loods Brussel-Noord anno 1920

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3261
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: loods Brussel-Noord anno 1920

Bericht door Michiel »

BeginnersTIP nummer 1: maak van je modelbaan geen sporenzee, en hou ruimte over voor landschap en scenery! :o :lol:

Alle sporen zijn op lengte. Nu draadjes solderen, raillassen opschuiven, isolatielassen slijpen...
Afbeelding

edit: oh ja, er ligt ongeveer 10m N-spoor, wat in het echt neer komt op ongeveer 1,6km spoor. :D


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3261
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: loods Brussel-Noord anno 1920

Bericht door Michiel »

Dikwijls is de opmerking dan: ...en nu nog de locomotieven om de loods te vullen! Dus ik toch even testen. En wat denk je? Er is nog plekje vrij! ZUT! :D

Afbeelding

... en alles is/wordt Belgisch! Wie zei er ook weer dat er niets Belgische te vinden is voor TP1! :D


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Overlord
Berichten: 65
Lid geworden op: 22 jul 2010 19:23

Re: loods Brussel-Noord anno 1920

Bericht door Overlord »

Michiel, ik ga mij zorgen maken, ik denk dat er toch snel een uitbreiding moet komen van het depot, het is er veel te druk :lol:


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3261
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: loods Brussel-Noord anno 1920

Bericht door Michiel »

Het is een beetje stil geweest rond dit project (naar mijn normen, 6 dagen :D ), maar ik ben vooral even bezig met achterhoedegevechten.

Twee dagen de + en - pootjes aan elkaar solderen van bruggelijkrichters, die gaan dienen voor de bezetmelding van elke spoorsectie in en voor de loods.

Eén dag voor het verlengen van de aandrijving van de wissels, want deze liggen bijna allemaal boven een balk of poot.

En nu bezig met de onderkant; het voorbereiden van de bekabeling. Een leger messingschroefjes gaan dienen voor de permanenten verbinding tussen rail en ringleiding (met bezetmeldermodule ertussen natuurlijk)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3261
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: loods Brussel-Noord anno 1920

Bericht door Michiel »

Voor de ramen van de loods heb ik een aantal technieke en donormaterialen vergeleken. Van links naar rechts: gyproc-tape, met kleurenlaserjet geprint op transparant, een prefab cello-vel uit de modelbouwzaak, zelf ingekrast in blister en met witte verf ingesmeerd, strookjes schilderstape, stripjes plasticard en als meeste rechtse gaasgordijn. Ik hoop binnenkort de laatste kandidaat te mogen ontvangen...

Afbeelding


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

mdedeugd
Berichten: 2419
Lid geworden op: 31 jul 2010 09:11

Re: loods Brussel-Noord anno 1920

Bericht door mdedeugd »

Hallo Michiel.

Dat ziet er echt gaaf uit. :o
En wat een mooie technieken pas jij daar toe.
Sucses. ;)

Martin de Deugd


Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: loods Brussel-Noord anno 1920

Bericht door Jos »

Mooi Michiel, maar waarom zoveel brugcellen?
Je kunt ook gewoon 1 zware pakken en vandaaruit alle ongedetecteerde secties voeden.

Groetjes,
Jos


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3261
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: loods Brussel-Noord anno 1920

Bericht door Michiel »

Hoi Jos,

wegen plaatsbesparende en financiele overweging, ga ik geen gecombineerde bezetmeld- en terugmeldmodules gebruiken, maar enkel terugmeldmodules. Om de bezetmelding toch te kunnen doorvoeren, ga ik per sectie (aanmeldsecties en stopsecties) een bruggelijkrichter gebruiken, en de spanningsval(in geval van stroomopname) aan de terugmelder terugsturen. Ik heb dus voor ALLE secties een brug nodig, en dat zijn er bijna 200! 8-)

Illustratie van de opzet:
Afbeelding


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3261
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: loods Brussel-Noord anno 1920

Bericht door Michiel »

Ramen uit gelaserd karton, gemaakt voor mij door Dirky van het MSM-forum . Ze zijn echt super; fijn, strak... beter dan dat ik had kunnen hopen. Deze ramen worden het, en ga beginnen met het vervaardigen van de zijmuren van de loods.

Afbeelding


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Overlord
Berichten: 65
Lid geworden op: 22 jul 2010 19:23

Re: loods Brussel-Noord anno 1920

Bericht door Overlord »

Ja dat is ook mooi, en dan ook nog eens alsof het echte kozijnen zijn :D


Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: loods Brussel-Noord anno 1920

Bericht door Jos »

Ze zijn mooi, maar hoe gedragen ze zich bij vocht? Het is erg dun en fragiel lijkt me.

Groetjes,
Jos


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3261
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: loods Brussel-Noord anno 1920

Bericht door Michiel »

Dat is een goeie vraag, Jos! Ik weet het eigenlijk niet, en ik had er niet aan gedacht. Ik ga het eens in de groep gooien waar het gemaakt werd. Misschien hebben ze ervaring.

En, het is inderdaad flinterdun. Ik ga proberen om het op blister te kleven en dan in de gevel te verwerken. Je krijgt er hier hoe dan ook het verslag van; of het nu goed of fout afloopt. ;)


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3261
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: loods Brussel-Noord anno 1920

Bericht door Michiel »

Ik heb deze avond de raamopeningen van 1 muursegment uit de plasticard gevel gesneden. En dat ziet er goed uit. Ik heb hier een goed gevoel over. 8-)

Afbeelding


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

FidOo
Berichten: 5699
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: loods Brussel-Noord anno 1920

Bericht door FidOo »

Ik zou er minstens 3 gesloopt hebben voordat ze daar vastgelijmd waren.. Man wat flinterdun, maar wel ontzettend mooi.

Lijkt mij inderdaad de meest geschikte oplossing voor de vensters.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

evo
Berichten: 1468
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: loods Brussel-Noord anno 1920

Bericht door evo »

Ziet er goed uit Michiel! Misschien helpt het om de buitenste randen wat breder te maken, zodat ze minder fragiel zijn en ook gemakkelijker achter tegen de muur aan te lijmen zijn.


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3261
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: loods Brussel-Noord anno 1920

Bericht door Michiel »

De ramen zoals op de foto hierboven liggen nog los. Ik moet eerst nog de buitenmuren van baksteen op maat snijden, en de ramen schilderen voordat de definitieve montage gebeurt. De ramen worden in de muur verwerkt, omdat de beide zijden van de muur zichtbaar zijn: binnen- en buitenkant. Het is wat gefriemel, maar het zou moeten lukken... hoop ik. ;)


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3261
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: loods Brussel-Noord anno 1920

Bericht door Michiel »

De eertste laag baksteenmuur is uitgesneden. Zoals we weten is het baksteenprofiel van Slater niet 100% haaks, onbegrijpelijk maar niets aan te doen. :| En inderdaad, de ramen zijn een beetje gekreukt. Terwijl ik in de keuken stond het eten klaar te maken, vond mijn jongste dochter niet beter om net met de nieuwe ramen te gaan spelen. :o Ze bedoelde het goed. (maar heb wel gezegd dat ze er in het vervolg niet moet aankomen)

Kwestie van de dingen te nemen zoals ze komen, en door te gaan. Door de purist te gaan uithangen komen we geen meter vooruit. ;)

Afbeelding


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

evo
Berichten: 1468
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: loods Brussel-Noord anno 1920

Bericht door evo »

Michiel schreef:De ramen zoals op de foto hierboven liggen nog los. Ik moet eerst nog de buitenmuren van baksteen op maat snijden, en de ramen schilderen voordat de definitieve montage gebeurt. De ramen worden in de muur verwerkt, omdat de beide zijden van de muur zichtbaar zijn: binnen- en buitenkant. Het is wat gefriemel, maar het zou moeten lukken... hoop ik. ;)
Bedoel je met "in" tussen de binnen en buitenmuur? of binnen het gat voor het raam? Het eerste geval is waarschijnlijk veel minder gepriegel.


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: loods Brussel-Noord anno 1920

Bericht door Jos »

Michiel schreef:Zoals we weten is het baksteenprofiel van Slater niet 100% haaks, onbegrijpelijk maar niets aan te doen. :|
Michiel toch ;)

Het profiel is behoorlijk haaks hoor. Maar de snijder bepaalt of het resultaat haaks is :lol:

Ik gebruik onderstaande linealen om te snijden in de platen. Een zelfgemaakte winkelhaak, een kleine lineaal en een grote.
De techniek van het snijden is erg belangrijk. Eerst zonder druk een paar keer een voor trekken met het mes, pas dan iets aan druk meegeven. En altijd de lineaal met veel druk op je materiaal houden.
Slaters kaarten zijn erg zacht, je zult met een vijltje kleine oneffenheden moeten bijwerken.

Afbeelding

Groetjes,
Jos


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3261
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: loods Brussel-Noord anno 1920

Bericht door Michiel »

Hoi Jos, bedankt voor de richtlijnen. Dat komt aardig overeen met hoe ik het doe, behalve dat ik geen metalen latten heb. Ik ga morgen toch nog eens met een winkelhaak mijn Slaters platen nameten. Ik laat je wel iets weten.

Het avondje knutselen zit erop. Behendig met lijm ben ik ook nog niet. Al doende leert men. Maar het ziet er niet slecht uit. Volgend geveltje zal wel weer beter zijn, zekers? Morgen is er weer een dag... Welt'rusten...

Afbeelding


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

pp4trains
Berichten: 664
Lid geworden op: 20 feb 2011 17:38
Locatie: Zwolle

Re: loods Brussel-Noord anno 1920

Bericht door pp4trains »

Je kunt ook simpel aluminiumprofielen uit de bouwmarkt halen om langs te snijden. Je zult dan wel apart moeten aftekenen met een liniaal.

Groeten,
Patrick


Gebruikersavatar

evo
Berichten: 1468
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: loods Brussel-Noord anno 1920

Bericht door evo »

pp4trains schreef:Je kunt ook simpel aluminiumprofielen uit de bouwmarkt halen om langs te snijden.
Dan moet je wel beter uitkijken om niet in het alu te snijden, stalen lineaal is wat dat betreft veel beter.

@Michiel: die gevel ziet er al behoorlijk strak uit zo, dit wordt echt een kunstwerk.


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3261
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: loods Brussel-Noord anno 1920

Bericht door Michiel »

Als ik ze zie liggen: de metalen lat en kleine winkelhaak, dan koop ik ze meteen. Zolang gaan we door met de schoolspullen van de kinderen. :o :D

Weer een nieuwe dag, dus weer met vol enthousiasme er tegen aan. De uitbouw krijgt vorm. Dit zou samen het lampenhuis, compressorhuis en loodsbureau moeten worden. (bijna niets is gelijmd, alles ligt nog los)

Afbeelding


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Michiel
Berichten: 3261
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: loods Brussel-Noord anno 1920

Bericht door Michiel »

Na een paar uur snijwerk in plasticard zijn de raamopeningen van de uitbouw uitgesneden. (en als 3 updates per dag teveel van het goede is, dan hoor ik het wel :D )

Afbeelding


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Peter
Berichten: 908
Lid geworden op: 01 jan 2010 20:07
Locatie: Zuid-Limburg

Re: loods Brussel-Noord anno 1920

Bericht door Peter »

Michiel, wat ga je snel en wat wordt het mooi! Petje af!!!!

Grtz.
Peter


Mijn baan: http://n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=9458

Digitaal (DCC), iTrain, Peco 55
Plaats reactie