Pagina 6 van 8

Update 2

Geplaatst: 21 okt 2012 09:21
door Ronald1
en deel 2

Tevens alle afdekplaten voor de bovenbaan gemaakt en de onderkanten wit en bovenkanten grijs geschilderd. In dez eplaten komen straks nog een aantal mangaten, maar die maak ik pas na uitleggen sporenplan (hier ben ik nog steeds mee aan het stoeien)
De rechterkant van de baan
De rechterkant van de baan
2012-10-21 002 web.jpg (76.92 KiB) 3896 keer bekeken
De linkerkant van de baan
De linkerkant van de baan
2012-10-21 003 web.jpg (87.23 KiB) 3896 keer bekeken
Ook twee IKEA kastjes wat verbouwd en links en rechts van de deur aan het frame vastgemaaklt. Mogelijk dat links later huis van de PC wordt. Voor de deur komt ooit een afneembare, dubbelsporige brug.
2012-10-21 012 web.jpg
2012-10-21 012 web.jpg (81.07 KiB) 3897 keer bekeken
Komende week de helix er voor de laatste keer uit het frame halen om het zichtbaar blijvende deel van de bovenste omloop te ballasten.

Weer een klusje wat ik nog nooit gedaan heb maar met alle tips en informatie die ik hierover op het forum heb gelezen zal dat ook wel lukken

Daarna (eindelijk) beginnen met de bovenbaan.

Groet

Ronald

Re: Arnhegen

Geplaatst: 21 okt 2012 09:50
door maarten
Indrukwekkend. Het ziet er erg netjes en professioneel uit. ;)

Re: Arnhegen

Geplaatst: 21 okt 2012 10:23
door mdedeugd
Hallo Ronald.

Ik volg het met plezier, en weet je ;)
Ik heb zo,n prettig voor gevoel dat we hier dus ook weer zo iets zo ongehoord fraais te zien gaan krijgen.
Dit leid ik af aan....nou heel simpel :D
Dat wat er tot nu zo als vakwerk staat, geweldig man, echt waar ;)


Martin de Deugd

Re: Arnhegen

Geplaatst: 21 okt 2012 10:38
door michel
ziet er strak uit heel mooi kan ik veel van leren daarom ga ik dit zeker volgen

gr michel

Re: Arnhegen

Geplaatst: 21 okt 2012 10:48
door wouter_b
Ronald,

Ziet er allemaal strak uit zeg! Wat zijn dat voor lampen die aan die balk van het schuine dak hangen?

Gr,

Wouter

Re: Arnhegen

Geplaatst: 21 okt 2012 14:18
door ouwerling
Ziet er strak uit Ronald.
Klaar voor het echte werk: de bovenbaan.
Succes met het groenen en ballasten.

Groet

Jos

Re: Arnhegen

Geplaatst: 21 okt 2012 15:26
door bob vermeulen
Ronald,

Erg mooi en strak gemaakt.
Inderdaad het echte werk gaat dus nu beginnen nu je in de boven wereld gaat komen.

mvrg Bob

Re: Arnhegen

Geplaatst: 21 okt 2012 16:10
door Wim
Geweldig stukje vakwerk te zien hier............

Groet Wim.

Re: Arnhegen

Geplaatst: 21 okt 2012 18:47
door Ronald1
Heren,

Bedankt voor alle leuke reacties

Wouter, de lampen onder de schuine balk zijn twee aan elkaar verbonden Tl's van Philips (linear T5) die ik bij gamma heb gekocht, zie foto
TL's onder de balk
TL's onder de balk
2012-02-18 011 web.jpg (59.41 KiB) 4453 keer bekeken
Jos, Bob ja inderdaad nu ballasten, zaterdag op Eurospoor heb ik maar eens wat gras, pollen en ander spul aangeschaft.

Ben benieuwd of ik een beetje realistisch geheel kan krijgen. maar ach vorige week treinde ik door Duitsland en bij station Duisburg - toch al niet toonbeeld voor een modern station - staat 1 meter buiten het perron het gras gewoon een meter hoog.

