Pagina 6 van 38

Re: Marelburg

Geplaatst: 30 mar 2012 23:07
door jeepney
Paul B schreef:hoi Martin, ziet er mooi uit. Ik neem aan dat je de toplaag afneembaar wil blijven houden, vanwege het schaduwstation eronder.
Paul is me voor: hoe wil je niveau 0 bereikbaar houden voor schoonmaak, onderhoud en ontsporingen ?

Henk

Re: Marelburg

Geplaatst: 31 mar 2012 10:53
door martindomburg
Hoi dan,

Ik heb het een paar berichten hierboven uitgelegd hoe ik dta ging doen en hoe ik het van plan was te doen. Waarschijnlijk is erover heen gelezen of ik heb het niet duidelijk verwoord :? kan gebeuren.

Ik heb de bovenbouw net als de onderbouw onderverdeeld in 2 modules. Doordat ik op de onderbouw met kleine balkjes een groef heb gemaakt heb ik een groef waar ik de spanten van de bovenbouw in kan schuiven. Door de voorkant van de module iets te kantelen kan ik de stekkers loskoppelen en door daarna de achterkant te liften kanteld het geheel voorover en kan ik de module uitnemen of op bokken zetten voor onderhoud o.i.d.

Het is een compromise waar ik niet onderuit kan...

Groetjes

Re: Marelburg

Geplaatst: 31 mar 2012 11:14
door jeepney
Het maken van compromissen geldt (helaas) voor 99% van de forumleden. Is het niet qua ruimte dan wel qua tijd of financien. Het is niet anders.

Toch lijkt het me een hachelijke onderneming om bij ontsporingen eerst een baangedeelte te moeten kantelen en daardoor het ontspoorde materieel nog eerst gaat schuiven/rollen en/of in het ergste geval naar beneden klettert.

Henk

Re: Marelburg

Geplaatst: 31 mar 2012 15:44
door martindomburg
Daar heb je helemaal gelijk in, maar het is logisherwijs wel aan te radden om eerst je rijdend materiaal van de module af te halen. Omdat Marelburg geen druk station is zal dat niet zo'n probleem worden.

Tijdens het ontwerp kon ik daar niet omheen, de hoogte is nu 8 cm wat een helling geeft van 3%. Dat is toch echt wel maximaal en een helix op de demobaan is niet te doen. Soms is een compromise een flinke maar als je het goed aanpakt is hoeft het geen probleem te worden. Zaak is om goed rijdend materiaal te hebben en je rails goed te hebben liggen. Dan zal er niet zo snel wat ontsporen of stillopen.

Groetjes

Re: Marelburg

Geplaatst: 31 mar 2012 20:06
door martindomburg
De laatste week is er weinig gebouwd op marelburg, mede doordat mijn vrouw op het punt staat te bevallen zal er de komende weken weinig gebouwd worden. In ieder geval niet in het tempo dat eenieder van me is gewend :mrgreen:

Deze week ben ik aan de martel geweest om de rij eigenschappen van de onderbouw te verbeteren. Hierbij viel me op dat de "nieuwe" loks probleemloos rijden maar de locs ouder dan 10 jaar telkens problemen gaven. Opvallend wat een kwaliteitsverbetering N-spoor in die korte tijd heeft meegemaakt want het evrschil tussen de Fleischmann BR50 van rond 2000 en de Brawa 232 uit 2010 is enorm.

Niet alleen qua rij eigenschappen maar ook qua detailering... Daarom heb ik vanavond een belangrijk besluit genomen voor Marelburg: Ik ga alleen met nieuw materiaal rijden. Alleen zo kan ik rekenen op een goed functionerende modelbaan. Ik heb vanavond dan ook alle verouderde modellen in de doos gedaan en er is weer ruimte gekomen voor nieuw materiaal :D goh wat vervellend :mrgreen:

Groetjes

Re: Marelburg

Geplaatst: 31 mar 2012 20:35
door Robert_N-Nm
Inderdaad een hele straf om meer ruimte te hebben voor nieuw materieel :mrgreen:

Robert

Re: Marelburg

Geplaatst: 31 mar 2012 20:37
door martindomburg
Erg he :)

Welke er sowieso gaat komen is de Piko G1206 in Husa uitvoering. Word derde kwartaal geleverd :)

Re: Marelburg

Geplaatst: 31 mar 2012 21:59
door bob vermeulen
Martin,
Opvallend wat een kwaliteitsverbetering N-spoor in die korte tijd heeft meegemaakt want het evrschil tussen de Fleischmann BR50 van rond 2000 en de Brawa 232 uit 2010 is enorm.
Dat is geen vergelijking, moet je de BR 50 van toen en de Br52 van dit jaar eens vergelijken dan den je er wel anders over. Ik heb het gevoel dat de stoomtrienen van Fleischmann (met tender) gewoon niet goed geconstrueerd zijn. Zo rijden alle Br23er en alle Br50er erg belabberd en hebben geen trek kracht. Pas als je ze gaat verzwaren worden de rijeigenschappen verbetert.

