Met het voortschrijden van de techniek wordt het steeds interessanter om zelf modelnummer te (laten) ontwerpen en printen. Dat geldt voor complete modellen van locs, rijtuigen, auto's, schepen, etc. tot schakelkasten, trappen, airco's en noem maar op. In dit forum kun je al je vragen kwijt over alles wat met 3D printen te maken heeft. Maar je kunt ook laten zien wat je gemaakt hebt.
Ik heb daarnet van Sven van de Tramfabriek heel fraaie ge-etste roosters binnengekregen die veel fijner zijn dan die van een 3D print. Ik ga ze binnenkort combineren met een 3D print van 1 van mijn 2400 modellen. Ik ben benieuwd!!!
Fred
Alles komt goed!
Volg 3Dbuildr ook op Facebook en Youtube
@Ad: als ik kijk waar ik een aantal jaren geleden begonnen ben met mijn Minitrix 2400 in WSF en dat vergelijk met waar ik nu mee bezig ben kun je dat inderdaad gerust een evolutie noemen : 2400, the next generation!!!
Fred
Alles komt goed!
Ik heb mijn 3D model aangepast en op 2x3 plekken ruimte gemaakt voor de ge-etste roosters, ook heb ik de bevestiging van de dieseltank aangepast (het boutje draait nu niet meer in het FUD, maar in een messing moertje) in 3D ziet dat er zo uit;
De aangepaste kap met extra gaten voor de ge-etste roosters en een andere bevstiging van de dieseltank is binnen:
Even proefpassen met de roosters en de tank:
Dat ziet er goed uit!
Fred
Laatst gewijzigd door 3dbuildr op 01 feb 2015 17:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Alles komt goed!
Alle 6 roosters in de kap gelijmd:
De voorge-etste gazen van FKS "2 Maschen pro mm" erin zetten:
Alle relingen worden apart gemaakt van 0,3mm staaldraad en apart ingezet, 26 stuks in totaal!
Links op de onderste foto vind je nog een glimp van de Revell email Matt 55 waarmee ik deze kap wil gaan spuiten, een heerlijk verweerde kleur turkoois,,,
Fred
Alles komt goed!
De bovenzijde van de kap heb ik zwart gespoten als ondergrond voor het turkoois; links de draaistellen en de tank:
De scheenplaten heb ik met secondenlijm op de zijkanten van de draaistellen geplakt en daarna grijs gespoten (ik had al een Lifelike donor met grijze draaistellen dus ik hoefde ze alleen maar met grijs aan te blazen om een egaal resultaat te krijgen) Ps.: Je hoeft de draaistellen niet te demonteren om de scheenplaten erop te lijmen.
Hieronder de kap na het turkoois spuiten; zoals eerder gezegd gebruik ik Revell email Matt 55
Fred
Alles komt goed!
Ik heb de draaistellen, de tank en de kap in elkaar gezet en buffers ingezet (heb in de uitvoering trouwens gekozen voor M1 ipv M1,2 boutjes en moertjes) en zo zite dat eruit:
Van de korte huif uit gezien:
Langs de lange huif uit gezien:
en van de zijkant kun je door de ge-etste roosters heen kijken!
Erg tevreden, al zeg ik het zelf! Ik heb al Phildie schildjes met nummers besteld die passen bij de turkooise uitvoering.
Fred
Alles komt goed!
Mijn turquoise 2400 in N is helemaal klaar! Gedigitaliseerd met een Kuehn N025 en seinprintplaatjes met SMD Leds gemonteerd. Rapido koppelingen gemonteerd. De de raampjes aan de zijkant van de cabine zijn nu gemaakt van overheadsheet voor een nog strakker resultaat, aan de voor- en achterzijde nog steeds van crystalclear.
Een erg fraai resultaat, heel blij met deze aanvulling van de collectie! Nu eens gaan nadenken hoe ik dit model + etsdelen kan gaan aanbieden aan eventuele geinteresseerden... ???
Fred
Ps filmpje gaat ook nog komen
Alles komt goed!
Ik ben in de weer geweest met LibreCad (een freeware 2D CAD programma) om etsdelen voor mijn laatste versie van de 2400 te maken. In zo'n plaatje zitten dan 6x2 deuren met roosters, 2 roosters voor aan weerszijden vd huif en 1 rooster voor bovenop de huif... bij elkaar voldoende voor 1 loc
Ik heb als proef een beperkt aantal setjes laten maken. De etser heeft me alvast een foto gestuurd van het resultaat en zo ziet dat er dan uit:
Belangstelling? stuur dan even een PBtje!
Fred
Alles komt goed!
Wauw. Dat ziet er goed uit! Interesse blijft, echter moet ik eerst mn module - aansturing aanschaffen. Dus mijn pb laat nog even op zich wachten. Blijf zo doorgaan!