(Enkel)spoormodule NSpoor Zuid-Limburg
Re: Enkelspoormodule NSpoor Zuid-Limburg
Ik vind je tuintjes geweldig geworden. Echt een aanvulling op je baan.
Groet Pierre.
Re: Enkelspoormodule NSpoor Zuid-Limburg
Dank jullie allemaal voor je lof en commentaar.
Toen ik schreef dat Valkenburg dit jaar niets meer werd, vond ik toch dat dat niet perse waar hoefde te zijn. Dus heb ik een (nog niet kloppende) tekening ruw in elkaar gezet. Dat geeft toch een idee hoe het er straks uit gaat zien op het perron,
Toen ik schreef dat Valkenburg dit jaar niets meer werd, vond ik toch dat dat niet perse waar hoefde te zijn. Dus heb ik een (nog niet kloppende) tekening ruw in elkaar gezet. Dat geeft toch een idee hoe het er straks uit gaat zien op het perron,
mvg, Ab (NSpoor Zuid-Limburg, modulebaan bestuurd door MpC)
-
- Berichten: 1616
- Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
- Locatie: Bunde, Zuid-Limburg
Re: Enkelspoormodule NSpoor Zuid-Limburg
Dat wordt een mooi station Ab, benieuwd naar jouw uitwerking hiervan.
Vriendelijke groetjes Nico.
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
-
- Berichten: 3208
- Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
- Locatie: Loosbroek
Re: Enkelspoormodule NSpoor Zuid-Limburg
Hallo Nico,
Dat wordt een hele klus om al die details te verwezenlijken ...
Maar ik denk dat dat wel goed gaat komen.
mvrgr Bob
Dat wordt een hele klus om al die details te verwezenlijken ...
Maar ik denk dat dat wel goed gaat komen.
mvrgr Bob
Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
Re: Enkelspoormodule NSpoor Zuid-Limburg
Bedankt voor jullie aanmoediging, Nico en Bob. Allemaal nog de beste wensen en doe voorzichtig.
De rode bieten zijn inderdaad nog uit mijn hoofd gekomen. Ik vind vooral de kleur goed getroffen:
Zolang ik bezig ben met deze module denk ik dat er nog wel wat groen gaat veranderen. Komkommers en meloenen heb ik ook nog niet....
Intussen ben ik begonnen met het bijgebouw van Station Valkenburg, dat ik ook op schaal nabouw. Ik heb bedacht dat ik dat gebouwtje kan gebruiken om te proberen te komen tot een realistische weergave van kalkzandsteen (die men hier mergel noemt, maar het niet is), zodat ik die ervaring bij het echte gebouw kan gebruiken. De gedachte is rechtsreeks op het karton te schilderen en daarna de voegen in te krassen. Hopelijk blijft er iets geloofwaardigs over.
De kopkanten heb ik als eerste geprobeerd. Het kost weinig moeite om daar nieuwe van te maken. Maar ik vind de kleur eigenlijk wat te flets, dus dat wordt later nog aangepast:
Zo zien de wandjes er ruw uit:
Ik ben niet ontevreden over het resultaat van het inkrassen. De steenlagen zijn behoorlijk verschillend, dus dat maakt het makkelijk bij handwerk. Ik begin te twijfelen aan het gebruik van 3D-technieken....
Wordt dus vervolgd.
De rode bieten zijn inderdaad nog uit mijn hoofd gekomen. Ik vind vooral de kleur goed getroffen:
Zolang ik bezig ben met deze module denk ik dat er nog wel wat groen gaat veranderen. Komkommers en meloenen heb ik ook nog niet....
Intussen ben ik begonnen met het bijgebouw van Station Valkenburg, dat ik ook op schaal nabouw. Ik heb bedacht dat ik dat gebouwtje kan gebruiken om te proberen te komen tot een realistische weergave van kalkzandsteen (die men hier mergel noemt, maar het niet is), zodat ik die ervaring bij het echte gebouw kan gebruiken. De gedachte is rechtsreeks op het karton te schilderen en daarna de voegen in te krassen. Hopelijk blijft er iets geloofwaardigs over.
De kopkanten heb ik als eerste geprobeerd. Het kost weinig moeite om daar nieuwe van te maken. Maar ik vind de kleur eigenlijk wat te flets, dus dat wordt later nog aangepast:
Zo zien de wandjes er ruw uit:
Ik ben niet ontevreden over het resultaat van het inkrassen. De steenlagen zijn behoorlijk verschillend, dus dat maakt het makkelijk bij handwerk. Ik begin te twijfelen aan het gebruik van 3D-technieken....
Wordt dus vervolgd.
mvg, Ab (NSpoor Zuid-Limburg, modulebaan bestuurd door MpC)
-
- Berichten: 993
- Lid geworden op: 22 aug 2016 12:14
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Re: Enkelspoormodule NSpoor Zuid-Limburg
De moestuintjes zijn echt leuk gedaan.
