Pagina 6 van 10

Re: Noord-Scharwoude anno 1935

Geplaatst: 24 feb 2011 21:49
door Michiel
Je moet een onderscheid maken tussen de isolatielassen dat je nodig hebt voor de blokindeling voor koploer, en de isolatielassen die je nodig hebt om een puntstuk te polariseren.

In het eerste geval (blokken en secties voor koploper) moet je steeds aan dezelfde kant (zelfde railstaaf) de isolatielas aanbrengen.

Voor het puntstuk moet je natuurlijk je puntstuk elektrisch isoleren van de spoorstaven die er op toekomen. Hoe je dat best doet, kan je best nalezen in een aantal online artikels. Google eens naar "dcc peco electrofrog" ;)

Re: Noord-Scharwoude anno 1935

Geplaatst: 24 feb 2011 21:57
door Trammetje
Michiel,

dat van die puntstukken wist ik al, ik dacht alleen handig te zijn en isolaties meteen te gebruiken voor de blokken. Maar dat kan dus niet.

Re: Noord-Scharwoude anno 1935

Geplaatst: 24 feb 2011 22:23
door Michiel
Het kan wel, hoor. Als je weet wat je doet, kan je perfect een isolatielas voor beide functies gebruiken. Maar als nieuw bent in de materie is het best om beide systemen en hun oplossing te scheiden. Verwarring leidt anders snel tot kortsluiting.

Re: Noord-Scharwoude anno 1935

Geplaatst: 28 feb 2011 21:43
door Trammetje
Stel dat ik met Itrain aan de gang ga, waar plaats ik dan de stop sectie in de (doodlopende) opstelsporen, en hoelang moet een stop sectie zijn??

Re: Noord-Scharwoude anno 1935

Geplaatst: 01 mar 2011 14:42
door Michiel
Het mooiste is om ook kopsporen van 2 bezetmelders te voorzien: een aanmelder en een stopmelder. Gezien je een kopspoor niet tegen 120km/h zal inrijden, maar eerder tegen 40km/h, kan de stopmelder vrij kort gehouden worden. 10cm lijkt me al lang genoeg (mits gebruik te maken van een diodeschakeling voor de niet-gedetecteerde secties tussenin ;) ).

(Mijn kennis en ervaring komt van Koploper, maar vermoed dat iTrain op een gelijkaardige manier omgaat met bezetmelders) :roll:

Re: Noord-Scharwoude anno 1935

Geplaatst: 01 mar 2011 16:20
door Trammetje
oke,

in die stop sectie, zit die aan het begin van het kopspoor of aan het einde?

Re: Noord-Scharwoude anno 1935

Geplaatst: 01 mar 2011 16:29
door Michiel
Ik beschouw de laatste sectie in een kopspoor als stopsectie (je kan toch niet verder). Maar "what's in a name". ;)

Re: Noord-Scharwoude anno 1935

Geplaatst: 07 apr 2011 19:22
door Trammetje
Vandaag weer wat nieuwe informatie ontvangen. In het blad van Stichting Langedijker Verleden stond een artikel over de spoorlijn en het station van Noord-Scharwoude. De volgende twee foto's waren nieuw voor mij:

foto 1:
Afbeelding

foto 2:
Afbeelding

Op het sporen plan heb ik aan gegeven vanuit welke richting de foto's zijn genomen.
Afbeelding

De pijl bij nr 3 wijst naar het "spoorhuisje" van foto nr 1.

Volgens mij moet de pijl met het vraagteken de plaats aanduiden waar het station ooit heeft gestaan, die staat niet meer op de tekening.

Re: Noord-Scharwoude anno 1935

Geplaatst: 07 apr 2011 20:24
door Michiel
Sander,

zulke foto's zijn goud waard! Geweldig dat je er zo nog een paar hebt ontvangen.

Re: Noord-Scharwoude anno 1935

Geplaatst: 07 apr 2011 20:39
door Trammetje
Michiel,

dat is zeker waar, van het station had ik nog niet zo heel veel, deze foto's geven een goede indruk van de omgeving (zandpad, begroeiing etc.)
ook valt het op dat de telegraafpalen erg nadrukkelijk aanwezig waren.

