Backeramm am Rhein

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

evo
Berichten: 1468
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door evo »

Andy, dat ziet er goed uit en ik wil geen azijnpisser zijn, maar ik vrees dat met een beetje verf erop het allemaal niet meer zo soepel gaat...


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jeroen
Berichten: 3902
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Jeroen »

Andy, dat ziet er zeker goed uit! Hoe heb je dat vastgemaakt? Ik vrees wel dat de moed mij gieeeerend hard in mijn schoenen gaat zinken, want eigenlijk wil ik 4 bomen maken........en dus 4 van die hekwerken. Geen doen lijkt me.....

J.


Afbeelding

Detlev
Berichten: 755
Lid geworden op: 06 feb 2011 13:21
Locatie: Den Haag

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Detlev »

Ik denk dat het nog het eenvoudigst te bereiken is met textiel of nylon, wat dwarsverbindingen verwijderen zodat je een raamwerk overhoudt en dan kleuren met textielverf. Zal niet 100% natuurgetrouw vallen bij het opengaan maar wel het mooist eruit zien als de bomen dicht zijn.


Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Wim H »

Jeroen, je zou er ook voor kunnen kiezen de bomen altijd dicht te laten. Misschien niet zo leuk als werkelijk opengaande en sluitende bomen, maar voor het Rijndal niet onrealistisch; daar zijn de overwegen meestal gesloten... Het hangt ook van de de drukte van de weg af. Als het een zijweggetje is zou je voor een Anrufschranke kunnen gaan; altijd dicht tenzij je de treindienstleider vraagt om ze even te openen.
Groet, Wim


Gebruikersavatar

gek op stoom
Berichten: 1932
Lid geworden op: 03 dec 2010 19:36
Locatie: swifterbant

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door gek op stoom »

Jeroen het plaatje is gesoldeerd
en voor het dunne staafje heb ik een gaatje geboord

Gr Andy


Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Wim H »

Andy, dat ziet er wel goed uit zeg! Ook monniken werk vrees ik... Qua schilderen zou je de draden blank kunnen laten omdat ze in werkelijkheid ook van gegalvaniseerd (?) metaal waren. Dan hoef je alleen de boom zelf te schilderen. Met een klein drupje olie in het scharnierpunt voorkom je dat er verf in komt. De olie verwijder je later (na drogen van de verf) weer met bv wasbenzine.
Groet, Wim


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jeroen
Berichten: 3902
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Jeroen »

Ik wacht even af hoe Andy het verder af gaat maken. Om ze dicht te laten is inderdaad ook wel een idee. Als ik nou even ga kijken hoe vaak deze bomen (dubbelspoor!) dicht zullen gaan met het aanbod treinen wat ik wil laten rijden is het hele verhaal toch meer dicht dan open. Anders wordt het veel moeizame zelfbouw met vrij dure componenten voor een enkel overgangetje......dat 75% van de tijd toch gesloten is.

Gisteren heb ik de hele boel maar eens de tuin ingesjouwd. Dit is wel een ander verhaal dan de modules van DU-B. . Die waren erg licht en erg handzaam, ook vanwege hun formaat. Deze zijn aanmerkelijk forser en zwaarder. Dat is niet FF iets wat je straks in je eentje gaat doen als er (kwetsbare) scenery op staat. Maar goed, ik krijg voldoende hulp hier thuis 8-) . Het was wel even spannend of de middenmodule door het trapgat kon; het leek even zo dat dat niet het geval zou zijn, maar op de mm -en ja, dat staat voor millimeter- paste het nét. Zo kon ik gisteren toch even lekker in de zon het nodige flauwe soldeerwerk doen. Dat staat ook weer voor vandaag op het progamma.....binnen of buiten.

Gestaag gaan we verder....en ik zal bij behoefte nog wat foto's maken. Maar foto's van draden zijn niet echt lekker boeiend, is het wel?

Grtz,

J.


