Pagina 6 van 6

Re: Minories 1983

Geplaatst: 25 mei 2016 07:45
door Michiel
Jesse, je bent een perfectionist, dat is duidelijk te zien aan dit werkstuk. Je bent niet tevreden tot wanneer het naar jouw maatstaven correct is. Maar je kan niet alles onder controle houden. Zo bijvoorbeeld: had je vooraf grondig proefgereden, dan had je meteen het probleem ontdekt. Is het jouw fout dat je dit niet gedaan hebt? Nee! Men kan nu eenmaal niet aan alles denken, en alles voorzien. Dit zijn van die dingen die gebeuren.

Laat je niet zo gemakkelijk opzij zetten! Dit is een uitdaging om weer goed te krijgen. De beste en meest radicale oplossing is natuurlijjk alle wissels aanpakken, rails doorslijpen en herbedraden, maar daar is het wat laat voor.

Ik stel voor dat je een klein potje slijtvaste trappenlak koopt, en de binnenkant van de open tongen hiermee instrijkt. Lang laten drogen, en dan de ander open tong behandelen. Je zal merken dat je geen probleem meer zal hebben met kortsluitingen, en dat voor een heel lange tijd. ;)

Kop op! Dit baantje ziet er zo mooi uit, het verdient je enthousiasme. Laat je niet kisten door de eerste tegenslag! ;)

Re: Minories 1983

Geplaatst: 25 mei 2016 07:57
door Bjor
Jesse,

Ik had ook een Peco code 55 wissel waarop loc's voortdurend kortsluiting veroorzaakte. Bij een nauwkeurige vergelijking met een andere wissel, die ik nog los had, bleek dat één van de wisseltongen te weinig gebogen was. Het scheelde ong. 0,5 mm. (Met de schuifmaat makkelijk te controleren).
Ik heb met een punttangetje het scharnierpunt vastgehouden en met een tweede tangetje de wisseltong in het midden iets naar de stockrail toegebogen. Daarmee was het probleem opgelost. Misschien heb hier er iets aan.

Groet,

Ben

Re: Minories 1983

Geplaatst: 25 mei 2016 09:22
door Jeroen
Bjor, kun je van dat laatste eens een foto maken wat je bedoelt?

J.

Re: Minories 1983

Geplaatst: 25 mei 2016 09:49
door Maurits71
Jesse schreef:Nou, tenzij het aanpassen van de wielafstand op een wonderbaarlijke manier alle problemen oplost, valt er helaas niet te rijden met het baantje. Voortdurend kortsluitingen, met vrijwel al het materieel, zowel treinstellen als losse locomotieven. Ik begrijp gewoon niet waarom de producten van een gerenommeerde fabrikant, met zorg aangelegd en bedraad, zo ontzettend slecht kunnen functioneren. Kennelijk is het een bekend probleem en had ik de wisseltongen moeten doorzagen en apart bedraden om het te voorkomen. Fijn om daar na een jaar achter te komen.

Ik ga wel huisjes bouwen, ben er klaar mee.

sorry mijn antwoord was ff te vlug.

Ik heb inderdaad al mijn stock moeten nakijken want soms klopt de wiel afstand inderdaad niet, Daarnaast het antwoord van Bjor was er een die ik oom heb moeten toepassen op een paar wissels. de wielflenzen raken net de wissel tong waar natuurlijk de verkeerde spanning op staat.

Ik gebruik 2 schroevendraaiers. 1 om de wisseltong goed tegen de wissel aan te drukken, de ander om de wisseltoch in het midden iets naar binnen te buigen, het is vaak maar 0.05 mm maar net genoeg voor kortsluiting. Ik heb zo alle problemen opgelost.

Afbeelding

nummer 2 is dus de tong die bij jou kortsluiting geeft. die moet je meer naar het midden buigen, voorzichtig dat je hem er niet uitdrukt, steeds een stukje, testen, weer een stukje etc.