Ook kan ik de locatie van het station beter bepalen, ik had gegokt dat hij meer naar links had gestaan. Ongeveer tussen de tekst "losweg" en het "spoorhuisje" pijl 3 op de tekening.

Re: Noord-Scharwoude anno 1935

Geplaatst: 10 apr 2011 12:18
door Lemland
Hierbij als aanvulling wat tekeningen en ansichten. Misschien heb je er wat aan.

Re: Noord-Scharwoude anno 1935

Geplaatst: 10 apr 2011 12:26
door Lemland
En de ansichtkaarten die mijn ouders er van in hun bezit hebben. Ook van Dorp, wellicht dat dat een idee geeft. Alle scans zijn geresized om hier te passen.

Re: Noord-Scharwoude anno 1935

Geplaatst: 10 apr 2011 12:27
door Lemland
En de laatste, uit februari 1950.

Re: Noord-Scharwoude anno 1935

Geplaatst: 11 apr 2011 18:41
door Trammetje
Bedankt voor de mooie foto's een aantal had ik al, maar ook een aantal nog niet.

Re: Noord-Scharwoude anno 1935

Geplaatst: 24 apr 2011 11:53
door Trammetje
Trammetje schreef:
foto 2:
Afbeelding
Op bovenstaande foto zijn volgens mij 2 arm seinen te zien. Nu week ik niet veel van seinen maar volgens mij moet er dan ook twee wissels liggen.
Kan iemand aan de seinen zien wat voor wissels dat geweest zijn (2x links, 2x rechts of 1x links en 1x rechts)???

De eerder geplaatste foto's van de omgeving van het station geven mij een mooi beeld van hoe het er uit heeft gezien. Ze roepen ook nog wel wat vragen op.
Heeft iemand meer informatie voor mij?
waar heeft het stations gebouw gestaan?
Wat was de spoor situatie rond 1935?

Re: Noord-Scharwoude anno 1935

Geplaatst: 24 apr 2011 12:46
door mdedeugd
Hallo Sander.
Deze tijd heb ik zelf niet meegemaakt ;)
Jammer wat spoorgeschiedenis aangaat :shock:
Het hoort echt bij de achtergrond geschiedenis van jou toekomstige modelbaan.
En OOooo :o wat zijn dit weer verschrikkelijk mooie plaaten. :o :o
Hoe kom je hieraan.
Prachtig. ;)

Martin de Deugd

Re: Noord-Scharwoude anno 1935

Geplaatst: 24 apr 2011 13:22
door Lemland
Ik denk dat er domweg niet meer te vinden is dan wat je al hebt qua sporenplan. Ik kan er dit nog aan toevoegen, RAF luchtfoto's uit WO2:

Afbeelding

Afbeelding

En nog dit.

Afbeelding
(kadaster 1910)

Afbeelding
(kadaster 1922)

Afbeelding

Re: Noord-Scharwoude anno 1935

Geplaatst: 24 apr 2011 13:48
door Trammetje
@ Martin:
Het is ook van voor mijn tijd, maar wel erg leuk om research te doen naar de directe omgeving.
Foto's komen uit het blad van stichting langedijker verleden.

@ Leland:
Wat een ongelooflijke mooie foto's. Hierop kan je het station zien staan.
Afbeelding
Afbeelding

Re: Noord-Scharwoude anno 1935

Geplaatst: 24 apr 2011 14:16
door Lemland
De eerste foto van deze pagina is genomen op de plaats iets boven het pijlpuntje van 'station' op de eerste luchtfoto. Zelfs de schaduw klopt. Ik denk dat je inschatting van een pagina geleden (dat het richting het station is genomen, noordwaarts) niet klopt. Er is ook geen reden om zuidelijk van het station zoveel volk te zien lopen: de hoofdroute voor reizigers was immers vanaf het station, via de stationslaan gestaag naar beneden, naar het tunneltje (of 'poortje' zoals aangeduid op de kaartjes).

