BertemmeN
Re: BertemmeN
Hallo Bert,
En wat gebruik je voor die mooie lijnen op het bedieningspaneel? Of heb ik ergens overheen gelezen?
Overigens nog bedankt voor je antwoord op mijn vraag over het zagen van de rails.
Ik heb besloten om er ook een aan te schaffen.
m.vr.gr.
Hans
En wat gebruik je voor die mooie lijnen op het bedieningspaneel? Of heb ik ergens overheen gelezen?
Overigens nog bedankt voor je antwoord op mijn vraag over het zagen van de rails.
Ik heb besloten om er ook een aan te schaffen.
m.vr.gr.
Hans
XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
-
Onderwerp starter - Berichten: 1325
- Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
- Locatie: emmen
- Contacteer:
Re: BertemmeN
Hoi Hans,
Ik heb ook een slijpschijfje maar dat gebruik ik eigenlijk nooit sinds ik dat zaagje heb.
Het bedieningspaneel teken ik uit met AutoCAD met alle relevante elementen,print dat uit op fotopapier en plak er boeklon op.
Daarna fixeer ik het geheel op triplex met plakband en maak de gaten voor schakelaars.
Dan worden de schakelaars gemonteerd.
Dit zorgt al voor een redelijke verbinding tussen fotopapier en triplex.
De uiteindelijke bevestiging gaat met schroeven naar de ondergrond.
Bij grote wijzigingen kan het fotopapier simpel vervangen worden.
E.e.a. is dus eenvoudig zelf te maken.
Ik heb ook een slijpschijfje maar dat gebruik ik eigenlijk nooit sinds ik dat zaagje heb.
Het bedieningspaneel teken ik uit met AutoCAD met alle relevante elementen,print dat uit op fotopapier en plak er boeklon op.
Daarna fixeer ik het geheel op triplex met plakband en maak de gaten voor schakelaars.
Dan worden de schakelaars gemonteerd.
Dit zorgt al voor een redelijke verbinding tussen fotopapier en triplex.
De uiteindelijke bevestiging gaat met schroeven naar de ondergrond.
Bij grote wijzigingen kan het fotopapier simpel vervangen worden.
E.e.a. is dus eenvoudig zelf te maken.
-
- Berichten: 1133
- Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
- Locatie: A'dam
Re: BertemmeN
Mooi resultaat zeg! Fotopapier met laagje kaftfolie op triplex dus. Goed idee.
Hoe dik triplex gebruik je? En hoe erg veert het mee bij het bedienen?
Groet, Erik
T-Trak Paradebaan - T-Trak project voor mijn langere treinen
Woonkamer baan - Eerdijk & Eerdijk West - Baan in de woonkamer
Instagram: erik_n_fan
T-Trak Paradebaan - T-Trak project voor mijn langere treinen
Woonkamer baan - Eerdijk & Eerdijk West - Baan in de woonkamer
Instagram: erik_n_fan
-
Onderwerp starter - Berichten: 1325
- Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
- Locatie: emmen
- Contacteer:
Re: BertemmeN
Dank je wel,Erik
Voor een klein paneel heb ik 3mm dikte en voor de grotere 4mm gebruikt.
Met 4mm past er net een schakelaar in.
Bij 3mm zou er evt. nog een versteviging gemaakt kunnen worden maar de ervaring heeft geleerd dat als je het paneel niet te groot maakt er nauwelijjks doorbuiging is.
Rondom hout 16x44 gebruikt als omlijsting en de onderzijde afgedicht met triplex om de bedrading af te schermen.
Ik heb de panelen een zodanige kleur gegeven dat het er aluminiumachtig uitziet.
Voor een klein paneel heb ik 3mm dikte en voor de grotere 4mm gebruikt.
Met 4mm past er net een schakelaar in.
Bij 3mm zou er evt. nog een versteviging gemaakt kunnen worden maar de ervaring heeft geleerd dat als je het paneel niet te groot maakt er nauwelijjks doorbuiging is.
Rondom hout 16x44 gebruikt als omlijsting en de onderzijde afgedicht met triplex om de bedrading af te schermen.
Ik heb de panelen een zodanige kleur gegeven dat het er aluminiumachtig uitziet.
-
Onderwerp starter - Berichten: 1325
- Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
- Locatie: emmen
- Contacteer:
Re: BertemmeN
En zo ziet het paneel er van boven uit:
Kruisjes onderin geven de boorgaten voor de schakelaars aan.
![Afbeelding](https://i.postimg.cc/XqRCFbwp/U1.png)
En dit is het inwendige met aangegeven schakelaars en bedrading:
![Afbeelding](https://i.postimg.cc/xjhHBKWn/U2.png)
Sporenplan in het Duits omdat de baan gesitueerd is in Duitsland.