Re: Minories 1983

Geplaatst: 25 mei 2016 11:55
door Bjor
Jeroen,

Ik bedoelde dit:
Afbeelding
Als de wisseltong teveel of te weinig is gebogen, moet je de wisseltong(en) iets krommer buigen:
Het uiteinde van de wisseltong laat je in dit voorbeeld in gebogen stand tegen de stockrail rusten en in rechte stand tegen een blokje dat precies tussen beide tongen past. Het is dus essentieel dat beide uiteinden van de wisseltong tegen een rail of blokje rusten, zodat je de tong in het midden iets kunt buigen.
Bij 1 houd je met een tangetje het begin van de wisseltong en de rail naar het puntstuk in positie.
Met een ander tangetje buig je bij 2 de wisseltong in het midden in de gewenste richting. Let wel: het gaat meestal maar om tienden van millimeters.

Is het zo duidelijk?

Ben

Re: Minories 1983

Geplaatst: 25 mei 2016 14:50
door Jesse
Thanks, ik zal de wissels nameten en aanpassen indien mogelijk.

Maar als ik (met name engelstalige) fora lees blijft het waarschijnlijk dat de problemen blijven bestaan, tenzij je de tongen helemaal isoleert en mee schakelt met het hartstuk. En laat het voor die ingreep nu te laat zijn.

Het gekke is dat ik wel degelijk de wissels uitgebreid getest heb direct na het leggen en daarbij helemaal geen problemen ben tegengekomen. Het enige verschil is dat het schaduwstation er toen nog niet was, en er na het passeren van de wissels dus minder ver kon worden doorgereden. Wellicht een kwestie dat getrokken/geduwde rijtuigen meer speling hebben? Maar met de losse loc (die nu bij elk wissel vonken veroorzaakt) was er toen niets aan de hand. Ik baal er van dat (dure) producten gewoon niet werken terwijl je het allemaal volgens het boekje aanlegt.

Een hobby is voor mij iets wat rust geeft in een hectisch bestaan vol problemen. Het moment dat het je stress oplevert moet je er subiet mee stoppen.

Re: Minories 1983

Geplaatst: 25 mei 2016 17:52
door FidOo
Jesse, of accepteren dat er werkelijkwaar geen enkele hobby bestaat zonder tegenslagen. En je dus niet zo moet laten opfokken.

Wat voor wissels gebruik je? Peco insulfrog of electro frog? Die laatste moet je sowieso polariseren. Die eerste geven vaak problemen omdat de 2 railstaven na de hartstuk te dicht op elkaar liggen. Hier kun je verschillende oplossingen voor verzinnen. Bv door met nagellak even het puntje iets verder te isoleren. Of dmv veilen. Of je doet ze alsnog polariseren.

Re: Minories 1983

Geplaatst: 25 mei 2016 18:23
door Jesse
Hoi Joost, ik gebruik electrofrog, uiteraard gepolariseerd. Maar het probleem zit 'm dus in de wisseltongen die niet meegeschakeld kunnen worden zonder ze door te zagen en opnieuw te bedraden.

Natuurlijk zijn er voortdurend tegenslagen en heb ik weken werk over moeten doen omdat ik er niet tevreden over was of omdat ik een fout gemaakt had. Maar dingen die in de basis verkeerd gegaan zijn, zijn van een andere orde. De hele verdere bouw wordt daar gewoon zinloos door. Dus ik hoop dat er met het checken van de afstanden nog wat te redden valt...

Re: Minories 1983

Geplaatst: 25 mei 2016 18:57
door Maurits71
Jesse, toch snap ik iets nog even niet.

ik heb op mijn baan 80 electrofrogs inclusief engelse wissels en de dubbele cross overs. alleen op de cross over had ik er een die aan het bitchen was en echt even serieus aandacht nodig had.

de rest werkte of gelijk in een keer of in 2 of 3 gevallen moest ik even iets aanpassen.

zomaar even mee denken.

