Pagina 6 van 9

Re: Saraan: een modelbaanverslag

Geplaatst: 20 jan 2010 10:30
door evo
Saraan schreef:...

Maar vooraf moet ik nog een paar experimenten uitvoeren (ontdekken hoe Peco rails te leggen is in bochten ivm knikken ter hoogte van isolatielassen,

...
Michiel, dit gaat eenvoudig als je ze buigt, op maat maakt, dan los laat, zodat ze weer wat rechter worden en dan soldeert in een ontspannen toestand. Als je de rail vervolgens weer in de juiste radius buigt, zie je geen knik. Ik vind dit het beste werken met Code 55, vanwege de losse bielzen. De soldering maak ik alleen ter plaatse van de raillas, niet erboven. Dan zie je er na het ballasten niets meer van.
Saraan schreef:...

een nieuwe methode van geluidsisolerende ondergrond uitproberen,...)

...
Bij mijn experimenten een tijdje terug merkte ik dat de trein het stilste is als hij over een starre verbinding rijdt - bijvoorbeeld een dwarsbalk in de tafel. Ik heb een rail over een lengte van 2 m over een houten I profiel (de zijwand van de tafel) liggen en daar is de trein zo goed als geluidloos met de rais direct op het hout gelijmd. Isolerend materiaal leek geen enkel verschil te maken.

Groeten,
Edwin

Re: Saraan: een modelbaanverslag

Geplaatst: 20 jan 2010 13:22
door Saraan
Edwin,

bedankt voor je aanwijzigen. Ik heb vertrouwen dat het werken met code 55 flex van Peco goed zal verlopen. Ik heb al wel ervaring met flex van GT-Gleis en Fleischmann. Peco lijkt me gemakkelijker in gebruik. 8-)

Je hebt gelijk dat op een stevige ondergrond met goed wat massa, het klankbord-effect nihil is. Maar op het vlak van ondergrond heb ik toch een enorm groot verschil gemerkt in type isolatiemateriaal en de manier waarop het verwerkt wordt. Ik ga eens experimenteren met het sandwich concept. Misschien blijkt dit the best of both worlds? 't Is te proberen waard...

groetjes,

Re: Saraan: een modelbaanverslag

Geplaatst: 20 jan 2010 15:21
door shoven
Saraan schreef:Tevens zit ik met een aankomende verhuizing of verbouwing, niet alleen voor het gezin (5 opgroeiende kinderen vragen steeds meer privacy), maar ook in de hoop om die 5 segmenten van Brussel-Noord ergens te kunnen opstellen.
Dus je hebt al een ander huis met meer ruimte?

Re: Saraan: een modelbaanverslag

Geplaatst: 20 jan 2010 17:28
door Saraan
Nee, we plannen de aankoop van een ander huis, of verbouwen van dit huis. Hoe dan ook moeten er kamers bij komen. Jammer genoeg moet we nog door die hele rim-ram heen.

Re: Saraan: een modelbaanverslag

Geplaatst: 20 jan 2010 20:55
door spoor65
Michiel

:D en ga je nu elk segment van Brussel-Nord ook vernoemen naar de kinderen? :mrgreen:

Maar we zien graag jouw vorderingen voorbij komen, ook in de ontwerpfase.
En heb er eigenlijk alle vertrouwen in, dat het je gaat lukken, nu moet alleen H@ns dit forum dus wel 20+ jaren in de lucht houden ;)

Mvg

Freddy

Re: Saraan: een modelbaanverslag

Geplaatst: 19 feb 2010 13:25
door Saraan
De armseinen zijn geplaatst, en werken (op een na). Dan zijn de tunnels aan de beurt. Voor een schamele 2€ een enorme verzameling aan gipsafdrukken gewonnen: tunnels, muren, steunberen, gewelven... een paar kilo! Dus aan de slag ermee :D

Afbeelding

Afbeelding

Re: Saraan: een modelbaanverslag

Geplaatst: 19 feb 2010 18:28
door Saraan
En dan heb ik de plakaatverf van de kinderen in beslag genomen. :lol: Het is de eerste keer dat ik een verfborstel ter hand neem. Voorheen steeds met technische aspecten van een modelbaan bezig geweest, en nu voor het eerst geconfronteerd met de meer artistieke aspecten ervan. Dus, schiet maar raak met jullie commentaar.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Re: Saraan: een modelbaanverslag

Geplaatst: 19 feb 2010 18:57
door Rob Fongers
Heee Michiel,

Afschieten, hahahah mn AK47 is defect. Nee man hartstikke goed, gewoon kliederen en proberen. Niet teveel aan veranderen beter nog, niets!!!

