Dank allen. Het zijn grootse plannen, maar het enthousiasme is er niet minder om!
Bouwupdate:
Afgelopen weekend was ik in Lochem en waren de PECO wissels weer ruimschoots voorradig. Voor het plan heb ik er een heleboel nodig en de eerste zijn bijgekocht. Om te zorgen dat ik niet gelijk failliet ga, ga ik ook deze baan in delen opbouwen, zoals ik dat met Gilze-Rijen ook deed.
Daarnaast vandaag in het online Regionaal Archief Tilburg heel veel bouwtekeningen en constructietekeningen gevonden van de gebouwen, loodsen en kantoren op Tilburg Goederen. Ook verschillende emplacementstekeningen, die opvallend genoeg, weer anders zijn dan die ik eerder in Utrecht in het NS archief had gevonden... Blijf dat toch bijzonder vinden. Maar goed, om al dat moois na te kunnen bouwen, was eerst de baanbouw zelf nodig. Die is de afgelopen week bijna geheel tot stand gekomen. 2 van de 3 modules zijn af. De derde moet nog even wachten. De balken voor het onderstel zijn onderweg met het overige bouwmateriaal voor de verbouwing hier in het nieuwe huis.
Goed, foto's,
De modules zijn groter dan die van Gilze-Rijen, maar het bouwprincipe is hetzelfde. Ze meten 70cm x 122cm. Het schaduwstation komt op de onderste laag te liggen, op -11cm dus.
Hier zien we de 'deksel' van de linkermodule al gereed op zijn kant klaar staan...
Module 1 gereed, op naar module 2...
Module 2 zorgde voor wat hoofdbrekens. Want achterop de module komt de helling naar het schaduwstation, daar heb ik dus geen scharnierpunten. Dus wordt de achterwand +/-20 cm naar voren getrokken. Straks kan daar de helling tegen bevestigd worden. Ook de scharnieren vinden dan hun plaats, zodat ik deze module gedeeltelijk op kan klappen, mocht eronder iets aan de hand zijn op de helling...
Met kurk de binnenkant bekleed. Ik heb ooit een bak lijm gekocht ergens, speciaal voor kurk die zou over datum zijn volgens de sticker, maar werkt nog prima! (Gelukkig)
Het schaduwstation hier is leeg, alleen een grote keerlus ligt buitenom. Gewoon enkelspoor. Dubbelspoor neemt teveel ruimte in, waardoor ik niet lekker uit zou komen met de helling tussen de niveau's...
Mijn 'moeilijkste' klanten zijn de auto-transporters van MFTrain (eerste versie). Zij lopen echter soepel door deze boog. Ze gaan straks een van de hoofdrollen spelen op Tilburg Goederen, dus moeten ze wel feilloos over de baan kunnen rijden. Tot dusver is dat geen probleem...
Beide modules af en klaar voor hun eerste kurklaagje...
Beide modules voorzien van een kurklaag. Ik bekleed de hele module met 1 laag. De sporen van de hoofdbaan komen straks op een laagje van 2mm kurk bovenop deze laag te liggen. De sporen van Tilburg Goederen zelf komen wel direct op deze laag. Dat heeft te maken met de vele straatsporen etc. die er te vinden waren. Dan hoef ik straks niet +10mm gips te gaan strijken over de baan om alles gelijk te krijgen...
Even scharnieren testen. De schroeven van de bovenplaat waren net te lang, dus die zijn afgeslepen. Ze duwde de plaat omhoog...
De wisselstraat tussen de hoofdbaan (Boven) en Tilburg Goederen aansluiting (Beneden). Deze wisselstraat is een versimpelde weergave, in werkelijkheid lagen hier meer sporen en wissels, omdat er nog een bundel opstelsporen bij dit geheel hoort. Die komen er bij mij in model echter niet. Dus hoefde deze wisselstraat niet te uitgebreid te worden. Dat beperkt wel in de rangeermogelijkheden op het emplacement, maar ik denk dat dat de pret niet zal drukken. Op het emplacement zelf komen genoeg opstelsporen te liggen namelijk...
Dezelfde wisselstraat, maar dan met de uitbreiding naar Tilburg Goederen... De eerste inrijwissels liggen nu klaar om de sporen richting de grote van Gend & Loos loods te kunnen bereiken. Deze sporen leg ik alvast aan, zodat ik weet tot hoever ik mijn module kan 'verzagen' straks als ik een helling maak. De bovenste 3 sporen liggen nu nog geheel los. In werkelijkheid lagen die er ook, 2 sporen van de hoofdbaan en 1 spoor voor o.a. het boemeltje tussen Tilburg West - Tilburg - Eindhoven e.v.. In model ga ik dat ook zo bedienen. Alleen zal het boemeltje dan de stoptrein Gilze-Rijen zijn. Door dat zo te doen, kunnen de korte treinen achter elkaar op de helling ook gestald worden, zonder de lange goederentreinen en sneltreinen te hinderen...
De eerste overloop en opstelsporen van Tilburg Goederen zijn een feit. In het plan van Anyrail waren ze 68cm lang, maar 2 hele flexrails passen ook prima. Dus zijn deze sporen nu 91 cm lang tussen de overloopwissels. Dat is mooi, want de treinen met geelbanders zijn tussen de 80 en 120 cm groot. Zij kunnen hier dan gesplitst worden voordat ze naar de loods geduwd worden. Dat moet later met automatische koppelingen enzo allemaal gaan lukken. (hoop ik!)
Zo, dat was het voor nu. De komende dagen hoop ik de helling uit te zagen en van sporen te voorzien. Daarna zullen de eerste draadjes aangesloten worden. Als het overige hout er dan is, kan Gilze-Rijen op hoogte gebracht worden en het geheel tot 1 gemaakt worden. Maar dan zijn we wel weer een tijd verder denk ik!
Tot zover,
Groetjes,
Hoontje