De E loks en de dieselloks daar in tegen rijden alle naar behoren op mijn baan.

mvrg
Bob Vermeulen

Re: Marelburg

Geplaatst: 01 apr 2012 09:05
door piksov
Hi Martin,

ik mis een paar overloop wissels in je sporenplan, aan de rechterkant.

Als je van bovenkomt, dus vanaf je station, dan moet je het laatste stukje via verkeerd spoor rijden als je naar de 3 kopsporen in je schaduwstation wilt.

Wil je via het rechterspoor, dan moet je dus oversteken, maar dan kom je nooit op de 3 kopsporen in het schaduwstation?

toch?

groet,
Guus

Re: Marelburg

Geplaatst: 01 apr 2012 13:45
door martindomburg
Hoi Guus,

Het ligt er helemaal aan wat je met de opstelsporen wilt doen. Heb je getrokken treinen ja dan heb je een probleem. In mijn geval zijn de sporen bedoeld voor treinstellen en trek-duw combinaties. In dat geval rijd de trein gewoon over het normale spoor het schaduwstation binnen om via de keerlus te stoppen na de wisselstraat. Dan kan hij achteruit het opstelspoor inrijden.

In iTrain is dat geen probleem :lol:

Groetjes

Re: Marelburg

Geplaatst: 01 apr 2012 18:20
door piksov
Hoi Martin,

dat van die trek-duw en treinstellen had ik zelf al bedacht, maar dan nog lijkt het me omslachtig.

Ik stel met jouw verhaal voor zoals in het rood in dit plaatje.

Ik bedoel de blauwe variant, waarbij je dan aan de rechterkant een extra wisselverbinding nodig hebt.
marelburg-guus.JPG
marelburg-guus.JPG (66.75 KiB) 3190 keer bekeken
Guus

Re: Marelburg

Geplaatst: 01 apr 2012 19:00
door martindomburg
Hoi Guus,

Daar is geen ruimte voor, de kortste peco is 12,5 cm lang dus ik heb een recht stuk nodig van 25 cm. Dat stukje is net an 10 cm. Anders ha ik het natuurlijk ingebouwd ;)
Echt omslachtig is het niet hoor, iTrain regelt het en ik zie er niks van want het is onzichtbaar.

groetjes

Re: Marelburg

Geplaatst: 01 apr 2012 20:28
door piksov
Hoi Martin,

tja als de ruimte er niet is, dan houd het op ...

groet,
Guus

Re: Marelburg

Geplaatst: 02 apr 2012 00:56
door martindomburg
Precies mijn gedachte 8-)

Ik heb inmiddels het schaduwgedeelte van Marelburg mooi rijdend en de instelling in iTrain verfijnd. Een enkele 212 die opnieuw geijkt dient te worden maar de rest rijd als een zonnetje :D

Hiervan heb ik natuurlijk een filmpje geschoten die te zine is op de chatsite www.martinenellen.nl/chat.html

Zo kan ik langzaamaan verde bouwen aan de bovenbouw.

cheers

Re: Marelburg

Geplaatst: 07 apr 2012 08:43
door spoor65
Martin,

Van harte met jouw verjaardag.
Maak er een mooie dag van.

mvg

Freddy

Re: Marelburg

Geplaatst: 07 apr 2012 09:55
door marco
Martin gefeliciteerd man ;)

Re: Marelburg

Geplaatst: 07 apr 2012 13:51
door mdedeugd
Hallo Martin. ;)

Van harten gefeliciteert met jou verjaardag.
En uiteraard jij en je vriendin gefeliciteerd met dochtertje Zoƫ, het allermooiste mooiste geschenk voor jullie beiden. ;)


Martin de Deugd

Re: Marelburg

Geplaatst: 07 apr 2012 17:17
door bob vermeulen
Hallo Martin,

Ook van mij van harte gefeliciteerd.

mvrg Bob

Re: Marelburg

Geplaatst: 07 apr 2012 20:52
door Ron
Had je toch bijna een dochter voor je verjaardag gehad :mrgreen: :mrgreen:

Evengoed van harte gefeliciteerd.

gr. Ron.

