Mijn nieuwe Aanwinst
Re: Mijn nieuwe Aanwinst
Ik ben erg benieuwd naar de resultaten van de PL-10 en PL-11 en de montage mogelijkheden. Ik ben namelijk ook op zoek naar een goede manier om de toekomstige opstelsporen te voorzien van Peco wissels (vanwege de prijs en kwaliteit).
Ik zat zelf te denken aan de conrad motoren met omschakeling voor het puntstuk, maar dan zit je dus met het probleem dat deze "onder" de wissel moeten komen. Of zou je dat kunnen oplossen met de adapter plaat PL-12?
Ik zat zelf te denken aan de conrad motoren met omschakeling voor het puntstuk, maar dan zit je dus met het probleem dat deze "onder" de wissel moeten komen. Of zou je dat kunnen oplossen met de adapter plaat PL-12?
Gerwin
Spoort NS tijdperk III
Spoort NS tijdperk III
Beste gdw1963 (? aparte naam),
De PL-10 serie moet je ook onder de wissel monteren, ik heb hem zelf onder de grondplaat zitten m.b.v. een PL-9 plaatje. Je moet een vrij groot gat in je plaat boren van plm. 10mm doorsnede. Een PL-12 is zou ik niet zo snel toepassen, je moet dan die wisselmotor weer uit het zicht zien te werken (hoewel daar wel een soort trafo-huisje of zoiets voor te krijgen is, maar daar zet je ook niet je hele baan mee vol). Een PL-11 heeft natuurlijk het nadeel dat je hem -op zijn kop- in de plaat moet zien te krijgen, maar dat heb je met Flm en Minitrix wisselaandrijvingen ook.
De Conrads kun je ook onder de plaat zetten. Als je digitaal gaat wel opletten dat je een geschikte wisseldecoder gebruikt, ze schijnen niet allemaal geschikt te zijn voor de Conrads. De Conrads hebben voor het omschakelen van het hartstuk 3 extra draden (2 voor aan de spoorstaaf en 1 aan het hartstuk), je zou deze onder aan de wissel kunnen solderen waarna je de wissel vastzet. Ligt een beetje aan je ondergrond. Ik ben er niet echt kapot van.
Ik ben ook erg benieuwd naar de PL-11, ik heb er 2 besteld maar vanuit Engeland duurt dat meestal wel even (weekje of 2...).
De PL-10 serie moet je ook onder de wissel monteren, ik heb hem zelf onder de grondplaat zitten m.b.v. een PL-9 plaatje. Je moet een vrij groot gat in je plaat boren van plm. 10mm doorsnede. Een PL-12 is zou ik niet zo snel toepassen, je moet dan die wisselmotor weer uit het zicht zien te werken (hoewel daar wel een soort trafo-huisje of zoiets voor te krijgen is, maar daar zet je ook niet je hele baan mee vol). Een PL-11 heeft natuurlijk het nadeel dat je hem -op zijn kop- in de plaat moet zien te krijgen, maar dat heb je met Flm en Minitrix wisselaandrijvingen ook.
De Conrads kun je ook onder de plaat zetten. Als je digitaal gaat wel opletten dat je een geschikte wisseldecoder gebruikt, ze schijnen niet allemaal geschikt te zijn voor de Conrads. De Conrads hebben voor het omschakelen van het hartstuk 3 extra draden (2 voor aan de spoorstaaf en 1 aan het hartstuk), je zou deze onder aan de wissel kunnen solderen waarna je de wissel vastzet. Ligt een beetje aan je ondergrond. Ik ben er niet echt kapot van.
Ik ben ook erg benieuwd naar de PL-11, ik heb er 2 besteld maar vanuit Engeland duurt dat meestal wel even (weekje of 2...).
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
>>> Filmpjes van de baan
Zo'n gekke naam is het niet hoor, tenminste niet voor mij. Ik kan hem alleen niet meer aanpassen (of ik zie het over het hoofd).shoven schreef:Beste gdw1963 (? aparte naam),
Ik begrijp wat je bedoelt, voor de "hoofdbaan" wil ik alles onder de wissel monteren, met een PL-10(W), Conrad Wisselaandrijving met schakelaar, Tortoise of zoiets (ben daar nog niet helemaal uit).
