lid geworden op: 25 aug 2013 18:20

Re: [Racc. Oosterhout Vijf Eiken] Verder met de scenery!!!

Bericht door Traibergen »

Gefeliciteerd met je 34e verjaardag!


Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4095
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: [Racc. Oosterhout Vijf Eiken] Verder met de scenery!!!

Bericht door Ad_M »

Op naar die rollator race Alwin :P :lol:

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4685
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: West Brabant
Contacteer:

Re: [Racc. Oosterhout Vijf Eiken] Verder met de scenery!!!

Bericht door Hoontje »

Dank Abel.

@Ad, sinds januari weer helemaal topfit verklaard. Die rollator blijft nog ff in de kast! Hahaha wel goed je weer op het forum te treffen!


Gebruikersavatar

Jelle
Berichten: 843
Lid geworden op: 02 feb 2012 15:48
Locatie: Doesborgh

Re: [Racc. Oosterhout Vijf Eiken] Verder met de scenery!!!

Bericht door Jelle »

Van Harte Gefeliciteerd Alwin. En nog vele goede jaren.


Met vriendelijke groet,
Jelle.

Het is weer volop aan het kriebelen... Ik ben toch weer begonnen...
Digitaal, maar ik zoek nog 'eenvoudige' software voor de PC-besturing van de baan.
Binnenkort meer...
[url=viewtopic.php?t=17366&start=25]Mijn baan (in opbouw)[/url]
Plaats reactie