Met vriendelijke groet,
Ronald
N-spoor liefhebber
Bouw projecten: Brug bij oosterbeek, O+K MEC502, BAM Meetrijtuig, Stalen D, bagagerijtuig
Lid van: Delftse Modelbouw Vereniging
Ronald
N-spoor liefhebber
Bouw projecten: Brug bij oosterbeek, O+K MEC502, BAM Meetrijtuig, Stalen D, bagagerijtuig
Lid van: Delftse Modelbouw Vereniging
Re: Enkelspoormodule NSpoor Zuid-Limburg
Na een keer met waterverf iets bijkleuren en het maken van de raampjes met strookjes etikettenpapier zien de wanden er zo uit:
Onderin heb ik met karton een bevestigingsstrookje gelijmd, zodat twee ingedraaide schroeven het modelletje op zijn plaats gaan houden:
En de structuur van het karton na beschildering en inkrassen vind ik alleszins bevredigend:
En zo ziet hij er helemaal gereed uit: nog twee behandelingen met waterverf, dakgoten, afvoeren, afdekkingen voor de trapgevels en natuurlijk wat weathering op het dak en daarna alles met Talens 050 verzegeld:
En nog even van de andere kant:
Ik vind de structuur van het karton zo mooi, dat ik ga proberen het station op dezelfde manier te maken. Over de torentjes ben ik nog niet zeker, maar terwijl ik de schaaltekeningen maak, heb ik tijd genoeg om wat te experimenteren.
Onderin heb ik met karton een bevestigingsstrookje gelijmd, zodat twee ingedraaide schroeven het modelletje op zijn plaats gaan houden:
En de structuur van het karton na beschildering en inkrassen vind ik alleszins bevredigend:
En zo ziet hij er helemaal gereed uit: nog twee behandelingen met waterverf, dakgoten, afvoeren, afdekkingen voor de trapgevels en natuurlijk wat weathering op het dak en daarna alles met Talens 050 verzegeld:
En nog even van de andere kant:
Ik vind de structuur van het karton zo mooi, dat ik ga proberen het station op dezelfde manier te maken. Over de torentjes ben ik nog niet zeker, maar terwijl ik de schaaltekeningen maak, heb ik tijd genoeg om wat te experimenteren.
mvg, Ab (NSpoor Zuid-Limburg, modulebaan bestuurd door MpC)
Re: Enkelspoormodule NSpoor Zuid-Limburg
Mooi gemaakt. Ik hou van deze zelfbouwprojectjes. Veel leuker dan bouwpakketjes. Ik blijf je volgen.
Groet Pierre.
-
- Moderator
- Berichten: 4683
- Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
- Locatie: West Brabant
- Contacteer:
Re: Enkelspoormodule NSpoor Zuid-Limburg
Wow, dat gebouw is heel mooi. De moestuinen/volkstuinen ook trouwens. Gouden vingers Ab,
Ik blijf volgen,
Groetjes
Hoontje
Ik blijf volgen,
Groetjes
Hoontje
Webshop Hoontje.nl
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Re: Enkelspoormodule NSpoor Zuid-Limburg
Dank voor de complimenten Pierre en Alwin.
Een tijdje geleden meldden een paar mensen dat Oranjeboombier, toen het 20 jaar geleden nog bestond, niet te drinken was. Ik geloof overigens niet dat dat de reden was dat het van de Nederlandse markt verdween, het was namelijk altijd vooral een kroegenbier. In elk geval kwam mijn zoon begin vorig jaar op fietstocht door Zuid-Amerika de volgende blikjes tegen, de eerste is cider, in Argentinië, de tweede is pils, in Noord-Chili. Smaken verschillen blijkbaar:
Bij Station Valkenburg begin ik bij het centrale gebouw. Dat deel is, zonder de vestibules maar met 1/3 van de vleugels, als eerste gebouwd. Ik vond het logisch om op dezelfde manier te beginnen. De tekening van de wanden en de ruwe uitsnijding ervan zien er zo uit:
De kleur is wat te licht, maar wegens mijn al diverse keren genoemde onuitroeibaar romantische inslag, heb ik besloten die zo te laten, net alsof het een mooie zomerdag is, en de wanden net schoongemaakt. Misschien dat toch een onverlaat ergens de initialen AM ergens heeft ingekrast, sommige dingen hou je niet tegen. De dader zal ik straffen....
Door het maken van de tekening werd ik nog meer gealarmeerd door de vele bogen en boogjes die ik moest namaken, en liefst ook nog een beetje identiek. Dus maakte ik mallen en vond zowaar een touwtje dat ik kon gebruiken om de zware wenkbrauwen (accolades?) boven de grote ramen te maken:
Na nog wat gekras, geknutsel en het maken van de raampartijen met de PC zag de hoofdingang aan de perronzijde er zo uit:
In de volgende bijdrage zie je het hoofdgebouw compleet, wordt vervolgd dus,
Een tijdje geleden meldden een paar mensen dat Oranjeboombier, toen het 20 jaar geleden nog bestond, niet te drinken was. Ik geloof overigens niet dat dat de reden was dat het van de Nederlandse markt verdween, het was namelijk altijd vooral een kroegenbier. In elk geval kwam mijn zoon begin vorig jaar op fietstocht door Zuid-Amerika de volgende blikjes tegen, de eerste is cider, in Argentinië, de tweede is pils, in Noord-Chili. Smaken verschillen blijkbaar:
Bij Station Valkenburg begin ik bij het centrale gebouw. Dat deel is, zonder de vestibules maar met 1/3 van de vleugels, als eerste gebouwd. Ik vond het logisch om op dezelfde manier te beginnen. De tekening van de wanden en de ruwe uitsnijding ervan zien er zo uit:
De kleur is wat te licht, maar wegens mijn al diverse keren genoemde onuitroeibaar romantische inslag, heb ik besloten die zo te laten, net alsof het een mooie zomerdag is, en de wanden net schoongemaakt. Misschien dat toch een onverlaat ergens de initialen AM ergens heeft ingekrast, sommige dingen hou je niet tegen. De dader zal ik straffen....