Afbeelding

Detlev
Berichten: 755
Lid geworden op: 06 feb 2011 13:21
Locatie: Den Haag

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Detlev »

't is zeker wel! Foto's altijd boeiend...


Gebruikersavatar

141
Berichten: 348
Lid geworden op: 18 sep 2013 07:23

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door 141 »

Jeroen,

Als een overweg 75% procent van de tijd dicht is door het drukke treinverkeer, dan zullen er vast wel actiegroepen zijn die daar over klagen. De DB kan beter op zo'n plek een onderdoorgang bouwen.

Groet, Clemens


Onbereikbare doelen; ze gaan zo lekker lang mee.
Pendelbaan Wolfach

mdedeugd
Berichten: 2419
Lid geworden op: 31 jul 2010 09:11

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door mdedeugd »

Hallo beste Jeroen.

Idee :idea:

Je bouwt die overweg, met daarbij de bouwplaats waar die toekomstige tunnel komt.
Wat denk je ervan. ;)



Martin de Deugd


Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4643
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Hoontje »

Ha Jeroen, lekker hard aan het werk dus? Mooi! Geen tijd verliezen met draadjes op foto zetten idd...
Of er moet wat speciaals mee zijn. Dan willen we natuurlijk wat leren!!!

Ben benieuwd naar de scenery! De overweg beloofd al erg veel goeds!

keep up!

Hoontje


Gebruikersavatar

141
Berichten: 348
Lid geworden op: 18 sep 2013 07:23

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door 141 »

offffff..... je bouwt de overweg met een protesterende lokale actiegroep die het wachten beu zijn en een tunnel eisen.

Groet, Clemens


Onbereikbare doelen; ze gaan zo lekker lang mee.
Pendelbaan Wolfach
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jeroen
Berichten: 3902
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Jeroen »

@mdeugt,

Ja, dat is wel een leuk idee eigenlijk. Ik had hier nog niet aan gedacht en ga er eens over nadenken

@clemens,

Ja, er zullen zat mensen zijn die gaan lopen klagen hierover. Gecombineerd met het idee van Martin hierboven kan ik ook wel zo'n rellerig actiegroepje neerzetten tegen Lärmschutz. Dat is overigens in het echte Rijndal iets wat vaak onderwerp van gesprek is en in het lokale suffertje (en groter) wordt besproken. In Assmanshausen, het dorpje wat ik als idee-voorbeeld gebruik, komt er voorlopig ook nog geen tunnel. Het is ook niet echt een drukke weg....zoals dat bij Rüdesheim bijvoorbeeld wel het geval is. Als je daar lullig staat, sta je er rustig een kwartier.

Thanks voor het meedenken!

J.


Afbeelding
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jeroen
Berichten: 3902
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Jeroen »

De zoveelste tekst update.

Er komt dan langzaam maar zeker schot in de zaak. Zojuist bij Rosoft de laatste items besteld die ik absoluut nodig heb voor het rondjerijden. Afgelopen weken is er weinig gebeurd vanwege allemaal zaken die even meer aandacht vroegen. De komende week staat in het teken van veel vrij zijn, dus dan kan ik hopelijk even aantallen maken.

De laatste draden zijn bijna allemaal gesoldeerd nu. Helaas moet ik nog een paar stekkertjes kopen maar dan is alles ook wel goed en modulair doorverbonden. Ook heb ik op papier al de eerste s88 punten opgeschreven, zodat ik binnenkort de boel eens in KL kan gaan zetten. Als alle draden aan de bezetmelders hangen en de rest is aangesloten op de voeding moet ik nog 1 ding doen: een keerlus bouwen, tijdelijk van aard. Ik had hier eerst een redelijk schaduwstation bij gepland, maar dat gaat in prioriteit even wat naar beneden. Ik wil eerst eens een beetje rijden, want dan kan ik ook gelijk beginnen aan de eerste scenery.

En dat wordt een hele kluif. Omdat ik dit modulair maak met het idee het geheel te gaan showen in Lochem moet een groot deel van de heuvels afneembaar worden. Een extra hoofdbreken dus...... :-(

Ik hoop van harte dat ik deze week voor elkaar krijg wat ik voor elkaar wil krijgen!

Grtz

J


Afbeelding
Gebruikersavatar

RogerB
Berichten: 643
Lid geworden op: 10 jan 2013 20:18
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door RogerB »

Succes dan komende week!
Ik heb je vorige project DU-B met grote interesse bekeken en gevolgt en heb veel inspiratie opgedaan voor mijn eigen baan. Ik word voor Backeramm ook weer een vaste volger!


Groeten, Roger

Ik bouw aan Route du Vin / Weinstraße - periode VI - digitaal
(Alle advies is van harte welkom !!!!)
Gebruikersavatar

bob vermeulen
Berichten: 3200
Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
Locatie: Loosbroek

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door bob vermeulen »

Jeroen,

Dan is er dus werk aan de winkel.
Ben erg benieuwd hoe je die afneembare bergen maak. op het stummis forum was wel z'n voorbeeld:
http://www.stummiforum.de/viewtopic.php ... start=1975 (en verder)

mvrg Bob


Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4643
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Hoontje »

Hey Jeroen,

Je verzint vast wel iets op die heuvels!
Succes en veel plezier met scenery bouwen deze week! En geniet tussendoor van het vrij zijn!

Groet,

Hoontje


Gebruikersavatar

evo
Berichten: 1468
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door evo »

Jeroen schreef:... Omdat ik dit modulair maak met het idee het geheel te gaan showen in Lochem moet een groot deel van de heuvels afneembaar worden. Een extra hoofdbreken dus...... :-(
Nee, nee, geen hoofdbrekers, slechts een kleine uitdaging, Lochem mag niet in gevaar komen ;)


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jeroen
Berichten: 3902
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Jeroen »

Voorlopig gaan de zaken volgens plan......

Ik heb me weer eens even flink boos gemaakt gedurende afgelopen uren in de voorbije week. Gisteren evenals vandaag standby voorde baes, dus met wat geluk laten ze me thuis zitten (klooien). Alle draden zijn aangesloten (....) op de ringleiding, bezetmelders, wissel/seindecoders en doorverbonden via de stekkers etc. etc. . Wat een gruwelijk klotewerk blijft dat ook.
Toen ik de wissel voor het inhaalspoor aan de 'noordkant' wilde instellen op de ECoS en dit niet werkte.......kwam ik naar een troubleshoot van een fractie van een onderdeel van een nanoseconde achter dat ik die bewuste servodecoder nog heel niet op de wisselspanning had hangen. Dat is vervelend want nu moet ik die bak er nog FF tussenuit gaan halen om deze alsnog aan te sluiten. Gelukkig werken de andere wissels wel. Nog even goed de spanning van de punstukken bepalen en dan een klein beetje testrijden. Rondrijden gaat pas als de laatste 'Lochem'-module gebouwd is. Daartoe eerst weer FF bouwmarkten enzo.

Als ik dat wissel heb gefixed dan maak ik even wat foto's.

J.


Afbeelding
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jeroen
Berichten: 3902
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Jeroen »

Het is nog een hoop hout en onooglijke draden en decoders enzo, maar we hebben foto's. Gisteren eindelijk, met genoegen, de boel kunnen laten rondrijden. Dat was wel nodig ook, want af en toe heb je er gewoon geen zin meer in; dat ellenlange gedoe van draden trekken en solderen enzo.

De afgelopen 2 dagen heb ik de laatste 'lochem' module kunnen maken, en op het moment ligt er echt enkel een keerlus op. Als ik binnenkort tijd, zin en weer geld heb kan ik daar de resterende wissels op plaatsen zodat ik er ook een paar treinen kan laten parkeren. Verder blijft het wel minimalistisch, want het is een keer mooi geweest met geld uitgeven aan electronica enzo. En dan moet ik de seindecoders nog allemaal kopen en .....pfff.....

