Pagina 7 van 41
Re: Baan van Steven
Geplaatst: 15 jun 2010 10:06
door shoven
De werkzaamheden vorderen langzaam.
De helix staat op zijn plek en is met het schaduwstation verbonden. De onderbouw is klaar, alleen de bezetmelders moeten nog verbonden worden, maar dan moet ik eerst nog wat UTP-kabel gaan kopen.
Het werk aan de bovenbouw is inmiddels ook begonnen.

Helix op zijn plek. Rechts op de foto ligt de wisselstraat van het station (net boven het tangetje).
Een van de eerste dingen die ik doe is het verbinden van de helix met de bovenbouw. Je komt dan vrij snel uit bij het station. Op het baanplan staat dat ingetekend met vrij korte sporen. Ik ben dus aan het schuiven gegaan om de perronsporen wat langer te krijgen. Ze zijn nu ruim 1m, zodat een loc met 5 rijtuigen er kan staan.

Begin van het station. Ik leg eerst de flexrailzen goed naast elkaar en sluit dan aan weerszijde de wisselstraten aan. Da's nog even prutsen.
Er wordt nu van alles gebruikt. Peco flexrails en wissels, Flm rails en wissels en nog wat Roco en Minitrix railstukjes. Dit laat zich zonder problemen aan elkaar knopen. Af en toe komt de soldeerbout eraan te pas bij de flexrails.
Re: Baan van Steven
Geplaatst: 15 jun 2010 15:06
door shoven
Vandaag nog even wat dingen aangesloten tussen de bedrijven door.
De stationssporen liggen er met de wisselstraten die ervoor en erna liggen. Ook de aansluiting op de helix-uitgang is gedaan, en de wissel die die aansluiting verzorgt is aangesloten met de bijbehorende servo.
Dus er komt schot in.
Plaatjes:

Rechts de wisselstraat voor het station. De cirkel die er ligt is om naar niveau +1 te klimmen.
Camera naar rechts, doorkijkje de stationssporen in.
En naar het andere eind van het station...
Re: Baan van Steven
Geplaatst: 06 jul 2010 19:07
door shoven
Korte update: er is gewerkt aan het rangeerterrein. Veel sporen leggen en ook nog aardig wat wissels. Het vordert langzaam maar zeker, met dit weer wordt er weinig aan de baan gewerkt.
Een paar kieken:

Linkerzijde van het rangeerterrein, aansluitend op de uitgangen van het station. Er zijn 2 doorgaande sporen en per richting zijn er 3 opstel/rangeersporen.

Ietsje verder doorgekeken valt onder de zooi nog meer sporen waar te nemen. Alles ligt tijdelijk vast met schroeven.

Voor de liefhebbers nog een detail-opname van een stuk Peco, gekoppeld aan een stuk Flm rails m.b.v. Flm raillasjes. Die bovenste moet nog even goed dichtgeknepen worden...

Verder sluit dit zonder problemen aan, de railprofielen zijn beide code 80 en nagenoeg identiek.
Re: Baan van Steven
Geplaatst: 09 jul 2010 18:34
door Krab
Hee Steven ,
het sluit toch wel mooi aan die peco rails

