Materieel bouw topic Michiel(NDS)

Zelfbouw, wie doet het en hoe.

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn

Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Ik ben de afgelopen dagen een beetje aan het door prutsen geweest met die stoomlocs. Na het spuitwerk heb ik vanmiddag veel grof schilderwerk gedaan en moet ik naar het fijne schilderwerk toe om de locs af te werken.
Afbeelding

Verder ben ook m'n laatste 3 plan E rijtuigen gaan verbouwen en dat is bijna af, er staan nu 3 extra UHR wagens die alleen verouderd moeten worden.
Afbeelding
Ik heb even zitten rekenen trouwens en ik kwam er achter dat ik al 20 plan E rijtuigen tot diverse soorten ander materieel heb verbouwd.

Ik ben onder tussen ook weer een beetje met Oelde Landhagen bezig geweest gister. Als dit materieel allemaal af is ga ik daar weer mee verder en onder tussen heb ik ook al plannen gemaakt voor een nieuw groot diorama. Dat zou in de toekomst een ondergronds station incl. een stuk toeleidende tunnel moeten laten zien en een buiten maat van 200x30x15cm(=BxHxD) moeten krijgen en zo nog net boven m'n bed moeten passen ;)

Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 06 mei 2019 13:48, 2 keer totaal gewijzigd.

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn

Het verouderen gelijk maar gedaan, dus nog wat foto's:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 06 mei 2019 13:51, 2 keer totaal gewijzigd.

Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn

Ik ben dagen terug tussen door begonnen 2 stuurstandrijtuigen met witteberg kop om te bouwen. De ene was een ABybdzf482 van Abellio, de ander had er zo een moeten worden. Het nooit afgebouwde rijtuig is nu een Bnrdzf483 aan het worden, foto's daarvan ontbreken nog.

De andere ABybdzf482 was ik aan het ombouwen en bestikkeren maar dat wilde maar niet mooi worden. Voor de ombouw zag hij er zo uit:
Afbeelding

Afbeelding

Daar onder zat echter dit kromme samen raapsel van karton, balsa hout en kunststof delen van wat ooit een onderstel van een rijtuig was geweest:
Afbeelding
Dat is een slechte basis en er mee doorgaan was dom en een verspilling van tijd dus ik heb het rijtuig toch maar weg gegooid.

Nu had ik nog een ander rijtuig staan waar ik niks meer mee deed:
Afbeelding

Afbeelding

Deze ben ik gaan verzagen, hij bleek enkele millimeters te lang waardoor ik de mogelijkheid had er een rijtuig met Karlsruhe kop van te maken en dat heb ik dus gedaan.
Afbeelding
Hij is nu klaar om bestikkerd te worden en de zijwanden heb ik al uitgeprint:
Afbeelding

De beide rijtuigen die nu in aanbouw zijn vormen ieder samen met een loc weer een treinsamenstelling voor een nieuw bedachte RegionalBahn verbinding.

Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 06 mei 2019 13:59, 2 keer totaal gewijzigd.

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn

De beide stuurstandrijtuigen heb ik vandaag af gekregen:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 06 mei 2019 14:02, 2 keer totaal gewijzigd.

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn

Tijdens mijn vakantie afgelopen week heb ik weer een nieuwe (museum)spoorlijn bedacht waar op ook nog een enkele reizigerstrein zou moeten rijden. Nu ben ik gister m'n museumtreinen wat aan het herschikken gegaan want ik had en nog locs over en nog wat oudere rijtuigen.

Ik ben hierna 6 3assige umbau wagens gaan herschilderen omdat ik er 2 had in totaal verschillende kleuren groen en, 4 die veel te donker waren en ik niet juist verouderd had. Door het herschilderen ben ik wel de opschriften kwijt maar dat boeit me niet zo.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Ik heb de rijtuigen eerst heel licht groen geschilderd en daarna met verdund donker groen/grijs donkerder gemaakt. De daken heb ik lichter grijs geschilderd en met diverse verdunde roest tinten verouderd waarbij ik maar 1 kleur per rijtuig heb gebruikt.

