Pagina 8 van 14

Re: De Dijk Fase 2

Geplaatst: 09 dec 2012 10:48
door Wimpie
Hallo hobbyisten,

Afgelopen week de draaischijf afgemonteerd.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Helaas werkte de draaischijf na de eerste test niet.
Hij draaide als een lier maar stopte helaas nooit.
Gelukkig was dit snel opgelost door het toevoegen van een monostabiel relias met 1 wissel contact er in.
Deze is geschakeld tussen de print en de motor van de brug.

Afbeelding

Afbeelding

Gelukkig werkte de draaischijf prima na toevoeging van het relais.

Nu dit werkte gelijk maar even het loc depot voorzien van de benodigde bedrading.

Afbeelding

Nu komende week koploper eens bij werken, het is natuurlijk niet de bedoeling dat een ICE het loc depot in rijdt.

Prettige week toegewenst.

Wim

Re: De Dijk Fase 2

Geplaatst: 09 dec 2012 12:54
door Marcel
Dat is aardig wat werk geweest Wim,nu zie ik dat alle draden aan de onderkant van de draaischijf vast zitten dus neem ik aan dat de schijf eenmaal ingebouwd op de bedrading ligt i.p.v. op de montagering,klopt dat?

Re: De Dijk Fase 2

Geplaatst: 09 dec 2012 13:27
door Wimpie
Hoi Marcel,

Het lijkt inderdaad dat de ring van de draaischijf op de bekabeling ligt.
In werkelijkheid is er een ring uit de geluidsisolatie gesneden, en lijkt het erop dat de draaischijf op de bekabeling ligt.
Wat wel een probleem schijnt te worden is dat de draaischijf een beetje hangt op de nieuwe aansluitingen van de Kato rails met bedding.
De toekomst zal uitwijzen of ik hier nog actie op moet ondernemen.
Eerst maar eens kijken hoe het een en het ander zich gaat gedragen.

Gr.

Wim

Re: De Dijk Fase 2

Geplaatst: 18 dec 2012 23:02
door Wimpie
Beste hobbyisten:
Deze week druk geweest om mijn draaischijf aan de praat te krijgen.
Afgelopen vrijdag is het dan toch gelukt. Het was toch de juiste instelling in koploper waar het probleem in zat. Het draaischijf onderhoudsmenu was niet voorzien van de juiste informatie.

Gelukkig is dit probleem opgelost.

Nu alleen nog het op hol slaan van de draaischijf bij het opstarten van koploper oplossen. Ook hiervoor is de oplossing in aantocht. De onderdelen zijn besteld. Volgende week in elkaar zetten en ff testen.

Ook nog gestart met het repareren van een n-lokje welke een opgeblazen decoder had. Gelijk netjes schoongemaakt, en de cv's op de juiste waarden gezet. Ook die loopt weer als een zonnetje.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het aanpassing printje om het op hol slaan van de draaischijf te voorkomen.

Afbeelding

Afbeelding

Ook deze week nog een loc gedigitaliseerd. Deze komt te rijden tussen de kopstationnetjes op mijn baan.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ook deze week mijn volgende uitdaging aangeschaft. 3 omlopen met onkoppelfunctie voor op de baan.
De printen en onderdelen zijn aangeschaft en binnen gekomen. Volgende week gaatjes boren en de componenten plaatsen.

Afbeelding

Veel lessplezier en tot volgende week.

Wim

Re: De Dijk Fase 2

Geplaatst: 18 dec 2012 23:02
door Wimpie
Beste hobbyisten:
Deze week druk geweest om mijn draaischijf aan de praat te krijgen.
Afgelopen vrijdag is het dan toch gelukt. Het was toch de juiste instelling in koploper waar het probleem in zat. Het draaischijf onderhoudsmenu was niet voorzien van de juiste informatie.

Gelukkig is dit probleem opgelost.

Nu alleen nog het op hol slaan van de draaischijf bij het opstarten van koploper oplossen. Ook hiervoor is de oplossing in aantocht. De onderdelen zijn besteld. Volgende week in elkaar zetten en ff testen.

Ook nog gestart met het repareren van een n-lokje welke een opgeblazen decoder had. Gelijk netjes schoongemaakt, en de cv's op de juiste waarden gezet. Ook die loopt weer als een zonnetje.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het aanpassing printje om het op hol slaan van de draaischijf te voorkomen.