.
Zal het gelijk ook meenemen in mijn nieuwe baan ,
waar ik ook peco in het zichtbare gedeelte ga leggen .
groetjesss Sjaak
Re: Baan van Steven
Geplaatst: 05 aug 2010 20:57
door shoven
Het leggen van het bovendeel is zo goed als klaar. Er moet nu nog een bergspoor op niveau +1 worden gemaakt, maar dat is te overzien. Eerst test ik wat er nu ligt.
Alle draden zijn aangesloten, de wissels en bezetmelders werken en het spul is in Koploper ingevoerd. Ik ben nu aan het testrijden, en de vergeten punten aan het opsporen en herstellen.
Even een totaalimpressie, de foto's gaan de baan langs. Deze beslaat 3 wanden (op een deur na).
De helix, opnieuw gebouwd dus.
In- en uitgang van de helix, de rechter is de uitgang, leidend richting station, en de linker is de ingang (binnenbaan helix is uiteraard dalend).
Stukje opschuiven, de kleine spiraal leidt een berg op naar niveau +1. Hier moet dus nog een stuk aan worden gebakken.
Nog wat doorschuiven, de wisselstraat bij de ingang van het station.
En de stationssporen. Onderin takt het paradespoor af.
Het station weer uit, richting rangeerterrein. Testlocje heeft net zijn eerste rondje gereden via Koploper.
Sporen die het station verbinden met het rangeerterrein. Er lopen 2 doorgaande sporen tussen 5 rangeersporen door. Doorgaande treinen hoeven dus niet over het rangeerterrein.
Het rangeerterrein, linker- en rechterhelft. 1 spoor is voorlopig een kopspoor geworden want de driewegwissel wil niet en is vervangen door mijn laatste gewone wissel.
Lussen die de rijrichtingen verbinden.
Voorlopig is dit het. Vanaf volgende week eerst 3 weken Frankrijk onveilig maken en daarna ga ik uitgebreid testrijden. Er is wat ruimte in het baanplan voor extra verbindingen en zo, maar daar wil ik spaarzaam mee omgaan. Eerst dit maar eens soepel draaiend krijgen.
Re: Baan van Steven
Geplaatst: 05 aug 2010 21:09
door henry
ziet er mooi uit steven en ook lekker opgeschoten.
fijne vacantie
groetjes henry
Re: Baan van Steven
Geplaatst: 05 aug 2010 21:24
door Jos
Ziet er goed uit hoor Steven!
Groetjes,
Jos
Re: Baan van Steven
Geplaatst: 06 aug 2010 10:51
door FidOo
He steven. ziet er allemaal goed uit hoor. ook het gebruik van alle merken rails door elkaar vind ik erg mooi om een keer te zien. ben benieuwd naar de verdere resultaten.
heb 1 kleine opmerking, op de foto lijkt het alsof het rechte stuk spoor voor de bocht een knikt maakt. dat is in het dalend traject.
succes met het proef rijden
Re: Baan van Steven
Geplaatst: 06 aug 2010 11:47
door martindomburg
Zo dat is echt geen verschil tussen flm wissels en code 80 peco. Ik zit er ook aan te denken om peco 80 te leggen tussen de wissels in

Zit er geen hoogteverschil tussen de flm rails en de peco80? Als ik roco en flm combineer komt de roco rails iets omhoog door de metalen plaat van flm
Kan alleen geen voorbeelden vinden van afgewerkte flm/peco combi's. Anders krijg je bruin/grijs en das minder denk ik
Re: Baan van Steven
Geplaatst: 06 aug 2010 11:56
door shoven
@FidOo: Op foto nr 2 bedoel je? Dat lijkt maar zo, het ligt recht hoor.
Er ligt hier van alles door elkaar, ik probeer ook regelmatig e.e.a. uit. (als het klaar is zal er ook wel weer e.e.a. te koop komen

) Aan rails ligt nu op de baan en in het schaduwstation:
- In schaduwstation: Flm Piccolo rails + Roco flexrails
- In helix: Flm Piccolo rails + stukjes Minitrix
- Op hoofdbaan: Peco code 80 flexrails + Flm Piccolo rails
Wissels zijn grotendeels Flm (26 normale, 1x drieweg, 1x kruiswissel) en Peco (7).
Mogelijk wordt een deel daarvan t.z.t. vervangen door Peco's die met servo's worden aangestuurd, ik zie wel. Ik vind die nl. betrouwbaarder en mooier, en de ondervloerse aandrijving is ook een voordeel (aandrijvingen op z'n kop is ook niet alles).
De elektronica is vrij beperkt:
- MM centrale
- 1x S88XpressnetLI verbindingsprintje PC-MM
- 5x S88SD-16n bezetmelders
- 4x Lenz LS150 wisseldecoders
- 1x Kuehn WD10 wisseldecoder
- 2x XtremeKeerslusPrint, waarvan er nog 1 ingebouwd wordt op niveau +1
- 7x ServoSwitch voor aansturing van de Peco-wissels
Dus dat valt ook te overzien.
Re: Baan van Steven
Geplaatst: 06 aug 2010 12:00
door shoven
martindomburg schreef:Zo dat is echt geen verschil tussen flm wissels en code 80 peco. Ik zit er ook aan te denken om peco 80 te leggen tussen de wissels in