Nu ga ik nog een E30 rijtuig omschilderen, deze word rood net als een VT98 die ik heb deze moeten samen een scholierentrein vormen.
Afbeelding

Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 06 mei 2019 14:05, 2 keer totaal gewijzigd.

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn

Ik heb eergisteren besloten dat ik een NachtZug in Neu Dalhausen wil hebben en die trein ook in model ga maken, de samenstellen zal als volgt zijn: Br113+WLABmz175+Bcm243+Bcm243+WRm130+Bomz281+BDomsb274+WLABmh174+Bvcmz248.3+Bcm243+Bm235+BDms273

Ik heb ook een route en deels dienstregeling uitgewerkt en de trein moet de volgende route rijden:
Köln Hbf-Solingen Ohligs-Wuppertal hbf-Hagen hbf-Soest-Neu Dalhausen Dedinghausen-Paderborn-Altenbeken-Bad Höxfeld Hbf-Kassel Wilhelmshöhe-Bebra-Fulda-Gemünden a.M.-Würzburg Hbf-Lauda-Osterbürken-Heilbronn-Stuttgart Hbf-Böblingen-Horb/-Ansbach-Treuchtlingen-Donauwörth-Augsburg Hbf-München Hbf u.z.

Al het materieel voor deze trein moet nog gebouwd worden.

Op dit moment ben ik begonnen met de bouw van 2 NoordNed plan U's in mijn uitvoering + een extra kopbak voor als er een kopbak mislukt.
Afbeelding

Ik ben ook nog met wat ander materieel begonnen waar ik voorlopig niks over zal melden en niks van zal laten zien, dat komt later nog wel.

Verder wil ik dit zomer seizoen nog 9 RegioShuttles bouwen waarvan 7 in WR GmbH huisstijl en 2 in NDS huisstijl. Van die 7 zijn er 3 voor mij en 4 voor een vriend van mij.
Afbeelding

Dan staat er verder nog een PriFer trein in de planning bestaande uit een DB7 en een DB13( met bar en disco):
Afbeelding

Nou hoeft het meeste niet op korte termijn af maar het is wel allemaal werk wat ik dit zomer seizoen moet doen omdat het schuurwerk buiten moet gebeuren en het dus zo'n beetje boven de 15 graden moet zijn.

Tot zover mijn stukje materieel planning voor de komende maanden.

Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 06 mei 2019 14:16, 3 keer totaal gewijzigd.

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn

De afgelopen tijd heb ik niet stil gezeten maar er is niks van gekomen wat te posten.

Ik ben druk bezig geweest 2 kado's te bouwen en die zijn nu klaar zodat ik me weer op m'n eigen spul kan richten.

Met de NoordNed plan U's schiet het ook op, de bovenbouw is af en nu moet ik de onderkant afmaken.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik ben ook begonnen met de Br110.3 kap om en uit te bouwen tot een Br113 en daarmee weer een complete loc.
Afbeelding

Ik heb ook een oud dubbeldeks rijtuig dat ik 9 a 10 jaar terug gebouwd heb en dat al jaren niet meer voldeed uit de rommeldoos gehaald om te proberen daar weer een normaal rijtuig van te maken. Daarvoor heb ik een grote hoeveelheid plamuur moeten gebruiken en ik weet nog niet of ik hem strak krijg.
Afbeelding

Afbeelding

Ik ben inmiddels voor de NachtZug ook een aantal rijtuigbakken in model aan het schuren geweest, ongeveer de helft moet ik nog.

Word weer vervolgt, groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 06 mei 2019 14:20, 2 keer totaal gewijzigd.

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn

Gister en vanmorgen heb ik de laatste dingen gedaan aan m'n plan U's en deze zijn nu af en staan op de losse motorwagen na in de vitrinekast.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb gister ook nog wat aan de Br113 gedaan, ik heb hem wat verder glad kunnen maken en de buffers er in gezet en de onderrand bij geslepen.
Afbeelding

Afbeelding

Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 06 mei 2019 14:25, 2 keer totaal gewijzigd.