Voor het schaduwspoor (of sporen) is dat misschien niet zo handig en ben ik dus op zoek naar alternatieven en zou je, voor zover ik het begrijp, met een PL-12 ook de hier bovengenoemde wisselmotoren moeten kunnen gebruiken (dus bovengronds).
De PL-10(W) bestaat uit twee "ouderwetse" solenoids en die zijn misschien wel te dempen met een dun stukje foam of rubber. Ik kwam ze vroeger heel vaak tegen in een fax-apparaat, we gebruikte dan meestal een dun stukje rubber of foam om het "plakken" tegen te gaan, als extra werd ook de geluidsproductie een stuk minder.
Heb je de PL-10 of de PL-10W? De PL-10W schijnt ook minder stroom nodig te hebben.
En ja het is de bedoeling dat ik digitaal ga rijden, dus ben benieuwd naar welke wissel decoders niet met de Conrad's overweg kunnen?
P.S. Ik heb nog 0,0 rails en wissels daar mijn baanplan nog in de maak is (en ik heb er veel moeite mee om dat voor elkaar te krijgen).
Gerwin
Spoort NS tijdperk III
Spoort NS tijdperk III
Hoi gdw1963,
Nee het gaat niet om je inlognaam, maar er staat nergens of je Jan of Piet heet. (Je kunt dat ook in je onderschrift zetten)
Maar goed, over de aandrijvingen. Ik heb een SDEC-08 wisseldecoder van Kreiser Datentechnik en die doet het perfect met Peco's en Minitrix aandrijvingen, maar dus niet met de Conrad. Op Beneluxspoor zijn wat draadjes daarover.
Als ze uit het zicht zitten lijkt het me geen probleem, die constructie met de PL-12's (bij vragen over Peco kun je trouwens gewoon naar Hatton's mailen, je hebt binnen een dag antwoord). Zelf heb ik voor de test 2 PL-10WE's gekocht, voor 5 pond per stuk kun je dat wel riskeren. De PL-10WE is een PL-10W met extra lange pin (handig bij ondermontage). Werken perfect, maar maken dus wel flink herrie. Overigens voed ik de wisseldecoder wel met een aparte trafo van 45 VA. Over de gewone PL-10 las ik overal dat die problemen geven met het stroomverbruik, vandaar dat ik de PL-10WE heb gekocht. Qua prijs maakt het iets uit (plm. 1 pond). Bij The Signal Box zijn ze ook nog goedkoper als je er 6 of meer tegelijk koopt.
Nee het gaat niet om je inlognaam, maar er staat nergens of je Jan of Piet heet. (Je kunt dat ook in je onderschrift zetten)
Maar goed, over de aandrijvingen. Ik heb een SDEC-08 wisseldecoder van Kreiser Datentechnik en die doet het perfect met Peco's en Minitrix aandrijvingen, maar dus niet met de Conrad. Op Beneluxspoor zijn wat draadjes daarover.
Als ze uit het zicht zitten lijkt het me geen probleem, die constructie met de PL-12's (bij vragen over Peco kun je trouwens gewoon naar Hatton's mailen, je hebt binnen een dag antwoord). Zelf heb ik voor de test 2 PL-10WE's gekocht, voor 5 pond per stuk kun je dat wel riskeren. De PL-10WE is een PL-10W met extra lange pin (handig bij ondermontage). Werken perfect, maar maken dus wel flink herrie. Overigens voed ik de wisseldecoder wel met een aparte trafo van 45 VA. Over de gewone PL-10 las ik overal dat die problemen geven met het stroomverbruik, vandaar dat ik de PL-10WE heb gekocht. Qua prijs maakt het iets uit (plm. 1 pond). Bij The Signal Box zijn ze ook nog goedkoper als je er 6 of meer tegelijk koopt.
