Pagina 59 van 67

Re: [Racc. Oosterhout Vijf Eiken] nieuwe plannen, versie 3.0

Geplaatst: 20 jun 2021 08:35
door Hoontje
Dank heren. We klussen verder en na volgende week staan hier als het goed is de baan en toebehoren. Dan moet ik eerst Hoontje.nl weer opstarten en de zomer als brandweerman doorkomen. Ik denk dat het nog wel even duurt voordat hier echt voortgang wordt geboekt.

Groetjes

Hoontje

Re: [Racc. Oosterhout Vijf Eiken] nieuwe plannen, versie 3.0

Geplaatst: 20 jun 2021 08:42
door Raymond
Mooie ruimte👍🏻
Succes met klussen ook!

Groet,
Raymond

Re: [Racc. Oosterhout Vijf Eiken] nieuwe plannen, versie 3.0

Geplaatst: 20 jun 2021 11:27
door Hans
Hallo Hoontje,

Gefeliciteerd.
Heerlijk, zo'n mooie schone lege ruimte om weer te beginnen.
Veel succes.

m.vr.gr.

Hans

Re: [Racc. Oosterhout Vijf Eiken] nieuwe plannen, versie 3.0

Geplaatst: 20 jun 2021 12:56
door bob vermeulen
Gefeliciteerd,

Mooie ruimte om je lekker uit te leven.
Gezien je verleden zal er best wel snel weer wat zichtbaar gaan worden.
Je kunt het toch niet laten...........

bob

Re: [Racc. Oosterhout Vijf Eiken] nieuwe plannen, versie 3.0

Geplaatst: 20 jun 2021 19:08
door Hoontje
@bob vermeulen Dat is helemaal waar! Alleen voordat de treinbaan spullen hier staan zijn we wel weer een week of twee verder. Das best lang voor mijn doen om niks te doen hihihihi.
Kan niet wachten.

Dank allen dusver.

Re: [Racc. Oosterhout Vijf Eiken] nieuwe plannen, versie 3.0

Geplaatst: 26 jun 2021 21:42
door Hoontje
Bouwupdate:

Afbeelding

Je moet goed kijken, maar beide banen zijn veilig en ongeschonden gearriveerd op hun nieuwe adres! :mrgreen:

Erg blij mee. Binnenkort eens uitmeten hoe alles mooi kan staan en de bouw weer aangevangen kan worden!

Tot zover,

Groetjes,

Hoontje

Re: [Racc. Oosterhout Vijf Eiken] nieuwe plannen, versie 3.0

Geplaatst: 27 jun 2021 10:44
door janiegein
dan wanneer je eraan toe komt heeeeel veel succes met de wederopbouw en verdere aanverwante bouwhandelingen.

blijf je trouw volgen.

Re: [Racc. Oosterhout Vijf Eiken] nieuwe plannen, versie 3.0

Geplaatst: 14 jul 2021 09:23
door Krab
Mooi vooruit zicht heb je nu Alwin ;)

mvg Sjaak

Re: [Racc. Oosterhout Vijf Eiken] nieuwe plannen, versie 3.0

Geplaatst: 14 jul 2021 20:34
door Hoontje
Jazeker. Inmiddels staat de baan alweer. Maar doordat ik even met "grotere treinen" mag spelen, ben ik erg weinig thuis. Hopelijk binnenkort weer eens tijd...

Groetjes

Hoontje

Re: [Racc. Oosterhout Vijf Eiken] nieuwe plannen, versie 3.0

Geplaatst: 14 jul 2021 22:11
door shoven
Hoontje schreef: 14 jul 2021 20:34 Maar doordat ik even met "grotere treinen" mag spelen, ben ik erg weinig thuis.
Vertel... :?:

Re: [Racc. Oosterhout Vijf Eiken] nieuwe plannen, versie 3.0

Geplaatst: 15 jul 2021 07:32
door Jerome
Het heeft vast een relatie met de berichten dat Martin Domburg´s winkel telkens dicht is 7(8)7

Re: [Racc. Oosterhout Vijf Eiken] nieuwe plannen, versie 3.0

Geplaatst: 15 jul 2021 10:54
door MiddenGroningen96
:D Yep. H0 zijn ook grotere treinen tenslotte..........