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn

Ik heb de afgelopen dagen o.a. wat wanden voor de eerste rijtuigen van de NachtZug getekend:

WRm130:
Afbeelding

Afbeelding

WLABmz175:
Afbeelding

Afbeelding

WLABmz175.3(ex. WLABmh174):
Afbeelding

Afbeelding

Nu de Bcm243 en Bvcmz248.3 nog, de rest heb ik al als het goed is.

Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 06 mei 2019 14:32, 2 keer totaal gewijzigd.

martinb

Bericht door martinb »

Dat neusje van die plan U kun je echt niets van zeggen! Ziet er goed uit!

Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn

Ja Martin daar heb ik mezelf ook mee verbaasd, dat alle 5 die koppen goed zouden lukken was wel het laatste wat ik verwacht had eigenlijk dat geeft een mens zelfvertrouwen.

Gister middag heb ik weer wat wanden zitten tekenen, dit keer van 2 ligrijtuigen:

Bcm243:
Afbeelding

Afbeelding

Bvcmz248:
Afbeelding

Afbeelding

Nu al het tekenwerk voor die NZ klaar is word het tijd de rijtuigen en loc verder te gaan bouwen maar daar komt vandaag niet veel van.

Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 06 mei 2019 14:39, 2 keer totaal gewijzigd.

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn

Ik wil vandaag weer met de rijtuigen verder gaan, die liggen er nu zo bij:
Afbeelding

De Br113 staat al een week in de grondverf:
Afbeelding

Afbeelding

Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 06 mei 2019 14:41, 2 keer totaal gewijzigd.

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn

Eergisteren heb ik de draaistellen onder de rijtuigen gebouwd en gister heb ik de buffer er in gezet. Later nog tijd gevonden om alle wanden op maat te maken en uit te printen( 1,5 A4tje vol).
Afbeelding

Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 06 mei 2019 14:42, 2 keer totaal gewijzigd.

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn

Zo nog even snel een post voor aan m'n rondrit( Ahz-Ht-Sittard-Mt-Hrl-Rm-Vl-Gvc-Zl-Ahz) van vandaag begin.

Gister heb ik de eerste 3 rijtuigen van de NZ bestikkerd en geschilderd. De bovenzijde is nu zo goed als af, nu moet de onderzijde nog gedaan worden.
Afbeelding

Afbeelding

Bij de Br113 zelfde verhaal, bovenzijde af geschilderd.
Afbeelding

Afbeelding

Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 06 mei 2019 14:45, 2 keer totaal gewijzigd.

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn

Gister heb ik ook nog kans gezien de Br113 en de 3 rijtuigen af te maken:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 06 mei 2019 14:51, 2 keer totaal gewijzigd.

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn

Dit weekend tijdens de Lochemse Modelspoordagen lekker zitten hobbyen.

Zaterdags het grootste deel van de toeristen treintjes van de Oelder Bimmel Bahn gebouwd waarvan een aantal een plek krijgen op Oelde Landhagen:
Afbeelding

Afbeelding

Zondags nog 2 losse motorwagen voor de OBB gemaakt en daarna moest ik iets anders. Ik wilde al een tijdje caravans hebben, dus die ben ik eens gaan maken. Daarnaast inspireerde de 3 VW Transsporters op het parkeerterrein mij tot het bouwen van 2 VW Transsporters in Camper uitvoering met grote Westfalia opbouw:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Dit alles gesneden uit gum, deels alleen beschilderd en deels ook bestikkerd.

Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 06 mei 2019 14:54, 3 keer totaal gewijzigd.

kees gorter

Bericht door kees gorter »

Mijn naam is Kees Gorter en ik heb in Lochem jullie bezig gezien.
Ik heb ( Je vader) gesproken over zijn model van de poort in Nijmegen ( schaal 1:220)

Dit draadje heb ik bekeken en ik vind het erg leuk wat jij doet.
Graag wil ik ook meer werk van je vader zien, maar waar vind ik die?

Kees Gorter

Afbeelding
Hier ben ik zelf bezig ! 23 & 24 Maart 2013 Zutphen.
Achter mijn module banen.