Het is allemaal individuen werk en het ziet er voor mij hij leuk uit.

Tip: Neem een aantal kleuren en meng die iedere keer weer en iedere keer heb je iets anders, de pest is dat je het pas later ziet wat het resultaat is ivm het drogen maar je kan het eigenlijk niet fout doen want alles is mogelijk natuurlijk wel binnen grenzen. Ik doe mn kwast altijd een beetje nat maken want dan smeert het beter.

Re: Saraan: een modelbaanverslag

Geplaatst: 19 feb 2010 19:13
door Jeroen
Ik doe mn kwast altijd een beetje nat maken want dan smeert het beter
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Re: Saraan: een modelbaanverslag

Geplaatst: 19 feb 2010 19:14
door Saraan
Bedankt voor je tip, Rob. Dat is eigenlijk een beetje hoe ik het doe, maar een bewuste techniek heb ik niet. Alles valt nog onder de vlag: knoeien en klidderen tot het wat wordt. :D

...en al doende leert men ;)

groetjes,

Re: Saraan: een modelbaanverslag

Geplaatst: 19 feb 2010 21:38
door evo
Schilderwerk ziet er erg goed uit Michiel! Ik hoop dat niveau ook te kunnen bereiken...
Groeten,
Edwin

Re: Saraan: een modelbaanverslag

Geplaatst: 20 feb 2010 09:17
door Saraan
Edwin, bedankt voor het compliment. En, het is eigenlijk gewoon een kwestie van eraan te beginnen. Ik was ook nogal huiverachtig, maar eenmaal bezig met kliederen is het best leuk om je "kunstwerk" te zien groeien. Dus, Edwin, gewoon aan beginnen! De rest komt vanzelf. ;)

groetjes,

Re: Saraan: een modelbaanverslag

Geplaatst: 20 feb 2010 12:36
door PaulF.
Mooi gelukt Michiel! :shock:

Re: Saraan: een modelbaanverslag

Geplaatst: 28 feb 2010 17:15
door Saraan
Saraan wordt vanaf vandaag per Ecos aangestuurd, in plaats van met Lenz. Alle elektronische modules werden vervangen, en de bekabeling aangepast. De treinen rijden weer haast perfect. Nu nog de gigantische dradenknoop sorteren en bundelen. Dan kunnen we het landschap aanpakken.

Afbeelding

Afbeelding

Re: Saraan: een modelbaanverslag

Geplaatst: 28 feb 2010 17:35
door marco
Blijft een mooie baan zo michiel.
Wanneer gaat je baan naar de nieuwe eigenaar?
Hij was toch verkocht?

Groetjes marco

Re: Saraan: een modelbaanverslag

Geplaatst: 28 feb 2010 18:44
door Saraan
Hoi Marco,

als alles loopt volgens verwachting, dan zou de baan in de maand maart richting nieuwe eigenaar gaan. Er is nog wel een hoop te doen, maar het blijft leuk werk, en ik leer er nog elke dag van. ;)

groetjes,

Re: Saraan: een modelbaanverslag

Geplaatst: 28 feb 2010 21:02
door spoor65
Michiel,

je moet trouwens wel erg veel aanpassen voor de nieuwe eigenaar, hoop wel voor je, dat hij al die aanpassingen die jij inbouwd zelf heeft betaald, anders blijft er volgens mij voor jou niet veel over na de daadwerkelijke verkoop.

Dat je het wisselstelsel zou aanpassen had ik begrepen, maar nu word dus ook nog eens het hele electronica verhaal kwa decoders veranderd en je moet zelfs het landschap nog voor hem gaan bouwen?