Afbeelding

Afbeelding

Ook deze week nog een loc gedigitaliseerd. Deze komt te rijden tussen de kopstationnetjes op mijn baan.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ook deze week mijn volgende uitdaging aangeschaft. 3 omlopen met onkoppelfunctie voor op de baan.
De printen en onderdelen zijn aangeschaft en binnen gekomen. Volgende week gaatjes boren en de componenten plaatsen.

Afbeelding

Veel lessplezier en tot volgende week.

Wim

Re: De Dijk Fase 2

Geplaatst: 18 dec 2012 23:03
door Wimpie
Beste hobbyisten:
Deze week druk geweest om mijn draaischijf aan de praat te krijgen.
Afgelopen vrijdag is het dan toch gelukt. Het was toch de juiste instelling in koploper waar het probleem in zat. Het draaischijf onderhoudsmenu was niet voorzien van de juiste informatie.

Gelukkig is dit probleem opgelost.

Nu alleen nog het op hol slaan van de draaischijf bij het opstarten van koploper oplossen. Ook hiervoor is de oplossing in aantocht. De onderdelen zijn besteld. Volgende week in elkaar zetten en ff testen.

Ook nog gestart met het repareren van een n-lokje welke een opgeblazen decoder had. Gelijk netjes schoongemaakt, en de cv's op de juiste waarden gezet. Ook die loopt weer als een zonnetje.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het aanpassing printje om het op hol slaan van de draaischijf te voorkomen.

Afbeelding

Afbeelding

Ook deze week nog een loc gedigitaliseerd. Deze komt te rijden tussen de kopstationnetjes op mijn baan.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ook deze week mijn volgende uitdaging aangeschaft. 3 omlopen met onkoppelfunctie voor op de baan.
De printen en onderdelen zijn aangeschaft en binnen gekomen. Volgende week gaatjes boren en de componenten plaatsen.

Afbeelding

Veel lessplezier en tot volgende week.

Wim

Re: De Dijk Fase 2

Geplaatst: 19 dec 2012 12:01
door Marcel
Dit was voor herhaling vatbaar,lol ;)

Re: De Dijk Fase 2

Geplaatst: 19 dec 2012 15:28
door shoven
Marcel schreef:Dit was voor herhaling vatbaar,lol ;)
Drie keer zelfs.
Wim, je hoeft alles maar 1x te plaatsen hoor. ;)
Maar je baan ziet er goed uit.

Re: De Dijk Fase 2

Geplaatst: 19 dec 2012 21:13
door Krab
Denk dat de enter toets is blijven hangen want er staat zoals Steven al drie keer het zelfde bericht :mrgreen:
Mooi dieseltreinstel Wim van Fleischmann ?
Boor ze ...

mvg Sjaak

Re: De Dijk Fase 2

Geplaatst: 19 dec 2012 21:33
door Overdijk
Krab schreef:Denk dat de enter toets is blijven hangen want er staat zoals Steven al drie keer het zelfde bericht :mrgreen:
Mooi dieseltreinstel Wim van Fleischmann ?
Boor ze ...

mvg Sjaak
Aan de motor en de printplaat te zien, denk ik dat dit de Minitrix versie.

Re: De Dijk Fase 2

Geplaatst: 19 dec 2012 22:29
door Wimpie
Heren, mijn excuus.

Ik heb inderdaad de verkeerde update geĆ¼pload.

Zal zo de juiste plaatsen.

De treinstel is een versie van minitrix. Een zeer gevoelig type voor massa problematiek.

Wim

Re: De Dijk Fase 2

Geplaatst: 19 dec 2012 22:38
door Wimpie
Beste spoorders,

Ik zet altijd een complete update klaar voor de week erop. Helaas niet goed naar de vorige pagina gekeken.

Hierbij de juiste update:

Deze week nog wat baanmateriaal aangeschaft voor mijn loc depot, het grote station en het kopstation.

De baan delen gelijk maar uitgelegd op mijn baan.

Komende week hoop ik alles aan te kunnen sluiten.