Schakelaaraanduidingen in het NL om de bediening ook mogelijk te maken voor mensen die de duitse taal niet machtig zijn.
Met het op deze wijze uittekenen is het zelfs na een tiental jaren simpel mogelijk een aanvulling door te voeren.
Kruisjes onderin geven de boorgaten voor de schakelaars aan.
![Afbeelding](https://i.postimg.cc/XqRCFbwp/U1.png)
En dit is het inwendige met aangegeven schakelaars en bedrading:
![Afbeelding](https://i.postimg.cc/xjhHBKWn/U2.png)
Sporenplan in het Duits omdat de baan gesitueerd is in Duitsland.
Schakelaaraanduidingen in het NL om de bediening ook mogelijk te maken voor mensen die de duitse taal niet machtig zijn.
Met het op deze wijze uittekenen is het zelfs na een tiental jaren simpel mogelijk een aanvulling door te voeren.
Re: BertemmeN
Dat is mooi gedaan Bert ik deed het altijd op ruitjes. papier met liniaal en potlood .
Dan is dat toch een stuk mooier , en technisch getekend .
mvg Sjaak
Dan is dat toch een stuk mooier , en technisch getekend .
mvg Sjaak
TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
-
Onderwerp starter - Berichten: 1325
- Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
- Locatie: emmen
- Contacteer:
Re: BertemmeN
Naar aanleiding van de laatste wijzigingen en de laatste tijd ontstane ideeen heb ik de scenery en het landschap van het stationsgedeelte als ontwerp aangepast.
Met dit als voorlopig resultaat.
Een aantal gebouwen en andere items moeten nog worden aangeschaft.
Maar dat wordt denk ik pas october ofzo.
e.e.a. hangt er van af of het campingweer is.
![Afbeelding](https://i.postimg.cc/rsjqvWdF/ontwerp.png)
Met dit als voorlopig resultaat.
Een aantal gebouwen en andere items moeten nog worden aangeschaft.
Maar dat wordt denk ik pas october ofzo.
e.e.a. hangt er van af of het campingweer is.
![Afbeelding](https://i.postimg.cc/rsjqvWdF/ontwerp.png)
Re: BertemmeN
Hallo Bert,
Het ziet er doordacht en veelbelovend uit.
Ik ben benieuwd naar het uiteindelijke resultaat.
m.vr.gr.
Hans
Het ziet er doordacht en veelbelovend uit.
Ik ben benieuwd naar het uiteindelijke resultaat.
m.vr.gr.
Hans
XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
Re: BertemmeN
Zal mooi worden Bert je heb er toch nog lange stukken in je baan zie ik wel .
Is een mooie klus voor de winter het aankleden .
mvg Sjaak
Is een mooie klus voor de winter het aankleden .
mvg Sjaak
TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
-
Onderwerp starter - Berichten: 1325
- Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
- Locatie: emmen
- Contacteer:
Re: BertemmeN
Dank je wel,heren
Het wordt idd een flinke winterklus.
Qua scenery moet ik nog heel wat ervaring opdoen.
De afgelopen dagen waren te slecht voor de camping dus de tijd maar het ontwerpen aan besteed.
Het zoeken van gebouwen die passen bij de omgeving en tijdperk is toch wel een tijdrovend gebeuren.
Alles is wel op schaal uitgetekend dus het moet wel passen allemaal.
Het aansluitende deel rechtsboven is ook al aardig gereed qua ontwerp.
Daar zijn bijna alle gebouwen al voor in huis.
Ik wil daar wel een speeltuin ( bij een restaurant) en evt. een kleine boerderij proberen te plaatsen.
Het wordt idd een flinke winterklus.
Qua scenery moet ik nog heel wat ervaring opdoen.
De afgelopen dagen waren te slecht voor de camping dus de tijd maar het ontwerpen aan besteed.
Het zoeken van gebouwen die passen bij de omgeving en tijdperk is toch wel een tijdrovend gebeuren.
Alles is wel op schaal uitgetekend dus het moet wel passen allemaal.
Het aansluitende deel rechtsboven is ook al aardig gereed qua ontwerp.
Daar zijn bijna alle gebouwen al voor in huis.
Ik wil daar wel een speeltuin ( bij een restaurant) en evt. een kleine boerderij proberen te plaatsen.
-
Onderwerp starter - Berichten: 1325
- Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
- Locatie: emmen
- Contacteer:
Re: BertemmeN
De rijlengte langs de wanden is nog wel redelijk.
Als ik de losse keerlus/fiddleyard aansluit aan het vaste deel (linksboven op de tekening) kan ik toch wel een lekker rondje rijden.
Als het overige deel klaar is als ontwerp zal ik daar weer wat van plaatsen..
-
Onderwerp starter - Berichten: 1325
- Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
- Locatie: emmen
- Contacteer:
Re: BertemmeN
Ik heb de rijlengte over beide keerlussen even nagemeten en dan kom ik toch op zo'n 14 meter.
Wel meegenomen dat het stuk tussen de lussen dan in 2 richtingen bereden wordt.
![Afbeelding](https://i.postimg.cc/mksr4qKS/lus1.png)
Wel meegenomen dat het stuk tussen de lussen dan in 2 richtingen bereden wordt.
![Afbeelding](https://i.postimg.cc/mksr4qKS/lus1.png)
Re: BertemmeN
14 meter is een lekkere lengte hoor.
Groeten,
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Maarten
Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
-
Onderwerp starter - Berichten: 1325
- Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
- Locatie: emmen
- Contacteer:
Re: BertemmeN
Die rijlengte is ook een positieve verrassing omdat de baan in een kleine kamer staat.
Het is de u-vorm langs de wanden die denk ik het grote voordeel oplevert.
De lengtes langs de wanden zijn 1,65 en 1,95 en de langste zijde is 2,20 vast en 1,05m aankoppelbaar.
Achteraf bezien had ik misschien ook voor een hondebot dus dubbelsporig kunnen kiezen zonder keerlussen.
De keerlussen bepalen uiteindelijk de treinlengte.
De kleinste keerlus geeft een max. treinlengte van bijna 2 meter wat ook nog prima is.
De langste trein zal bijv. een BR011 zijn met 5 rijtuigen zijn en dat zal meer uitzondering zijn dan regel.
De opzet van de baan is een regionale baan met kortere treinen met redelijk wat rangeerwerk.
Re: BertemmeN
Ziet er veelbelovend uit Bert
Met de groeten van Harry
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer
Re: BertemmeN
Je hebt een prachtig plan gemaakt. Ik zie uit naar de realisatie!
Overigens mijn complimenten dat je met jouw kennis ook anderen helpt met hun opzet van de baan!
Overigens mijn complimenten dat je met jouw kennis ook anderen helpt met hun opzet van de baan!
Met vriendelijke groet, Jaap Kolenberg
Baan "Reichenbach e.o." Duits tijdperk 3, Intellibox-1, Digikeijs en Rosoft decoders, iTrain, Anyrail, Sprog2, Arduino
Foto's, filmpjes en bouwbeschrijvingen op https://www.kolenberg.eu
Baan "Reichenbach e.o." Duits tijdperk 3, Intellibox-1, Digikeijs en Rosoft decoders, iTrain, Anyrail, Sprog2, Arduino
Foto's, filmpjes en bouwbeschrijvingen op https://www.kolenberg.eu
-
Onderwerp starter - Berichten: 1325
- Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
- Locatie: emmen
- Contacteer:
Re: BertemmeN
Dank je wel,Jaap
De realisatie zal stapsgewijs zijn.en omdat ik wat dat betreft weinig ervaring heb niet zo snel gaan.
Het voordeel van dit forum is wel dat ik de ontbrekende kennis weer van andere forumleden kan opdoen.
Zo heeft bijna ieder forumlid wel een specialiteit.
In de verloren uurtjes ben ik al bezig me in te lezen omtrent de scenery.
Elkaar helpen en op die manier contact hebben met medespoorders vind ik erg prettig.
De realisatie zal stapsgewijs zijn.en omdat ik wat dat betreft weinig ervaring heb niet zo snel gaan.
Het voordeel van dit forum is wel dat ik de ontbrekende kennis weer van andere forumleden kan opdoen.
Zo heeft bijna ieder forumlid wel een specialiteit.
In de verloren uurtjes ben ik al bezig me in te lezen omtrent de scenery.
Elkaar helpen en op die manier contact hebben met medespoorders vind ik erg prettig.
Re: BertemmeN
Denk dat wat je in gedachte hebt hier wel goed zal komen Bert omtrent de scenery .
mvg Sjaak
mvg Sjaak
TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
-
Onderwerp starter - Berichten: 1325
- Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
- Locatie: emmen
- Contacteer:
Re: BertemmeN
![Afbeelding](https://i.postimg.cc/jd4tX1CL/testbaan.png)
gestippeld is hoofdbaan,getrokken lijn is lager gelegen op ca.65cm vanaf de vloer.
Ik loop ook al een tijdje met de gedachte om onder het vaste gedeelte een soort testbaan te maken evt. uitneembaar.
Dit om de loks en treinstellen lekker rondjes te laten rijden alvorens in te zetten op de hoofdbaan.