Steven
>>> Filmpjes van de baan
>>> Filmpjes van de baan
Bedankt voor de info, ik zal me eens verdiepen in de handel met de overzeese bedrijven.
P.S. Ik heb nu een naam gekregen
P.S. Ik heb nu een naam gekregen
Gerwin
Spoort NS tijdperk III
Spoort NS tijdperk III
Bijgaand nog een foto van de verschillende wissels. Boven een Peco SL395F (medium radius), midden een Roco wissel en onder de bekend Minitrix. Toch enig verschil.
(Het gat bij de Peco is wat royaal, maar dat zat er al en ik heb het even hergebruikt. Je kunt toe met een kleiner gat voor de aandrijving. Maar het blijft een gat, is een nadeel want de pen moet vrij kunnen blijven bewegen. Hmmm, pleit voor een PL11.)
(Het gat bij de Peco is wat royaal, maar dat zat er al en ik heb het even hergebruikt. Je kunt toe met een kleiner gat voor de aandrijving. Maar het blijft een gat, is een nadeel want de pen moet vrij kunnen blijven bewegen. Hmmm, pleit voor een PL11.)
Steven
>>> Filmpjes van de baan
>>> Filmpjes van de baan
Nu we toch bezig zijn, dit forumdeel gaat tenslotte over nieuwe aanwinsten:
Pas gescoord op eBay:
Is een beetje een knutsellok, moet nog verlichting in en hij loopt nog niet zoals ik wil. Maar goed, was niet duur.
En twee weken geleden op eBay gevonden:
Pas gescoord op eBay:
Is een beetje een knutsellok, moet nog verlichting in en hij loopt nog niet zoals ik wil. Maar goed, was niet duur.
En twee weken geleden op eBay gevonden:
Steven
>>> Filmpjes van de baan
>>> Filmpjes van de baan
Heb je de aandrijving bij die Peco aan de zijkant zitten? Of toch gewoon in het midden?shoven schreef:Bijgaand nog een foto van de verschillende wissels. Boven een Peco SL395F (medium radius), midden een Roco wissel en onder de bekend Minitrix. Toch enig verschil.
Het gat is op te vullen met een foam achtig iets zodat er alleen een sleuf(je) zichtbaar is (zo heb ik het, dacht ik, gezien op de DVD serie van The Right Track).
Het verschil in wissels is me al bekend, vooral de lengte en de radius van de Peco wissels is erg afwijkend van de andere merken. Voor mij biedt dat alleen maar voordelen omdat de kleine radiussen vaak tot ontsporing leiden bij wat langere treinstellen zoals de Minitrix RAm TEE (volgens de forums minimaal r2 liever r3 of groter).
Gerwin
Spoort NS tijdperk III
Spoort NS tijdperk III
Gerwin,
Hij kan alleen maar aan de zijkant worden bevestigd. Je kunt wel kiezen voor links of rechts, dat maakt niet uit.
Op de foto zie je nog net de pin van de PL-10WE (bij het rode pijltje), hij is nog niet ingekort. Door het gat zie je nog een stukje van het PL-9 plaatje en een flintertje groen van de wisselaandrijving.
De radius van de Peco's is inderdaad een groot voordeel, die op de foto is al behoorlijk slank en er is nog een grotere. Nadeel is wel dat het meer ruimte inneemt, dus ik ben nog aan het checken of dat me niet fataal gaat worden (ik heb een baan van 3,50 x 1,20 en wil daar flink wat op kwijt). Maar goed, met deze radius zit je ook al behoorlijk goed en ze hebben ook nog een maatje kleiner.
Hij kan alleen maar aan de zijkant worden bevestigd. Je kunt wel kiezen voor links of rechts, dat maakt niet uit.
Op de foto zie je nog net de pin van de PL-10WE (bij het rode pijltje), hij is nog niet ingekort. Door het gat zie je nog een stukje van het PL-9 plaatje en een flintertje groen van de wisselaandrijving.