Ik ga eerst de helix maar eens proberen, ik zal het resultatat tzt wel laten zien

Groet

Ronald

Ballasten

Geplaatst: 31 okt 2012 19:53
door Ronald1
Van het weekend eindelijk gestart met scenery.

Ballasten van de in/uitgnag van de helix, stelt nog niet veel voor maar het eerste stapje is altijd het lastigst.
Het allereerste stuk
Het allereerste stuk
2012-10-31 ballasten 006 web.jpg (112.49 KiB) 4360 keer bekeken
Het tweede stuk is veel egaler geworden, maar op zich hoeft dat natuurlijk helemaal niet
Tweede stuk met wat probeersels voor nhet muurtje
Tweede stuk met wat probeersels voor nhet muurtje
2012-10-31 ballasten 004 web.jpg (125.59 KiB) 4360 keer bekeken
Ook wat probeersels (oa via paperbrick) voor de muurtjes neergezet, zelf neig ik naar de donkerste variant in deze ingang tot de helix, maar ik sta open voor suggesties.
Ik ga er ook nog eens rustig naar kijken.

Als ik de helix definitief plaats maak ik de muurtjes en ga ik her en der het ballast nog wat groenen en ook wat onregelmatiger maken

Ronald

Re: Arnhegen

Geplaatst: 31 okt 2012 20:47
door ouwerling
Hi Ronald,

Vandaag met de overkapping provisorisch plaatsen bezig geweest.
Gedoe, maar ik denk dat we een opstelling hebben.
Er de komende dagen maar eens naar kijken en misschien houden we het zo. (station kan natuurlijk ook rechts ipv links!!!???)
In ieder geval een mooie perron lengte.

Afbeelding

Ook eens gekeken naar ballast en groen in het "echt".

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

In stations zelf ziet het er wel strak uit lijkt het, maar daarbuiten is het, vooral verder dan 1 meter naast de rails, gelijk een wildernis.
Dus daar kun je met groenen niet ruig genoeg tekeer gaan lijkt me zo.
Wel regelmatig zie je op diverse foto's een soort pad langs de rails voor spoorwerkers e.d. neem ik aan.
Wat overigens het "echt" maakt is de scenery zoals kastjes, bordjes, bovenleiding etc. etc. De details maken het echt af.

Misschien kun je er wat mee.

Groet

Jos

Re: Arnhegen

Geplaatst: 31 okt 2012 21:26
door bob vermeulen
Ronald,

die kleur komt wel weer goed.
Ik heb daar ook mee lopen stoeien toen ik begon.
Heb echter diverse kleuren gemengd in een bepaalde verhouding.
Zoals Jos ook al aangaf is er verschil tussen emplacement en langs de baan.
Het bijwerken van de ballast gaat echter heel eenvoudig met pulver poeders. Ik weet niet of het je opgevallen was in de diorama's die ik je liet zien van de seminars in Duitsland , ze zijn allemaal op die manier bewerkt.

mvrg Bob

Re: Ballasten

Geplaatst: 31 okt 2012 22:41
door Ronald1
Jos

Gaaf station met die kappen en inderdaad mooie perronlengte zo, ik kom gauw weer effe kijken en ja dat groen kan eigenlijk nooit te gek dus dat gaat goedkomen

Bob,

Ja dat mengen ga ik ook proberen, ik ga nog wat andere kleuren ballast bijbestellen en daar eens mee experimenteren.

Ik heb diorama inderdaad nog goed voro de geest end ie waren prachtig, maar wt zijn pulver (?) poeders

Groet

Ronald

Re: Arnhegen

Geplaatst: 31 okt 2012 23:07
door bob vermeulen
Ronald,

Dat zijn poeders die met een hard kwastje aanbrengt op het geen je wilt aanpassen.
Het is een speciale techniek maar als je hem onder de knie heb echt goed.
Zie de volgende link

http://www.langmesser-modellwelt.de/ind ... 9268a97514

Mvrg Bob

De eerste rails van de bovenbaan

Geplaatst: 05 nov 2012 19:37
door Ronald1
Van het weekend lekker aan de baan kunnen klussen

Van veel zie je niets terug want ik heb onder de baan nog wat laatste dingetjes opgeknapt en o.a de bezetmelders in de wisselstraten aangepast zodat je in WinDigiPet nu exact de treinenloop kunt volgen. Dus dat betekende alle vier de wisselstraten losmaken, diverse contacten en railisolaties verplaatsen en alles weer in elkaar schroeven en die veranderingen ook in WDP doorvoeren. Flinke klus maar gisteren gereden en ziet er stuk beter uit.