Zo te zien wil jouw koper dus gewoon een kant en klare modelbaan ipv zelf een baan bouwen, maar gelukkig heb jij er nog plezier aan en kun je er nog van leren zoals je al schreef.

Saraan blijft een prachtige baan in ieder geval.

Mvg

Freddy

Re: Saraan: een modelbaanverslag

Geplaatst: 28 feb 2010 21:37
door Rob Fongers
Michiel,

Petje af hoor dat je de motivatie nog vind waarin jij je eigenlijk niet meer mee verbonden voelt, anderzijds het leer proces blijft voortgaan en daar kan je je voordeel halen met Bruxelles ;) ;) .

Grtzz Rob

Re: Saraan: een modelbaanverslag

Geplaatst: 28 feb 2010 21:47
door FidOo
Nou michiel ik vind het nog steeds een schitterende baan, en het is dat ik het geld er niet voor had om deze baan te kopen want hij is nu precies zoals ik graag zou willen. (naar duits voorbeeld en precies de juiste afmetingen, juiste aspecten e.d.)

Al met al vind ik het echt super dat je ook na je besluit om deze baan te verkopen er nog zoveel moeite instopt.

Vind het echt bewonderingswaardig!

Re: Saraan: een modelbaanverslag

Geplaatst: 01 mar 2010 08:50
door Saraan
Het vraagt inderdaad wat zelf-overtuiging om met Saraan door te gaan, maar langs de andere kant ben ik bezig met dingen die ik voorheen nog nooit heb gedaan: seinen plaatsen, regimewissel, S88-terugmelding met Ecos centrale, tunnels schilderen, en binnenkort een relief vormen. Ik heb al heel wat foutjes van voorheen ontdekt, en heb al veel bijgeleerd. En dat is toch leuk meegenomen.

groetjes,

Re: Saraan: een modelbaanverslag

Geplaatst: 01 mar 2010 21:19
door Saraan
Wissel- en seinaandrijvingen dienen afgedekt te worden, voordat de ballast eroverheen gaat. Strookjes karton worden op maat geknipt en op de plaats gelijmd. Een seinpaal staat scheef, maar het is te laat om hem nog recht te zetten. In 't echt zullen er hier en daar ook wel scheef gewaaide palen zijn geweest... hoop ik... maar 'k vind even geen voorbeeld! :? :lol:

Afbeelding

Afbeelding

Re: Saraan: een modelbaanverslag

Geplaatst: 02 mar 2010 21:58
door Saraan
...en dan krijgt het karton een onbestemd vuil kleurtje, zoals de ondergrond eromheen. Het is nu klaar om een laag ballast te krijgen. Jaja, ik weet het: een seinarm staan op half-zeven. Die moet ik nog voorzichtig bijregelen. :? :D

groetjes,
Afbeelding

Afbeelding

Re: Saraan: een modelbaanverslag

Geplaatst: 02 mar 2010 22:28
door henry
he michiel je bent lekker bezig man, je zult wel een goede opdrachtgever hebben, als je er nog 1 weet ik hou me aanbevolen hoor.
trouwens ik dacht dat jij geen verstand van modeleren had of is dit een verscholen kindje van je :mrgreen:

groetjes henry en nog veel succes

Re: Saraan: een modelbaanverslag

Geplaatst: 03 mar 2010 12:49
door Saraan
Hoi Henry,

ik ben voorlopig nog mijn eigen werkgever, en als je graag komt mee knutselen, je bent natuurlijk erg welkom! :D

En in verband met "het verscholen kindje", ben ik op zelf-ontdekkingsreis. Ik pruts en probeer. Het is voor mij nog steeds een verrassing wat het gaat worden. Voorlopig ben ik best tevreden. ;)

groetjes,

Re: Saraan: een modelbaanverslag

Geplaatst: 04 mar 2010 19:51
door Saraan
... en in het kopstation Asselberg van het zelfde laken een pak. Maar eerst een defect sein vervangen. Dan de aandrijvingen afdekken met een stukje karton, en als laatste een likje verf erover. Het ziet er niet uit, maar dat komt waarschijnlijk allemaal goed eenmaal het ballast erover wordt gestrooid. :? In elk geval ben ik nu klaar om echt met het reliëf te beginnen...
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding