Pagina 50 van 140
Re: Feldberg
Geplaatst: 08 okt 2013 10:28
door bob vermeulen
Hallo,
Weer een stapje verder. Heb nu het bijna complete station aan de zuidzijde 1:1 aan gebracht om te zien hoe het verder gaat in de bocht. Heb er ook maar een trein op geplaast zodat ik eens kon zien hoe e.e.a. in verhouding uit valt.
als laatste foto een overzicht zodat je kan zien hoe de verhoudingen zijn.
Er wordt zo links en rechts nog wel wat aan gepast (bv links onder in) maar het ging mij om de grote lijn.
Ook heb ik al (op papier) 1 spoor weg gehaald (buitenste spoor) vond die te dicht langs de muur lopen.
Nu ga ik me consentreren op het voorveld aan de noordzijde.
mvrg bob
Re: Feldberg
Geplaatst: 08 okt 2013 10:39
door FidOo
Dat is een beetje hoe je mijn reactie kon samenvatten... Bizar groot zeg! Maar zo met die trein er op krijg je een mooie indruk! Zo denk ik dat je perrons mooi in die bocht aankunnen sluiten langs de wagons. De bocht is flauw genoeg.
Tja wat kan ik er verder nog aan toevoegen. Gewoon zoals altijd, vreselijk strak uitgevoerd.. Tot in de puntjes.
T wordt tijd dat je mag stoppen met werken en je baan als tentoonstellingsbaan kan openen
Haha
Re: Feldberg
Geplaatst: 08 okt 2013 12:04
door Doolemeister
Beste Bob,
Wat een verschrikkelijk mooi en groot project!!
Mooie bogen en lekkere lange treinen.
Groet,
Arjan
Re: Feldberg
Geplaatst: 08 okt 2013 16:07
door gek op stoom
Bob
ja wat moet je hier nog op zeggen
wow mooi
Re: Feldberg
Geplaatst: 08 okt 2013 19:02
door Ad_M
[zeer jaloers]Ben NIET jaloers hoor
[/zeer jaloers]
Wauw...
Bob.., heerlijk zulke bochten met die ruimte...
Mvg,
Ad
Re: Feldberg
Geplaatst: 08 okt 2013 19:30
door Wim
Alle machtig Bob, wat een baan(lengte) erbij.........................
Re: Feldberg
Geplaatst: 09 okt 2013 19:36
door Schachbrett
Schitterend Bob,wat een ruimte en prachtige bogen Super!!
Gr Chris
Re: Feldberg
Geplaatst: 09 okt 2013 19:39
door OBBinN
Wat een papierwerk
Ben benieuwd naar de volgende stappen!!
Re: Feldberg
Geplaatst: 10 okt 2013 11:09
door bob vermeulen
Hallo,
bedankt voor alle reacties
De volgende stap is om de zijlijn naar het station te bouwen.
Deze heb ik al in een helix liggen:
viewtopic.php?f=14&t=2880&start=50
de helix overbrugt het niveau van de zijlijn naar het station niveau. Ik moet nu de aansluiting naar het station realiseren.
mvrg bob
Re: Feldberg
Geplaatst: 11 okt 2013 22:50
door Krab
Super Bob wacht weer op de foto's
mvg Sjaak
Re: Feldberg
Geplaatst: 12 okt 2013 00:16
door Hoontje
Wauw! Wat een baan zeg!
Blijf je volgen!
Groet,
Alwin / Hoontje
Re: Feldberg
Geplaatst: 12 okt 2013 08:33
door marco
geweldig bob wat een station word dat zeg
Re: Feldberg
Geplaatst: 12 okt 2013 18:05
door olaf99
Hallo
Wat een fantastische modelbaan en hobby ruimte.
Toch wel handig dat je zo de baan kan uitprinten.
Olaf
Re: Feldberg
Geplaatst: 14 okt 2013 08:48
door bob vermeulen
Hallo N(ers),
Met het slechte weer (vervelend voor modelbouwers, he
) van gisteren een mooie kans om toch nog wat te bouwen. De zijlijn moest ook nog afgebouwd worden. De helix had ik al enkele jaren geleden gebouwd naar een toen geldend baan ontwerp. Omdat ik inmiddels het ontwerp wat verandert had moest ook de uitloop van de helix op een wat andere plaats komen. Dat probleem hebben we gisteren maar aangepakt. Nu komt de zijlijn aansluiting presies daar op het station waar hij volgens het huisige plan moet komen. Direct ook maar de naaste omgeving, een doorgaande weg bij de wijziging betrokken zodat dit gedeelte nu in 3 kleine etages geworden.
foto's vanmiddag:
mvrg bob
Re: Feldberg
Geplaatst: 14 okt 2013 08:50
door Maurits71
Re: Feldberg
Geplaatst: 14 okt 2013 14:06
door bob vermeulen
Hallo,
Hierbij dan de foto's van de aansluiting van de zijlijn naar het zichtbare gedeelte:
Het was weer een mooie klus zo. Ook heb ik de spiraal geoptimaliseerd zodat de hellings hoek zo kleien mogelijk want ik wil hier ook wel met kleine stoomlokjes gaan rijden.
mvrg bob
Re: Feldberg
Geplaatst: 14 okt 2013 14:11
door Maurits71
rij je dat zijlijntje 1 richting of twee.
want volgens mij kost het wel 2/ 3 minuutjes om van beneden naar boven te komen
Re: Feldberg
Geplaatst: 14 okt 2013 14:26
door bob vermeulen
Maurits,
Dit wordt 2 richtingen bereden.