De radius van de Peco's is inderdaad een groot voordeel, die op de foto is al behoorlijk slank en er is nog een grotere. Nadeel is wel dat het meer ruimte inneemt, dus ik ben nog aan het checken of dat me niet fataal gaat worden (ik heb een baan van 3,50 x 1,20 en wil daar flink wat op kwijt). Maar goed, met deze radius zit je ook al behoorlijk goed en ze hebben ook nog een maatje kleiner.
Steven
>>> Filmpjes van de baan
>>> Filmpjes van de baan
Veertjes verwijderen en in het midden van de "schuiver" een klein gaatje boren, eventueel "schuiver" inkorten naar gelang de behoefte. Is dat geen oplossing?
Gerwin
Spoort NS tijdperk III
Spoort NS tijdperk III
-
- Moderator
De aandrijving van peco is ook voor de H0 wissels derhalve zit de aandrijving van de wissels altijd half onder en half naast de wissel zelf. Een charmante oplossing voor de aandrijving van de peco wissels (mits je het verdomde veertje verwijdered) vind je hier. De aandrijving moet dan wel via een servo maar dan heb je ook geen klakkerdeklak meer.gdw1963 schreef:Heb je de aandrijving bij die Peco aan de zijkant zitten? Of toch gewoon in het midden?
Het gat is op te vullen met een foam achtig iets zodat er alleen een sleuf(je) zichtbaar is (zo heb ik het, dacht ik, gezien op de DVD serie van The Right Track).
Voor wat betreft de aanwinsten. Want daar ging het inderdaad over (misschien maar een apart draadje over peco-aandrijvingen openen??).
De schiebeplanewagens van minitrix uit de 15271 (Moderne bahn 3), LS Models Bcvmh's (2st), Stuurstand van de Munchen-Neurenberg Express, met DCC functiedecoder (shitding, heb je niets aan als je Sx rijdt) en de Ae 6/6. De Ae 6/6 is al in Boppard geweest. De andere objecten zal ik nog ff op de foto zetten vanavond.
Robert
Fan van Alpenbanen in N(m)
-
- Moderator
Hoi,
De beloofde foto's wel wat later dan geplanned, maar toch...
Minitrix Rils-652 uit de vorig jaar aangekondigde Moderne Bahn (3) set met allemaal 19,9 meter wagens. Leuke wagentjes.
Kato's heel lang geleden aangekondigde update-versie van de RIC wagens. In dit geval Steengrijs-Groen zoals ze tot op heden in (vooral) het zwitserse binnenlandverkeer worden ingezet. Het leukste van deze wagens, er zit LED-binnenverlichting in. En alles voor een prijs van ca €35,-. Nou dan kan ik dat niet slecht noemen.
LS Bcvmh in NS Couchette uitvoering
Fleischmanns variant van de Re 485 van de BLS. De modelspreking is op Beneluxspoor te vinden. De lok verschilt iig niet wezenlijk van de andere, daar gepresenteerde, loks. Het blijft een lastige lok om te digitaliseren ondanks het aanwezige schnittstelle.
MvG,
Robert
De beloofde foto's wel wat later dan geplanned, maar toch...
Minitrix Rils-652 uit de vorig jaar aangekondigde Moderne Bahn (3) set met allemaal 19,9 meter wagens. Leuke wagentjes.
Kato's heel lang geleden aangekondigde update-versie van de RIC wagens. In dit geval Steengrijs-Groen zoals ze tot op heden in (vooral) het zwitserse binnenlandverkeer worden ingezet. Het leukste van deze wagens, er zit LED-binnenverlichting in. En alles voor een prijs van ca €35,-. Nou dan kan ik dat niet slecht noemen.
LS Bcvmh in NS Couchette uitvoering
Fleischmanns variant van de Re 485 van de BLS. De modelspreking is op Beneluxspoor te vinden. De lok verschilt iig niet wezenlijk van de andere, daar gepresenteerde, loks. Het blijft een lastige lok om te digitaliseren ondanks het aanwezige schnittstelle.