1. meet de positieve/ common spanning en doe dit ook na het schakelen, of te wel is je hartstuk goed gepolariseerd,
2. doe je de wissels ook extra voeden ?, zo ja heb je dit goed gedaan. ik had er een die was aan beide kanten geisoleerd en je raadt het al.. koste ff voor ik dat had uitgevonden
3. gebeurt het met al je treinstellen ?, zo ja, terug naar punt 1 en punt 2.

zo nee, zoals ik al zei doe even een back to back check.

je maakt mij niet wijs dat alle treinstellen kortsluiting geven, nogmaals ik heb er ook een paar en ik heb ook een paar locomotieven. ( in mijn geval grappig gezegt wareb het een fleischman en een minitrix loco die issues gaven. ), de Engelse forta moet je negeren, 85 % van wat daar rondt loopt doet maar wat, nul , nul kennis van zaken en alleen maar zeiken.

Re: Minories 1983

Geplaatst: 25 mei 2016 19:20
door Jesse
Hoi Maurits,
Ik heb helaas geen meetapparatuur maar weet zeker dat de hartstukken goed gepolariseerd zijn. Dan zou elke passerende trein altijd kortsluiting geven, maar dat is niet zo. Laat ik zeggen dat als ik 10 keer heen en weer rij over de wisselstraat, dan tikt er 2 keer een wiel ergens tegen een wisseltong aan, met als gevolg dat de Multimaus blokkeert en sluiting aangeeft. En ja, dat is met alle treinstellen het geval (met name de 3-delige bij het derde rijtuig). Bij mijn Farish class 25 is het vrijwel elke passage raak, op een punt waar de treinstellen dan wel weer overheen rijden. Zeker 4 van de 6 wissels geven problemen. Ik heb dus echt het idee dat de wissels niet ontworpen zijn volgens de toleranties die de wielassen van het materieel hebben.

[edit]
Ja, alle wissels worden op 3 punten gevoed, de beide rails en het hartstuk. Ik heb elk individueel railstukje bedraad om niet op railassen te hoeven vertrouwen.

Re: Minories 1983

Geplaatst: 26 mei 2016 08:16
door Michiel
Jesse, koop een klein potje trappenlak, en je bent weer vertrokken! ;)

Re: Minories 1983

Geplaatst: 26 mei 2016 20:57
door Jesse
Nou, dat potje Glitsa heeft toch wel verbetering gebracht. Vanavond ben ik uitgebreid aan het testen geweest en met de treinstellen zijn er eigenlijk geen problemen meer. Als het een keer mis gaat, blijkt de wisseltong niet helemaal goed te liggen, maar dat komt door de wisselaandrijving die soms iets hapert.
Getrokken treinen geven nog wel steevast problemen. De rijtuigen zijn iets langer, misschien dat dat er mee te maken heeft. Ondanks de vloerlak maken ze toch eigenlijk steeds wel ergens contact...
IMG_5993.JPG
IMG_5993.JPG (117.67 KiB) 6600 keer bekeken

Re: Minories 1983

Geplaatst: 26 mei 2016 21:02
door Timtrein85
Vervelend zo'n wissel!
Maar wat heeft trappenlak hier mee te maken?

Re: Minories 1983

Geplaatst: 26 mei 2016 22:00
door Bjor
@ Tim:

Lees het advies van Michiel even op pag. 13.

@ Jesse,

Fijn dat het in ieder geval wat beter gaat en ondanks de technische problemen: je maakt er weer een heel fraai stukje werk van.
Ik verheug me op a.s. zaterdag!

Ben

Re: Minories 1983

Geplaatst: 27 mei 2016 08:27
door spoor65
Jesse,

Ook ik kom jouw werk bewonderen.

En je stat morgen en zondag met vele bouwers bij elkaar.
zal mij niet verbazen als daar nog een oplossing gevonden word voor het probleem.

mvg

Freddy

Re: Minories 1983

Geplaatst: 27 mei 2016 21:09
door Jesse
Pff, op de valreep voor de beurs heb ik vanavond het baantje rijdend gekregen (zonder kortsluitingen!) en nog twee sporen van het schaduwstation aangelegd. Nu nog inpakken en verder voorbereiden... en morgen op de beurs maar wat bijslapen ;)
IMG_5999.JPG
IMG_5999.JPG (118.8 KiB) 7662 keer bekeken

Re: Minories 1983

Geplaatst: 13 jul 2016 21:55
door ns1200
Interessant systeem van je bakken.
Ga het denk ik overnemen voor mijn dochters baan.
Heb in RM een strijkplank baan gezien die ik met haar ga maken.
Met jou systeem heeft ze dubbel zo veel plek.
Wordt denk ik een tram baan. Kan ze er nog wat huisjes op kwijt.

Rick

Re: Minories 1983

Geplaatst: 29 sep 2016 11:51
door niko
Hoi Jesse .

Zo,te lezen heb je blijkbaar wat tegenslag gekend met de wissels , al goed heb je het nog kunnen oplossen voor de beurs . De perrons zien er strak uit met die "betegeling " . Knap werk .

Re: Minories 1983

Geplaatst: 29 sep 2016 17:17
door marco
Volgens mij is jesse overgestapt naar HO jammer genoeg.
Of heb ik het mis jesse ;)

Re: Minories 1983

Geplaatst: 30 sep 2016 21:47
door spoor65
Eigenlijk was ik ook wel benieuwd,

maar helaas, na de betreffende beurs is Jesse hier niet meer terug geweest met vermelding van vorderingen.

Zou idd erg jammer zijn Marco, als Jesse overgegaan is op H0.

mvg

Freddy

Re: Minories 1983

Geplaatst: 01 okt 2016 10:11
door marco
Volgens mij zag ik een baanplan in HO van hem op beneluxspoor voorbij komen vandaar mijn aanname hopelijk heb ik het mis :D

Re: Minories 1983

Geplaatst: 01 okt 2016 20:16
door Jesse
Dag dag,
Ik heb de avond na de beurs nog vlijtig tegeltjes zitten plakken, maar daarna is het rustig geworden.
Wat is er gebeurd?

Aan de ene kant heb ik het gewoon ontzettend druk met werk, gezin en huis zodat er nauwelijks tijd voor hobby's overblijft.

De tijd die ik wel heb, wil ik het liefst besteden aan waar écht mijn passie ligt, namelijk de vele lokaalspoor- en tramwegen die Nederland in de eerste helft van de 20e eeuw kende. Historisch zijn het boeiende verhalen, maar ook qua materieel, gebouwen en dienstuitvoering kunnen dit soort lijnen me enorm fascineren.

Hoe langer ik met modelspoor in N bezig ben, hoe meer ik erachter kom dat de schaal me wat dit betreft niet voldoende kan bieden (een enkele kleinseriefabrikant daargelaten). Het is heerlijk om in N te bouwen, maar in H0 is er simpelweg qua rollend materieel meer te verkrijgen. Voorlopig heb ik nog helemaal geen plannen om aan een baan te beginnen. Ik wil me in eerste instantie het bouwen van messing kits meester maken en een aantal rijtuigen en een motorwagen bouwen. Voorlopig moet het maar even rijden op een testovaaltje.

Ja, en Minories. Het baantje staat bovenop de kast en al het rollend materieel is nog aanwezig. Ik heb het nog niet aangedurfd om hem weg te doen, daarvoor vind ik het een te sympathiek baantje. De intentie is er echt om er mee verder te gaan, maar voorlopig zijn er nieuwe uitdagingen waar ik net wat enthousiaster over ben. Dus wordt misschien ooit vervolgd!

Re: Minories 1983

Geplaatst: 13 nov 2016 18:25
door Jesse
Beste mensen,
Toch wel een beetje met pijn in mijn hard heb ik besloten het baantje te verkopen om ruimte te maken zodat ik me op nieuwe uitdagingen kan storten. Bij interesse graag een PB'tje sturen, ik hoef er niet meer dan de materiaalkosten voor.