Het kost 1,5 min naar benede en 1,5 min naar boven
mvrg bob
Re: Feldberg
Geplaatst: 15 okt 2013 10:54
door Ron
Ivm hoogtevrees, wordt ik elke keer weer duizelig van je foto's
Wat een verschil in niveaus, verschrikkelijk mooi om te zien.
gr. Ron.
Re: Feldberg
Geplaatst: 16 okt 2013 14:31
door bob vermeulen
Hallo,
Ik ben momenteel de laatste hand aan het leggen van de platen waar het station op moet komen. Voor dat ik die er op maak moet eerst de verlichting er onder zitten en camera's moeten bevestigd zijn.
Daarna ga ik de eerste sporen leggen en vroeg me eigen af of de sporen in een grote flauwe bocht van een station ook verkant zijn of dat die gewoon vlak liggen.
wie geeft raad?
mvrg bob
Re: Feldberg
Geplaatst: 16 okt 2013 15:32
door Detlev
Van
hanzelijn-hattem.nl:
Nieuws: De verkanting in de bocht bij Kampen-Zuid
Een extraatje dit weekend, in de gedachte 'service van de zaak'. In de bocht tussen het Drontermeertunnel en station Kampen-Zuid zijn vorige week de eerste dwarsliggers gelegd. De bocht is ter plaatse best scherp, waardoor er een zogenaamde 'verkanting' is. Dit houdt in dat de ene kant van de dwarsligger lager ligt dan de andere kant. Daardoor komt de rails ook respectievelijk lager en hoger te liggen, waardoor de middelpunt vliedende kracht gecompenseerd wordt. In Nederland is - om het verhaaltje technisch te ondersteunen - een maximale verkanting toegestaan van 150mm op de vrije baan en
maximaal 60mm langs een perron op een station. De verkanting in de bocht van Kampen-Zuid is overigens niet de krapste van Nederland; dit 'record' zal voorlopig in handen blijven van Harderwijk waar net buiten het station de scherpste bocht van Nederland ligt.
Re: Feldberg
Geplaatst: 16 okt 2013 15:41
door Zolderspoor
Hallo Bob.
Zie
http://hbo-kennisbank.uvt.nl/cgi/chw/show.cgi?fid=3841 bladzijde 5 in deel IV Bijlage 3.
Om het te kunnen volgen, heb je wel een kratje bier en een familiezak chips nodig.....
Maar als ik het goed heb begrepen hoef je in je station vanwege de lage snelheid en de flauwe boog geen verkanting toe te passen.
Zijn er technici onder ons die een betere mening hebben?
Ik vond er een paar op
http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... itrekenen/ maar of dit je verder helpt.
Als jij spreekt van een flauwe boog, dan zegt mijn gevoel dat de verkanting marginaal is en dus verwaarloosbaar.
Re: Feldberg
Geplaatst: 16 okt 2013 20:16
door epocheales denken
Hoi Bob,
Zelf zou ik zeggen: ga je gevoel achter na en doe het gewoon, als je een verkanting mooi vindt. Zelf kon ik bij
de aanleg van mijn baan geen genoeg van verkantingen krijgen, heb alle zichtbare bochten verkant.
Veel succes met jouw beslissing,
Groet, Hans
Re: Feldberg
Geplaatst: 16 okt 2013 22:11
door Ad_M
Bob, wat mij betreft, smeken zulke sierlijke bochten om een lichte vorm van verkanting op toe te passen
Doe wat je zelf mooi en vind en passend bij dit moois
Mijn 2 cent
Mvg,
Ad
Re: Feldberg
Geplaatst: 16 okt 2013 22:56
door Hookies
Verkanting in het station maakt het in- en uitstappen van de passagiers wel erg lastig als ze aan de hoge kant moeten in- of uitstappen. Lijkt me dat hier geen verkanting wordt toegepast. Ben ook benieuwd of je dan je perrons juist in een andere hoek verkant. Stel dat spoor 2 en 3 verkant zijn en tussen 2 en 3 ligt een perron. Dat zal dan ook niet meer horizontaal zijn. Je bochten buiten het station zullen met verkanting wel mooi zijn.