Ook de ontbrekende delen van het grote station binnen gekregen. Deze kan ik nu op maat maken en inrichten. Nu nog op zoek naar smd ledjes met draad eraan. Dan kan ik de verlichting in het station ook aanbrengen.

Ook de materialen van de kopstationnetjes zijn binnen.

Nu op naar de foto's

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding



Groet,

Wim

Re: De Dijk Fase 2

Geplaatst: 20 dec 2012 23:04
door Krab
Ziet er goed uit Wim , werkt het al goed met de draaischijf ?
Heb zelf een fleischmann schijf moet hem toch een keertje gaan gebruiken .



mvg Sjaak

Re: De Dijk Fase 2

Geplaatst: 20 dec 2012 23:44
door Wimpie
Hoi Sjaak,

Deze Arnold draaischijf is niet de beste in zijn soort.

De aansturing werkt perfect, alleen de draaischijf komt niet altijd recht voor de sporen te staan.

Er zit te veel speling op de aandrijving van deze Arnold draaischijf.

Gr.

Wim

Re: De Dijk Fase 2

Geplaatst: 22 dec 2012 22:31
door eercb
Hoi Wim,

Ik vind het allemaal prachtig wat je maakt.
Tevens vind ik het mooi dat meerdere mensen een stevige baan in elkaar zetten met Kato rails..... Ik zweer erbij, maar heb het idee of vinden de meeste mensen (ook op dit forum) het maar niks.

Ik kijk uit naar het vervolg van je baan..... succes.

Groet,

Eric

Re: De Dijk Fase 2

Geplaatst: 22 dec 2012 23:04
door Wimpie
Hoi Eric,

Ik heb prima ervaring met Kato rails en wissels. Op elk merk is wel wat aan te merken. Het grote voordeel van Kato is je kan het zo in elkaar klikken en isolaties maken waar je wil. Vastleggen is in principe niet noodzakelijk. Wissels zijn bij nood makkelijk te vervangen. Zeker de grote kruiswissels vind ik klasse.

Waarschijnlijk missen de n- spoorders de ervaring die wij hebben met Kato rails.

Gelukkig doet een ieder het op zijn eigen manier en dat is ook mooi om te zien en te lezen.

Wim

Re: De Dijk Fase 2

Geplaatst: 22 dec 2012 23:05
door Wimpie
Hallo allemaal,

Laatste week druk geweest met mijn kopstation, opstelsporen bij de draaischijf en het aansluiten van mijn industriegebied. Rest mij voor mijn baan nog het maken van 1 kopstation bij het loc depot.

Koploper aangepast zodat treinstellen welkom zijn op het kopstation. Tevens een vaste route gemaakt zodat de aankomende treinstel het aanwezige treinstel laat vertrekken richting het grote station.

In de herfst vakantie met de HIP op Eurospoor gestaan bij de testbaan.

Tevens mijn eerste nieuwe treinstel aangeschaft. De verwachtingen waren hooggespannen, helaas reed mijn nieuwe aanwinst alleen als je hem een beetje scheef houd. Gelukkig is dit keurig opgelost door de leverende leverancier (TOP).

Afbeelding

Tevens een oude VT75 met bijwagen VB140 gedigitaliseerd.
Deze oude minitrix set is uitgegeven in de jaren 1985-1986.
In de jaren 1950 reden deze in Duitsland rond.
Hier een verslag van de ombouw

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Eerst een plaatsje zoeken voor de Kuehn N045 in de kleine VT75. Uiteindelijk een plekje gevonden op de bodem van de wagen. De condensator, diodes en onstoringsspoeltje verwijderen van de print.
Hierdoor ontstaat er ruimte op de print. Deze ruimte slijpen we uit de print voor ruimte voor de decoder.
De decoder voorzien we van een stukje krimpkous om sluiting met het frame en motor te voorkomen.
Het onstoringsspoeltje wordt hergebruikt maar wel voorzien van een stukje krimpkous om sluiting te voorkomen.
Alle onderdelen worden m.b.v. Wasbenzine gereinigd en voorzien van nieuw laagje smeermiddel.

Om de decoder vast te zetten op de bodem van de wagen gebruik ik een klein stukje dubbelzijdige tape.

Afbeelding

Omdat er weinig ruimte is onder de motor, sluiten we eerst de draden naar de motor en de massa aan.