MvG,
Robert
Fan van Alpenbanen in N(m)
Vandaag opgehaald bij de oranje brigade in Houten en zoals ik beloofd had aan Hans zou ik het posten op het forum. De overbekende Tomix Track Cleaning Car.
mvg Bouwe
PS waar zijn die oranje polo's te krijgen?
mvg Bouwe
PS waar zijn die oranje polo's te krijgen?
- Bijlagen
-
- tomix.jpg (46.16 KiB) 4489 keer bekeken
Het is (voorlopig) mooi geweest, mijn modellen zijn, op een paar na, niet meer verkijgbaar bij Mijn shop bij Shapeways
Goede keuze Bouwe
Zit er tegenwoordig een leesbare handleiding bij? Ik heb zo'n ding een jaar of 4 geleden gekocht en toen zat er een praktisch onleesbaar kopietje bij.
Groetjes,
Jos
Zit er tegenwoordig een leesbare handleiding bij? Ik heb zo'n ding een jaar of 4 geleden gekocht en toen zat er een praktisch onleesbaar kopietje bij.
Groetjes,
Jos
Hallo Jos,
Er zit tegenwoordig een klein briefje bij in het Engels, het grote velletje is nog steeds nagenoeg onleesbaar alhoewel mijn Japans steeds beter wordt......
Groetjes,
Bouwe
Er zit tegenwoordig een klein briefje bij in het Engels, het grote velletje is nog steeds nagenoeg onleesbaar alhoewel mijn Japans steeds beter wordt......
Groetjes,
Bouwe
Het is (voorlopig) mooi geweest, mijn modellen zijn, op een paar na, niet meer verkijgbaar bij Mijn shop bij Shapeways
Ik ging naar Houten voor een paar decodertjes, toch weer in de standaard val getrapt.
Ziehier de schade, ook nog een LGB wagon maar die staat al in de berging.
E103 met 3 echte TEE wagons, met de goudkleurige raamlijsten, de overige 5 zijn de nieuwere serie, deze hebben zilverkleurige raamlijsten. Nu nog het panoramarijtuig.......
En wat verf en decals voor het volgende project
Groetjes,
Jos
Ziehier de schade, ook nog een LGB wagon maar die staat al in de berging.
E103 met 3 echte TEE wagons, met de goudkleurige raamlijsten, de overige 5 zijn de nieuwere serie, deze hebben zilverkleurige raamlijsten. Nu nog het panoramarijtuig.......
En wat verf en decals voor het volgende project
Groetjes,
Jos
-
Heee Jos,
Het Kühn virus heeft je ook gepakt
Het Kühn virus heeft je ook gepakt
Grtzz Rob
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Ik ben zaterdag ook in Houten geweest.
Officieel alleen om wat spul bij Hans af te leveren, maar ja, dan loop je daar... en kun je het toch niet laten.
De GM/Opel Class 66 gescoord, plus 9 ertsbakkies en een Texaco hete-oliewagentje (by the way, ik zoek deze, dus als iemand er te koop heeft...graag! Minitrix nr 13592). Verder 2 Kühn decoders, waarvan er nu 1 in de Class 66 zit... inderdaad prima dingetjes tegen een prima prijs!
Officieel alleen om wat spul bij Hans af te leveren, maar ja, dan loop je daar... en kun je het toch niet laten.
De GM/Opel Class 66 gescoord, plus 9 ertsbakkies en een Texaco hete-oliewagentje (by the way, ik zoek deze, dus als iemand er te koop heeft...graag! Minitrix nr 13592). Verder 2 Kühn decoders, waarvan er nu 1 in de Class 66 zit... inderdaad prima dingetjes tegen een prima prijs!
Steven
>>> Filmpjes van de baan
>>> Filmpjes van de baan
Ja, maar het wordt nog even ertsbakkies sparen voor ie een beetje op die supertreinen van jou lijkt. Hoewel, dan krijg ik weer een probleem met de blokken... het blijft lastig.
Steven
>>> Filmpjes van de baan
>>> Filmpjes van de baan