Door het maken van de tekening werd ik nog meer gealarmeerd door de vele bogen en boogjes die ik moest namaken, en liefst ook nog een beetje identiek. Dus maakte ik mallen en vond zowaar een touwtje dat ik kon gebruiken om de zware wenkbrauwen (accolades?) boven de grote ramen te maken:
Na nog wat gekras, geknutsel en het maken van de raampartijen met de PC zag de hoofdingang aan de perronzijde er zo uit:
In de volgende bijdrage zie je het hoofdgebouw compleet, wordt vervolgd dus,
Laatst gewijzigd door athmulder op 16 jan 2021 20:02, 1 keer totaal gewijzigd.
mvg, Ab (NSpoor Zuid-Limburg, modulebaan bestuurd door MpC)
Re: Enkelspoormodule NSpoor Zuid-Limburg
Een van de dingen waar ik 's morgens nog wel eens mee wakker werd, was het namaken van de vele torentjes. Dat was eigenlijk ook de reden om aan 3D-technieken te denken. De reden dat ik desondanks toch vast bleef hangen op station Valkenburg, was dat ik dikke rietjes vond met de precieze diameter van zo'n torentje, hoewel er een beetje verschil lijkt te zitten tussen de diameter van de torentjes van het hoofdgebouw en die van de rest van het gebouw. In principe leek me het dus te doen. Ik plakte er nog een stukje papier omheen en daarmee leek het wel te lukken. Maar helemaal rond? Dat geeft aan de aansluiting natuurlijk gedoe. En schilderen van een zacht plastic rietje is ook niet al te stootvast. Dus moest ik wat experimenteren.
Op de volgende foto zie je een opengeknipt rietje dat ik met alabastine had gevuld. Je ziet een paar stukjes ernaast liggen. Ik heb ook geprobeerd datzelfde te doen met een mengsel van zaagsel en houtlijm, maar dat werd niets. Dan zou het sterker zijn en makkelijker te bewerken, leek me.
Maar de pijpjes alabastine bleken goed bewerkbaar en vielen niet direct uit elkaar. Ook had ik nog gedacht aan het gebruik van deuvels (gladgevijld natuurlijk).
De kantelen waren een geval apart. Met een diameter van 5mm en 8 kantelen, zag ik erg op tegen het vastlijmen van nauwelijks te hanteren stukjes materiaal van 2mm hoog en 1-2mm breed en die ook nog een beetje redelijk op maat te kunnen snijden. Dus heb ik eerst nog een poging gewaagd met een stuk draadeinde en daar op een kopkant 4 zaagsneden in geflext. Om dat heel precies te kunnen doen heb je natuurlijk speciaal gereedschap nodig, dus dat was al een probleem, maar er waren vervolgproblemen te verwachten (vijlen van de onderkant bijvoorbeeld). Ook heb ik nog geprobeerd een malletje te maken (niet op de foto), om in alabastine te kunnen afdrukken. Ook dat werd niets.
Nadat het een weekje in de week had gestaan, werd het eergisteren toch gewoon op maat snijden van stukjes plastic, die ik op een stukje karton uit de perforator (5,5mm) had geplakt. En inderdaad, dat werd niet perfect, dat had ik goed ingeschat. Met kartonnen kantelen lukte dat niet, dat viel gelijk uit elkaar. Styreen van evergreen had ik niet in de juiste maat, en dus werd het een stukje afvalplastic waar ik een strookje van 2mm van sneed en onder een hoek stukjes van 1-2 mm van sneed.
De voorwand is trouwens ook typisch handwerk. De beide stukjes muur bij het raam zijn duidelijk verschillend, hoewel ik het pas opmerkte toen ik bezig was de voegen in te krassen. Uit ervaring weet ik dat je dat later nooit meer ziet, dus liet ik het zo. Uit een kopie van de tekening sneed ik nog twee stukjes onder de grote wenkbrauw:
Bij het in elkaar zetten heb ik kleine stukjes karton in de hoeken geplakt. Bij het plafond deed ik hetzelfde, zodat het dak precies op de goede hoogte kwam voor de dakgoten. Daaroverheen kwam nog een stukje dun karton, in zwart. In 1853 lag er lood op, nu is het geteerd. Je ziet vrijwel geen banen. Met de eerste poging van een naambord zag het er zo uit:
Maar de torentjes stonden nog niet recht en de verf moest feitelijk zorgen dat de kantelen een beetje stevig stonden, anders kantelen ze zomaar om. Na nog wat aanvullingen als wapens, een nieuwe klok, randen langs het dak en met verf dichtlakken van de kieren bij de torentjes ziet het er zo uit:
Het is niet groter dan 4,5 x 5 cm. Het vervolg gaat vast langer op zich laten wachten, want er gaan stemmen op (niet die van mij!) om eindelijk de dia's eens te gaan inscannen....
Op de volgende foto zie je een opengeknipt rietje dat ik met alabastine had gevuld. Je ziet een paar stukjes ernaast liggen. Ik heb ook geprobeerd datzelfde te doen met een mengsel van zaagsel en houtlijm, maar dat werd niets. Dan zou het sterker zijn en makkelijker te bewerken, leek me.
Maar de pijpjes alabastine bleken goed bewerkbaar en vielen niet direct uit elkaar. Ook had ik nog gedacht aan het gebruik van deuvels (gladgevijld natuurlijk).
De kantelen waren een geval apart. Met een diameter van 5mm en 8 kantelen, zag ik erg op tegen het vastlijmen van nauwelijks te hanteren stukjes materiaal van 2mm hoog en 1-2mm breed en die ook nog een beetje redelijk op maat te kunnen snijden. Dus heb ik eerst nog een poging gewaagd met een stuk draadeinde en daar op een kopkant 4 zaagsneden in geflext. Om dat heel precies te kunnen doen heb je natuurlijk speciaal gereedschap nodig, dus dat was al een probleem, maar er waren vervolgproblemen te verwachten (vijlen van de onderkant bijvoorbeeld). Ook heb ik nog geprobeerd een malletje te maken (niet op de foto), om in alabastine te kunnen afdrukken. Ook dat werd niets.
Nadat het een weekje in de week had gestaan, werd het eergisteren toch gewoon op maat snijden van stukjes plastic, die ik op een stukje karton uit de perforator (5,5mm) had geplakt. En inderdaad, dat werd niet perfect, dat had ik goed ingeschat. Met kartonnen kantelen lukte dat niet, dat viel gelijk uit elkaar. Styreen van evergreen had ik niet in de juiste maat, en dus werd het een stukje afvalplastic waar ik een strookje van 2mm van sneed en onder een hoek stukjes van 1-2 mm van sneed.
De voorwand is trouwens ook typisch handwerk. De beide stukjes muur bij het raam zijn duidelijk verschillend, hoewel ik het pas opmerkte toen ik bezig was de voegen in te krassen. Uit ervaring weet ik dat je dat later nooit meer ziet, dus liet ik het zo. Uit een kopie van de tekening sneed ik nog twee stukjes onder de grote wenkbrauw:
Bij het in elkaar zetten heb ik kleine stukjes karton in de hoeken geplakt. Bij het plafond deed ik hetzelfde, zodat het dak precies op de goede hoogte kwam voor de dakgoten. Daaroverheen kwam nog een stukje dun karton, in zwart. In 1853 lag er lood op, nu is het geteerd. Je ziet vrijwel geen banen. Met de eerste poging van een naambord zag het er zo uit:
Maar de torentjes stonden nog niet recht en de verf moest feitelijk zorgen dat de kantelen een beetje stevig stonden, anders kantelen ze zomaar om. Na nog wat aanvullingen als wapens, een nieuwe klok, randen langs het dak en met verf dichtlakken van de kieren bij de torentjes ziet het er zo uit:
Het is niet groter dan 4,5 x 5 cm. Het vervolg gaat vast langer op zich laten wachten, want er gaan stemmen op (niet die van mij!) om eindelijk de dia's eens te gaan inscannen....
Laatst gewijzigd door athmulder op 16 jan 2021 20:06, 1 keer totaal gewijzigd.
mvg, Ab (NSpoor Zuid-Limburg, modulebaan bestuurd door MpC)
Re: Enkelspoormodule NSpoor Zuid-Limburg
Hallo Ab,
Heel knap gemaakt
Ik zou het niet kunnen, maar volg je verrichtingen met veel belangstelling.
Dia's inscannen heb ik niet hoeven doen, maar wel alle oude foto's (en fotoalbums).
Om het een beetje behapbaar te houden heb ik heel wat foto's overgeslagen. Bijvoorbeeld vakantiefoto's met 5 verschillende foto's van dezelfde waterval. Of talloze foto's met alleen een weinigzeggend tafereel.
Uiteindelijk hou je dan alleen materiaal over wat bij het bekijken echt herinneringen oproept. Die heb ik in mapjes en sub-mapjes en sub-sub-mapjes op mijn iPad gezet.
Albums keek ik eigenlijk nooit in. Maar nu de foto's gesorteerd op mijn iPad staan, worden ze regelmatig bekeken. Bijvoorbeeld als tijdens een gesprek aan herinneringen wordt gerefereerd. Als je ouder wordt komt dat steeds vaker voor
m.vr.gr.
Hans
Heel knap gemaakt
Ik zou het niet kunnen, maar volg je verrichtingen met veel belangstelling.
Dia's inscannen heb ik niet hoeven doen, maar wel alle oude foto's (en fotoalbums).
Om het een beetje behapbaar te houden heb ik heel wat foto's overgeslagen. Bijvoorbeeld vakantiefoto's met 5 verschillende foto's van dezelfde waterval. Of talloze foto's met alleen een weinigzeggend tafereel.
Uiteindelijk hou je dan alleen materiaal over wat bij het bekijken echt herinneringen oproept. Die heb ik in mapjes en sub-mapjes en sub-sub-mapjes op mijn iPad gezet.
Albums keek ik eigenlijk nooit in. Maar nu de foto's gesorteerd op mijn iPad staan, worden ze regelmatig bekeken. Bijvoorbeeld als tijdens een gesprek aan herinneringen wordt gerefereerd. Als je ouder wordt komt dat steeds vaker voor
m.vr.gr.