Overigens nog vergeten: de foto's en de kaarten komen van http://watwaswaar.nl (dat wil zeggen dat is de basis, ik heb er weer een complete luchtfoto van gemaakt voor je)

Re: Noord-Scharwoude anno 1935

Geplaatst: 24 apr 2011 20:05
door Trammetje
Ik ben er uit, zie onderstaande tekening:

Afbeelding

Pijl 1 geeft een woning aan ten noorden van het station. eerder ging ik er van uit dat dit het dubbel woonhuis was waarover gesproken wordt

Pijl 2 geeft het dubbele woonhuis aan

Pijl 3 geeft de locatie van het station aan

Pijl 4 geeft bij benadering aan van waar de onderste foto is genomen (richting het noorden, links op de lucht foto).

Re: Noord-Scharwoude anno 1935

Geplaatst: 24 apr 2011 20:57
door Lemland
Precies. Bijft het raadsel van het dubbele armsein. Want op dat punt is het nevenspoor (spoor 1, het dichtst bij het stationsgebouw) al geëindigd, waar het (naar het noorden gerekend) het stationsgebouw eindigt en de tuin begint (km 30.05). Tenzij dat in werkelijk niet zo was en spoor 1 weer samenkwam met spoor 2.

Dat zou verklaren waarom in 1893 nog 1612,63 gulden geïnvesteerd was in uitbreiding van de sporen (en verlengen van de loswal). Zie de staatsbegroting, blz 40 bovenaan.

Overigens, ken je deze al? Bron: http://www.zeeverkennerssintjoris.nl

Re: Noord-Scharwoude anno 1935

Geplaatst: 25 apr 2011 09:16
door Trammetje
Die foto had ik nog niet, dank je wel.
Nu ben ik alleen nog op zoek naar een goede tekening van de spoorsituatie, volgens het dubbel armsein moeten er meerdere wissel hebben gelegen.

Re: Noord-Scharwoude anno 1935

Geplaatst: 07 jun 2011 18:49
door Trammetje
Misschien kan het onderstaande het dubbele sein verklaren?

Inrijseinpalen

Seinen die toegang geven tot een station noemt men inrijseinen. Inrijseinen geven meestal aan met welke snelheid een trein het station mag binnenkomen en in welke richting hij geleid wordt. Bij deze seinen is de seinarm aan het uiteinde zwaluwstaartvormig verbreed. Bij stations met vele sporen zien we deze seinen dan ook op een bordes of op een seinbrug. Bij kleine stations maakt men gebruik van een zogenaamd enkelvoudig vertakkingssein. Als een trein over een doorgaand hoofdspoor wordt geleid, dan zijn de armen van dit sein hoger geplaatst dan die van de andere sporen.


Inrijseinen, welke een splitsing van de sporen aangeven.
Op de achtergrond zien we vaag de armseinen in het station zelf.
Ruurlo, september 1978

Re: Noord-Scharwoude anno 1935

Geplaatst: 07 jun 2011 21:20
door shoven
Die zijn leuk. Zijn die er (beweegbaar) ook in N?

Re: Noord-Scharwoude anno 1935

Geplaatst: 10 jun 2011 17:29
door Trammetje
Ik heb een nieuw ontwerp gemaakt voor mijn schaduwstation.
Hieronder een overzicht met een tekening van hoe de baan er op wordt aangesloten
De nummers 1 worden met een boog aan elkaar verbonden, nummers 2 worden op elkaar aangesloten en 3 uiteraard ook.

Afbeelding
Afbeelding

Wat ik alleen nog mis in de rij mogelijkheden is dat een trein die in de richting van schagen (nummer 3) vertrekt nooit meer uit die richting zal terug komen. Aan de andere kant richting Alkmaar (nummer 1) het zelfde probleem. Nummer 2 gaat via de helix naar het rangeerterrein van Noord-Scharwoude Dorp. Dit emplacement komt zo'n 25cm hoger boven het schaduw station.