Bahnhof am Ende des Unterberger Tales

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

Onderwerp starter
dwarsligger
Contacteer:

Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales

Bericht door dwarsligger »

Ik heb een broertje dood aan schoonmaken, echt niet mijn ding. De rails zelf wordt schoongemaakt door een poetstrein met 2 roco wagons met railgum en een tomixs stofzuiger. Af en toe stofzuigen lukt ook nog wel. En de railgum er langs als een trein hapert oké. Maar alle wielen schoonmaken, brrrrr. Sommige wielen van wagons/rijtuigen zijn toch echt wel smerig en al dat vuil verspreid zich weer en hoopt zich dan weer ergens anders op. Schoonmaken is dus wel een must.

Ik zag een hele tijd terug al dat Lux daarvoor een wielenreiniger had. Dat leek me wel interessant en niet eens zo heel erg duur. 190 euro incl decoder. Ik heb er dus maar 1 aangeschaft. Maar waar in te bouwen en ik wil ook niet steeds alles van de rails moeten halen. Om het gehele schaduwstation en klimspiraal lag een losstaand rondgaand spoor. Deze was bedoeld voor testen en inrijden. Met een aantal schakelaars kon ik schakelen tussen iTrain, JMRI, Intellibox en analoog. Dat heb ik nu aangepast. Voor het testen heb ik nu een nieuw losstaand stuk spoor van 1,5m geplaatst. Met 2 wissels heb ik de rondgaande testbaan nu gekoppeld aan het schaduwstation. Hierdoor ontstaan 3 sporen die bij het schaduwstation te trekken zijn en nog eens 3 sporen die bedoeld zijn voor de lux railreiniger en een opstelplaats voor de schoonmaaktrein.

De Lux heeft een eigen decoder. Deze heb ik in iTrain ingericht als locomotief. Met een actie wordt de snelheid van de locomotief bepaald. Als het blok met de Lux wielenreiniger status binnenrijden, vertrekken of reserveren heeft dan volgt een actie ‘aan’. Bij status wachten, klaar of vrijgeven dan volgt een actie ‘uit’. De actie die uitgevoerd wordt is locomotief rangeren met decoder stap 28. Dit werkt perfect en is te zien in het filmpje.

Helaas was er geen ruimte om het spoor na de wissel recht te leggen, hier moest een kleine S-slinger geplaatst worden. Onder de baan zitten de wisselmotoren in de weg. Ik had geen zin om alles te verplaatsen. Sommige treinen hebben daardoor soms wat moeite om te blijven rijden en niet stil te gaan staan. Ook omdat ik de snelheid laag wil houden op 40km/u, dan is er het langst contact om schoon te maken. Ik kan altijd nog die snelheid verhogen.

Hierbij het resultaat:

https://youtu.be/iVMrqAXrm1g?si=a7j73EDWQa4iyhf7

De tijd zal leren wat het effect is op de wielen. Dat is lastig zeggen na 3 rondjes per trein.

De updates zullen de aankomende tijd trouwens wat afnemen. De zon schijnt weer en het tuinseizoen is weer begonnen. Lekker naar buiten dus. Frisse lucht en zon 😎

zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

Hannesch

OBBinN
Forum-Beheerder
Contacteer:

Bericht door OBBinN »

Ik heb er ook 1 in de baan gebouwd, alleen nog nooit zover gekomen om daadwerkelijk in te zetten..

Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook -- Instagram

Hans

Bericht door Hans »

Hallo Hannesch,

Dat ziet er geweldig uit,
Helaas heb ik er geen ruimte voor, anders wist ik het wel.

Groet,

Hans

XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan

Rehorst

Bericht door Rehorst »

Ik heb er al vier jaar een in mijn baan zitten en het werkt prima.
Heel af en toe heb ik nog wel eens een vies wiel.
Ik heb hem ingebouwd in het binnenkomende spoor van het schaduwstation dus na iedere ronde die een trein maakt worden de wielen gereinigd.
Alleen niet vergeten de reinigingsstaafjes regelmatig schoon te maken, ik doe dat in de ultrasoon reiniger met alcohol.

Met vriendelijke groeten
Piet Rehorst
( spoor-n - selectrix - koploper - decoder-63 )

Onderwerp starter
dwarsligger
Contacteer:

Bericht door dwarsligger »

He Piet, ik heb er direct een setje extra staafjes bijgekocht. Was misschien niet nodig geweest. Schoonmaken in de ultrasoon is een goede tip, ga ik zeker doen. Hoe houden de staafjes zich qua geleiding van de stroom. Wordt dat minder na verloop van tijd. Of is dat dan juist een indicatie om ze schoon te maken.

zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

Hannesch

Rehorst

Bericht door Rehorst »

Ik heb nog steeds de eerste staafjes erin zitten en de stroomgeleiding is nog steeds goed.
Waar ik in het begin last van had is dat de locs van hobbytrain er slecht overheen gaan maar dat zat in het soort antoslipbandjes die ze gebruiken nm nylonbandjes ipv rubberbandjes.
Na ze vervangen te hebben gaat het prima.

Met vriendelijke groeten
Piet Rehorst
( spoor-n - selectrix - koploper - decoder-63 )
Plaats reactie