Hans
XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
-
- Berichten: 1616
- Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
- Locatie: Bunde, Zuid-Limburg
Re: Enkelspoormodule NSpoor Zuid-Limburg
Het begin is er Ab en het ziet nu al veelbelovend uit.
Vriendelijke groetjes Nico.
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
-
- Moderator
- Berichten: 4683
- Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
- Locatie: West Brabant
- Contacteer:
Re: Enkelspoormodule NSpoor Zuid-Limburg
wauw
Webshop Hoontje.nl
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Re: Enkelspoormodule NSpoor Zuid-Limburg
Heel mooi Ab. Zat er zelf ook aan te denken dit station te bouwen maar wacht eerst jouw bouwkunsten eens af voordat ik er eventueel zelf aan begin.
Groet,
René
Centrale: Lenz LZ100
Keerlusmodule: Blücher
Bezetmelder: Blücher
Servodecoder: Illchmann
René
Centrale: Lenz LZ100
Keerlusmodule: Blücher
Bezetmelder: Blücher
Servodecoder: Illchmann
Re: Enkelspoormodule NSpoor Zuid-Limburg
Hartelijk dank Hans, Nico, Hoontje en René voor jullie lof en aanmoedigingen.
Door slechte weersomstandigheden hebben de dia's afgelopen week nog geen kans gezien zich binnen mijn blikveld te vertonen. Het organiseren en selecteren ervan is inderdaad de grootste te nemen hobbel.
Omdat ik zeker wist dat er nog een boel torentjes moesten volgen, nam ik me voor per dag 1 trans met kantelen te maken. Omdat ik midden in het karton een druppel bureaulijm leg, trekken de kantelen bij het drogen wat naar binnen. Ik heb voorlopig besloten dat ik dat een leuk effect vind, ook al is het niet natuurgetrouw:
Blijkbaar had ik bij mijn eerste lichting torentjes, gegoten met alabastine in een rietje, heel veel (beginners)geluk gehad. Ik heb het onder veel verschillende omstandigheden de afgelopen week nog zeker 7 keer geprobeerd, maar kreeg geen enkele keer meer een pijpje van meer dan 3 cm ongebroken uit het rietje. Toen besloot ik van de nood een deugd te maken en de rietjes met vulling en al te gaan gebruiken, ook al moest ik dan nog zien hoe de verf zich erop hechtte. Een plotseling voordeel is dat de nieuwe torentjes daardoor net iets dikker zijn dan de torentjes op het hoofdgebouw, net zoals ik op de tekening en foto's meen te kunnen zien.
Intussen was ik druk met de tekening en die overbrengen op het ruwe karton:
De volgende stap was het uitsnijden:
En dan de raampartijen eruit snijden. Omdat ik de onderkanten nog nodig had voor de terugvallende muren, heb ik ze genummerd. Door handwerk zijn ze anders nooit meer passend:
De 'wenkbrauwen' lieten zich met het touw en de bureaulijm weer heel realistisch vormen. Tenminste, dat vind ik:
Er volgt binnenkort meer, want het is nog niet klaar,
Door slechte weersomstandigheden hebben de dia's afgelopen week nog geen kans gezien zich binnen mijn blikveld te vertonen. Het organiseren en selecteren ervan is inderdaad de grootste te nemen hobbel.
Omdat ik zeker wist dat er nog een boel torentjes moesten volgen, nam ik me voor per dag 1 trans met kantelen te maken. Omdat ik midden in het karton een druppel bureaulijm leg, trekken de kantelen bij het drogen wat naar binnen. Ik heb voorlopig besloten dat ik dat een leuk effect vind, ook al is het niet natuurgetrouw:
Blijkbaar had ik bij mijn eerste lichting torentjes, gegoten met alabastine in een rietje, heel veel (beginners)geluk gehad. Ik heb het onder veel verschillende omstandigheden de afgelopen week nog zeker 7 keer geprobeerd, maar kreeg geen enkele keer meer een pijpje van meer dan 3 cm ongebroken uit het rietje. Toen besloot ik van de nood een deugd te maken en de rietjes met vulling en al te gaan gebruiken, ook al moest ik dan nog zien hoe de verf zich erop hechtte. Een plotseling voordeel is dat de nieuwe torentjes daardoor net iets dikker zijn dan de torentjes op het hoofdgebouw, net zoals ik op de tekening en foto's meen te kunnen zien.
Intussen was ik druk met de tekening en die overbrengen op het ruwe karton:
De volgende stap was het uitsnijden:
En dan de raampartijen eruit snijden. Omdat ik de onderkanten nog nodig had voor de terugvallende muren, heb ik ze genummerd. Door handwerk zijn ze anders nooit meer passend:
De 'wenkbrauwen' lieten zich met het touw en de bureaulijm weer heel realistisch vormen. Tenminste, dat vind ik:
Er volgt binnenkort meer, want het is nog niet klaar,
mvg, Ab (NSpoor Zuid-Limburg, modulebaan bestuurd door MpC)
Re: Enkelspoormodule NSpoor Zuid-Limburg
Al eerder had ik van een restje aluminium een malletje gemaakt. Nu ziet dat er zo uit, voor alle wenkbrauwen, hangsnorren en boogramen:
Na het schilderen zag het er wat te rood uit. Dat kwam omdat ik verf moest bijmengen en dat vind ik altijd lastig:
Omdat het me, zoals eerder gezegd, steeds niet lukte om nieuwe torentjes van Alabastine te maken, tekende ik intussen ook de vestibule uit en die verfde ik gelijk in een betere kleur. Hier zie je alle muurelementen en ik was eigenlijk verbaasd hoe klein het allemaal was. De vleugels zijn maar 10 cm lang, het hele gebouw dus niet eens 25 centimeter:
Omdat ik dus uiteindelijk helemaal afzag van het maken van gipsen torentjes besloot ik in plaats daarvan met alabastine gevulde rietjes te gebruiken. Maar een alabastinen torentje had ik in de lengte kunnen doorsnijden/schrapen, maar aan het in de lengte doorsnijden van een rietje ben ik niet eens begonnen, dat achtte ik letterlijk onbegonnen werk... Zo viel ik terug op mijn allereerste gedachte, namelijk complete rietjes in de muur op te nemen, maar dan moest er natuurlijk wel een andere verbinding komen. Twee stukjes karton op elkaar en de dikte van de muur zelf (3x1 mm), verzonken het rietje net iets meer dan de helft in de muur, had ik bedacht. Zo ontstond mijn eerste model met een spouwmuur!
De wenkbrauwen zijn intussen ook ingekort en een messingdraadje eronder is toegevoegd als ornament. Ook kleine stukjes karton zorgen voor wat relief. Met rietje erin ziet een wandje er nu zo uit:
Maar klaar is het nog altijd niet, dus wordt vervolgd,
Na het schilderen zag het er wat te rood uit. Dat kwam omdat ik verf moest bijmengen en dat vind ik altijd lastig:
Omdat het me, zoals eerder gezegd, steeds niet lukte om nieuwe torentjes van Alabastine te maken, tekende ik intussen ook de vestibule uit en die verfde ik gelijk in een betere kleur. Hier zie je alle muurelementen en ik was eigenlijk verbaasd hoe klein het allemaal was. De vleugels zijn maar 10 cm lang, het hele gebouw dus niet eens 25 centimeter:
Omdat ik dus uiteindelijk helemaal afzag van het maken van gipsen torentjes besloot ik in plaats daarvan met alabastine gevulde rietjes te gebruiken. Maar een alabastinen torentje had ik in de lengte kunnen doorsnijden/schrapen, maar aan het in de lengte doorsnijden van een rietje ben ik niet eens begonnen, dat achtte ik letterlijk onbegonnen werk... Zo viel ik terug op mijn allereerste gedachte, namelijk complete rietjes in de muur op te nemen, maar dan moest er natuurlijk wel een andere verbinding komen. Twee stukjes karton op elkaar en de dikte van de muur zelf (3x1 mm), verzonken het rietje net iets meer dan de helft in de muur, had ik bedacht. Zo ontstond mijn eerste model met een spouwmuur!
De wenkbrauwen zijn intussen ook ingekort en een messingdraadje eronder is toegevoegd als ornament. Ook kleine stukjes karton zorgen voor wat relief. Met rietje erin ziet een wandje er nu zo uit:
Maar klaar is het nog altijd niet, dus wordt vervolgd,
Laatst gewijzigd door athmulder op 27 jan 2021 14:27, 1 keer totaal gewijzigd.
mvg, Ab (NSpoor Zuid-Limburg, modulebaan bestuurd door MpC)
Re: Enkelspoormodule NSpoor Zuid-Limburg
Een groot probleem is het om alle onderdelen helemaal loodrecht en precies op 1 lijn te houden. Een kleine afwijking gaat al leiden tot kieren. Maar hoe nauwkeurig ik ook werk, altijd moet ik wel ergens wat bijsnijden.
De onderkant van de torentjes wordt gevormd door twee laagjes karton uit de perforator. Daardoor ontstaat vanzelf een extra reliëf aan de onderkant. Hier zie je de frontpartij van de vestibule, waar ik aanvankelijk rechts een stukje aanzette om hem symmetrisch te maken:
Op de torentjes moest ik ook voegen inkrassen, waardoor af en toe de verf loskwam. Met wat aanstippen zette ik die weer vast. Door het schilderen liepen de kieren naast de torens dicht, maar de lijn waar ik 2mm muur aanzette bleef zichtbaar (zie foto). Een dag later haalde ik dit stuk weer uit elkaar en sneed aan beide kanten iets af (dus het bleef wel symmetrisch), waardoor de zijmuren van de vestibule net binnen de torentjes van het hoofdgebouw vallen, zoals de bedoeling was. Soms hangt alles van 1 of 2 mm af en dat zie ik vaak pas als ik het gebouwd heb...
Nog altijd niet klaar, dus wordt vervolgd,
De onderkant van de torentjes wordt gevormd door twee laagjes karton uit de perforator. Daardoor ontstaat vanzelf een extra reliëf aan de onderkant. Hier zie je de frontpartij van de vestibule, waar ik aanvankelijk rechts een stukje aanzette om hem symmetrisch te maken:
Op de torentjes moest ik ook voegen inkrassen, waardoor af en toe de verf loskwam. Met wat aanstippen zette ik die weer vast. Door het schilderen liepen de kieren naast de torens dicht, maar de lijn waar ik 2mm muur aanzette bleef zichtbaar (zie foto). Een dag later haalde ik dit stuk weer uit elkaar en sneed aan beide kanten iets af (dus het bleef wel symmetrisch), waardoor de zijmuren van de vestibule net binnen de torentjes van het hoofdgebouw vallen, zoals de bedoeling was. Soms hangt alles van 1 of 2 mm af en dat zie ik vaak pas als ik het gebouwd heb...
Nog altijd niet klaar, dus wordt vervolgd,
Laatst gewijzigd door athmulder op 27 jan 2021 20:01, 1 keer totaal gewijzigd.
mvg, Ab (NSpoor Zuid-Limburg, modulebaan bestuurd door MpC)
Re: Enkelspoormodule NSpoor Zuid-Limburg
Gaaf Ab
Groet,
René
Centrale: Lenz LZ100
Keerlusmodule: Blücher
Bezetmelder: Blücher
Servodecoder: Illchmann
René
Centrale: Lenz LZ100
Keerlusmodule: Blücher
Bezetmelder: Blücher
Servodecoder: Illchmann
Re: Enkelspoormodule NSpoor Zuid-Limburg
Hallo Ab,
Je volkstuintjes vind ik heel geslaagd en station Valkenburg wordt ook heel fraai. Hogeschool modelbouw wat mij betreft.
Hoe maak je trouwens de ramen? Je schreef dat je dat op de PC deed.
Je volkstuintjes vind ik heel geslaagd en station Valkenburg wordt ook heel fraai. Hogeschool modelbouw wat mij betreft.
Hoe maak je trouwens de ramen? Je schreef dat je dat op de PC deed.
Met de groeten van Harry
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer
-
- Berichten: 268
- Lid geworden op: 25 jul 2016 15:19
- Locatie: Leiden
Re: Enkelspoormodule NSpoor Zuid-Limburg
Honderd procent mee eens, Harry. Ik stel voor dat Ab zich - in navolging van Huib Maaskant - kandideert voor het televisieprogramma 'Klein maar fijn'. Een gerede kans dat ook hij daar de hoofdprijs wegdraagt...
Groet,
Robert Jan
Digikeijs DR5000 • Rocrail • Peco Finescale Code 55 • Tijdperk NL III
vlieringerwerf.wordpress.com
vlieringerwerf.wordpress.com
Re: Enkelspoormodule NSpoor Zuid-Limburg
Dank jullie voor jullie lof René, Harry en Robert Jan. Maar ik vrees dat ik eigenlijk te ongeduldig ben om tot echt goede resultaten te komen. Zoals jullie uit mijn teksten kunnen opmaken, stel ik me vaak tevreden met een resultaat dat eigenlijk beter had gekund. Slechts heel zelden ga ik dingen dan later echt nog veranderen, want mijn lijstje 'te doen' is nog best lang, zeker als ik aan de 10.000 dia's denk, die ik steeds maar probeer te verdringen...
Het maken van de raampjes is eigenlijk heel eenvoudig, hoewel bewerkelijk. Ik maak Paint-tekeningen van de ramen, waarbij ik ervoor zorg dat het minstens per raam om 40x60 pixels gaat (soms bewust oneven!), want anders kun je geen tussenraampjes maken. Meestal maak ik eerst op papier even een tekening van de meest voorkomende ramen en zet die dan is de paint-tekening. Die voeg ik dan in een Word-file in en dan kan ik de tekening kleiner maken, net zolang tot de (meeste) raampjes passen. Maar omdat ik ook ongeduldig ben, ben ik ook altijd wel een stel raampjes en/of deuren vergeten, of ze passen gewoon niet omdat het handwerk is. Ook deze keer dacht ik dat ik wel met 1 print uit zou komen, maar het werden er 6, met allerlei wijzigingen, waar af en toe iets bruikbaar van was, gezien de gaatjes! Zo slecht ken ik mezelf blijkbaar nog altijd, ook al loopt het altijd zo af. Milieuvriendelijk is anders. O ja, ik print met een laserprinter. Het zwarte glas glimt dan mooi en de kleuren blijven ongerept, i.t.t. inktjet.
Op de laatste foto (van afgelopen zaterdag) zie je dat ik plotseling tot de ontdekking kwam dat ik geen plan had om de wandjes in elkaar te zetten. De onderkant wil ik openhouden, dus alles moet uiteindelijk aan het plafond worden vastgezet. Maar dat moet ik pas doen als ik het niet nog eens uit elkaar moet halen, dus dat vergt het uiterste van mijn geduld.
Maar, zoals je ziet, het is op de foto nog altijd niet af, nog lange niet, mag ik wel zeggen. Wordt vervolgd dus,
Het maken van de raampjes is eigenlijk heel eenvoudig, hoewel bewerkelijk. Ik maak Paint-tekeningen van de ramen, waarbij ik ervoor zorg dat het minstens per raam om 40x60 pixels gaat (soms bewust oneven!), want anders kun je geen tussenraampjes maken. Meestal maak ik eerst op papier even een tekening van de meest voorkomende ramen en zet die dan is de paint-tekening. Die voeg ik dan in een Word-file in en dan kan ik de tekening kleiner maken, net zolang tot de (meeste) raampjes passen. Maar omdat ik ook ongeduldig ben, ben ik ook altijd wel een stel raampjes en/of deuren vergeten, of ze passen gewoon niet omdat het handwerk is. Ook deze keer dacht ik dat ik wel met 1 print uit zou komen, maar het werden er 6, met allerlei wijzigingen, waar af en toe iets bruikbaar van was, gezien de gaatjes! Zo slecht ken ik mezelf blijkbaar nog altijd, ook al loopt het altijd zo af. Milieuvriendelijk is anders. O ja, ik print met een laserprinter. Het zwarte glas glimt dan mooi en de kleuren blijven ongerept, i.t.t. inktjet.
Op de laatste foto (van afgelopen zaterdag) zie je dat ik plotseling tot de ontdekking kwam dat ik geen plan had om de wandjes in elkaar te zetten. De onderkant wil ik openhouden, dus alles moet uiteindelijk aan het plafond worden vastgezet. Maar dat moet ik pas doen als ik het niet nog eens uit elkaar moet halen, dus dat vergt het uiterste van mijn geduld.
Maar, zoals je ziet, het is op de foto nog altijd niet af, nog lange niet, mag ik wel zeggen. Wordt vervolgd dus,
mvg, Ab (NSpoor Zuid-Limburg, modulebaan bestuurd door MpC)
Re: Enkelspoormodule NSpoor Zuid-Limburg
Mag ik dan @Pierre aandragen als kandidaat? En @Jeroen als presentator/voice-over...rjvanhouten schreef: ↑27 jan 2021 16:54Honderd procent mee eens, Harry. Ik stel voor dat Ab zich - in navolging van Huib Maaskant - kandideert voor het televisieprogramma 'Klein maar fijn'. Een gerede kans dat ook hij daar de hoofdprijs wegdraagt...
Groet,
Robert Jan
De werkzaamheden aan mijn baan zijn te volgen in het topic: Joburgh Junction
Re: Enkelspoormodule NSpoor Zuid-Limburg
Zelf ben ik nooit voor wedstrijden geweest, zeker niet als het gaat om hobby. De enige uitzondering die ik daarbij ooit maakte was de Kennedymars in Sittard, die ik 10 keer heb gelopen. 5 keer was voor mij eigenlijk genoeg, maar toen vroeg mijn oudste zoon of ik hem wilde trainen. Het volgende jaar waren mijn dochter, vrouw en jongste zoon (die te jong was om alleen thuis te blijven) er ook bij. Na drie keer vond mijn oudste zoon het genoeg, maar mijn jongste wilde perse 1 keer vaker lopen dan de anderen, dus liep ik hem uiteindelijk tien keer. Terwijl ik altijd al wist dat er een kortere weg was van Sittard naar Sittard dan die 80 kilometer. Desondanks hou ik nog altijd van wandelen en dat doe ik vrijwel elke dag, maar vooral omdat er geen wedstrijdelement in zit. Ik heb grote bewondering voor wat Pierre maakt overigens, kandideer hem!
Op de volgende foto zie je dat het 'herstel' van de voorzijde van de vestibule een barstje heeft opgeleverd:
Ik heb er lang over nagedacht hoe ik de reliëfs bij de balustrade vorm moest geven, maar na een experiment besloot ik dat ik het van een laagje papier moest maken, waaruit de openingen waren uitgesneden. De ene kant was in de juiste kleur geschilderd, de andere kant met verdunde houtlijm versterkt, zodat ik goed scherp kon snijden. De 'streepjes' waren gewoon potloodstreepjes, die ik zo goed mogelijk uitsneed.
Ook de kruisen werden op die manier uitgesneden. Na een aantal uren zag het er zo uit, net een ponskaart:
Ook de vensterbanken werden nog geplaatst, en uit een foto van de voorzijde werden de wapens gesneden. Met de sierlijsten zien de wanden er nu zo uit:
Maar nog altijd is het niet klaar, wordt vervolgd dus,
Op de volgende foto zie je dat het 'herstel' van de voorzijde van de vestibule een barstje heeft opgeleverd:
Ik heb er lang over nagedacht hoe ik de reliëfs bij de balustrade vorm moest geven, maar na een experiment besloot ik dat ik het van een laagje papier moest maken, waaruit de openingen waren uitgesneden. De ene kant was in de juiste kleur geschilderd, de andere kant met verdunde houtlijm versterkt, zodat ik goed scherp kon snijden. De 'streepjes' waren gewoon potloodstreepjes, die ik zo goed mogelijk uitsneed.
Ook de kruisen werden op die manier uitgesneden. Na een aantal uren zag het er zo uit, net een ponskaart:
Ook de vensterbanken werden nog geplaatst, en uit een foto van de voorzijde werden de wapens gesneden. Met de sierlijsten zien de wanden er nu zo uit:
Maar nog altijd is het niet klaar, wordt vervolgd dus,
mvg, Ab (NSpoor Zuid-Limburg, modulebaan bestuurd door MpC)
-
- Berichten: 993
- Lid geworden op: 22 aug 2016 12:14
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Re: Enkelspoormodule NSpoor Zuid-Limburg
Wow, wat gaaf. Veel plezier met verder bouwen.
Met vriendelijke groet,
Ronald
N-spoor liefhebber
Bouw projecten: Brug bij oosterbeek, O+K MEC502, BAM Meetrijtuig, Stalen D, bagagerijtuig
Lid van: Delftse Modelbouw Vereniging
Ronald
N-spoor liefhebber
Bouw projecten: Brug bij oosterbeek, O+K MEC502, BAM Meetrijtuig, Stalen D, bagagerijtuig
Lid van: Delftse Modelbouw Vereniging