Zit er geen hoogteverschil tussen de flm rails en de peco80? Als ik roco en flm combineer komt de roco rails iets omhoog door de metalen plaat van flm
Kan alleen geen voorbeelden vinden van afgewerkte flm/peco combi's. Anders krijg je bruin/grijs en das minder denk ik
Ja dat gaat prima (zie foto). In het station zie je het goed: aan beide zijden zit een Flm Piccolo wisselstraat met daartussen Peco. Flm en Peco sluit prima aan, Flm en Minitrix ook, geen probleem. Roco idem.
Als ik nog wat foto's moet maken zeg je het maar.
Voor het hoogteverschil:

Re: Baan van Steven
Geplaatst: 06 aug 2010 12:06
door martindomburg
shoven schreef:martindomburg schreef:Zo dat is echt geen verschil tussen flm wissels en code 80 peco. Ik zit er ook aan te denken om peco 80 te leggen tussen de wissels in

Zit er geen hoogteverschil tussen de flm rails en de peco80? Als ik roco en flm combineer komt de roco rails iets omhoog door de metalen plaat van flm
Kan alleen geen voorbeelden vinden van afgewerkte flm/peco combi's. Anders krijg je bruin/grijs en das minder denk ik
Ja dat gaat prima (zie foto). In het station zie je het goed: aan beide zijden zit een Flm Piccolo wisselstraat met daartussen Peco. Flm en Peco sluit prima aan, Flm en Minitrix ook, geen probleem. Roco idem.
Als ik nog wat foto's moet maken zeg je het maar.
Voor het hoogteverschil:

Zeker dat je meer foto's moet maken !!!!!!!!!!!
Ik heb ook alle wissels van flm, dit vanwege hun goede eigenschappen en de korte lengte. Met peco kom ik in de knoei en dan leg ik in op perronlengte

Maar de rails sluiten goed aanz o te zien dus dat is weer mooi meegenomen.
Ben benieuwd hoe je de wissles goed kan verbergen zodat je geen grijze vlekken krijgt tussen de mooiere balastkleuren?
Re: Baan van Steven
Geplaatst: 06 aug 2010 12:17
door shoven
martindomburg schreef:
Ik heb ook alle wissels van flm, dit vanwege hun goede eigenschappen en de korte lengte. Met peco kom ik in de knoei en dan leg ik in op perronlengte

Maar de rails sluiten goed aanz o te zien dus dat is weer mooi meegenomen.
Ben benieuwd hoe je de wissles goed kan verbergen zodat je geen grijze vlekken krijgt tussen de mooiere balastkleuren?
Ik heb in de baan ook Peco SLE-396 liggen, die is slechts 123,7mm lang en maakt een hoek van 14 graden, dat is weinig verschil met de Flm's (die 111mm zijn en 15 graden). Het voordeel van Peco vind ik dat je meer keus hebt in wissels. Ze hebben helaas geen kruiswissels e.d., da's weer jammer.
Hoe ik de ballast goed moet krijgen weet ik ook nog niet. De Flm die er ligt, is bijna allemaal uit het zicht, op de wissels en een paar korte stukjes na. Maar dat komt wel goed, desnoods de airbrush met roestkleur erover heen.
Re: Baan van Steven
Geplaatst: 06 aug 2010 14:10
door martindomburg
Ik heb mijn systeem nu ontworpen op flm en heb een boel flm aandrijvingen ondertussen. Maar ben nog wel onder de indruk van peco, ga de tussenliggende sporen wel in peco uitvoeren ben ik al wel uit
Je foto's namen de laatste beetje twijfel weg, maar voor de wissels blijf ik wel bij flm. Mischien op een volgende baan
Hoe zet je de rails vast op jouw baan? met spijkers?
Re: Baan van Steven
Geplaatst: 06 aug 2010 14:33
door shoven
Rails zit vast op meerdere manieren.
Deels gelijmd met boekbinderslijm (helix + schaduwstation), een paar stukjes Flm zitten gespijkerd en de Peco zit nu nog met schroeven vast, dat komt later vast in de ballast te liggen (dus lijm).
Re: Baan van Steven
Geplaatst: 06 aug 2010 14:46
door Ron
Steven,
Wat een mooie gigantische baan ben je daar aan het bouwen.
gr. Ron.
Re: Baan van Steven
Geplaatst: 06 aug 2010 15:06
door Matheus
Hoi Steven.
Mooie ruime bogen, mooi om te zien.
Als je baan later gaat aangekleed zijn kan je hier mooie foto's maken van je rijdend materieel.
Matheus
Re: Baan van Steven
Geplaatst: 06 aug 2010 15:36
door martindomburg
shoven schreef:Rails zit vast op meerdere manieren.
Deels gelijmd met boekbinderslijm (helix + schaduwstation), een paar stukjes Flm zitten gespijkerd en de Peco zit nu nog met schroeven vast, dat komt later vast in de ballast te liggen (dus lijm).
Ok, hoest met het geluid op je baan als je flm en peco combineerd? Ik zie bij jou ook geen kurk. Was ik ook niet van plan te gebruiken

