Pagina 9 van 54

Re: henry's nieuwe baan

Geplaatst: 02 apr 2010 23:03
door henry
vandaag bezoek gehad van william om te kijken wat er met de lok aan de hand is en het bleek dat de vorige eigenaar i.p.v. olie lijm had gebruikt om de lok te smeren.
we hebben hem uit elkaar gehaald en gangbaar gemaakt,
deze week de lok weer samenstellen en hopelijk gaat het weer goedkomen.
de tgv van kato wou niet rijden en vandaag naar almere geweest nnar digitaalservice en peter heeft mij direct geholpen om de condensators te verwijderen en nu lopen de loks als een idioot zo mooi

groetjes henry

Re: henry's nieuwe baan

Geplaatst: 03 apr 2010 11:14
door Ron
Ja, Peter heeft er beslist kijk op, Net een echte "treinendoctor".

Wordt trouwens steeds leuker daar, heb er al een paar workshops gevolgd waar een en ander duidelijk wordt uitgelegd.

Veel plezier met de TGV.

gr. Ron

Re: henry's nieuwe baan

Geplaatst: 03 apr 2010 14:33
door wim lagerwaard
Hallo Henry

Zijn de herstel werkzaamheden van je baan al klaar, en werken de wissels nu wel goed?

Groetjes Wim

Re: henry's nieuwe baan

Geplaatst: 03 apr 2010 16:50
door henry
ha wim, ik ben bezig om de wissels goed werkend te krijgen en momenteel aan het proefrijden
dus dinsdag staat om 11 de koffie klaar, ps de verfspuit staat dan ook klaar.

groetjes henry

Re: henry's nieuwe baan

Geplaatst: 03 apr 2010 17:11
door wim lagerwaard
Ik ben benieuwd hoe de rails er uit gaan zien na je verf behandeling.

Groetjes Wim

Re: henry's nieuwe baan

Geplaatst: 04 apr 2010 20:57
door henry
vandaag een probleem gekregen tijdens het proef en inrijden.
beide hoge snelheidstreinen lopen in de spiraal uit de rails bij de r1 sporen, vreemd genoeg alleen hier en niet op de rest van de baan.
ben aan het nadenken om de tafel opnieuw op te zetten. :evil: :evil:

groetjes henry

Re: henry's nieuwe baan

Geplaatst: 04 apr 2010 21:06
door Saraan
Is dat dan ook op hoge snelheid, dat ze uit de bocht vliegen, of om het even welke snelheid? Want het kan steeds dat een raillas niet perfect zit, en dat een flens achter een uitstekend hoekje blijft haken. Probeer aandachtig te analyseren wat er gebeurt, en waarom ie ontspoort. Meestal is de oplossing dan eenvoudiger dan het probleem. ;)

groetjes,

Re: henry's nieuwe baan

Geplaatst: 04 apr 2010 21:09
door henry
michiel het is alleen als hij de trein dootr de bochten omhoog moet trekken op beina alle gebogen stukken dus ik ben bang dat er iets zwaar beroerd is.
de lok heeft daardoor veel moeite om omhoog te komen.
heb in winrail al gekeken of ik in deze tafel de spiraal kan maken met 9130 en 9135 om het probleem te verhelpen.

groetjes henry

Re: henry's nieuwe baan

Geplaatst: 04 apr 2010 21:20
door wim lagerwaard
hallo Henry

dat is niet zo mooi dat ie er uit vliegt, ik zou het volgende doen je spiraal ligt in een blok
zet daar je trein op en regel dan handmatig de snelheid in en ga kijken waar het mis gaat
Eerst met lage snelheid beginnen en als dat goed gaat steede een beetje sneller
en dan kijken of hij er steeds bij hetzelfde punt er uitvliegt
als dat niet het geval is bij een lagere snelheid dan moet je die blokkaart
aanpassen qua snelheid

succes Wim

Re: henry's nieuwe baan

Geplaatst: 04 apr 2010 21:26
door henry
wim, ik heb vandaag alles geprobeert ook met de snelheid maar de lok en de wagons staan dicht op elkaar waardoor beide elkaar raken en aan de binnenkant de wielen iets omhoog komen. dus ben ik bang dat de straal toch te klein is.
wacht wel tot dinsdag met iets te ondernemen zodat je het kan zien.
groetjes henry

Re: henry's nieuwe baan

Geplaatst: 05 apr 2010 11:46
door FidOo
He henry is het geen idee om je R1 bochten te vervangen voor R2.

Je spiraal is volgens mij redelijk ruim opgezet. en ik denk als je de rechte stukken tussen de bochten in de binnenste spiraal inkort dat je dan ook daar R2 kwijt kunt. Ze hoeven natuurlijk niet met gelijke spoorafstand te lopen.
Op deze manier hoef je niet heel je spiraal te slopen en opnieuw te doen.

Ik hoop dat het duidelijk is wat ik bedoel!

Re: henry's nieuwe baan

Geplaatst: 05 apr 2010 12:10
door henry
joost dat zou een optie kunnen zijn, ga hier vandaag en morgen op studeren
want dit is niet iets wat je zomaar doet

groetjes henry

Re: henry's nieuwe baan

Geplaatst: 05 apr 2010 13:45
door william
henry schreef:joost dat zou een optie kunnen zijn, ga hier vandaag en morgen op studeren
want dit is niet iets wat je zomaar doet

groetjes henry
Henry,
niet te lang studeren horen - er moet ook nog een loc in elkaar gezet worden :mrgreen:
Sterkte met het euvel, is niet leuk.
'Sankt Georgen' gaat op het ogenblik goed ...

Re: henry's nieuwe baan

Geplaatst: 05 apr 2010 13:48
door FidOo
Begrijpelijk dat dit een ingrijpende ingreep zal zijn, wat je ook zult doen.
Maar ik denk dat dit de meest simpele en toch effectieve oplossing zal zijn.

Gooi ff een kwart bocht R2 aan elkaar, leg deze even over de R1 heen zodat ze fictief aansluiten op de rechte stukken spoor en kijk hoever deze naar binnen komt te liggen en of dit nog op het houtwerk blijft liggen.

succes iig!

Re: henry's nieuwe baan

Geplaatst: 05 apr 2010 14:13
door henry
joost dit heb ik net geprobeert maar kom dan op een paar plaatsen tegen de draadeinden aan met de lange wagons maar dit blijft een goede optie.

groetjes henry

Re: henry's nieuwe baan

Geplaatst: 05 apr 2010 19:33
door spoor65
Henry,

heb je alleen in de spiraal R1 bogen gebruikt, of ook nog elders in jouw baan, zou toch zonde zijn als je alle bogen waar je R1 gebruikt hebt op de zelfde manier als in de spiraal, zou moeten gaan ombouwen.

Maak eens een foto van de bewuste plek, kan mij nu even geen voorstelling maken van die plek en de manier waarop het verkeerd gaat.

Mvg

Freddy

Re: henry's nieuwe baan

Geplaatst: 05 apr 2010 19:48
door henry
he die freddy hoe gaat het ermee,
alle r1 bogen geven weerstand en laten de trein afremmen maar in de spiraal moet de trein ook nog eens klimmen en daar gaat het fout, heb vandaag gekeken of het mogelijk is om r2 in de bogen te maken maar dan moet ik ook alles slopen.
morgen komt wim lagerwaard bij mij en kunnen we er samen ook nog even naar kijken.
belachelijk dat een fabrikant iets kan verkopen wat niet voldoet aan de gegevens die zij geven.
het is niet anders, in het begin van de bouw ben ik ervan uit gegaan dat een spiraal in de vorm van een ovaal veel minder druk geeft en dat het zou moeten werken maar ik denk dat ik de gehele spiraal overnieuw moet maken.
als dat zo is ga ik ok aan het station veranderingen aanbrengen waardoor de lange treinen meer vrije sporen krijgen maar eerst goed nadenken.

als je het leuk vindt mag je ook wel een keer met wim meekomen of we spreken een keer bij jullie af

groetjes henry,

Re: henry's nieuwe baan

Geplaatst: 05 apr 2010 20:04
door spoor65
Henry,

Hier alles ok, alleen zou ik wat meer modelspoor uren beschikbaar willen hebben ;)

Jammer dat je nu tegen dit probleem aanloopt, zeker nu je al zo ver bent.
Eigenlijk kan ik je alleen maar aanraden, ga een nieuwe spiraal bouwen, nu kun je het nog veranderen, daar je alleen nog ruwbouw hebt. Tuurlijk is het jammer, maar beter nu nog kunnen veranderen dan later veel meer moeten afbreken en her opbouwen.