Enfin, even een plaatje! Deze heb ik vanuit het raam op de bovenverdieping gemaakt. Totaaloveraichtje tot nu toe...

Afbeelding

De module met de keerlus. Inclusief printje.

Afbeelding

Afbeelding

Eindelijk kon ik dan ook eens van begin tot het eind over de modules rijden. Daar had ik wel even een biertje mee verdiend zou je zeggen. Het nadeel van deze constructie of ontwerp is wel dat het stuk tussen de meest linker- en de keermodule een beetje nauw is. Ik denk dat ik die rechte hoek maar ga veranderen in een schuin stukkie, zodat je er niet tegenaan stoot. Hoe zou ik dát nou weten? :mrgreen:

Afbeelding

Dan de rechter module nog even. Hier moet echt nog een aardige berg van formaat op komen. Overigens ook een klusje van formaat... :shock:

Afbeelding

Maar even een blik door het toekomstige Rheintal. Er zit eigenlijk nergens een recht stukkie rails in het zichtbare deel. Ziet er met een trein d'rop wel leuk uit, maar het wordt niet echt ff snel 'meters maken' metvde bovenleiding :?


Afbeelding

Een paar impressies dan maar van hoe het eruit moet gaan zien met een trein erop. Max. lengte is zo'n +- 25 goederenwagons of 11 rijtuigen. Langer kan ook, maar dat oast niet echt lekker in de blokken. Geen probleem met KL maar qua hellingen is de uitdaging ook al te groot denk ik....

Afbeelding


Afbeelding

In dit perspectief krijg je al een beetje een idee..... "Zo wil ik 't" luidt een slogan van de een of andere airline, maar dat is wel een beetje hoe ik het heb bedacht. Ik kan niet wachten om te zien hoe het eruit ziet mét scenery en de hele flikkerse boel.


Afbeelding

Ook grappig is de S-bocht die de trein moet maken. Ziet er erg gezellig uit.....

Afbeelding

Zo! Dat was 'm weer even. Ik heb het hele verhaal geschreven op de Ipad dus ik hoop dat het allemaal gelukt is en ook leesbaar.

Gruezi!

J


Afbeelding
Gebruikersavatar

enderscw
Berichten: 693
Lid geworden op: 29 mei 2012 20:23
Locatie: Apeldoorn

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door enderscw »

Ik kan niet wachten om het geheel in Lochem te zien staan. Mooi stukje werk!

gr,

Wouter


Groet,

Wouter


Every day is a school day.
Gebruikersavatar

evo
Berichten: 1468
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door evo »

Heel mooi, dat plaatje vanaf je zolderraam. Ziet er erg goed en verzorgd uit - dat belooft nog veel goeds voor de bergen!


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan
Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4084
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Ad_M »

Je hebt wel de mooiste dag hiervoor uitgekozen om de boel buiten te zetten
Zo te zien heb je er zeker het beste van gemaakt met die gele rakker :mrgreen:

Bizar he als je zo gaat rekenen wat de hobby kost, mijn vrouw maakt er een "sport" van mij het te herinneren (lekker geiten) ;)
Gaat lekker zo Jeroen!

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Gebruikersavatar

Ron
Berichten: 3022
Lid geworden op: 17 mar 2010 03:51
Locatie: Huizen

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door Ron »

Tjonge, wat een treinlengte zeg.
Het klote werk zit er nu op en kan je eindelijk met het leuke gedeelte beginnen.
Nu maar hopen dat ik in september verlof kan krijgen om de hele boel te zien.

gr. Ron.


Ik rommel maar wat aan!
Gebruikersavatar

René
Berichten: 372
Lid geworden op: 18 okt 2010 20:08
Locatie: Almere

Re: Backeramm am Rhein

Bericht door René »

Klasse. Mooie bogen in de baan.


Groet,
René

DCC Multimaus / Peco code 55 / epoche III-IV ------> FACEBOOK: https://www.facebook.com/groups/DeNspoorpagina/
Plaats reactie