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn

Hoi Kees, de beurs in Lochem was de eerste keer dat ik m'n pa echt iets zelf heb zien bouwen. Naast dat hij wel bouwpakket bouwt komt hij met z'n modelbaan al zolang als ik me kan herinneren niet verder als hout rails en draadjes en als de lijm of soldeer droog is gaat de zaak weer op de schop.

Naar meer werk van hem zul je dus tevergeefs zoeken. Deze demo was voor mij het bewijs dat m'n pa dus meer kan als alleen er over praten. M'n moeder en ik hopen dat dit hem motiveert eens meer met dit deel van de hobby gaat doen.

Als je contact met m'n vader op wil via mail stuur me dan even een PB, op forums is hij niet actief.

Groetjes Michiel

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn

Vorige week heb ik een nieuw stuk spoorlijn voor de Werse Angel Eisenbahn bedacht zie hier. Voor de mede daarop rijdende S87 heb ik ander materieel gepland als het eerder gebouwde WAE materieel.

Dit materieel wilde ik in model hebben dus heb ik 1 heel en 2 halve stellen gebouwd, spreekt voor zich dat die halve ooit op een diorama kunnen komen.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 06 mei 2019 14:58, 2 keer totaal gewijzigd.

Ad_M

Bericht door Ad_M »

Ik volg je al een tijd in stilte, maar kan nu niet meer zwijgen...
Je blijft mij echter verbazen omdat ik vermoede je op meerdere fora actief te zien
Dat is nu bevestigd, en petje af

Ieder zijn hobby, complete dienstregelingen en stammen plannen op dit niveau :shock:
Mijn complimenten, wat een detail :D

Mvg,
Ad

Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn

Hoi Ad, bedankt voor je leuke reactie.

Sinds April ben ik een aantal Breng GTW's gebouwd voor enkele buschauffeurs die met de opleiding tot machinist bezig waren. In de powerpack's heb ik foto's van de betreffende mensen verwerkt zoals in het echt nu inmiddels ook is gebeurd. Wel heb ik het powerpack magenta gelaten omdat ik het blauw dat nu gebruikt word in het echt minder mooi vind als de magenta bestikkering die er eerst op zat.

Hier een foto verslag:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Van de 3 waarvoor ik de GTW's gebouwd heb zijn er 2 inmiddels voor alles geslaagd en eentje is nog met de praktijk bezig.

Ik heb nu ook nog 2 voor vrienden in aanbouw.

Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 06 mei 2019 15:02, 2 keer totaal gewijzigd.

maarten
Moderator

Bericht door maarten »

Mooi gedaan Michiel!

Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

Ad_M

Bericht door Ad_M »

Koppie is goed gelukt Michiel, een mooie GTW!

Is een leuk idee van die foto's op de powerpack, "we" zijn ook aan zoiets bezig (heb hier kundige hulp bij gekregen ;) )
Zal ik ook wel laten zien als we zo ver zijn, ben echter niet zo snel... :mrgreen:

Mvg,
Ad

Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D

Jettuh
Kleinserie/Commercieel

Bericht door Jettuh »

Ik kijk altijd met veel plezier naar je foto's Michiel!

Heb je misschien ook meer informatie of een kleine tutorial hoe je die plaatjes nou maakt die je op de treinstellen plakt?

Meer informatie op SpoorObjecten.nl

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn

Ik vind het altijd lastig uit te leggen want het tekenen is moeilijker uit te leggen dan te doen. Ik ga nog even na denken of hoe ik een uitleg voor het forum kan vorm geven.

Ik kom er dus zeker nog op terug.

Wat ik al wel gelijk kan vertellen is de basis, ik gebruik als basis traffic screensaver plaatjes die in veel gevallen van een heel uitgebreide site komen zie hier. Ik blaas de bak van zo'n tekening dan op naar 300% en ga dan aan de hand van foto's de details opnieuw in tekenen waarbij de oude tekening dient om de juiste plaats te bepalen en om deels de kleuren uit te halen. Daarna word het lastiger uit te leggen en hangt de manier van uitleggen af van de kennis die iedereen heeft van paint. Een gevoel voor kleur en het tekenen van diepte effecten moet je wel hebben of ontwikkelen.

Groetjes Michiel

Plaats reactie