Re: [Racc. Oosterhout Vijf Eiken] nieuwe plannen, versie 3.0

Geplaatst: 18 jul 2021 14:34
door Krab
Denk eerder met de brandweer uitleven op oude treinstellen ;)


mvg Sjaak

Re: [Racc. Oosterhout Vijf Eiken] nieuwe plannen, versie 3.0

Geplaatst: 03 aug 2021 21:39
door Hoontje
Bouwupdate:

Zo, nu de grootste verbouwingen in huis afgerond zijn en het grote meet- en schuifwerk met meubels in de hobbyruimte ook klaar is, is het tijd voor het ontwerpen van de baan in deze ruimte. Natuurlijk kost het veel te veel tijd, levert het straks alleen een post op dit forum op en wijzigt het nog ontelbare keren, maar het is leuk om te doen. En geeft een idee hoe de ruimte straks opgevuld wordt.

Het ontwerp is in grote lijnen hetzelfde als eerder al gepost, dus station Gilze-Rijen 3.1. met de uitbreiding van Tilburg Goederen. Het emplacement in Oosterhout komt in de plannen niet meer voor, de treinbewegingen zijn er minimaal en ik krijg het niet lekker passend. Maar nu ik het typ zie ik ook weer mogelijkheden, dus... wie weet...

Genoeg geklets; plaatje van Anyrail;

Afbeelding

De afmetingen zijn ruwweg 4.25 mtr bij 61 cm (Gilze-Rijen) en 3.00mtr bij 70 cm en 1.05 mtr bij 70 cm (Tilburg Goederen). Zeer mooie lengtes. Ook voor de doorgaande passagierstreinen, zodat die ook goed tot hun recht kunnen komen. Het lijkt me erg mooi om op de voorgrond te rangeren, terwijl in de achtergrond de lange passagierstreinen verdwijnen en tevoorschijn komen...

Links komt Gilze-Rijen met eronder een lus naar niveau -11 cm. De baan is opklapbaar, dus het onderliggende spoor is bereikbaar. (Niet op tekening)
In totaal bedraagd deze lengte maximaal 4.25 meter. Het stationsgebied is 2.50 mtr lang. De overblijvende meters zijn een helling naar beneden om zoveel mogelijk procenten te winnen. Dat wordt een stukje paradebaan-achtig iets. Gebaseerd op het bosgebied tussen Breda en Rijen. Dus veel groen en boompjes.

De andere kant het station uit gaan we de bocht om en komen we bij de ingang van Tilburg Goederen. Hier heb ik de sporen speels op de module gelegd, naast dat het een mooi effect geeft, levert het ook iets meer opstelspoor-lengte op, dus kan ik echt treinen samenstellen en rangeren, zoals dat daar ging. Alle sporen heb ik , zoals ze te zien zijn op de plattegronden uit 1980. Zij het met verschillende compromissen in lengtes. Daarnaast lagen er nabij de kolenloods geen overloopwissels, die heb ik geplaatst om wat meer rangeerbewegingen tegelijk te kunnen maken. Er kan nu een trein naar de kolenloods rijden, zonder dat de hoofdwisselstraat bezet blijft.

Ik mis wel de opstelsporenbundel die in werkelijkheid 'links' van het terrein lag, maar dat mag de pret niet drukken. Het rangeren over de hoofdbaan moet maar in model...

Achterlangs verdwijnen 3 doorgaande sporen ook naar het schaduwstation niveau op -11 cm.

Morgen wordt het benodigde hout gehaald om alvast de baan rond te kunnen leggen. De wissels voor de inrit naar Tilburg Goederen zijn ook al binnen. Voor de rest wordt nog gespaard... Dat geld is laatst opgegaan aan een mooie mP en PEC-rijtuig. Belangrijkste nu vind ik dat de baan rond gelegd kan worden en de treinen in elk geval weer kunnen gaan rijden. In fases kan dan aan Tilburg Goederen gebouwd gaan worden, afgewisseld met de scenery van Station Gilze-Rijen. Kortom, genoeg plannen voor dit nieuwe 'seizoen'... Nu al zin in!!!

Tot zover,

Groetjes,

Hoontje

Re: [Station Gilze-Rijen anno 1980] en [Tilburg Goederen] in aanbouw...

Geplaatst: 04 aug 2021 09:20
door janiegein
Dat ziet er weer indrukwekkend mooi en inventief uit.

nu maar hopen dat wat je achter de oogbollen hebt ook daadwerkelijk tot uiting gebracht mag en kan worden en het resultaat zal zijn zoals uitgedacht.

ben benieuwd en zal dit bouwverhaal natuurlijk met de grootste belangstelling volgen.

succes.