Verder zaterdag naar de WDP meeting in de Meern geweest waar we met een clubje WDP'ers aan de hand van een kleine demobaan de geheimen van WDP aan het ontsluieren zijn, erg leuk en leerzaam.

Gisteren heb ik ook eindelijk en begin gemaakt met het voor de eerste keer uitleggen van de rails en wissels van het 0-nivo van de bovenbaan (er komen er nog twee gedeeltelijk boven). De fotoos geven beeld van het linker- en het middendeel met de bijbehorende wisselstraten. ik denk dat ik zo genoeg ruimte in de wisselstraten heb om de wisselaandrijvingen goed op de kop te kunnen wegwerken met de optie ze nog te kunnen opgraven als dat in de toekomst nodig mocht blijken.
Linkerdeel van 0 nivo
Linkerdeel van 0 nivo
2012-11-05 railplan -120 mm nivo 001 web.jpg (60.04 KiB) 4025 keer bekeken
De lange kant
De lange kant
2012-11-05 railplan -120 mm nivo 003 web.jpg (52.14 KiB) 4025 keer bekeken
Wisselstraat aan in/uitgang helix
Wisselstraat aan in/uitgang helix
2012-11-05 railplan -120 mm nivo 005 web.jpg (62.42 KiB) 4025 keer bekeken
Zo gaat het (denk ik nu iig) ongeveer worden, de zes sporen aan de lange kant wordt het kleine schaduwstation in de bovenbaan zodat ik ook zonder helix en het grote schaduwstation gevarieerd rond kan rijden. Verder rijd ik overal tweesporig en rechts vandaar het gebruik van kruizen in de wisselstraten. Van de week eens beetje stroom opzetten en kijken hoe het rijdt.

Ronald

Re: Arnhegen

Geplaatst: 27 nov 2012 09:54
door Ronald1
De afgelopen weken lekker bezig geweest met het eerste niveau van de bovenbaan dus weer eens tijd voor een update

Dit deel van de baan bestaat uit de verbinding met de helix en het grote schaduwstation, waarnaar het dubbelspoor links en rechts aftakt naar de bovenbaan. Om "boven" te kunnen blijven rijden is een tweede verbindings schaduwstation met 6 sporen gebouwd, waarbij de middelste twee beide kanten op kunnen worden bereden, o.a. om treinstellen te laten keren maar ook om flexibiliteit in de bezetting te hebben. In totaal zo'n 50 meter rails, 18 wissels, 3 kruizen, 2 keerlussen en circa 50 bezetmelders aangesloten, dus voorlopig weer genoeg draden gezien. Om te kunnen rondrijden is de baan tijdelijk gesloten met de lus rechts, daar ga ik later verder met de hierboven gelegen niveau's.

Het baanplan van de bovenbaan in Wintrack
Het baanplan
Het baanplan
-120mm.gif (20.02 KiB) 4237 keer bekeken
Ook wat fotoos van het resultaat bijgevoegd.

De linkerkant
2012-11-25 railplan -120 mm nivo links.jpg
2012-11-25 railplan -120 mm nivo links.jpg (96.3 KiB) 4237 keer bekeken
Het midden
2012-11-25 railplan -120 mm nivo midden.jpg
2012-11-25 railplan -120 mm nivo midden.jpg (77.79 KiB) 4237 keer bekeken
De rechterkant
2012-11-25 railplan -120 mm nivo rechts.jpg
2012-11-25 railplan -120 mm nivo rechts.jpg (87.21 KiB) 4237 keer bekeken
Inmiddels het baanplan en alles wat daarbij hoort in WinDigiPet opgenomen en nu dus testen, testen en testen tot alles naar behoren werkt.

Ronald

Re: Arnhegen

Geplaatst: 27 nov 2012 18:12
door dizkartes
ziet er goed uit :)

Re: Arnhegen

Geplaatst: 27 nov 2012 18:14
door Wim
Prachtige baan Ronald en dan die airco :)

Valt ook op dat het lekker opgeruimd is.

Re: Arnhegen

Geplaatst: 27 nov 2012 21:06
door michel
Mooie en strakke baan en inderdaad heel mooi opgeruimd, kan ik nog wat van leren :D

Re: Arnhegen

Geplaatst: 28 nov 2012 09:02
door ouwerling
Hi Ronald,

Ziet er heel strak uit.
Fijn dat je weer kan rijden.
Rijden en prutsen is toch een leukere combinatie. :)

Groet

Jos

Re: Arnhegen

Geplaatst: 28 nov 2012 22:13
door Krab
Hoi Ronald
mooie ruimte maar ook een goed ontwerp van baan invulling ;)

mvg Sjaak

Re: Arnhegen

Geplaatst: 29 nov 2012 08:02
door Ronald1
Heren,

Bedankt voor de positieve reacties.

Inderdaad meteen maar eens flink opgeruimd (geloof me normaal ligt er overal gereedschap etc), daarna besloten om alle rails heb te poetsen (vuil blijft toch de grootste vijand vanN-spoor), zodat ik weer met een schone baan kan starten.

Nu inderdaad weer een poosje lekker rijden, wel besloten om alle los + sleep goed schoon te maken voordat ik ze weer op de baan zet. Ik heb er inmiddels 7 gedaan dus nog flink aantal gaan. geen erg boeind werk maar moet af en toe gebeuren.

Voor de slepen gebruik ik methode die ik laatst op een Duits You tube filmpje zag: een rail met doekje daar SR24 over heen en dan de wagens erover heen bewegen, dat gaat erg goed met de meeste wagens, als de vervuiling niet heel extreem is wordt alles mooi schoon.

Het is trouwens verbazingwekkend hoeveel zwarte prut er op sommige wielstellen is gaan zitten en andere daar nauwelijks last van hebben.

Groet

Ronald

Re: Arnhegen

Geplaatst: 29 nov 2012 10:54
door Jeroen
Ziet er goed en strak uit allemaal.

Inderdaad ken ik je vuil-perikelen. De ene lok moet ik om de zoveel rondjes schoonmaken, lijkt het, terwijl de ander gewoon maanden zonder gezeik meedraait. De wielen met SR24 schoonmaken gaat prima, al is mijn ervaring dat het wel beter is om ze dan ook meteen droog te maken, omdat je anders gore tjak hier en daar krijgt op je sporen (begin verkanting, wisseltongen, etc.)

Succes!

J.

Re: Arnhegen

Geplaatst: 29 nov 2012 11:11
door Ronald1
Jeroen schreef:Ziet er goed en strak uit allemaal.

Inderdaad ken ik je vuil-perikelen. De ene lok moet ik om de zoveel rondjes schoonmaken, lijkt het, terwijl de ander gewoon maanden zonder gezeik meedraait. De wielen met SR24 schoonmaken gaat prima, al is mijn ervaring dat het wel beter is om ze dan ook meteen droog te maken, omdat je anders gore tjak hier en daar krijgt op je sporen (begin verkanting, wisseltongen, etc.)

Succes!

J.
Jeroen, juist heel herkenbaar, ik heb een nieuwe Hobbytrain loc die ik elke week kan schoonmaken en sommige Fleischmanns bijna nooit, maar goed zo blijven we bezig, ook belangrijk.
Bedankt voor de tip mbt SR24, maar ik rij ze droog op droog stuk papier voordat ze de baan op gaan

Groet

Ronald

Re: Arnhegen

Geplaatst: 29 nov 2012 22:02
door bob vermeulen
Ronald,

Weer goed te zien dat er weer een fiks stuk bij is gekomen.
En inderdaad zo doe ik het ook dan maar een extra verbinding lus voor tijdelijk maar dan kan je tenminste weer rijden en dat is toch het leukste.
Wat is SR24 waar kan je dat kopen?
Ik maak namelijk mijn lokt schoon met wasbenzine wat is het verschil en waarom gebruik je SR24??

mvrg Bob