Re: Marelburg

Geplaatst: 07 apr 2012 21:39
door rodie
Happy Bday

Groet
Rodie

Re: Marelburg

Geplaatst: 07 apr 2012 21:57
door Jos
Proficiat Martin.

Groetjes,
Jos

Re: Marelburg

Geplaatst: 09 apr 2012 12:31
door Doolemeister
Beste Martin,


Hartelijke gefeliciteerd met je verjaardag!
Verder gefeliciteerd met de geboorte van jullie dochtertje, geniet van alles wat komen gaat.

Groet,

Arjan

Re: Marelburg

Geplaatst: 09 apr 2012 12:53
door martindomburg
Iedereen bedankt voor de filiciaties, we genieten er zeker van en zo langzamerhand krijgen we wat meer ritme in het nieuwe nachtleven :lol: Vanavond ga ik zelfs weer een keer de baan opstarten dus langzaamaan komt er weer wat leven in Marelburg.

Groetjes

Re: Marelburg

Geplaatst: 09 apr 2012 18:03
door martindomburg
Zojuist de baan weer eens opgestart en best wel lekker aan het rijden :D

Ben ondertussen een plan aan het smeden om verder te bouwen. Het plan is als volgt:

1. onderbouw uitlijnen en het koppelen verbeteren
2. bovenbouw uitlijnen en koppelen
3. bovenbouw frames verstevigen met tussenspanten
4. bovenleiding aanbrengen in de frames voor twee opstelsporen
5. rails leggen
6. bedraden en aansluiten
7. testen

Als dat is gebeurt dan gaan we de seinen maken en het MCC gebeuren aanleggen.

Maar voor ik met punt 3 kan beginnen wil ik een bok maken waarop ik de module kan zetten om eraan te werken zonder dat de rest er last van heeft :)

Komt binnenkort zeker een vervolg op :D

cheers

Re: Marelburg

Geplaatst: 14 apr 2012 20:24
door martindomburg
Goedenavond,

vanmiddag een uurtje de tijd gevonden om weer wat te gaan bouwen aan Marelburg. Het uitlijnen van de onderbouw is gelukt en ik heb door het gebruik van een slotbout en ring/moer een goede manier gevonden om de bakken snel een efficient te koppelen.

Vanmiddag ook begonnen met het uitwerken van een van mijn ideeen om snel bij de onderbouw te komen als er wat aan de hand is. Hierbij werd ik geholpen door een probleem dat de bovenbouw niet wilde uitlijnen achterop de module. Dit omdat er geen vlees is op de spanten vanwege de rails van het schaduwstation en het kromme hout van de gamma :lol:

Ik kwam op het idee om de twee bovenbouw modules te voorzien van een scharnier op de achterzijde waardoor je als het ware twee deksels krijgt. Als er wat is kan ik simpel en snel aan de voorzijde de bovenbouw liften, kabels eventueel afkoppelen en de module omhoog kantelen. Doordat ik een dwarsspant hiervoor aan de achterzijde moet plaatsen is het schaduwstation meteen dicht en beschermd. Deze spanten lopen langs de onderbouw op zodat ik deze met slotbouten aand e onderbouw kan bevestigen. Voordelen hiervan:

- modules in 1 keer uitgelijnd en geen geklier met opbouwen.
- bij storing bak makkelijk te kantelen en vergrendelen
- aan de achetrzijde toegankelijk
- schaduwstation beschermd tegen invloeden tijdens een beurs

win win situatie toch?? Eerst maar eens zien of het werkt. Ben begonnen met de makkelijkste module

Afbeelding
Ik heb een lange pianoscharnier gebruikt

Op de baan krijg je dit effect vanaf de achterzijde gezien:

Afbeelding

Afbeelding

Door na eerst de twee modules uit te lijnen en de spanten te klemmen kan ik precies op de juiste plekken de slotbouten doorboren. Zodoende heb je altijd een preciese pas van de modules :D

De tweede module word wel een lastige omdat ik hier van de 120cm lengte maar 40 cm kan scharnieren, na 40 cm loopt de bovenbouw af naar beneden en verderop weer omhoog. Bij een eerste test is dat geen probleem en is de constructie stevig genoeg om de rest te dragen. Ik ga dit gewoon eens uit proberen en zie daarna wel of het een haalbare zaak zal worden.

Zou leuk zijn als mijn idee haalbaar is

Groetjes Martin