Re: [Station Gilze-Rijen anno 1980] en [Tilburg Goederen] in aanbouw...

Geplaatst: 04 aug 2021 13:25
door Raymond
Dat word spannend Hoontje👍🏻
Ben heel erg benieuwd!
En altijd leuk om weer ergens opnieuw aan te beginnen, je kunt nu ook dingen anders gaan doen bvb die je op de oude baan misschien toch net even wat anders had kunnen maken.......spreek uit ervaring 😁
Succes!!!

Groet,
Raymond

Re: [Station Gilze-Rijen anno 1980] en [Tilburg Goederen] in aanbouw...

Geplaatst: 05 aug 2021 05:38
door erik-n-fan
Ik ben benieuwd ! Mooie plannen.

Re: [Station Gilze-Rijen anno 1980] en [Tilburg Goederen] in aanbouw...

Geplaatst: 16 aug 2021 20:41
door Hoontje
Dank allen. Het zijn grootse plannen, maar het enthousiasme is er niet minder om!

Bouwupdate:


Afgelopen weekend was ik in Lochem en waren de PECO wissels weer ruimschoots voorradig. Voor het plan heb ik er een heleboel nodig en de eerste zijn bijgekocht. Om te zorgen dat ik niet gelijk failliet ga, ga ik ook deze baan in delen opbouwen, zoals ik dat met Gilze-Rijen ook deed.
Daarnaast vandaag in het online Regionaal Archief Tilburg heel veel bouwtekeningen en constructietekeningen gevonden van de gebouwen, loodsen en kantoren op Tilburg Goederen. Ook verschillende emplacementstekeningen, die opvallend genoeg, weer anders zijn dan die ik eerder in Utrecht in het NS archief had gevonden... Blijf dat toch bijzonder vinden. Maar goed, om al dat moois na te kunnen bouwen, was eerst de baanbouw zelf nodig. Die is de afgelopen week bijna geheel tot stand gekomen. 2 van de 3 modules zijn af. De derde moet nog even wachten. De balken voor het onderstel zijn onderweg met het overige bouwmateriaal voor de verbouwing hier in het nieuwe huis.

Goed, foto's,

Afbeelding

De modules zijn groter dan die van Gilze-Rijen, maar het bouwprincipe is hetzelfde. Ze meten 70cm x 122cm. Het schaduwstation komt op de onderste laag te liggen, op -11cm dus.
Hier zien we de 'deksel' van de linkermodule al gereed op zijn kant klaar staan...

Afbeelding

Module 1 gereed, op naar module 2...

Afbeelding

Module 2 zorgde voor wat hoofdbrekens. Want achterop de module komt de helling naar het schaduwstation, daar heb ik dus geen scharnierpunten. Dus wordt de achterwand +/-20 cm naar voren getrokken. Straks kan daar de helling tegen bevestigd worden. Ook de scharnieren vinden dan hun plaats, zodat ik deze module gedeeltelijk op kan klappen, mocht eronder iets aan de hand zijn op de helling...

Afbeelding

Afbeelding

Met kurk de binnenkant bekleed. Ik heb ooit een bak lijm gekocht ergens, speciaal voor kurk die zou over datum zijn volgens de sticker, maar werkt nog prima! (Gelukkig)

Afbeelding

Het schaduwstation hier is leeg, alleen een grote keerlus ligt buitenom. Gewoon enkelspoor. Dubbelspoor neemt teveel ruimte in, waardoor ik niet lekker uit zou komen met de helling tussen de niveau's...

Afbeelding

Mijn 'moeilijkste' klanten zijn de auto-transporters van MFTrain (eerste versie). Zij lopen echter soepel door deze boog. Ze gaan straks een van de hoofdrollen spelen op Tilburg Goederen, dus moeten ze wel feilloos over de baan kunnen rijden. Tot dusver is dat geen probleem...

Afbeelding

Beide modules af en klaar voor hun eerste kurklaagje...

Afbeelding

Beide modules voorzien van een kurklaag. Ik bekleed de hele module met 1 laag. De sporen van de hoofdbaan komen straks op een laagje van 2mm kurk bovenop deze laag te liggen. De sporen van Tilburg Goederen zelf komen wel direct op deze laag. Dat heeft te maken met de vele straatsporen etc. die er te vinden waren. Dan hoef ik straks niet +10mm gips te gaan strijken over de baan om alles gelijk te krijgen...

Afbeelding

Even scharnieren testen. De schroeven van de bovenplaat waren net te lang, dus die zijn afgeslepen. Ze duwde de plaat omhoog...

Afbeelding

De wisselstraat tussen de hoofdbaan (Boven) en Tilburg Goederen aansluiting (Beneden). Deze wisselstraat is een versimpelde weergave, in werkelijkheid lagen hier meer sporen en wissels, omdat er nog een bundel opstelsporen bij dit geheel hoort. Die komen er bij mij in model echter niet. Dus hoefde deze wisselstraat niet te uitgebreid te worden. Dat beperkt wel in de rangeermogelijkheden op het emplacement, maar ik denk dat dat de pret niet zal drukken. Op het emplacement zelf komen genoeg opstelsporen te liggen namelijk...

Afbeelding

Dezelfde wisselstraat, maar dan met de uitbreiding naar Tilburg Goederen... De eerste inrijwissels liggen nu klaar om de sporen richting de grote van Gend & Loos loods te kunnen bereiken. Deze sporen leg ik alvast aan, zodat ik weet tot hoever ik mijn module kan 'verzagen' straks als ik een helling maak. De bovenste 3 sporen liggen nu nog geheel los. In werkelijkheid lagen die er ook, 2 sporen van de hoofdbaan en 1 spoor voor o.a. het boemeltje tussen Tilburg West - Tilburg - Eindhoven e.v.. In model ga ik dat ook zo bedienen. Alleen zal het boemeltje dan de stoptrein Gilze-Rijen zijn. Door dat zo te doen, kunnen de korte treinen achter elkaar op de helling ook gestald worden, zonder de lange goederentreinen en sneltreinen te hinderen...

Afbeelding

De eerste overloop en opstelsporen van Tilburg Goederen zijn een feit. In het plan van Anyrail waren ze 68cm lang, maar 2 hele flexrails passen ook prima. Dus zijn deze sporen nu 91 cm lang tussen de overloopwissels. Dat is mooi, want de treinen met geelbanders zijn tussen de 80 en 120 cm groot. Zij kunnen hier dan gesplitst worden voordat ze naar de loods geduwd worden. Dat moet later met automatische koppelingen enzo allemaal gaan lukken. (hoop ik!)

Zo, dat was het voor nu. De komende dagen hoop ik de helling uit te zagen en van sporen te voorzien. Daarna zullen de eerste draadjes aangesloten worden. Als het overige hout er dan is, kan Gilze-Rijen op hoogte gebracht worden en het geheel tot 1 gemaakt worden. Maar dan zijn we wel weer een tijd verder denk ik!

Tot zover,

Groetjes,

Hoontje

Re: [Station Gilze-Rijen anno 1980] en [Tilburg Goederen] in aanbouw...

Geplaatst: 17 aug 2021 08:30
door Christ
Wat een fijne ruimte om te bouwen.

Ben je niet bang met het "openklappen" van de deksel dat de evt. scenery tegen het schuine dak aankomt?

Re: [Station Gilze-Rijen anno 1980] en [Tilburg Goederen] in aanbouw...

Geplaatst: 17 aug 2021 13:19
door Hoontje
Neen, dat is uitgemeten en later komt er nog een stokje op de hoek van de bak wat hoger is dan de scenery. En goed opletten natuurlijk ook .

Groetjes

Hoontje

Re: [Station Gilze-Rijen anno 1980] en [Tilburg Goederen] in aanbouw...

Geplaatst: 17 aug 2021 20:50
door Krab
Ben benieuwd naar hoe je verder gaat ,mooie ruimte trouwens .
Ook ben ik benieuwd naar de aankleding .
Is er nog wat verlichting onder de schuine balk ?

mvg Sjaak

Re: [Station Gilze-Rijen anno 1980] en [Tilburg Goederen] in aanbouw...

Geplaatst: 18 aug 2021 11:30
door Hoontje
Hoi Sjaak, de verlichting in de vorm van LEDpanelen moet ik nog aansluiten. Eerst wil ik de baan goed op zijn plaats zetten, alvorens de panelen weg te hangen. Moet ook even kijken hoe de lichtval gaat zijn dan. Anders moeten er ledstrips bijkomen of een andere oplossing.
Qua aankleding ben ik aan het kijken of ik de gebouwen zelf kan tekenen en kan laten laseren, of dat ik Markenburg.nl eens contact. Maar dat gaat een vermogen kosten aangezien het een eenmalig gebouw zou worden van aanzienlijke afmetingen, dus ik vrees dat dat hem niet gaat worden. Ach wie weet, eerst de sporen en tafel verder afwerken. Vandaag zijn de balken binnengekomen en kan ik beginnen met opbouwen. Wat erg traag gaat, want ik zit alweer enkele uren bij te lezen op dit forum hahaha...