Die mogelijkheid is er eigenlijk niet op de hoofdbaan.
Het is een ovaal met een slinger die er in zit om bij de hoofdbaan te kunnen komen.
lengte = 1625mm en diepte = 530mm
Eerst nog gedacht aan Kato maar toch ivm de boogstralen gekozen voor Fleischmann zonder bedding met boogstraal R2,die ik op de hoofdbaan in de keerlussen ook heb liggen.
Misschien is dit ook een opstapje naar digitaal uitproberen.
Hierbij het voorlopige idee.
Re: BertemmeN
Daar kun je ook een leuke rijlengte om loc's in te rijden maken .
En zie ik nu dat je misschien ook digitaal gaat uitproberen
mvg Sjaak
En zie ik nu dat je misschien ook digitaal gaat uitproberen
![Wink ;)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
mvg Sjaak
TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
-
Onderwerp starter - Berichten: 1325
- Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
- Locatie: emmen
- Contacteer:
Re: BertemmeN
Dat lekker inrijden van loks is ook een manco van het P2P-concept van de hoofdbaan.
Sommige loks hebben na een tijdje stilstaan toch even nodig om lekker op gang te komen.
Ik heb al een heel klein testbaantje ovaaltje met R1 maar die ga ik gebruiken om scenery uit te proberen.
Dat digitaal rijden is zodanig beperkt dat ik baangedeeltes die volledig geisoleerd van elkaar zijn kan omschakelen van analoog naar digitaal.
Dus zonder bezetmelders , computerbesturing etc etc. ,simpelweg alleen de digitale aansturing.
En dan zal dat voornamelijk zijn in het kopstation waar het meeste rangeerwerk is.
Maar dat is allemaal nog toekomstmuziek.
Re: BertemmeN
Nog even over je arnold v65. Ik heb er zelf ook 1 en meerdere in mijn handen gehad voor Ombouwwerk. Het zijn echte koffiemolens en zijn berucht om hun slechte rijeigenschappen. Zeker de eerste serie welke drijfstangen uit 1 geheel hebben. De latere uitgaven hebben de drijfstangen uit 3 delen en dit zorgt voor betere rijeigenschappen.
Er is gelukkig een site die ze als onderdelen levert. Ik ga er zelf ook een setje bestellen.
https://www.eichhorn-modellbau.de/produ ... -v65-15102
Ik heb er pas ook 1 met ene micromotor uitgerust en dat was ook een aangename verrassing. Reedt een stuk mooier en met minder herrie. Enige nadeel is dat je wel moet frezen. Voordeel is dat je makkelijker een decoder kwijt kan.
Mocht je interesse hebben laat het me maar weten.
Er is gelukkig een site die ze als onderdelen levert. Ik ga er zelf ook een setje bestellen.
https://www.eichhorn-modellbau.de/produ ... -v65-15102
Ik heb er pas ook 1 met ene micromotor uitgerust en dat was ook een aangename verrassing. Reedt een stuk mooier en met minder herrie. Enige nadeel is dat je wel moet frezen. Voordeel is dat je makkelijker een decoder kwijt kan.
Mocht je interesse hebben laat het me maar weten.
-
Onderwerp starter - Berichten: 1325
- Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
- Locatie: emmen
- Contacteer:
Re: BertemmeN
Dank je voor de tip,JoostFidOo schreef: ↑19 aug 2023 09:42 Nog even over je arnold v65. Ik heb er zelf ook 1 en meerdere in mijn handen gehad voor Ombouwwerk. Het zijn echte koffiemolens en zijn berucht om hun slechte rijeigenschappen. Zeker de eerste serie welke drijfstangen uit 1 geheel hebben. De latere uitgaven hebben de drijfstangen uit 3 delen en dit zorgt voor betere rijeigenschappen.
Er is gelukkig een site die ze als onderdelen levert. Ik ga er zelf ook een setje bestellen.
https://www.eichhorn-modellbau.de/produ ... -v65-15102
Ik heb er pas ook 1 met ene micromotor uitgerust en dat was ook een aangename verrassing. Reedt een stuk mooier en met minder herrie. Enige nadeel is dat je wel moet frezen. Voordeel is dat je makkelijker een decoder kwijt kan.
Mocht je interesse hebben laat het me maar weten.
Net even gecheckt en mijn lok heeft al gesegmenteerde drijfstangen.
Motorisch is hij verder goed.
Ik heb de wielassen iets meer verticale speling gegeven.
Hij maakt nog wel een stotend geluid bij sommige wissels bij het puntstuk maar ontspoort niet meer.
Maar t.o.v. van andere loks is het wel een zorgenkindje.