R1 bogen, ja het is eigenlijk algemeen bekend, ze zijn leuk voor een industrie spoortje of klein neven baantje, met kort materiaal, zodra er ander materiaal op moet gaan rijden, ga dan echt voor zo groot mogelijk boogstralen.

Veel materiaal heeft problemen met R1 en soms zelfs nog met R2

Hopelijk kom je tot een oplossing.

Zal eens zien of ik eens met wim mee kan komen, tijd plannen is soms wat lastig met wisselende werktijden.
maar we gaan elkaar zeker eens zien.

Mvg

Freddy

Re: henry's nieuwe baan

Geplaatst: 05 apr 2010 20:10
door henry
wat ga jij voor rail materiaal gebruiken op je nieuwe baan

groetjes henry

Re: henry's nieuwe baan

Geplaatst: 05 apr 2010 20:49
door Hookies
De problematiek met R1 en R2 (uitzonderingen daargelaten) hebben mij al lang geleden reden gegeven om mijn ronde spiraal (niet ovaal) uit te rusten met R3 en R4. Ik probeer R1 en R2 niet in mijn baan te plannen tenzij het een kort stukje voor een enkele wagon betreft. Hetzelfde geldt voor mij voor gebogen wissels. Wil ik ook niet gebruiken.

Ik wens je succes met het komen tot een oplossing Henry. Als ik zie hoe je alles gebouwd hebt, komt het vast wel goed.

Mvg,
Martin

Re: henry's nieuwe baan

Geplaatst: 06 apr 2010 07:00
door Smolderz
Hey mensen,

Vraagje; wat is de radius van R1 en R2 bogen? Ik weet dit niet uit m'n hoofd. Ik gebruik ook alleen flex-rails... :oops:

Voor mijn hogesnelheidslein heb ik een spiraal waarbij de grootste radius 85m is.

Grtz,

Rob

Re: henry's nieuwe baan

Geplaatst: 06 apr 2010 08:52
door Rob Fongers

Re: henry's nieuwe baan

Geplaatst: 06 apr 2010 09:27
door henry
he rob dank je wel, hier staat duidelijke informatie die ik kan gebruiken.
de straal is de helft van de diameter en wordt gemeten in het midden van de rail of niet??

groetjes henry

Re: henry's nieuwe baan

Geplaatst: 06 apr 2010 09:29
door shoven
R1 levert hier geen problemen op. Mijn spiraal bestaat uit R1 en R2 in een ovaal. R1 is voor dalend verkeer en R2 voor stijgend, om de risico's wat te verminderen. Klazen gaan er knarsetandend door maar het gaat, ook rijtuigen gaat goed tot nu toe, zelfs die lastige Minitrix dubbeldekkers. Maar als je een spiraal met ruimere bogen kunt neerleggen moet je het zeker doen. Als ik er weer een moest bouwen gebruikte ik flex in een straal tussen R2 en R3 in. Het gat in diameter tussen R2 en R3 (bij FLm en Mx) is erg groot, zoals je ook op het plaatje op Rob's site ziet.

Re: henry's nieuwe baan

Geplaatst: 06 apr 2010 09:33
door shoven
Smolderz schreef:Hey mensen,

Vraagje; wat is de radius van R1 en R2 bogen? Ik weet dit niet uit m'n hoofd. Ik gebruik ook alleen flex-rails... :oops:

Voor mijn hogesnelheidslein heb ik een spiraal waarbij de grootste radius 85m is.

Grtz,

Rob
Uit m'n hoofd: Flm en Minitrix is R1 plm. 192mm, R2 is plm. 225mm, R3 is plm. 396mm en R4 iets van 430mm. Dit zijn de Flm maten, Mx is bijna hetzelfde. Een groot gat dus tussen R2 en R3, ik snap niet dat men daar geen bogen voor levert van plm. 300mm (Roco heeft ze volgens mij wel).