Afbeelding

Tussen de plus(rode draad) en de decoder plaatsen we het ontsporingsspoeltje terug.

Afbeelding

Op de rest van de print plaatsen we het isolatie plaatje terug welke op maat is gemaakt i.v.m. De aanwezige decoder.

Afbeelding

De gereinigde tandwielen voorzien van vet en geplaatst in de wagen.

Afbeelding

De motor teruggeplaatst en voorzien van de benodigde olie (let op dat je er geen olieboot van maakt).

Afbeelding

De verlichting teruggeplaatst een aangesloten. De verbindingen zijn hierbij aan de zijkant naast de motor geplaatst.

Afbeelding

Dit was het weer.

Wim

Re: De Dijk Fase 2

Geplaatst: 22 dec 2012 23:59
door Overdijk
Word de N045 niet te warm in een krimpkousje?

Re: De Dijk Fase 2

Geplaatst: 23 dec 2012 00:28
door shoven
Lijkt mij ook. Tenzij dit af fabriek zo geregeld is moet je die dingen niet onnodig inpakken.

Re: De Dijk Fase 2

Geplaatst: 23 dec 2012 09:34
door Wimpie
Beste Steven en Ron,

Jullie hebben gelijk wat betreft het inpakken van de decoder.
Helaas is er geen ruimte / mogelijkheid om de decoder elders te plaatsen.

We wachten wel af hoe lang deze decoder het uithoud.

Je moet af en toe keuzes maken in het leven.

Wim

Re: De Dijk Fase 2

Geplaatst: 23 dec 2012 10:44
door Lemland
Wimpie schreef:Ook deze week nog een loc gedigitaliseerd. Deze komt te rijden tussen de kopstationnetjes op mijn baan.

Afbeelding
Ja, dat is een mooi treinstel. Helaas is van ons de bijwagen stuk: schroefje van de printplaat gebroken & licht doet het niet meer. Decodertje overleden of iets aan de print stuk. Op zoek naar een nieuwe dus.

Bart

Re: De Dijk Fase 2

Geplaatst: 23 dec 2012 10:59
door Wimpie
Bart je mag de mijne overnemen doe maar een pb tje

Re: De Dijk Fase 2

Geplaatst: 23 dec 2012 11:13
door mdedeugd
Hallo Wim.

Complimenten.
Kwijl :o :o
Alles komt langs, kato, wat maak je daar toch fantastisch mooie dingen mee.
Ben stiekem best wel jaloers op je als ik dit moois zo zie :o
Helemaal top.

Martin de Deugd

Re: De Dijk Fase 2

Geplaatst: 23 dec 2012 12:35
door Wimpie
Hoi Martin,

Zeker ben ik tevreden met de Kato, de vele voordelen wegen op tegen de kleine nadelen.

Ook Wim Ros heeft zijn steentje bijgedragen voor de aansturingen van de diverse wissels van Kato.

Een nadeeltje is het wissel met de kleine radius wil de veerspanning voor bepaalde loc's wel eens te laag zijn. Ontsporing van de loc is dan het resultaat. Je kan dit oplossen door de veerspanning in de wissel te verhogen. Zo sluit de tong van het wissel beter aan tegen de spoorstaaf.

Wim

Re: De Dijk Fase 2

Geplaatst: 23 dec 2012 12:50
door shoven
De Kato rails ziet er in elk geval netjes uit en ook degelijk. Reden dat ik iets anders gebruik, is de ballast. Rails met ingebakken bedding (zoals dit, maar ook Fleischmann heeft dat) is m.i. bijna niet mooi en natuurlijk te ballasten. Het doet me denken aan de oude Marklin rails, maar dan zonder die lelijke puko's. Het speelgoed-gehalte daarvan was me veel te hoog.
De andere reden is flexrails. Die geven je de mogelijkheid mooie bogen etc te leggen, waar je met de voorgebakken radii van de fabrikanten aan hun stramien vast zit. Maar dat is geen specifiek probleem van deze rails, dat speelt bij de meeste merken.

Ik ben dus wel benieuwd hoe jullie dit ballasten en natuurlijk hoe het eindresultaat dan wordt. Je houdt in elk geval duidelijk van netjes werken Wim, dat ziet er prima uit.