Re: Baan van Steven
Geplaatst: 06 aug 2010 19:32
door shoven
Geluid is voor mij niet echt een issue. Het klinkt een beetje, maar de geluidswinst van kurk of dat soort ondergronden is mij te marginaal om me er druk over te maken. Het gaat dus direct op het hout.
Re: Baan van Steven
Geplaatst: 03 okt 2010 07:23
door haverkatrans
Ik heb nu alles gelezen over je baan en ben van plan om ook een helix te maken zoals jij die hebt (goede uitleg) heb echter nog een vraag.Hoe verbind je de mdf platen aan elkaar ?

Re: Baan van Steven
Geplaatst: 04 okt 2010 14:26
door shoven
Met een klein plaatje mdf onder de mdf platen. Gewoon aan elkaar schroeven. Het is daar iets dikker dan, maar ik heb een tussenruimte van 6,5 cm en dat is ruim genoeg.
Het is 6mm mdf en ik gebruik schroefjes van 3x12, dus dat lukt precies.
Op deze foto zie je het een beetje, onder de rechtop staande plaat zie je al het verbindingsplaatje geschroefd zitten.

Re: Baan van Steven
Geplaatst: 10 okt 2010 21:40
door shoven
Nou de ruwbouw is af en het zit in Koploper. Nu testrijden.
Ik heb even een klein
filmpje gemaakt (kwaliteit is zozo) om een impressie te geven. In het filmpje de nieuw Rockyrail wagons en mijn nieuwe Lint in actie...
Re: Baan van Steven
Geplaatst: 11 okt 2010 10:19
door Michiel
De montage van je filmpje is erg goed gedaan (ik heb de klank niet op staan, dus weet niet hoe het klink, maar liever zo, want anders zou mijn baas zich weer afvragen of dat geluid echt wel bij mijn werk hoort). Ik merk nu ook dat je houten stroken waar de rails op liggen, nogal smal zijn, en erg weinig ondersteund. Heb je niet teveel last van doorbuigen? En later ga je mogelijk last hebben om spoorattributen te plaatsen, zoals seinen en ander leuk spul naast het spoor. Evenals de hechting van het landschap aan je houten stroken, dat zal niet evident worden. Maar voor de rest ziet het er echt top uit, en het blijkt allemaal goed te rijden. knap werk!
Re: Baan van Steven
Geplaatst: 11 okt 2010 11:15
door shoven
Klopt, die houten strookjes zijn idd te slap, dat wordt nog een wat dikker en breder latje. Daar kan ik wat meer mee. Op meer punten wordt het nog wat strakker gemaakt en wat meer waterpas.
Montage van het filmpje doet Windows Moviemaker voor me. Ik selecteer alleen wat fragmenten en voer een titel in, en het programma doet de rest. Supermakkelijk!
Re: Baan van Steven
Geplaatst: 11 okt 2010 11:21
door Jeroen
Ziet er prima uit allemaal...inderdaad zou ik het ook iets dikker maken allemaal.
Gaat lekker zo!
J