Groetjes,

Hoontje

Re: [Station Gilze-Rijen anno 1980] en [Tilburg Goederen] in aanbouw...

Geplaatst: 18 aug 2021 11:44
door Ton Machielsen
Hallo,Alwin

Je bent weer goed bezig,leuk om je bouw verslag te lezen!! blijf je volgen

Re: [Station Gilze-Rijen anno 1980] en [Tilburg Goederen] in aanbouw...

Geplaatst: 22 aug 2021 09:50
door Hoontje
@ Ton, dank je!

Bouwupdate:

Afgelopen dagen vooral bezig geweest met het afwerken van de tweede module en het bouwen van de derde 'module'. Deze ligt haaks op de tweede. Hier komt later de van Gend & Loos loods te staan en de 2 laad en losstraten.
Daarnaast zijn ook de bijbehorende sporen aangelegd. Nu wordt het tijd voor de eerste draadjes, maar daar ben ik nog niet aan toegekomen...

Goed, enkele foto's dan;

Afbeelding

De derde module. Eigenlijk een plank op een zelfgeknutseld framepje. Overigens vertekend de foto behoorlijk én staat het frame hier nog zonder verstevigingen, voordat iemand denkt van: Dat staat helemaal niet pas!

Afbeelding

Een deel van het sporenplan op de tweede module. Achterop komt dus de helling naar het schaduwstation. Hier zien we de omloop mogelijkheid met rechts de beginnende wisselstraat richting de douane- en van Gend & Loos loodsen...

Afbeelding

De bovenste 3 sporen komen straks inpandig in de grote van Gend & Loos loods te liggen. Het onderste spoor is nog niet op lengte, maar is een kopspoortje naast de toekomstige douaneloods...

Afbeelding

De kopsporen liggen dicht bij elkaar in de loods, net als in het echt dat was. Zo konden ze makkelijker van de ene naar de andere wagon lopen met pakketjes en poststukken. Locs komen niet in deze loods, dus is het goed na te maken in model...

Afbeelding

De ruimte tussen deze goederenwagons en ook die van de toekomstige 'geelbanders' is minimaal in de loods, zoals hier duidelijk te zien is...

Ondertussen is het woord 'van Gend & Loos loods" meermaals gevallen, via het Tilburgs Archief heb ik heel veel tekeningen en bouwplannen gevonden. Afbeeldingen helaas een stuk minder. Nu ben ik aan het onderzoeken óf ik de loods helemaal zelf ga tekenen en printen, laat laseren of in opdracht geef bij bijvoorbeeld Markenburg.nl . Enkele vrienden hebben de beschikking over danwel de benodigde lasersnij-software of zelfs apparatuur en willen helpen, dus ik denk dat het die optie wordt. Maar eerst dan eens tekenen;

Afbeelding

Een van de gevels van de Douaneloods op Tilburg GE. Getekend in Fusion360, later in andere software ga ik hem 'lasersnij-klaar' maken. Uit de 3D printer kwam dit muurtje ook al, dat oogt ook helemaal prima, alleen wordt het verven dan wel echt een uitdaging, de Kozijnen zitten immers vast in deze versie. Daar kom je niet bij met een penseeltje. Dus de volgende versie wordt zonder kozijnen. Deze worden er dan later los ingezet. Nadeel van het printen is dat ik maar stukken van maximaal 20cm kan maken én mijn schilderkunsten alles behalve goed zijn. De bakststenen op maat komen wel echt prima eruit. Overwegingen, overwegingen, overwegingen... Tijd zal het leren!

Tot zover,

Groetjes,

Hoontje

Re: [Station Gilze-Rijen anno 1980] en [Tilburg Goederen] in aanbouw...

Geplaatst: 22 aug 2021 10:12
door Folkert van Wijk
Hoontje schreef: 22 aug 2021 09:50 @ Ton, dank je!


Afbeelding

Zo konden ze makkelijker van de ene naar de andere wagon lopen met pakketjes en poststukken.
Nu maar hopen dat ze straks het juiste pakje in de juiste wagon leggen... :roll: