Materieel bouw topic Michiel(NDS)

Zelfbouw, wie doet het en hoe.

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn

Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Gister en vandaag de 5 rijtuigen die het verste waren afgemaakt:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nu de rest nog, groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 27 apr 2019 04:56, 3 keer totaal gewijzigd.

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn

Gister heb ik het schilderwerk aan het bagage rijtuig afgemaakt en net om het af te maken nog even 2 logo's er op geplakt. Ik heb op dit rijtuig 2 kleuren blauw zitten, de hoofd kleur die ik gebruikt heb was te licht. Daar heb ik daar nog een donkere blauw/grijze kleur verticaal met een vrij hard penseel overheen gestreken, zo krijg je een meer verouderde verflaag. Nu valt dat bij dit rijtuig niet zo op omdat ik het niet verder met andere tinten door gevoerd heb maar je zou dat met verdunde verf wel kunnen doen.
Afbeelding

Afbeelding

Hier, hier en hier nog een paar treinen die model hebben gestaan voor "mijn" RE65 Emsland Express waarvoor 5 van de 6 rijtuigen heb gemaakt.

Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 27 apr 2019 04:58, 2 keer totaal gewijzigd.

Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn

Net even een werktekening gemaakt met de basis onderdelen die ik voor het zelf maken van niet beweegbare panto's nodig heb. Ik moet er namelijk 4 voor m'n 141ers maken en heb dat enkele jaren terug ook al wel eens gedaan maar toen de maten niet opgeschreven of er een werktekening van gemaakt, nu dus maar even wel gedaan.
Afbeelding

Hier zie je de eerdere lading panto's die ik gebouwd heb toen ik 4 141ers en een 143er aan het bouwen was.

Ps; voor de gene die het leuk vind is hier trouwens het begin van het bestikkeren van treinen door mij terug te lezen.

Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 27 apr 2019 05:02, 2 keer totaal gewijzigd.

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn

De laatste dagen heb ik tussendoor nog wel wat verder geprutst, de panto's zijn klaar en liggen op een spuitbeurt te wachten en de 2 141er beginnen ook ergens op te lijken. Het uitzoeken welke locs het moesten gaan word veel werk en koste veel tijd. Uiteindelijk besloten de rode met 2 soorten lampen(Br141 066-1) te maken en voor een trein te zetten die door locs uit Dortmund gereden word. De loc die daar nu voor zit gaat op reserve en de grijze op de foto hier onder word een blauw/beige loc met losse lampen die achter m'n RE Bremen-Woldaburg komt te staan.
Afbeelding

Afbeelding

De 3 rijtuigen waar ik nog mee bezig was zijn nu zover dat alleen de onderstellen nog geschilderd moeten worden voor ze verouderd kunnen worden.
Afbeelding

Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 27 apr 2019 05:04, 2 keer totaal gewijzigd.

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn

Het word een beetje een standaard verhaal maar dat is de bouw van het materieel ook, zowel de rijtuigen als de locs zijn nu af:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
De locs zijn iets ronder geworden als ik eigenlijk graag had gewild maar dat komt door de E410 kappen die ik gebruikt heb, daardoor zijn ze ook iets breder dan de locs die ik enkele jaren terug heb gemaakt.

Ik heb nu nog een voorraadje materieel liggen, al het spul voor een IR blijft nog even liggen want ik ga eerst nog een n-wagen wendezug maken met rijtuigen die hier nog rond slingeren. Dit word dan een stammetje met Br143 van m'n RE68 Paderborn-Neu Dalhausen/Paderborn Flughafen-Wünnenberg.

Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 27 apr 2019 05:15, 2 keer totaal gewijzigd.

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn

Geen halve maatregelen, gelijk die 2 rijtuigen voor die RE maar gebouwd:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 27 apr 2019 05:23, 2 keer totaal gewijzigd.

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn

Ik had nog wat stuurstandrijtuigen over en had na de ombouw actie van gister ook een Br212 over. Daar wilde ik wat mee maar de 212ers waren in 2001 al aardig onderweg uit de reizigersdienst te verdwijnen. Ik heb in mijn wereld nog 1 verbinding waar op die dingen worden in gezet en ik heb gekeken of ik nog andere inzetgebieden kon vinden. Na wat zoek en denk werk kwam ik er op uit dat ik wel wat spitstreinen kon laten rijden rond Gütersloh naast mijn RB29 Basel(westf.)-Rheda Wiedenbrück-Gütersloh Hbf-Versmold en RB101 Delbrück-Greuping-Kaunitz-Verl-Gütersloh Nord. Deze rijden beiden in een uurdienst rond Gütersloh( de RB29 wel in 30min dienst tussen Basel(westf.) en Rheda Wiedenbrück) en dat kan wel aangevuld worden op drukke tijden met losse treinparen.

Hiervoor heb ik dan 2 setjes materieel nodig en ik kon nog wel een Br212 vrij maken door hem uit een museumtrein te halen. Ik heb daarnaast nog een rijtuigbak die ik tot een nieuw rijtuig kan omtoveren.

Ik heb als eerste de blauw/beige Br212 die ik over had iets bijgewerkt en van DBAG logo's voorzien:
Afbeelding

Afbeelding

Daarnaast ben ik een altrode Br212 om gaan schilderen en die is nu Verkehrsrot en daarmee mijn 2e Verkehrsrode Br212:
Afbeelding

Afbeelding

Voor de 2 treinen gebruik ik 2 stuurstandrijtuig waarvan eentje zo kan gebruiken zonder aanpassing.

Afbeelding
Deze Bndf464 50-80 82-53 746-7 reed in het echt niet in NRW maar rond Regensburg maar om het voor mij handig te houden is deze bij mij verhuisd naar NRW zodat ik hem toch kan gebruiken want ik vind het wel een leuk rijtuig.

Afbeelding
Deze BDnrzf460 heb ik grotendeels dicht geplamuurd omdat dit type in 2001 niet meer rond reed en rijtuigen met bagage deuren zeer zeldzaam waren bij gemoderniseerde rijtuigen. Daarmee is omschilderen geen optie en is de indeling niet bruikbaar en daarnaast is bestikkeren toch mooier als wanneer ik zo'n rijtuig geheel ga schilderen.

Voorlopig ben ik dus weer ff aan het prutsen, groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 27 apr 2019 05:29, 2 keer totaal gewijzigd.

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn

Gister avond heb ik dat CityBahn rijtuig nog afgekregen, die ziet er nu zo uit:
Afbeelding

Afbeelding

Zo eens draaistellen fiksen voor een ander rijtuig, groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 27 apr 2019 05:31, 2 keer totaal gewijzigd.

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn

Net heb ik maar eens 3 locs afgemaakt, de Br290 voor Jeroen, de SAAG V60 waar ik voor Rail mee begonnen was en een rangeerlocje dat ik van de week in Lochem kocht omdat ik z'n panto wilde hebben:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 27 apr 2019 05:38, 2 keer totaal gewijzigd.

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn

En nog een rijtuig afgemaakt, nu ben voor wat betreft m'n "n-wagen" wel even door de voorraad heen, ik heb nog wel wat bakken voor een IR aan de kant liggen dus hierna eerst dat maar eens maken.
Afbeelding

Afbeelding

Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 27 apr 2019 05:40, 2 keer totaal gewijzigd.

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn

Naast dat ik met voorbereidingen voor een demo van morgen bezig ben ben ik ook met 6 rijtuigen bezig.
Afbeelding
De 3 restauratie rijtuigen zijn basis materiaal zonder grote gebreken op wat ongeplande zelf veroorzaakte schades na. De andere 3 rijtuigen hebben allerlei gebreken, de BistroCafé had geen draaistellen, en de andere 2 bestaan alleen uit deels niet bruikbare onderstellen, kale rijtuigbakken en daken. Daar moest zoals te zien is van alles aan versleuteld worden.
Afbeelding
De nieuwe draaistellen zitten er nu onder er moeten alleen nog beugeltjes gemaakt worden om ze in het spoor te houden. Daarna kunnen ze bestikkerd worden maar voor 1 rijtuig moest ik gister avond nog even zijwanden tekenen.
Afbeelding

Afbeelding

Dat was het even voor nu, groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 06 mei 2019 12:53, 3 keer totaal gewijzigd.

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn

Na een dagje prutsen in Utrecht gister ben ik vandaag thuis aan het relaxen en een beetje aan het prutsen. Ik heb 5 rijtuigen bestikkerd en een onderstel in m'n Br232 kap gemaakt. Daarnaast heb ik nu 2 plan E bakken gestript en geplamuurd en ben ik ook begonnen een coupé rijtuig te plamuren zodat deze ook bestikkerd kan worden daarvoor heb ik ook een kop en zijwand getekend:

Br232( gaat als 234 verder door het leven):
Afbeelding

Afbeelding

De plan E's en coupé rijtuig, word WAE materieel:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En de 5 rijtuigen:
Afbeelding

Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 06 mei 2019 12:57, 2 keer totaal gewijzigd.

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn

Gister avond en vandaag die 6 rijtuigen en Br234 afgemaakt:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vandaag heb ik nog wat met rijtuigen en treinsamenstellingen geschoven. 5 rijtuigen worden vernieuwd om verschillende redenen en ik moet nog even kijken wat het gaat worden.

Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 06 mei 2019 13:09, 2 keer totaal gewijzigd.

Jeroen

Bericht door Jeroen »

Die Ludmilla is qua draaistellen toch wel wat grof, Michiel. Ik las hier iets over kaarsvetmethode ofzoiets. Is dat niet wat voor jou?

Verder lekker creatief bezig weer, hoor!

J.

Afbeelding

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn

Hoi Jeroen, ik heb de techniek gezien en het is iets wat me op zich wel bruikbaar maar ben er nog niet aan toe om dat te gaan proberen. Misschien is dat in de toekomst wel een idee, alleen heb je dan ook wel een donor draaistel nodig voor de mal en die had ik in dit geval niet.

Groetjes Michiel

Supercitroen

Bericht door Supercitroen »

Misschien kan je proberen ook een computertekening van een draaistel te maken, om op het model te plakken?

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn

Daar ga ik eens heel serieus over nadenken, daar kom ik nog wel op terug, bedankt voor het idee.

Groetjes Michiel

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn

Ik heb eens zitten na denken over het gedetailleerder maken van de scheenplaten van de draaistellen. Ik heb nog steeds heel erg m'n twijfel over het nut ervan. Op foto's maakt het een heel groot verschil maar de normale kijk afstand van 2m zie ik eigenlijk geen verschil meer. In het verleden ben ik bij de houten draaistellen begonnen met de aspotten nog weer te geven door middel van spijkertjes. Hier ben ik toen mee gestopt omdat ik het op 'n normale kijk afstand toch niet zag, ik het rot werk vond en het nog wel eens voor scheuren in het draaistel zorgde.

Nu heb ik net eens een proefje gedaan met de draaistellen van een Br234 om die te kopiëren naar een worddoc, op te blazen tot rond de 225% en ze dan te printen en kijken wat er gebeurd, het onderstaande is het resultaat:
Afbeelding
In mijn ogen is het een grijze of grijs bruine massa met zwarte gaatjes er in en ik kan er als plaatje op zich niet echt warm voor lopen. Helemaal rechts nog even een Minden Deutz draaistel geprobeerd voor de silberlinge maar die vind ik nog minder.

Meer detail in de tekeningen tekenen gaat hem voor mij niet worden denk ik het is te veel een in de zelfde kleur gekleurde massa.

Ik heb er eentje uitgeknipt en op een draaistel gelegd en dan krijg je dit:
Afbeelding
Ik zie trouwens dat de treeplanken niet helemaal uitkomen maar goed dat is bij zaak dat is aan te passen.

Van een afstand zie je dit:
Afbeelding
Dit komt redelijk over een met de normale kijk afstand, de vraag is dan dus heeft het zin?

Ik heb toch nog even wat voor rijtuigen geprobeerd want ik stoor me bij m'n rijtuigen niet aan m'n houten draaistellen. Wel aan sommige draaistellen die uit donorrijtuigen komen. Sommige zijn van een totaal ander type als ze moeten zijn waardoor de vorm totaal afwijkt. Dat is ook de hoofd reden dat ik aan m'n houten draaistellen begonnen ben jaren terug.
Afbeelding
Hier links de eerste versie van hierboven, daarnaast een plaatje uit een veel grotere tekening waarvan ik de achter grond zwart het gemaakt ipv wit en rechts daarvan 2 kleur varianten op de linkse. Vanaf 1,5 meter is de linkse nauwelijks te zien, de 2e helemaal niet en bij de 3e zie je als je het weet de aspotten en bij de 4e zie je nog net iets meer, die oogt dan nog het beste maar dat je ziet wat het voor moet stellen?................nee niet echt.

Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 06 mei 2019 13:12, 2 keer totaal gewijzigd.

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn

Ik heb nog even een vriend van mij en m'n moeder ernaar laten kijken maar we zijn allemaal van mening dat het eigenlijk niks opleverd, op foto's dicht bij wel maar niet op de normale kijk afstand, dus voorlopig ga ik verder zoals ik het al tijden doe.

Groetjes Michiel

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn

Gister avond ben ik ruim 2uur aan het schuren geweest om 8 geplamuurde rijtuigbakken glad te schuren. Vandaag heb ik die alle 8 bestikkerd waarna ik 3 WAE bakken weg heb gelegd om eerst 5 rijtuigen af te maken. Na daar de dakventilatoren op gemaakt te hebben kon ik wat dingen bij schilderen en de daken schilderen waarna er nog wat verouder werk moest gebeuren. Dat is inmiddels ook gebeurd en nu zijn de rijtuigen klaar.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nu deze klaar zijn ben ik voorlopig even klaar met DBAG spul denk ik ga ik eerst het WAE spul afmaken en later evt. nog wat UHR materieel waar ik in september al mee begonnen ben.

Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 06 mei 2019 13:20, 2 keer totaal gewijzigd.

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn

Mijn 3 WAE wagens zijn nu ook af, ik heb even zitten twijfelen of ik ze wel alle 3 op Oelde Landhagen zou zetten maar ik vind die museum wagen te mooi om er niet op te gebruiken.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Verder gister avond nog aan de tekeningen voor de UHR wagens zitten werken:

ET58:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

ET75:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

F95:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nu maar eens iets die dingen gaan bouwen, groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 06 mei 2019 13:31, 3 keer totaal gewijzigd.

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn

Vandaag heb ik na wat probleempjes gister en vandaag met de stikkers de UHR ET58 en ET75 wagens kunnen bestikkeren. In eerste instantie had ik de zijwanden 1mm te kort waardoor ze te ver opgerekt moesten worden. Oprekken doen ze als ze nat worden van zelf maar dat komt uit op ongeveer 1mm, 2mm was dus iets te veel.
Afbeelding

Afbeelding
Of ik die F95 wagens nog ga maken moet ik even bekijken, in eerste instantie wilde ik dat toch niet doen maar nu ik zie hoe de rest word doe ik het in de komende dagen misschien nog wel.

Ik ga zo eerst eens kijken of 1 stoomloc die ik heb liggen geschikt is om als onderdelen leverancier voor 2 vuurloze stoomlocs die ik wil bouwen.

Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 06 mei 2019 13:33, 2 keer totaal gewijzigd.

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn

Ik heb deze 5 wagens toch nog afgekregen vandaag. 1 ding wat de volgende keer anders moet, de koppelingen moet ik de volgende keer net als bij het WAE materieel eerst van een laagje karton voorzien voor ik het dopje er op maak. Dan komen ze net wat verder naar voren, nu zitten ze nog net iets te veel onder de bak waardoor er eigenlijk iets te kort gekoppeld word.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik vind deze dingen zo leuk geworden dat ik toch besloten heb m'n laatste 3 plan E rijtuigen te benutten om 3 F95 wagens te maken. 1 ET75 en 1 F95 zullen dan samen op een klein diorama een plek krijgen is de bedoeling.

Ik heb inmiddels ook een lading foto's van vuurloze stoomlocs verzameld en ik heb 2 4assige onderstellen er voor klaar liggen. Ik ben er al wel achter dat veel van die locs 2 en 3 assig zijn en dat er maar weinig 4assige locs zijn. Nu heb ik geen 2 of 3assige onderstellen op voorraad, dus gaan het 2 grote locs worden. Zou alleen daarvan nog wat meer voorbeeld materiaal vinden maar meer dan een paar foto's heb ik nog even niet.

Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 06 mei 2019 13:43, 2 keer totaal gewijzigd.

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn

Net even 2 stukjes buis gezocht die geschikt zijn voor de ketels van de 2 stoomlocs. Ik heb nu 2 stukjes van 15mm dik en 45mm lang die ik aan 1 zijde op een stukje van een bierviltje heb gelijmd. Ik heb het van binnen af gelijmd met secondelijm en een stukje opgevuld met secondelijm en oasis strooisel waardoor een goede grote lijm verbinding heb. Zo kan ik straks de ketel verder vorm geven en indien nodig ook wat van het buisje weg schuren zonder dat er een zwak punt of gat ontstaat.
Afbeelding
De cabines ga ik waarschijnlijk maken van een bierviltje en alles op de ketel waarschijnlijk van stukjes potlood ofzo.

Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 06 mei 2019 13:45, 2 keer totaal gewijzigd.

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn

Inmiddels staan er 2 locjes die klaar zijn om morgen of overmorgen gespoten te worden. Eerst worden ze zwart en daarna eentje evt. afplakken en groen spuiten ofzo.
Afbeelding

Afbeelding

Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 06 mei 2019 13:47, 2 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie